PDA

Vis full versjon : Oppgraderte bremser til 940



ChrML
26/09/10, 22:07
Har ikke sett så mye på dette før. Noen som har ideer om hvilke ferdigkjøpte muligheter det er for bedre bremser til 940? Tenker da både på bremser i original størrelse som er bedre, og større bremser som krever andre kalipere. Tenker da først og fremst på foran, siden bak er det nye originale bremser.

Fant ut at det ikke var noe bremser igjen foran på ene siden i går :p. Stål mot stål. Sikkert hengt på litt på ene siden, for andre siden var bra. Så gjerne noe med ikke altfor lang bestillingstid.

gull pilen
27/09/10, 07:43
kan vel kjøre borra og slissa skjiver og green eller red stuff klosser...
skal vel hjelpe litt vil jeg tro.

Christian
27/09/10, 12:52
Man får Brembo Max til 960MK2 forstilling.. ;)

gull pilen
27/09/10, 13:21
får vel strengt tatt tak i adapter til r bremser og....

depress
27/09/10, 13:42
ville gått får borra og slissa blackdiamond skiver. og husker ikke hvilke klosser som blir annbefalt til de. kollevold har et par klosser til blackdiamond som virkelig gjør at du henger i sælan:D

kjellt
27/09/10, 13:53
Jeg har bremser du kan få!
Men vet du hva, siden du ikke gadd å låne meg 15mm i går så kan du bare glømme å få de! Så nå kan du angre!

ChrML
27/09/10, 15:58
Man får Brembo Max til 960MK2 forstilling.. ;)
Må ikke friste meg til det nå :p


får vel strengt tatt tak i adapter til r bremser og....
Er det R-bremsene som er ekstremt tunge? Vil ha så lette bremser som mulig.


ville gått får borra og slissa blackdiamond skiver. og husker ikke hvilke klosser som blir annbefalt til de. kollevold har et par klosser til blackdiamond som virkelig gjør at du henger i sælan:D
Oki. Funker de klossene du prater om bra til normal kjøring? Dvs de må ikke være varme for å bite?


Jeg har bremser du kan få!
Men vet du hva, siden du ikke gadd å låne meg 15mm i går så kan du bare glømme å få de! Så nå kan du angre!
Hahahaha! :D

volvoRsport
27/09/10, 16:07
302mm bremser fra 850/S/V70 passer så og si rett på, bare bruke brakettene man bruker når man oppgraderer til 302mm bremser og noen avstandshylser + lengre bolter.

ChrML
27/09/10, 16:09
302mm bremser fra 850/S/V70 passer så og si rett på, bare bruke brakettene man bruker når man oppgraderer til 302mm bremser og noen avstandshylser + lengre bolter.
Veit du hvor man får kjøpt slike braketter?

volvoRsport
27/09/10, 16:12
Veit du hvor man får kjøpt slike braketter?

Får kjøpt de på Volvo, samme brakettene man bruker når man oppgraderer 850/S/V70 med 302mm bremser.

MrX
27/09/10, 16:18
Man må også ha noen adaptere og maskinere calipterene litt.

volvoRsport
27/09/10, 16:22
Man må også ha noen adaptere og maskinere calipterene litt.

Skal ikke trenge noe annet enn kaliperholderene/brakettene og 6,3mm distansehylser, maskinering av kaliperne har jeg ikke sett noen andre har gjort.

Njål Nilssen
27/09/10, 17:47
Enda en grunn for å oppgradere til forstilling MKII :D der sitter det 280x27mm skiver originalt faktisk... og feste hulla skal være lik som på 850, så finner du noen fænsy bremsekit til 850/V70I vil de nesten helt sikkert passe på ;)

volvoRsport
27/09/10, 17:51
280x27mm skiver originalt faktisk...

Sitter jo både 280mm og 287mm originalt på 940 også da..

Morgis
27/09/10, 17:55
Enda en grunn for å oppgradere til forstilling MKII :D der sitter det 280x27mm skiver originalt faktisk... og feste hulla skal være lik som på 850, så finner du noen fænsy bremsekit til 850/V70I vil de nesten helt sikkert passe på ;)

er det ikke annet impress på 900serien?

Njål Nilssen
27/09/10, 18:01
er det ikke annet impress på 900serien?

ikke på 960II... den har inpress 43mm både bake og framme ;)

Morgis
27/09/10, 18:07
da lærte man noe nytt :)
Da bør det være som du sier enkelt å finne oppgraderingsbremser.
Passer kalipterene til 850 også rett på 960II ? Tenker da mht oppgraderingsbrankettene til de større skivene til 850-x70 serien..
302mm feks

Njål Nilssen
27/09/10, 18:08
da lærte man noe nytt :)
Da bør det være som du sier enkelt å finne oppgraderingsbremser.
Passer kalipterene til 850 også rett på 960II ? Tenker da mht oppgraderingsbrankettene til de større skivene til 850-x70 serien..
302mm feks

Skulle tro det ja... kalipterne jeg tok av min 96 mod 960II er grusomt like de jeg har sett på 850'ier jeg har skrudd på ;)

trond745
27/09/10, 19:42
Hvor mye arbeid er det å oppgradere til MK II forstilling egentlig? Kun bytting av deler, eller er det brakketer som må sveises osv?? Og vilken fordeler er det snakk om ved og gjøre dette?

Njål Nilssen
27/09/10, 19:49
Hvor mye arbeid er det å oppgradere til MK II forstilling egentlig? Kun bytting av deler, eller er det brakketer som må sveises osv?? Og vilken fordeler er det snakk om ved og gjøre dette?

Hvis du har tid til å vente kan du følge med på prosjektet mitt ;)

Må kappe bort den gamle casterstagbraketten, og sveise på en ny brakett, samt flytte over resten da. MKII forstilling har fast bærebru nede og kulelinker på staget som fester fjærbeinet mot stabstaget. fjærbeinet er dessuten delt som på 850. Kraftigere stempelstang er det i demperen også.

Fordelen er fastere hjuloppheng som sitter bedre i svinga og som er mindre svikt i, samt det er mere behagelig på vanlig kjøring også. inpress er 43mm som er samme som på 850 og andre nyere Volvo.

Skal man ha MKII forstilling er det en stor fordel, om ikke nødvendig å ha MKII multilink også (får likt inpress, og lik akselbredde da) den har også inpress 43mm.

Kent o
28/09/10, 18:56
L-M-R.se har kommet med et fint kit:cool:

depress
28/09/10, 19:05
Oki. Funker de klossene du prater om bra til normal kjøring? Dvs de må ikke være varme for å bite?


ja de funker veldig fint på gatekjøring også. :)

Haugen
04/10/10, 14:14
ja de funker veldig fint på gatekjøring også. :)

stefan på myranes driver og lager de bremskit til volvo 2-7- og 9 serie.
han tror jeg bruker calipere fra jaguar.. :) han lager jo hele kit med skiver brakketter og alt:)

jonnis
05/10/10, 11:21
Ser folk snakker om 960mk2? hva mener man med det?

jonass
05/10/10, 11:29
960mk2 er 960 etter 95. Dvs da de fikk facelift og annet understell

mcnugget
12/10/10, 19:53
Har hørt at det er en fordel å bruke større hovudsylinder ved ombygging til større bremser på 940, har da tenkt litt på wilwood sine, men er usikker på størrelse og kva som passar på bilen.. nokon som veit? :)

Eg kjem til å bruke 302 850r bremser på min, trur det skal blir bra.. Vurdere og black diamond skiver, men disse koster litt så får sjå etterkvart.. ;) Såg det var ein som skreiv noko om black diamond lenger oppi her, igrunn det som satte meg på ideen.. Ser jo meget bra ut og, dei slissa og borra skivene.. :)

turb00le
15/10/10, 19:14
Jeg dro med meg noen 287mm skiver fra cartema'n i går, de har annen ventilering enn 280mm skivene. På 287mm skivene går ventileringa ut i senteret synlig utenfra.
Er det turbo bilene skal skal ha 287mm originalt eller åssen er det?

volvoRsport
15/10/10, 19:22
Jeg dro med meg noen 287mm skiver fra cartema'n i går, de har annen ventilering enn 280mm skivene. På 287mm skivene går ventileringa ut i senteret synlig utenfra.
Er det turbo bilene skal skal ha 287mm originalt eller åssen er det?

Er vel biler uten ABS som har 287mm.

Njål Nilssen
15/10/10, 19:36
Sitter 280mm skiver på 960II og S90 hvertfall... og 3L sekserne er like spreke som de fleste turbomotorene som Volvo har, så tror ikke det er tilfelle. Men 280 skivene på 960II er ganske feite (tykke) kontra de andre 280 skivene jeg har sett...

turb00le
15/10/10, 20:01
Så ut til å gå klar braketten de 287mm skivene i allefall, skal være 280mm på min da tydeligvis. Blir montering i løpet av helga, tviler vel på at det blir noe bedre med disse "bigbrake" skivene kontra standarddimmen.

The Sven
15/10/10, 21:06
Er 287 på 740 Turbo uten ABS iallfall. Alle ABS bilene har vel 280?

Wrasko
15/10/10, 21:17
Høres jo gull ut hvis man har 700/900 da! Å oppgradere til MK2 foran og bak..

Vips så er det større utvalg av bremser, samt en HAUG av større felger som går rett på UTEN spacere

Njål Nilssen
15/10/10, 21:37
høres jo gull ut hvis man har 700/900 da! å oppgradere til mk2 foran og bak..

Vips så er det større utvalg av bremser, samt en haug av større felger som går rett på uten spacere

bingo! :D

turb00le
15/10/10, 22:05
Ja, men får jo ikke noe kantfelger uten å bredde bilen en halvmeter...

Njål Nilssen
15/10/10, 22:17
Ja, men får jo ikke noe kantfelger uten å bredde bilen en halvmeter...

Lite inpress (eks. 15mm) er "fuck-up" for kjøreegenskapene og ikke minst sporinga. Stort positivt inpress eks. 43mm som 960II og etterfølgerne har gjør at dekket roterer nærmere om sin senterlinje når hjulet dreies ved sving.

Så hvorfor lage go-kart sporingstendenser bare for å få kule breikantfelger med inpress 15mm eller negativ inpress?

Joakim-G_R
16/10/10, 00:48
Lite inpress (eks. 15mm) er "fuck-up" for kjøreegenskapene og ikke minst sporinga. Stort positivt inpress eks. 43mm som 960II og etterfølgerne har gjør at dekket roterer nærmere om sin senterlinje når hjulet dreies ved sving.

Så hvorfor lage go-kart sporingstendenser bare for å få kule breikantfelger med inpress 15mm eller negativ inpress?

I alt av racing er det jo hønnbreie hjul med noe som ligner ET0 omtrent. Nærmere der enn ET kantenpåfelgen, egentlig.

Men teoretisk så har du rett, Tror dog jeg ville hatt nærmere ET0, for å kunne styrt i senter av felgen. Men er morro å prøve litt forskjellig. :)



En annen positiv ting med MK2 bak er jo at man kan taue løs biler om vintern, kun med sommerdekk.......:cool:

Njål Nilssen
16/10/10, 08:30
I alt av racing er det jo hønnbreie hjul med noe som ligner ET0 omtrent. Nærmere der enn ET kantenpåfelgen, egentlig.

Men teoretisk så har du rett, Tror dog jeg ville hatt nærmere ET0, for å kunne styrt i senter av felgen. Men er morro å prøve litt forskjellig. :)



En annen positiv ting med MK2 bak er jo at man kan taue løs biler om vintern, kun med sommerdekk.......:cool:

Skulle likt å sett hvordan man får plass til et nav som styrer rundt senterlinja på dekket med ET0 :p (hvertfall for de som har grevlinger) I så fall måtte jo bærekulene ligge midt på senterlinja og navet pakkes bak bærekulene (inn mot bilen)... Da er det jo lettere å kjøre ET45 og ha navet plassert på en mere lettvindt måte ;)

Joakim-G_R
16/10/10, 09:18
Nja, kan hende min lille teori er feil, så skal ikke si imot deg. Men ET0 er jo i senter, og når det da blir satt på et McPherson-bein, så ville jeg tro det var greit.

Blir sikkert noe annet med doble A-armer og slikt ?
Hvis du mener styre rundt senterlinja blir som å sette dekket på bakken og snu det rundt sin egen akse, så er det nok ikke det jeg tenker på.

Njål Nilssen
16/10/10, 11:02
Nja, kan hende min lille teori er feil, så skal ikke si imot deg. Men ET0 er jo i senter, og når det da blir satt på et McPherson-bein, så ville jeg tro det var greit.

Blir sikkert noe annet med doble A-armer og slikt ?
Hvis du mener styre rundt senterlinja blir som å sette dekket på bakken og snu det rundt sin egen akse, så er det nok ikke det jeg tenker på.

Jeg er flink i paint :D skal fikse tegning :p

Njål Nilssen
16/10/10, 11:36
TADA :p

Her er to identiske macpherson forstillinger, den ene med ET45 den andre med ET15, ja tegningene er litt overdrevet, men skal bare vise et prinsipp.

Saken er den at jo mere offset man har jo mere sporete blir bilen, den formelig SØKER etter dypeste renne/hjulspor. Det føkker også opp hvordan bilen "legger" seg på hjula i svingen, og jo mer offset, jo mere legger bilen seg over mot feil side. Mere "ferje" i svingene med andre ord. Den blir dessuten tyngere på rattet.

Illustrasjon:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1240.jpg

Joakim-G_R
16/10/10, 12:39
Hehe, fiffig tegning :D

Ja, skjønner hva du mener.
Ang sporing, så hadde jeg ca nada med det på 240n min, med ET15 8". Har nå ca ET20 i 7", og det sporer mye mer. Den detter nedi fra side til side omtrent. Skikkelig slitsomt!

Den har dog blitt værre, så jeg antar det er noe vinkler som er ute å kjører. (Bruksbilen)
Skal justere inn når jeg får igjen fjærbeinet fra maskinering og får montert Æsjåfysj senkefjører og Bilstein'a. Er ikke noen ræserbil, men en bruks/familievogn, men greit at den ikke sjangler som den selv vil og..

Njål Nilssen
16/10/10, 12:50
Hehe, fiffig tegning :D

Ja, skjønner hva du mener.
Ang sporing, så hadde jeg ca nada med det på 240n min, med ET15 8". Har nå ca ET20 i 7", og det sporer mye mer. Den detter nedi fra side til side omtrent. Skikkelig slitsomt!

Den har dog blitt værre, så jeg antar det er noe vinkler som er ute å kjører. (Bruksbilen)
Skal justere inn når jeg får igjen fjærbeinet fra maskinering og får montert Æsjåfysj senkefjører og Bilstein'a. Er ikke noen ræserbil, men en bruks/familievogn, men greit at den ikke sjangler som den selv vil og..

Kan hende den ble så brei med 8" og ET15 at den kom uttafor spora :p Mens den med 7" og ET20 så ligger den akkurat på de skrå yttersidene av sporene, og at den derfor vekselvis med hvert hjul prøver å være helt nedi... Det er noe dritt :p Men da Har det med veien å gjøre og ikke den "naturlige" sporingstendensen... Vi har jo topp veistandard Norge så:rolleyes:

Joakim-G_R
16/10/10, 12:52
Ja, veiene er jo flotte de. Fint at bilen flytter seg 1 meter i feltet på E6 i Oslo, oppover mot Gardermoen og sånt. Møkkaveier i hele norge forsåvidt.

Men, vi er vel OT i denne tråden nå. Kanskje en moderator kunne opprettet en ny tråd og flyttet innholdet over dit?

Et interessant tema som ikke så mange tenker over det her.

Njål Nilssen
16/10/10, 12:55
Ja, veiene er jo flotte de. Fint at bilen flytter seg 1 meter i feltet på E6 i Oslo, oppover mot Gardermoen og sånt. Møkkaveier i hele norge forsåvidt.

Men, vi er vel OT i denne tråden nå. Kanskje en moderator kunne opprettet en ny tråd og flyttet innholdet over dit?

Et interessant tema som ikke så mange tenker over det her.

Ja du sier noe :p Man glemmer seg litt av av og til spesielt når det er noe interessant å diskutere ;)

Joakim-G_R
16/10/10, 12:55
Ja absolutt. :)

ChrML
16/10/10, 21:23
Kan legge til i denne tråden at de originale 940 bremsene fungerer ganske dårlig på rundetid kjøring :p. På Gardemoen treffet var bremseskivene mine lilla og det røyk kraftig av de etter 2 runder! Sikkert ikke lenge før bremsevæska ville nådd sitt kokepunkt. Tok en liten normal kjøretur og skivene fikk tilbake den normale fargen igjen, men kunne omtrent ikke ta på felgen uten å brenne seg :p.

Det var helt nye klosser/skiver som ble satt på 2 dager før :p. Kjøpte bare originale i denne omgang så får vi oppgradere det senere.

Joakim-G_R
16/10/10, 21:49
Er nok heller det da. Mine overlevde da Rudskogen de. :)

ChrML
16/10/10, 21:50
Er nok heller det da. Mine overlevde da Rudskogen de. :)
Mine hadde heller ikke noe problem på Rudskogen da jeg nesten bare sladdet. Værre når bremsene faktisk blir brukt skikkelig :p.

Njål Nilssen
16/10/10, 22:14
Mine hadde heller ikke noe problem på Rudskogen da jeg nesten bare sladdet. Værre når bremsene faktisk blir brukt skikkelig :p.

Slisser og hull vil hjelpe på mye på kjølingen.hvis man borrer hull i senterdelen også, slik at mere luft kommer til kanalene vil det også hjelpe ;)

Joakim-G_R
16/10/10, 22:20
Rør inn i bremseskjoldene, med slanger som fører kaldluft inn i senter av skiva. Nice! :)

Njål Nilssen
16/10/10, 22:24
Rør inn i bremseskjoldene, med slanger som fører kaldluft inn i senter av skiva. Nice! :)

Det bruker de i F1 også, eller de har ikke slanger men ei luftslisse som kun peker rett inn på senter av skiva. Der gjør det ikke noe om det havner litt vann, for resten av skiva er jo beskyttet med skjold. Er kun om det kommer vann på selve banen at skiva kan ta skade av vannsprut.

session
16/10/10, 23:46
når vi er inne på sporing så kan dere prøve og sette på 25mm speiser og noen 19" r felger med 255dekk så skal jeg si det sporer :cool:

(en halv liter med dårlig himkok som snakker nå)

ChrML
17/10/10, 19:07
Dette hadde nok fungert fælt: :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1334.jpg

Noen som har litt bilder av litt løsninger for kjøling av bremser i praksis?

Joakim-G_R
17/10/10, 19:12
Noen som har nye røde bremser på 940n sin?
http://www.tv2underholdning.no/broom/slik-saa-porschen-ut-da-han-kom-paa-jobb-3306036.html :p

session
17/10/10, 21:34
fikk tilbud om noen billige nå i stad :p haha

sku nå hvertfall tatt alle fire da og ikke bare en, hehe

turb00le
18/10/10, 03:25
Kan herved bekrefte at 287mm akkurat ikke går klar kloa til 280mm bremsene. Det hadde gått med 285mm men det har jo ikke noen hensikt.

Er det noen som vet art nummer på delene som brukes for å få 302mm skiver framme?
Var en eller annen brakett fra 850(?) og skiver fra en tilsvarende bil husker jeg.
Også må det spaces ut pga skivas endra offset.

Må opp i 16 toms felger da vel?

Njål Nilssen
18/10/10, 08:18
Kan herved bekrefte at 287mm akkurat ikke går klar kloa til 280mm bremsene. Det hadde gått med 285mm men det har jo ikke noen hensikt.

Er det noen som vet art nummer på delene som brukes for å få 302mm skiver framme?
Var en eller annen brakett fra 850(?) og skiver fra en tilsvarende bil husker jeg.
Også må det spaces ut pga skivas endra offset.

Må opp i 16 toms felger da vel?

på 7/940, og 960 opp til 94 må man vel det. På 960II skal de fleste bremser til 850 i alle fall passe ganske rett på...

volvoRsport
18/10/10, 16:38
kan herved bekrefte at 287mm akkurat ikke går klar kloa til 280mm bremsene. Det hadde gått med 285mm men det har jo ikke noen hensikt.

Er det noen som vet art nummer på delene som brukes for å få 302mm skiver framme?
Var en eller annen brakett fra 850(?) og skiver fra en tilsvarende bil husker jeg.
Også må det spaces ut pga skivas endra offset.

Må opp i 16 toms felger da vel?

8602456