PDA

Vis full versjon : Nå orket den ikke mer.. ventilløfter?



Tollan
26/09/10, 17:18
Var ute å skulle hente noen i natt, da jeg hørte det begynte å klakke litt fra motoren min. Roet ned og lå jevnt i ca 90 (kunne ikke stoppe der), og merket etterhvert at jeg ikke hadde NOE mer å gi. Stopp ble det alikevel, for farten dalte sakte men sikkert og jeg giret ned til 4. og det kom noen syke rakle, dunke lyder fra motoren før den stoppet helt. fikk ikke startet igjen. prøvde å fyre den i stad, og den samme syke lyden var der og det var bare såvidt den startet. en som hørte etter litt mente det kunne være en ventilløfter. noen som har vært borti liknende??:confused:

Morgis
26/09/10, 17:39
kanskje ta en kompressjonstest. er nok det lureste :)

Tollan
26/09/10, 17:47
Grønn som jeg er, så spørr jeg da om enkleste måte å gjøre det på? :):)

Morgis
26/09/10, 17:49
Kjøper en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/

Dytter den ned i plugghullet og kjører motoren forsiktig på starteren.

Tollan
26/09/10, 18:00
okey, og hva bør kompressjonen være og hva kan være galt hvis den ikke er som den skal? :P

Morgis
26/09/10, 18:05
over 9:1 tror jeg på NA motorene

Tollan
26/09/10, 18:10
okey, takker for svar :)

THolandsli
26/09/10, 18:40
Kjøper en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/

Dytter den ned i plugghullet og kjører motoren forsiktig på starteren.

Husk å koble fra coilen slik at ikke bilen starter når du gjør dette.


over 9:1 tror jeg på NA motorene

Kompresjonsforholdet er ikke så intressant å vite ved kompresjonsmåling. Kompresjonstrykket kommer sannsynligvis til å ligge på 10-13 bar når du måler. Hvor mye den er er ikke det viktigste, det som er viktigst er at den er jevn. +/- 1 bar er OK.

Morgis
26/09/10, 18:46
riktig.. tenkte litt for fort og galt her =)

Tollan
26/09/10, 18:53
okey, da får vi prøve det i morgen, hjertelig takk gode svar :)

HAS
26/09/10, 18:53
Koble fra coilen og skru ut alle pluggene. Blir for lavt kompresjonstrykk vist de andre 4 pluggene sitter i når du tar testen. Det lønner seg å koble av ledningene til dysene slik at motoren ikke får bensin.

Morgis
26/09/10, 19:02
er bare å dra ut ECUen.. så blir det verken gnist eller bensin :)

HAS
26/09/10, 19:11
Hips om happ det :)

Kjell V70
26/09/10, 21:42
Dersom en ventilløfter gir seg, så vil du ikke miste motorkraften, deretter ved rådebank, er det litt verre... Har opplevd begge deler, og kjører pr dags dato med en gåen ventilløfter, uten at det betyr så veldig for motorkraften jeg merker ikke noe hvertfall... Det lureste vil jo være å ta en kompresjonstest, da vil du fort se om noen skiller seg ut. Skru ut alle pluggene, napp ut sikring til bensinpumpe, og napp av ledningen til tenningsmodulen, enten på modulen eller coilen, og godt med strøm på batteriet..

Hvis den høres ut som dette, så er det greieste alternativet å få tak i en annen motor.
http://www.youtube.com/watch?v=2peIipihIg8

Da er rådelagrene utslitt og råden banker i blokka. Jeg kommer ikke på noe bedre forslag. Lykke til:)

mr hansen
26/09/10, 22:02
sjekk over registerreima at den ikkje har hoppet over,høres ut som et par sylindrer som er uten kompresjon her pga knuste ventiler kanskje.vil riste noe jævligt på tomgang vist du får start på den da?.

Tollan
27/09/10, 16:02
Har ikke kommet å langt i skruinga enda, men jeg er stygt redd for at det høres omtrent ut som den videoen du linket til kjell.. :S :(

Heenster
28/09/10, 01:25
Helt sikkert registerreima de som har hoppet over. Skjedde med min 850 GLT i fjor. Motoren som stod i bilen min da lagde ikke en enseste ulyd, ikke brukte den olje eller vann. Men skulle dra på skikkelig ut fra en rundkjøring og så kom et dunk og det tikket skikkelig i ventilene etterpå. Kjørte med det i 3-4 mnd før det plustlig sa pang oppe i motorrommet. Det var den motoren. Helt knust, Plukket den i fra hverandre og oppdaget at registerreima hadde hoppet over en tann. Alle 20 ventilene var skikkelig bøyd, rådelagra var knust og veiva delt 5 deler. Det eneste som var heilt var kammene og stemplene. Kjøpte liksegodt nyoverhalt motor fra Autotech i sverige. Mye billigere en og fiske motoren selv. Svinedyre motordeler til disse motorene i norge.

Tollan
28/09/10, 21:33
må jeg bytte ECU ved motorbytte? og er det noe problem å ta en motor fra en 93 mod og sette inn i min 95?? :) har planer om å sette inn samme motor, altså 2,5 20 valve..

Morgis
28/09/10, 23:09
pass på at du får over eventuelle sensorer og givere som eventuelt skulle mangle på den eldre motoren.

Tollan
29/09/10, 20:45
som f. eks hva og hvem? er litt grønn når det gjelder dette, og vil prøve å få det til så greit som mulig :P

Heenster
01/10/10, 01:31
må jeg bytte ECU ved motorbytte? og er det noe problem å ta en motor fra en 93 mod og sette inn i min 95?? :) har planer om å sette inn samme motor, altså 2,5 20 valve..

Nei det trenger du ikke. 92 -97 mod motor er helt like :)

Jeg har en 94 mod med 97 mod motor. Alt var helt identisk:)

Tollan
01/10/10, 18:04
Kjempe bra. takk for svar alle sammen:) fått tak i en lik motor nå, 96 mod, som har gått 150 000. Den blir levert her til mandag og jeg betaler 4000 kroner :D

v70dude
03/10/10, 21:33
hmm, jeg har en sånn merkelig lyd ikke akkurat sånn.. men høres best innen ifra