PDA

Vis full versjon : Lekkasje i gulv fremme på førerside!



TheKent
26/09/10, 14:36
Hei, lurte på om noen har hatt erfaringer med lekkasje i gulv fremme på førerside i en Volvo 740GLE? Tror det er drenering, men jeg vet ikke hvor jeg kan komme til den hen! Sitter og blar gjennom Haynes for Volvo 740/745 og 760, men det står null og niks om drenering...

Espen Hveding Nordgård
26/09/10, 14:52
Har hatt samme problem selv. På min var det "lufteluka" ved sparkeplata på venstre side som sto åpen og tok inn vann når det regna. Dreneringa fra vindusviskerplata går nedover a-stolpen og kommer inn i kupeen der. En runde med sicaflex gjorde susen ;)

TheKent
26/09/10, 15:01
Ja, har demontert lufteluka og prøvd å få vann gjennom den, men den er vanntett så vidt jeg ser og vet. Har ikke prøvd så mye på den vindusviskerplata, men kan du fortelle meg hvordan jeg kan få den av? Har sett litt under panseret, men ser ikke noe jeg kan skru ut. Har ikke prøvd å røske den av, selv om det har vært fristende :P Volvo sier at dreneringen kan være tett eller rustet, men ser ikke helt hvordan det kommer inn i gulvet da. De sier også at jeg kan stikke høyttrykkspyleren eller vannslangen nedi dreneringshullet og finne ut om det er tett eller rustet :P Regner med at de tar seg nok betalt for å se på det :) Forbannet irriterende da jeg hadde tenkt å legge ned GPS-enheten under førersetet.

Takk for raskt svar!!

Espen Hveding Nordgård
26/09/10, 16:48
Den sitter skrudd i framskjerma (bakeste skruen til framskjerma) og en bolt omtrent midt på torpedoveggen. Når de 3 er løsna er det bare å dra den fremmover og opp. Må demontere vindusviskera først ;)

Ville lagt GPS enheten under speedo, om du tar av plata under rattet kommer du til et STORT tomrom som venter på duppedingser =P

boman
26/09/10, 21:49
Hei og velkommen til VCCN! :)
Er du sikker på at dette faktisk er vann, og ikke kjølevæske?

ChrML
26/09/10, 21:55
Ta trykkluftpistolen, stikk den inn i slangen og blås. Da blåser du nok ut det som evt tetter den. Litt tryggere det enn å begynne med høytrykkspyler :). Så slipper du sannsynligvis å demontere den og.

TheKent
03/10/10, 19:21
HvedingN: Er det mye styr for å få av vindusviskerene? Vil helst ikke ødelegge noe :o Har lagt GPS-enheten i bagasjerommet rett bak baksetene. Kan jeg koble pluss-kabelen rett på batteriet med sikring, og kjøre remotekabelen (om det er det den heter) på spilleren som igjen går på tenningslåsen? Også, hvor tar jeg jordingskabelen hen da? Er det et punkt i nærheten, eller må jeg frem i motorrommet?

Boman: Takk for det! Ja, er ganske sikker. Det er ikke noe lukt eller farge, og det er bortimot bare vått når det har regnet. Har funnet ut at om jeg står fra været, kommer det ikke så mye vann inn i gulvet. En gang da den sto i oppoverbakke i en regnskur, var det en hel dam i gulvet fremme som også hadde lekket over til gulvet i baksetet :mad: Ble noen timer med tørking og varmevifte da, ja :p Heldigvis har jeg fått kapret garasjen til foreldrene mine sin V70, men vet ikke hvor lenge de tolererer det :D Er det også et problem med 740 at de lekker kjølevæske inn i kupeen?

ChrMl: Ok. Har ikke fått tid til å se på det ennå! Skal absolutt gjøre det i løpet av denne uken. Takk for tipset! Du har kanskje et poeng i at det er bedre med luft enn vann :P

Beklager for sen tilbakemelding, har vært bortreist en uke! Tusen takk for svarene hittil!!!

Espen Hveding Nordgård
05/10/10, 17:51
Ikkeno problem å få av vindusviskerne, er bare to muttere under det lille plastdekselet nederst på viskeren.
Bare å koble plusskabelen til batteriet ja, med sikring max 30cm fra batteriet (!Viktig!).
Remote kan du koble til den blå ledningen på CDspilleren eller den svarte ledningen på hovedlysbryteren.
Jordinga kan du feste til en eksisterende jordingsplass eller en mutter/bolt. Hele karroseriet fungerer som jording og er direkte kobla til batteriet ;) Husk bare å få god forbindelse, puss til det er blankt der du skal feste kabelskoen.

ChrML
05/10/10, 18:04
Ikkeno problem å få av vindusviskerne, er bare to muttere under det lille plastdekselet nederst på viskeren.
Bare å koble plusskabelen til batteriet ja, med sikring max 30cm fra batteriet (!Viktig!).
Remote kan du koble til den blå ledningen på CDspilleren eller den svarte ledningen på hovedlysbryteren.
Jordinga kan du feste til en eksisterende jordingsplass eller en mutter/bolt. Hele karroseriet fungerer som jording og er direkte kobla til batteriet ;) Husk bare å få god forbindelse, puss til det er blankt der du skal feste kabelskoen.
Er det ikke litt rart å hente plussen helt foran fra batteriet når sikringsboksen er like ved der han skal ha boksen sin? Det er ledige kabelskoplasser man bare kan koble seg rett på, mye mindre jobb og blir mye bedre enn å legge ledning helt frem til batteriet og sette på sikringsholder der. Bare å ta ut askebegeret, 2 skruer for å løsne hylla over, vipp ut de 2 releene som kommer i veien, sett bilen i 4. gir og klemme inn klipsa på siden og dra sikringsboksen opp og ut. Så er det bare å koble seg på med kabelsko på undersiden på en ledig plass (ikke koble deg på de som har "plastramme" rundt seg da de er usikret!!).

Jordinga kobler du bare i jordingspunktet nede i venstre hjørne foran førersetet. Er et jordingspunkt bak dekslet like under panserlåsen man bare kan tre kabelsko på. Hvis du da fester enheten din under lydplata under rattet der så blir det maks 40-60 cm ledningstumper du trenger på pluss og minus. :p

Angående tilkobling på batteri. Om det er 30cm eller 10cm til sikring er ikke relevant. Poenget er at det skal være kortslutningssikkert det lille strekket fra batteriet og til sikringen. Legg den trygt unna gods, evt bruk ekstra strømpe der den kommer nær gods frem til sikringen så er du sikret.