PDA

Vis full versjon : koble crossover network 2-veis lite spm



metrakit
17/01/10, 21:46
hei har 4 små høytalere (2x60w og 2x200w) med 2 ekstra diskanter (tweter?)

har 3 slike bokser eg bruker som står crossover network 2-way på (delefilter?)
har koblet på høgtalerene, men så er det input.

der er input + og - på alle tre (crossover) men har berre ein kabel fra spiller bak + og -

koblet en dum måte slik noen som har eit bedre forslag?

http://img3.nettby.no/users/p/u/l/pulmj/diary/33720285.jpg

metrakit
18/01/10, 09:58
noken forslag?

Aashome
18/01/10, 15:44
Altså du skal vel ikke kjøre alle 3 delefilterne på samme kanal?
Er dette et sett du har kjøpt nytt?

metrakit
18/01/10, 21:37
Altså du skal vel ikke kjøre alle 3 delefilterne på samme kanal?
Er dette et sett du har kjøpt nytt?

stod i bilen når eg kjøpte den men masse rot i kable så eg bestemte meg for og koble opp på nytt:

der er 2 (crossover) som skal drive ein høgtaler og ein tweter kvar og
ein som skal drive to 2-veis høgtalere alt dette er i hattehylle og er av merket tinly (sikkert billig greier) komponentsett

men om noken har eit ledningsjema kor dette egentlig skal kobles så kansje det hadde hjulpet
har ein litt eldre pioneer flipp-down spiller.

Volvo-Power
18/01/10, 21:44
Tweeter er diskant, midrange er mellomtone, å subwoofer er basselementet.

kjør signalet ut fra spiller, inn på delefilers input, og så ut på element. værre er det ikke:)

delefilter bør ikke serie eller paralellkobles. om det ved nød må, så seriekoble, ellers vill spillern din trolig knele ved for lav ohm.

metrakit
18/01/10, 21:51
Tweeter er diskant, midrange er mellomtone, å subwoofer er basselementet.

kjør signalet ut fra spiller, inn på delefilers input, og så ut på element. værre er det ikke:)

delefilter bør ikke serie eller paralellkobles. om det ved nød må, så seriekoble, ellers vill spillern din trolig knele ved for lav ohm.

ok då skal eg prøve og se om der er fleire output på spilleren og deage 2 kabler til bak da.

Volvo-Power
18/01/10, 22:14
ok då skal eg prøve og se om der er fleire output på spilleren og deage 2 kabler til bak da.

om du skal bruke spilleren, så har du jo 4 utganger på høytalere.
høyre bak, venstre bak, venstre fram og høyre fram.

skal du bruke forsterker, så må du bruke phono-utgang fra spiller til forsterker, så vidre til delefilter og til slutt til element.

metrakit
18/01/10, 22:16
om du skal bruke spilleren, så har du jo 4 utganger på høytalere.
høyre bak, venstre bak, venstre fram og høyre fram.

skal du bruke forsterker, så må du bruke phono-utgang fra spiller til forsterker, så vidre til delefilter og til slutt til element.

ah så da må eg koble hut bakhøytalerene da:/

olavxxx
19/01/10, 16:19
Tweeter er diskant, midrange er mellomtone, å subwoofer er basselementet.

kjør signalet ut fra spiller, inn på delefilers input, og så ut på element. værre er det ikke:)

delefilter bør ikke serie eller paralellkobles. om det ved nød må, så seriekoble, ellers vill spillern din trolig knele ved for lav ohm.

Hei, det er en sannhet med modifikasjoner.
Min pioneer takler t.d. Ohm ned i 2! Man får også høyttalere som er oppe i 8 Ohm nom. imp. I noen tilfeller, kan man da kombinere serie og paralell, for å trikse seg innenfor ønsket ohm-område.

Dog., må man jo tenke på en VIKTIG faktor her:
De forskjellige høyttalerene - har forskjellig følsomhet.
Det er blandt annet derfor man i utgangspunktet har delefiltre (så vel som faseforskyvning, hz-oppdeling, m.m.).

Kobler man flere høyttalere i serie eller paralell, samt de er av annen type/modell, så vil med stor sannsynlighet elementene spille litt ut av fase, samt med forskjellig intensietet/volum.

Mitt forslag, til de som vil koble mange høyttalere til, er å kjøre dette via en forsterker med mange utganger. Så kjører man gain opp/ned for å kompansere de forskjellige kanalene.

Noen bilstereoer har også en medfølgende mikrofon, som kan måle refleksjoner/romklang, intensitet, m.m, for så å lage en custom EQ og instilling av gain på de forskjellige kanalene.