PDA

Vis full versjon : Tomgang jager på 230ET



Storeulv
25/09/10, 20:06
Noen som har forslag til rekkefølge på feilsøking? Jeg har to problemer - vet ikke om de henger sammen eller ei, men tror de gjør de.

Motoren jager på tomgang mellom 6-700 og 1200.

Når den er varm så MÅ den startes med flat pedal, ellers vil den ikke starte og da er det bare å vente et par timer før man forsøker igjen. Den får rett og slett ikke ikke bensin da.

Bensinrele og pumper er sjekka at der virker, men ikke faktisk trykk. Jeg har også målt injektorene (?) og de viste 2,8 ohm på alle (skulle være 7-8 i flg Autodata så lurer på om jeg har rett målinger).

Målt diverse annet også uten å finne noe feil.

Virker ellers som om den går riktig og har "trøkk" som seg hør og bør (uten at jeg har noe sammenligne med). Bensinforbruk er også "normalt", bruker 08,-0,9 på vanlig langkjøring og oppmot 1,6 ved småkjøring.

PVT
26/09/10, 04:36
når det gjelder tomgangen på Motronic sprutet kan du titte litt her.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9201

det som gjør at motronic begynner å fuske og som skaper problemer er temperatur sensorne under innsuget blandt annet.
når den er tung å starte så ville jeg tatt en titt på bensin filtret (blir det tett her tar det litt tid før trykket kommer), pumpene og bensintrykksregulatoren.
når du sjekket bensin relet som mange mener de gjør så er det få som spretter opp relet og ser på det og lodder det, dette er vel den mest vanlige feilen på disse bilene og jeg fant ikke ut av det før en eldre kar på et volvo verksted tipsa meg om det.
da jeg hadde Motronic før så leita jeg sykt lenge etter feil før jeg bare lodda relet og bilen gikk normalt igjen (bruker det på LH 2.4 nå).
men jeg ble aldri kvitt tomgangs problemet som er nevnt i posten over her, var etter at jeg bytta til L.H 2.4 at jeg fant ut hvor problemet lå hen.
hadde jeg hatt motronic nå hadde jeg montert en form for kjøle anordning på de transistorne inni chippen, med mindre dem allerede ikke var brent da.
kan hende jeg tar litt av nå men det er tydelig vis mange som hater motronic om dagen :) og jeg har brukt en del timer på feilsøking av det sprutet før jeg gikk lei.
men fant ut av ting etterpå.

Uberhenrik
27/09/10, 01:57
Noen som har forslag til rekkefølge på feilsøking? Jeg har to problemer - vet ikke om de henger sammen eller ei, men tror de gjør de.

Motoren jager på tomgang mellom 6-700 og 1200.

Når den er varm så MÅ den startes med flat pedal, ellers vil den ikke starte og da er det bare å vente et par timer før man forsøker igjen. Den får rett og slett ikke ikke bensin da.

Bensinrele og pumper er sjekka at der virker, men ikke faktisk trykk. Jeg har også målt injektorene (?) og de viste 2,8 ohm på alle (skulle være 7-8 i flg Autodata så lurer på om jeg har rett målinger).

Målt diverse annet også uten å finne noe feil.

Virker ellers som om den går riktig og har "trøkk" som seg hør og bør (uten at jeg har noe sammenligne med). Bensinforbruk er også "normalt", bruker 08,-0,9 på vanlig langkjøring og oppmot 1,6 ved småkjøring.

Du kan ikke måle induktiv resistanse, En spole vil yte motstand mot vekselstrøm og kan ikke måles med et ohm meter. Så er nok ikke noe galt med dysene dine.

Ellers gjør som PVT sier så vil bilen nok starte og gå bedre.

Frigstad Racing
27/09/10, 12:53
så ny chip kan gjøre at den blir bra på tomgang igjen?

disse sensorene du snakker om under innsuget, er det den ene som er på blokka du mener da? Har du noe bilde av hvilken sensor du mener kan være problemet med tomgangen på ET motor?

PVT
27/09/10, 17:47
I toppen din sitter det 2 sensorer på innsug sia under insuget lengst bak mot brann veggen. hvis den som er lengs bak slutter å funke vil bilen gå dårlig (temp sensoren til sprutet) den andre går til instrumentet i bilen. hvis jeg var deg ville jeg spretta opp lokket på LMM som på den videoen blir det slitasje her får ikke hjernen info fra LMM som kan gjøre at den jager. måten du kan teste om det er LMM er å dra ut tomgangs regulatoren hvis ingen ting endrer seg så er det lmm som har skylda (mest sansynlig) hvis temp sensoren er i orden. måten å feilsøke på er å dra ut kontakter for å se om motor gangen endrer seg.

Frigstad Racing
27/09/10, 23:37
har prøvd å dradd ut det meste, blandt annet tomgangsregulatoren og lmm, syns ikke den ble noe bedre uansett hva jeg gjorde. kanskje denne sensoren er gåen da, hvordan kan jeg sjekke om sensoren er defekt?

PVT
28/09/10, 12:01
du må måle motstand under forskjellige temperaturer. men da må du også finne ut hvor mye ohm det skal være når den har en viss temperatur.

Kontroller tempgiveren for motoren *for kjølevæsken, den som sitter mellom termotid giveren og tempgiveren for speedo*
- koble til et ohm-meter mellom jord og kontakt 13
Motorer fra 1985- mod har en føler med to giveruttak, en til styreenheten og en for tomgangsreguleringen
Begge uttakene skal ha samme ohm-verdier
Ohm ved – 10 grader 8260- 10560ohm
Ved + 20 grader 2280- 2720ohm
Ved + 80 grader 290- 364ohm

KILDE:
her har du litt lese stoff
http://www.bilbygging.no/viewtopic.php?p=11841&sid=9fd74f9a562a5cdaa50d3a8dabcab555