PDA

Vis full versjon : Verktøy til bytte av shims med kammen i



ChrML
25/09/10, 13:50
Noen som har et lurt tips angående å skifte shims med kammen i uten verktøyet som vanligvis brukes? Altså det verktøyet som presser ned ventilen sånn at man får ut shimset.

Gidder ikke å ta ut kammen igjen og må bytte 2 shims :).

Evt noen som har et sånt verktøy liggende i Kongsberg området?

emilhetty
25/09/10, 15:45
Jeg har sånn vettu, men veit du hva?

Du kan bare glemme å få låne den, nå kan du tenke over at det kanskje ikke var så lurt å skrive dritt i alle trådene mine!

Øyvind G
25/09/10, 16:12
skal gå ann med en litt kraftig flattrekker også veit jeg. er litt mere plundrete, men det går :)

Mr. Crepsley
25/09/10, 16:40
Er da fortgjort å plukke av kammen?

Og ler høyt av kommentaren til Emil :D

jonass
25/09/10, 17:24
Oi oi, her går det godt.

Men går da fort å plukke ut kammen, Er bare bal å bytte shims med kammen i uten verktøy for det

ArneR
25/09/10, 23:25
En stor flattrekker som du dytter ned kanten på trykkeren med og en slik magnet på pinne fra biltema, så er du i mål..

ChrML
26/09/10, 00:39
Jeg har sånn vettu, men veit du hva?

Du kan bare glemme å få låne den, nå kan du tenke over at det kanskje ikke var så lurt å skrive dritt i alle trådene mine!
Jeg bruker ikke rustent verktøy med snø på! :D



Er da fortgjort å plukke av kammen?

Og ler høyt av kommentaren til Emil :D
Yep, er det. Får se om jeg gidder i mårra hvis jeg har tid til overs. Håpet bare å slippe det.



En stor flattrekker som du dytter ned kanten på trykkeren med og en slik magnet på pinne fra biltema, så er du i mål..
Får prøve det i mårra :). Hvis ikke går kammen ut igjen for å bytte. Trykkeren må vel ned 3-4 mm for at shimsen skal gå ut, kan bli hardt med forsterka ventilfjører, men får prøve.

GeTReibeAktienGesellschaf
26/09/10, 00:44
http://i558.photobucket.com/albums/ss28/storebrand/verkty.jpg?t=1285457902
Fikk låne en sånn her engang sammen med shimstang, ok den men kanskje litt for universiell hadde en tendens å gleppe for meg, men fikk taket på det etter hvert.

Mulig at en god passende skrutrekker er like bra, men var ikke dum så lenge den holdt seg på kantten på pushern.

Når det står hazet på verktøyet så er det sjeldent billig, betalte over hundre spenn for 10/11mm c/bremsenøkkel som det sto hazet på engang.

GeTReibeAktienGesellschaf
26/09/10, 00:57
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1.jpg?t=1285458916
Så i biltema katalogen mens jeg dreit og fant ut at disse remstrammerne for dynamo til 60.- stk ligner litt i utforming.

ChrML
26/09/10, 00:59
Så i biltema katalogen mens jeg dreit og fant ut at disse remstrammerne for dynamo til 60.- stk ligner litt i utforming.
Yeah, sto å kikket på disse i dag faktisk på Biltema og syns de lignet på IPD sitt ventilverktøy. Men kjøpte de dessverre ikke så får ikke prøvd dem.

GeTReibeAktienGesellschaf
26/09/10, 01:13
Har bare sett de på bilde, hender at det virker lovende helt til man står med det i hånda.

Som engang jeg kjøpte hakenøkkel for sykkel på biltema fordi jeg skulle løssne muttern til dempern i fjørbeine. (ingen videre suksess)

Ser for meg at man kanskje må ha to stk og sette sammen for å få litt bredde kanskje. Og kanskje fin justere litt med vinkelsliper eller no sånnt-.

Joakim-G_R
26/09/10, 02:54
Jeg har sånn vettu, men veit du hva?

Du kan bare glemme å få låne den, nå kan du tenke over at det kanskje ikke var så lurt å skrive dritt i alle trådene mine!

Hahaha, barnehage :D

ChrML
26/09/10, 20:32
Da var det gjordt. Prøvde med skrutrekker, men det var bare plunder å presse ned trykkeren uten å treffe shimsen med skrutrekker (bikket mot kammen). Hvertfall var det det med forsterka ventilfjører.

Så tok ut kammen og bytta shimsa :). Like greit det, selv om det tar litt lengre tid.