PDA

Vis full versjon : MegaSquirt tenning forandrer seg.. *HASTER* + nytt problem!!!



VolvoR-Sport
24/09/10, 22:30
Har problem med at tenninga ikke er konstant, kan gå fra ca 5 grader og plutselig ned til 15 grader hvis man øker turtallet litt!

har prøvd å bytte rotor og fordeler lokk da det andre hadde riper selv om det var nytt.

ingen forskjell. pluggledninger er også nye!

årsaken til problemet vet jeg ikke, var ingen problemer med bilen før jeg tok av toppen pga toppakning, registeret er rett! det har jeg sjekka flere ganger, tok av reima og tima opp på nytt pga dette problemet og ingen forskjell..

motor er mest responsiv ved 15-20 grader fortenning.. ved ca 5-6 dør den nesten bare du rører gassen.. kjørte på ca 5 før uten noen problemer!

hva er galt? skyter i luftfilter og innsug enkelte ganger, så tenninga er jo feil.. men hva er årsaken til at tenninga ikke er stabil?

hvordan vil det bli hvis jeg kjører "fixed timing" på f.eks 3 grader?

racing242
24/09/10, 22:35
Er dette en Fk motor?

VolvoR-Sport
24/09/10, 22:42
er en B230FT motor..

90' b230f blokk
Holset HX35 turbo med igjenpunkta wg flapp
Tial v44 wastegate
KL racing intercooler
walbro 255LPH pumpe og aeromotive filter under bilen + walbro tank pumpe
3" dp og 3" eksos
K kamaksel
405 topp med plugga org dysehull og fjernet pulsair system
1.5bar ladetrykk
MegaSquirt MS II v3

jonass
24/09/10, 22:49
Ok så du mener det er hardware relatert?
Sjekka trigger at den er i orden?
Radioforstyrrelser?

VolvoR-Sport
24/09/10, 22:57
nei, tror ikke det er innstillinger som er årsaken da bilen fungerte helt fint før.
ja, trigger leser bra.
det tror jeg ikke, for ingenting er forandra..

hele oppsettet er som før, bortsett fra at tenninga forandrer seg nå :S

VolvoR-Sport
25/09/10, 10:31
justerte trigger wizard idag, å det virka som det hjalp.
da jeg skulle starte bilen etter det, virka ikke bensinpumpa.. sjekka sikringa, den var litt brent så jeg bytte ut den med en ny.
ingen forskjell, bytta rele og det hjalp ikke.

til slutt så jeg at sprutet hadde "klikka"..

rpm på 65535, clt på -18 og iat på -14!
hva har skjedd????

legger ved dårlig mobil bilde av megatune, da jeg ikke fikk tatt printscreen :S motoren står bare med tenninga på der, så dere vet det. bensinpumpa går heller ikke enda, har hjernen kvelda?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1730.jpg

misstenker egentlig brent cpu selv, da bensinpumpe rele ikke fikk strøm via fuel pump ledninga mer..
det som er litt rart er jo at dette skjedde plutselig, ikke noe problem med bilen i går eller i dag tidlig..

ChrML
25/09/10, 11:18
Virker som noe har skjedd der, ja. Kan jo være dataene som er lagret i sprutet som er korrupt. Har ikke fikla med MS selv enda, men kan nevne et par ting som pleier å hjelpe generellt når programmerbar hardware tuller sånn.

- Prøv å reset hele saken (koble fra batteriet helt), la det stå litt, sett det på igjen og så laster du over all konfigurasjon/map osv... på nytt fra PC-en.

- Hvis ikke overnevnte hjelper så er det nok noe feil med selve programvaren. Prøv å last over firmware på nytt? Kanskje det har kommet en ny versjon?


Hvis ikke, er det nok muligheter for at noe hardware er defekt, ja.

VolvoR-Sport
25/09/10, 11:30
har kommet ny firmware tydligvis, men jeg har ingen nytte av den!
MS2/Extra release 2.1.0d released
Fixes in this release over 2.1.0c

-fix wheel decoder initialisation. A certain tooth #1 angle used with 60-2 + cam + 4 cyl COP could cause miscalculated timing.
-fix ASE for long 'taper' times.
-permit trimming EDIS trigger angle

kjører jo hallgiver trigger og std coil jeg.

men jeg skal prøve å ta av batteri pol og laste inn map på nytt!

VolvoR-Sport
25/09/10, 12:21
oppdaterte firmware nå fra MSII 2.1.0c til 2.1.0d samt la inn map'en på nytt, og MS'n ble seg selv igjen! :D

eneste som ikke fungerer er styringa til bensin pumpa, tviler sterkt på ledningsbrudd da den ikke henger stramt. skal kontrollere dette og evt bestille ny prossesor da den styrer utgangene :P

må vell koble opp egen bryter for å styre releet til bensinpumpa da.. evt samkjøre med releet til hovedstrøm MS :)

VolvoR-Sport
25/09/10, 15:24
jumpa bare fra 86 på hoved rele og over til bensinpumpe releet.. får være sånn til jeg får ordna med ny prosessor..

men tenninga er ikke seg selv hvertfall, skyter til å fusker når trykket er ca 1bar+..

Berg Performance
30/09/10, 19:12
Har du sveiset vektene nedi fordeleren ? Og fjernet vakumklokka ? =)

VolvoR-Sport
30/09/10, 19:48
vektene er sveiset, og klokka er fjernet ;) fordeler har hatt vektene sveiset fra første stund og uten vacum klokke, men monterte den igjen, da jeg fikk tennings problemene nå, og så at hallgiveren flytta seg endel.. men skal jeg fjerne den igjen?