PDA

Vis full versjon : Skal bytte instrumenteringslys.. hva gjør jeg ang. airbag osv?



R-M-I
24/09/10, 19:20
Skal til å bytte instrumenteringslys i min 94. volvo 850 :)

Denne har airbag på både passasjer og førersiden.. er det noe jeg bør tenke på når jeg demonterer dashboard'et?(som jeg anntar jeg må for å komme til instrument-clusteret?)

Koble fra batteri-poler osv? Er vel en idè å ha strøm på for å sjekke at diodene som skal inn dit faktisk har riktig polaritet osv. så jeg slipper å demontere igjen om jeg presterer å hive inn noen feil vei osv :P

Har sett at det finnes en guide som beskriver demontering for installasjon av kjøre-comouter osv. men har ikke sett noe spesifik guide for biler som har airbag i dash'en ...har lite lyst å bli skutt ut gjennom bakvinduet og ligge i en flau haug på parkeringsplassen for meg selv...

mrstfu
25/09/10, 10:58
koble fra batteriets minus er det første du gjør, airbag i ratter er ikke noe å tenke på, med mindre du skal ta av rattet. jeg klarte det FINT uten å ta av rattet, så ser ingen grunn til det.

rundt dashbordet sitter det en 10-12 skruer, mener disse er Torx 30. kanskje 25, det må du se ann. jobb deg fra venstre til høyre, begynn i venstre døråpning. bak det lille trekanta plastdekselet i døråpningen (vipp ut et lite plastdeksel i det trekanta dekselet, skrru ut en skrue) sitter det, så vidt jeg husker to bolter, muligens bare en. skru ut disse. deretter sitter det en skrue inne i luftutblås under venstre diskanthøyttaler, 2 eller 3 i kant over instrumentet, 1 inne i hver av luftutblås i midten, eks anntall inne i hanskerommet (tror det er 3) og en inne i det høyre luftutblåsning. sist men ikke minst, et trekanta deksel i høyre døråpning, samme som i venstre døråpning.

airbagen på passasjerside er litt kronglete, du må ut med hanskerommet. mener det sitter tre små skruer i overkant av hanskerommet, som holder hanskerommet fast. ta ut hanskerommet, og du ser øverst i hullet der hanskerommet satt, 4 bolter, mener de er 10 eller 12mm. skru ut disse, og plugg ut et rødt støpsel som sitter til venstre inne i hullet til hanskerommet, og du kan ta ut airbagen sammen med dashbordet.

bytte lys i instrumentet er ingen sak, ta ut to støpsler på toppen av instrumenter, vipp av to låsebøyler, og dra heler instrumentet rett opp. bak ser du eks antall små lyspærer nederst, disse er til varsellampene. ca midt på er det 4 vanlig Wedge W5W pærer, dette er til speedo, turteller, bensinmåler og vanntemp. øverst er det to pærer, detter er til blinklyset. trur ikke dette går ann å bytte farge på.

monter i motsatt rekkefølge:D

lyngen
25/09/10, 12:38
det var en god beskrivelse ;) :) :D ;D

R-M-I
25/09/10, 15:45
Jepp.. Ganske fin beskrivelse.. Fått byttet pærer -> dioder nå.. men.. Den til klokke/temp var naturligvis død -.- festlige saker.. Var litt av en jobb.. Men ganske lett når en først hadde gjort det.. Benyttet anledningen til å gjøre rent i vifte-kamalene i samme slengen..

Hvor får jeg tak i dioder som passer til varme-apparatet? Helst i norge og til en skapelig pris? Er vel av den samme typen som jeg trenger til "kjørecomputeren".. Altså MED sokkel.

R-M-I
26/09/10, 20:45
Ble ganske ok...
Eneste som var ekstremt lite festlig var at dioden som skulle stå i "kjørecomputeren"\klokke-temp viseren var DOA... hvilket betyr at jeg må gjennomføre hele dashboard-massakren enda en gang for å få siste lyset til å samarbeide :P har det forresten noe for seg å bytte til dioder i "varsel-lysene" også? eller lar folk det bare stå vanlige pærer der?

Her er i allefall et bilde av hvordan mitt ble seende ut etter operasjonen...
Bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/3.png


Ser det ser ganske blått ut på bildet, men det er hvitt..med litt blåskjær i :)

EDIT:
Siden jeg likevel måtte kontakte butikken jeg handlet fra igjen, så bestiller jeg like gjerne pærer til varmeapparatet når jeg først er i gang... litt greit å få alt til å matche...
Har i grunn ikke ekstremt lyst til å begynne å tukle med de forskjellige knappene i bilen med mindre selve loddejobben er kjapt\enkelt gjort.. (hvordan vet en egentlig hvilken "vei" de skal loddes inn?)


Skulle i grunn ha snekret sammen en worklog eller noe...
Men, jeg har allerede gjort ganske mye med bilen...uten å ta bilder osv :/

mrstfu
04/10/10, 00:03
jeg gjorde også mesteparten ab jobben på bilen FØR jeg lagde worklog, tok et par timer å snekre sammen, men det er verdt det. ta bilder av alt du har gjort nå, legg dem ut, og vent på kommentarer, gøy å få komplimenter:D

pærene i klimakontrollen har du vel funnet ut hvordan er, siden du har bestilt dem?

dioder.no er hvertfall bra saker, der har de og 3mm dioder til vindusknapper og alt det der.

det er mulig, visstnok, å bytte pæra i klokke/temp uten å demontere, ved å gå inn fra dekselet under rattstammen.... jeg har ikke prøvd, da jeg ikke har veldig slanke armer.. trur man må være ganske ... 'elegant' for å klare det:D men verdt å prøve.

bytta de i lysbryteren og? er en eller to "miniWedge" pærer... si fra, så kan jeg finne ut hvilken sokkel det er.