PDA

Vis full versjon : Arbeid rundt SRS Airbag



boman
17/01/10, 19:10
Hei. Den nye bilen min har airbag og siden jeg skal legge opp kabler og litt diverse innebærer det en risiko for å komme borti både airbag sensoren og kabler til airbagen. Er det bare å nappe ut airbag sikringen for å være sikker på at den ikke blåser ut? Vil jeg da evt få noen feilkoder som jeg ikke klarer å få nullstilt selv?

(Selvfølgelig er det bare å være forsiktig, men er utrolig surt hvis den skulle blåse ut!)

TeamBørnOut
17/01/10, 19:16
sensoren sitter under førersetet. må du sparke å slå i den da? ellers får du ikke denne til å løses ut.. da må du sette strøm rett på kablene. noe som er helt umilig hvis du ikke er blind og leker rundt under dashen med en strømførende tang.
Skal du uansett legge opp kabler til ting så tar du vell av batteripolen?

ChrML
17/01/10, 19:20
Alle kablene på utløsekretsen ligger uansett i oransje rør. Pluss at enten du setter 0V eller 12V rett på airbagen så skal den ikke løse ut, de må ha akkurat korrekt spenning.

Så med mindre du sparker og slår på sensoren så får du ikke den til å løse ut. Du skal være sinnsykt uforsiktig for å klare å løse ut en airbag.

boman
17/01/10, 19:21
Er det forresten bare 1 SRS sensor på 940?
Nei tbo, jeg må ikke sparke å slå på den .. men må ut med setet av forskjellige årsaker og det er veldig fort å være uheldig .. Men kan det skje noe galt hvis noen kabler blir kobla ifra hverandre osv? Tenker like mye på beltestrammeren ..

TeamBørnOut
17/01/10, 19:25
skjer ikke noe nei. bare å nappe ut kablene hvis du føler deg tryggere da.
ja, er sensoren under setet :)

boman
17/01/10, 19:27
Den funker kanskje ikke hvis nøkkelen ikke står i uansett? Men da napper jeg ut sikringen, så er jeg helt sikker. Er bedre å være føre var enn etterpå smart ;)

TeamBørnOut
17/01/10, 19:29
Ta av batteripolen for å være helt sikker. mye strøm i bilen selv om nøkkelen ikke står i :)

ChrML
17/01/10, 19:30
Tror du Volvo monterte to pakker med eksplosiver rett foran trynet på folk i en bil uten å ta 2929113 sikkerhetstiltak for å hindre uheldig detonering?

Som sagt, det skal MYE til for at den skal løse ut. Husk at et hardt slag rett i sensorenheten ikke nødvendigvis er nok, G kreftene den måler må også skje over en viss tid før det skjer noe akkurat som i en kræsj. Et slag er kun et momentant sjokk.

Du er helt trygg sålenge du bruker hodet ditt. Hvis du vil være helt sikker så tar du av batteripolene og lar de være av 20 min før du gjør noe på bilen.

Edit: Eneste du må passe på
1. At du er forsiktig hvis du må borre rundt airbagenhetene.
2. Hvis du får fyllt noen airbagenheter med vann så skal du være forsiktig med å sette strøm på det (som Volvo håndboka sier ved utforkjørsel i vann)
3. Hvis du kobler fra noe airbag greier så setter du på tenninga først og så batteripolen mens du er ute av bilen. Så HVIS den skulle løse ut en av en milliard ganger så skjer det når du er utenfor.

boman
17/01/10, 19:33
Tror du Volvo monterte to pakker med eksplosiver rett foran trynet på folk i en bil uten å ta 2929113 sikkerhetstiltak for å hindre uheldig detonering?

Som sagt, det skal MYE til for at den skal løse ut. Husk at et hardt slag rett i sensorenheten ikke nødvendigvis er nok, G kreftene den måler må også skje over en viss tid før det skjer noe akkurat som i en kræsj. Et slag er kun et momentant sjokk.

Du er helt trygg sålenge du bruker hodet ditt. Hvis du vil være helt sikker så tar du av batteripolene og lar de være av 20 min før du gjør noe på bilen.

Nei det tror jeg overhodet ikke Chrml ;) Men må bare høre for sikkerhetsskyld.

Takker for svar.

henrik940
17/01/10, 19:37
Hvor sitter disse sensorene egentlig? Greit å vite egentlig..

ChrML
17/01/10, 19:38
Hvor sitter disse sensorene egentlig? Greit å vite egentlig..
Sitter rett under førerstolen. Den boksen der med mange ledninger inn på.

TeamBørnOut
17/01/10, 19:38
En sensor under fører setet. en liten metal boks

Anders-
17/01/10, 22:45
Fort gjort å skru ut selve bagen også, om man har litt paranoia :)

Ola Hagen
18/01/10, 18:47
når man driver med ledninger og elektriske komponenter så er det alltid lurt å koble av polen ved batteriet uansett, er jo tryggest for både bilen, og de elektriske tinga du skal installere i bilen :)

man har vel ikke lyst til å ødelegge forskjellige komponenter, eller smelte ledninger, bare fordi man inte gadd å ta av batteripolen som tar bare 25sek å skru løs og løfte av?

ChrML
18/01/10, 18:50
når man driver med ledninger og elektriske komponenter så er det alltid lurt å koble av polen ved batteriet uansett, er jo tryggest for både bilen, og de elektriske tinga du skal installere i bilen :)

man har vel ikke lyst til å ødelegge forskjellige komponenter, eller smelte ledninger, bare fordi man inte gadd å ta av batteripolen som tar bare 25sek å skru løs og løfte av?
Ikke minst tryggest for deg selv og hvis du skrur på litt større kabler og har gode batterier og kondensatorer :). Kan fort bli litt skader hvis du drar fastnøkkelen borti innsuget mens du skrur av plussen på dynamo for eksempel, eller på ledningene/karrosseriet hvis ledningen lander på gods som egentlig skal ingenting til.

Blir noe annet når det gjelder småtrekking inni bilen og sånn og man kobler fra riktig ende :).

boman
18/01/10, 21:53
Ikke minst tryggest for deg selv og hvis du skrur på litt større kabler og har gode batterier og kondensatorer :). Kan fort bli litt skader hvis du drar fastnøkkelen borti innsuget mens du skrur av plussen på dynamo for eksempel, eller på ledningene/karrosseriet hvis ledningen lander på gods som egentlig skal ingenting til.

Blir noe annet når det gjelder småtrekking inni bilen og sånn og man kobler fra riktig ende :).
Helt klart, driver jeg med jobb som kan ha en risiko for å komme borti batteriet kobler jeg alltid ifra. Jeg er elektriker så jeg vet hvor godt det kan smelle. Men er ikke noen vits å koble ifra batteriet når man driver med mindre trekking som du nevner.

ChrML
18/01/10, 22:17
Helt klart, driver jeg med jobb som kan ha en risiko for å komme borti batteriet kobler jeg alltid ifra. Jeg er elektriker så jeg vet hvor godt det kan smelle. Men er ikke noen vits å koble ifra batteriet når man driver med mindre trekking som du nevner.
Gjordt det et par ganger selv på bilen når jeg ikke gadd å tenke meg om før jeg tredde fastnøkkeln på dynamoen og skrudde borti innsuget :D. Men var jo bare et Biltema gelebatteri som ikke kan levere så mye strøm da så bare gnistra en god del :).

Shaiko
18/01/10, 22:27
3. Hvis du kobler fra noe airbag greier så setter du på tenninga først og så batteripolen mens du er ute av bilen. Så HVIS den skulle løse ut en av en milliard ganger så skjer det når du er utenfor.

Dette fraråder jeg deg på det største og gjøre. tenning på så på med batteri pol, det kan ende med brent transistor i styreenhet. dersom du har kondensator med spenning på i samma slengen så er du 70% sikker på at du blåser styre enheten.

henrik940
18/01/10, 22:28
Hvorfor det?

ChrML
18/01/10, 22:34
Dette fraråder jeg deg på det største og gjøre. tenning på så på med batteri pol, det kan ende med brent transistor i styreenhet. dersom du har kondensator med spenning på i samma slengen så er du 70% sikker på at du blåser styre enheten.
Har gjordt det sikkert 5 ganger jeg uten å blåse noen styre enhet. Hvorfor skulle det blåse styreenheter?

Yngste Haugerud
18/01/10, 22:40
Så lenge du ikke kortslutter noe på utgangene eller inngangene til styreenheten så burde den leve sine glade dager som alltid den.

Shaiko
18/01/10, 22:48
jeg har hørt om 4 tilfeller jeg kan tenke på i farta. av volvo med jetronic styreenhet som har kvelda pga det. hvorfor kan jeg ikke svare for.

Er enda fler tilfeller av dette med vw.

TeamBørnOut
18/01/10, 22:53
aner ikke hva man blåser. men når du vrir over tenninga så kan du pluttselig oppleve at du fyller cylindrene med bensin og bensin hjernen må byttes :P

Om akkurat dette skylles det med batteripolen mens tenninga står på vet jeg ikke. men jeg har brent 1 hjerne pga dette :(

Shaiko
18/01/10, 23:07
aner ikke hva man blåser. men når du vrir over tenninga så kan du pluttselig oppleve at du fyller cylindrene med bensin og bensin hjernen må byttes :P

Om akkurat dette skylles det med batteripolen mens tenninga står på vet jeg ikke. men jeg har brent 1 hjerne pga dette :(

Det er akluratt dette som skjer når du setter på polene med tenninga på.

transistoren i hjernen brenner seg.

Dette kan også skje dersom du ikke har gods til motoren. da vil all gods gå via styreenheten