PDA

Vis full versjon : Volvo 240, liker ikke regnvær, hjelp. :O



iNsane92
23/09/10, 13:16
Heisann, har en "flotters" Volvo 240 GLE 89' med elektronisk innsprøyting. Går helt flott, og er fornøyd med bilen som har trilla 289 000km. Har kjøpt nytt eksosanlegg uten katalysator, og montert ny lambdasonde fra biltema på denne.

Har nylig merket at bilen begynner og tulle når det regner kraftig (noe det har gjort mye i det siste) Må trøkke gassen i bånn etter stopp for og få motoren til og oppføre seg normalt. Går helt fint på langtur, men når jeg stopper (feks bensinstasjon) jukser den på tomgang, noe som bare blir værre og værre og til slutt må eg pumpe på gassen for og i heletatt holde liv i motoren. Tilslutt dør den bare (selv om jeg er i god fart) bare pufuhuhuh, så stopper den. Starter den igjen og må pumpe på gassen for og holde liv i den, går ikke ann og løse den eller noe ting da stopper den fordi det blir for mye for motoren. Den oppfører seg slik at når jeg slipper gassen virker det som om den får bensin, men ikke når jeg trykker inn gassen.

Rotor, fordeler, tenningskabler er helt nytt. Og det er ikke fukt i fordeler. (Bensinfilter er ikke bytet på år og dag tho)

Bilen må stå i noen dager, så må jeg starte den pumpe så bare fy.. og kjøre før den blir noenlunde varm. Klarer jeg dette går bilen fint igjen til neste nedbørsdag. Dette skjer bare når jeg kjører over lengre tid (1-2 timer) men går helt fint når det er korte turer (30min stopper, parkerer for kvelden) da, starter den helt fint morgenen etter.

Noen som har noen tanker? Er helt blank jeg, har jo med fukt og gjøre? Det kommer fukt en plass når jeg har kjørt en stund, og fukten er vanskelig og få ut igjen.. hmm...

vidar79
23/09/10, 17:17
Heisann, har en "flotters" Volvo 240 GLE 89' med elektronisk innsprøyting. Går helt flott, og er fornøyd med bilen som har trilla 289 000km. Har kjøpt nytt eksosanlegg uten katalysator, og montert ny lambdasonde fra biltema på denne.

Har nylig merket at bilen begynner og tulle når det regner kraftig (noe det har gjort mye i det siste) Må trøkke gassen i bånn etter stopp for og få motoren til og oppføre seg normalt. Går helt fint på langtur, men når jeg stopper (feks bensinstasjon) jukser den på tomgang, noe som bare blir værre og værre og til slutt må eg pumpe på gassen for og i heletatt holde liv i motoren. Tilslutt dør den bare (selv om jeg er i god fart) bare pufuhuhuh, så stopper den. Starter den igjen og må pumpe på gassen for og holde liv i den, går ikke ann og løse den eller noe ting da stopper den fordi det blir for mye for motoren. Den oppfører seg slik at når jeg slipper gassen virker det som om den får bensin, men ikke når jeg trykker inn gassen.

Rotor, fordeler, tenningskabler er helt nytt. Og det er ikke fukt i fordeler. (Bensinfilter er ikke bytet på år og dag tho)

Bilen må stå i noen dager, så må jeg starte den pumpe så bare fy.. og kjøre før den blir noenlunde varm. Klarer jeg dette går bilen fint igjen til neste nedbørsdag. Dette skjer bare når jeg kjører over lengre tid (1-2 timer) men går helt fint når det er korte turer (30min stopper, parkerer for kvelden) da, starter den helt fint morgenen etter.

Noen som har noen tanker? Er helt blank jeg, har jo med fukt og gjøre? Det kommer fukt en plass når jeg har kjørt en stund, og fukten er vanskelig og få ut igjen.. hmm...

Hei.

Har du prøvd å koble ut og inn tomgangsregulatoren?
Hvis du får den til å gå normalt på tomgang og drar ut kontakten blir den helt tullete på tomgang.
Skjer det ingenting når du drar av pluggen, så er tomgangsregulatoren ødelagt.
Kan også komme fukt i den(da må du prøve det når det regner)

iNsane92
23/09/10, 20:21
Problemet er at jeg ikke får den til og gå fint! Har ikke sjangse og få den til og gå på noen som helst måte på tomgang. :p

Må pumpe som en gal på gasspedalen, noen ganger får jeg turtall, noen ganger høres det ut som om potta er potte tett og motoren lager brommelyd, men at krafta ikke kommer ut. Etter en stund med pumping stopper bare bilen.

Har tenkt på fukt / vann i luftfilteret.. noen mening rundt dette?

visløff
23/09/10, 20:26
tenningsdelene kommer fra? vet at endel kjøretøy kan få problemer med fukt i fordeler og pluggledninger. så kjøp sikkelige tenningsdeler når du først bytter.

iNsane92
23/09/10, 20:31
Er orginalt, fra Volvo OEM.
Sjekket fordeler, og fant ingen indikasjoner på at det var fukt der..

Sebbe
23/09/10, 20:51
var merkelig, minna veldig om dårlige tenningsdeler, har du noen feilkoder?

iNsane92
23/09/10, 21:04
Oksygenmåler ifølge LH2.4, dvs lambda ikke sant? Denne har lyst siden jeg fikk bilen.

TimB
23/09/10, 21:19
trekker ikke inn noe vann i luftfilter ellernoe da?

iNsane92
23/09/10, 21:36
Det eg har lurt litt på, er dette et "problem" på 240? Enkleste måten og sjekke er og skru opp luftfilteret og sjekke for fukt da eller?
Skal det være godt fuktigt før noe sånt skjer? Og kan jeg bare ta av luftfilteret for også prøve og starte uten?

Sebbe
23/09/10, 21:50
er bare å prøve å starte uten luftfilter, bare du passer på å ikke miste noe sand eller noe ned i luftinntaket :p

iNsane92
23/09/10, 22:05
Ja, 1+ for den.. haha :D
Men må prøve dette i mårra da. :D

A.Finstad
24/09/10, 11:38
fjern den lambda sonden å kjøp en på volvo evt mekonomen eller noe sånt ike biltema i hvertfall har faktisk vært borti at biltema sonden har gjort biler værre! min holder også på å fusker litt i regnet, men det er bare når det er kraftig regn

iNsane92
24/09/10, 12:15
Tror du lambdasonden ene og alene kan føre til et sånt problem?

A.Finstad
24/09/10, 12:23
nei, men den hjelper på noe sykt å bli kvitt den sonden :p min bobler å står i med biltema sonde og testa en sonde en kamerat hadde på sin å da gikk den fint å mye bedre på bunn så blir nokk ny sunde når jeg skal til svergie neste gang eller noe sånt :p

A.Finstad
24/09/10, 22:57
da har jeg vær ute på en hælvetes møkka kjøre tur var ute å kjørte å skulle ut av ei rundkjøring så hadde jeg ikke krefter til å kjøre inn i den en gang bilen fusker å hoster som faen og en ting jeg mærker er at den får jævelig mye bensin virker det som siden det bobler å høres ut som en hælvetes trimma gasser motor som ikke klarer å gå på tomgang (hører det fordi jeg har en enorm eksos lekasje) å noen ganger virker det som om jeg er tom for bensin selvom jeg hadde halv tank på den nå! de her inne som har gjort den tabba å kjøre tom skjønner hva jeg mener at når man gir gass så bare bobler den og orker ikke å dra, men det som er rart at sånn ca ved 2-3000 omdreininger så våkner den noen ganger å det å ligge i 120 på E6 er ikke noe problem så lenge det ikke er bakker da må jeg ned et gir midt i bakken som regel for da orker den ikke mere. så hvis det er noen som har noe som helst peiling på hva det kan være så er det bare å si i fra for er dritt lei :p (har ikke gjort så mye annet en å lese ut feilkoder for en del måneder sia :p)

Ekeli
10/04/12, 14:52
Hei!
Noen som har funnet ut noe om denne regnproblematikken? Har en 245 93mod med FDmotor. kutter ut i regn (og på tomgang i vaskemaskin).
Må la den stå en liten stund, før jeg kan prøve igjen. Ikke tegn til tenning før den kommer etter noen minutter. Må da kjøre på høyt turtall.
Fikk tips om pluggledninger uten at jeg har forsøkt å bytte.

A.Finstad
10/04/12, 22:36
Bytt alt av tenningsdeler det hjalp på min ;) har også bytta lambda å "slangen" mellom LMM å innsug da det var noen slanger som hadde gnissa hull i den ;)

Jan turbo
12/04/12, 18:51
Dette kan være noe så enkelt som pluggkabler ja,MEN har dere byttet coil kabel også?????????? Den følger ikke med ved kjøp av kabler hos Volvo og har dermed
lett for å bli glemt. Har hatt samme problem med min 740 turbo 90 modell,byttet coil kabel og problemet var borte. Jeg fikk ikke startet bilen etter vask utvendig
i vaskehall.

komaake
13/04/12, 16:15
Problemet til iNsane92 er fikset! var lmm'en kombinert med defekt lambda som var problemet! ;)

A.Finstad
15/04/12, 22:30
hvis den ene av de to ikke fungerer over lengere tid da helst lmm som går til helvete først så kutter også den andre ut etter ikke lang tid ;) så har den ene godt bytt begge ;)

Ekeli
29/04/12, 18:59
Jeg bytta pluggledninger, coil, rotor og kabelen til coilen. Går som ei klokke i regnværet :-D kjøpte alt på Torshov.
Den gamle coilen så ikke så veldig bra ut innvendig. Så ut som om rotoren var slitt/feil/for liten.. selv om den i følge selger nettopp var bytta av en bilklasse i Kongsberg.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2