PDA

Vis full versjon : Gasspjeld rengjøring S60 2001



morrun
23/09/10, 10:02
Hei.

Jeg er ny på forumet, men dette ser svært bra ut!

Har tidligere eid bl.a. en 98 v70 2.5 LT (min hittil beste bil) og en 04 V50 2.0 D (ikke så greit desverre). Nå har jeg solgt et Porsche-prosjekt og kjøpt 01 S60 2.0 LT m. BSR. Dette er familiens nr. 2-bil, dvs. fars bil. Planen er å følge opp så serviceboka holder seg pen, men å gjøre mest mulig selv. Bilen går forsåvidt fort som fa.. hvis jeg ønsker det, men det er jo litt å pusle med på en 9 år gammel bil med snart 160.000km. bak seg. Noen oppgraderinger i understell fortjener den også.

Første utfordring er å rense gasspjeldet. Bilen går ujamt på tomgang i "Drive", værst med AC på. Kjenner antydning til lugging når jeg kjører også. Tenker det kan være fornuftig å forsøke en rengjøring før jeg evt. velger å bytte til nytt spjeld med oppgradering. Kan jo hende det er en enkel nok prosedyre, og at det klarer seg såpass lenge mellom hver rengjøringsintervall, at det blir unødvendig å bytte?

Var hos Volvoforhandleren i Sarpsborg, der jeg har god erfaring fra tidligere. En hyggelig mekaniker forklarte i en relativt lang utredning hvordan dette gjøres. Godt ut i forelesningen "falt jeg litt ut" slik jeg ofte gjør i lange forelesninger:o

Trenger derfor en repetisjon av prosedyren, helst med god billedstøtte. Kan noen hjelpe? Ønsker fortrinnsvis å rengjøre uten å skru spjeldet ut av bilen, så slipper jeg å bytte pakning.

Fant denne tråden som gjelder en 850, men regner med at mye ser annerledes ut på S60:

http://www.volvoforum.no/tips_triks/850_tomgangsmotor.htm

Håper på hurtig respons, da jeg antar at bilen når som helst kan finne på å tulle med nødprogramkjøring.

Mvh. Morten

Thomas Berg
23/09/10, 22:05
Hei!

Jeg er redd du må ta ut gasspjeldet på din bil for å komme til.
Jeg forsøkte å rense ett på en 00-mod S80 for en uke siden men med lite hel.
Det sitter rett og slet for kronglete til....
Men det å rense det er egentlig en nød-løsning da det skjeldent varer lenge.
Jeg har selv en -99 V70 2,5T AWD og her ser jeg tidligere eier har måttet bytte det.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre..??

aarnes
24/09/10, 11:59
Litt uenig i deg Thomas Berg -
jeg renset på min V70 2.0T , tok ca 4t fra jeg begynte til bilen var kjørbar.

Du må ut med kjølevifta, sitter i noen få skruer.
Så koble av innsuget som sitter på spjeldet.
Deretter er det fire skruer som må skrues av fra undersiden på spjeldet.
Deretter er det bare å ta det ut.

Det å rense det fungerte for min del i 2-3 år uten problemer. (har solgt bilen nå)
Det var rett og slett helt svart og nedsota.

morrun
27/09/10, 20:36
Takk aarnes, der fikk jeg opp håpet igjen. Dersom bilen fungerer 2-3 år mellom hver gang det er behov for rengjøring så er det unødvendig med bytte, hvis prosessen er grei nok for en som meg. Håper noen kan hjelpe ved å lenke meg til en tråd/side som beskriver dette med bilder.

Mvh. Morten

aarnes
01/10/10, 15:47
har sendt deg en pm . sjekk den

glenn
12/10/10, 12:14
Anbefaler deg å ta ut spjeldet ved rengjøring, samtidig bør også veivhusventilasjonen få en skikkelig rengjøring.
Hvis du har det hvite Magneti Marelli spjeldet så kan det i samme slengen lønne seg å oppdatere SW hos Volvo, denne SW-oppdateringen gjør at motorstyringa enkelt fortalt godtar diverse feil som kommer på det hvite spjeldet.
Jeg måtte nettopp skifte til nye typen spjeld (gul etikett) på min V70, kostet ca 4600,- for nytt spjeld + noen kroner for oppdatering av SW.
Dette er vel den eneste løsningen som kan kalles varig.
Men nå går ihvertfall bilen veldig fint uten noe nykking.

PS: et tips er å ta ut hele luftfilterboksen når du skrur, du får et hav med plass i forhold til om du tar ut vifta:)