PDA

Vis full versjon : [LØST] 945 td vond å starte



Bård
22/09/10, 22:27
Har et par spm angående 945

Spm.1

Sliter litt med å måtte kinne bilen når den skal starte. Slår på tenninga og venter til glødelampa slukker og da må man bare kinne og kinne til den starter. Når jeg skulle starte den på vei hjem fra jobb i dag var det så den nesten ikke ville starte. Kinna til det virka som den var tom for strøm, før den plutselig kom. Kan det være dårlig batteri eller at dieselfilteret ikke er blitt byttet?

Spm 2
Kjørte bestemor her om dagen og mens jeg venta på ho i bilen. Går vanlig ei tid før den "hakker" litt og detter på turtallet samtidig som den høres ut som den kveler seg nesten/vil slukke?

Noen som har vært borti dette? Er en 95 945 td med automat

T90
23/09/10, 05:23
mulig at det er diesel filteret ditt som er nesten tett

Soulair
23/09/10, 09:10
Å bytte dieselfilter er det enkleste og rimeligste du kan gjøre.:) Evt åpne tappeskruen under filteret og se om det kommer vann ut...

Bård
23/09/10, 09:12
Har kjøpt dieselfilter, men ikke hatt tid ennå til å bytte. Skal få gjort det til helga å se om det bare er det. takker for svar

R.G
23/09/10, 09:25
1. lang tid gløder den ca? fruen har en oppskrudd d24tic, og den var tung å starte sjøl om gløda mue, og viste seg att det var litt for svake plugger, byttet di man kommer lettest til og nå drar den i gang med engang enda på lite strøm.

2. kan være dieselfilter som gjør att den blir rara på tomgang. kan også være vevntilen i filteret som gjør att den er tungstartet pga noe av dieselet kan renne tilbake hvis ventilen som sitter i adapteren til filter er litt klikk, og da når du starter så kan det være lille av vannet i filter den suger i seg før det blir ren diesel pga den må pumpe opp att diesel. men prøv å lufte filter først, men beste er nok å bytte det. fort gjort å gjøre:-)

Bård
06/10/10, 21:58
Har nå fått bytta dieselfilteret og nå er det ingen "hakking" lenger.

Men sliter forsatt med vond å starte. Lada batteriet i helga, men virker ikke som det hjalp. Var en tur hos onkel i dag på vei hjem fra jobb. Da jeg skulle kjøre derfra var bilen vond å starte igjen. Etterhvert som jeg kinna så var det rett før den gikk tom for strøm og da starta den. Onkel mente da at burde få sjekka dysene da den ikke skulle trengt å gløde omtrent da motor var varm.
Noen som vet hvor mye en sjekk av dyser koser og får man det gjort på vanlig verksted?

knetrom
10/10/10, 12:10
Hvor mange ganger gløder du den? Skal jo ikke være så tungstartet når den er varm, men i militæret hadde vi en Mondeo vi måtte gløde 3-4 ganger før den startet uansett. Så hvis du ikke gjør det allerede, kan du prøve å la glødelampen slukke 2-3-4 ganger før du kinner

Bård
10/10/10, 14:14
Gløder en gang. Når den er varm så kan noen ganger starte lett, noen ganger ikke. Prata med onkel igjen i går og mener det er dyser da man ikke skal måtte gløde noe særlig når den er varm. Så får vel sjekke de tenker jeg. Kan de sjekke dyser på verksted eller er det "egne firmaer" for den typen jobb?
Noen som vet pris ca. kontra å kjøpe nye?

Skal prøve å gløde et par ganger før jeg kinner i morra, se om det hjelper kanskje.

MariusF
10/10/10, 15:03
Gløder en gang. Når den er varm så kan noen ganger starte lett, noen ganger ikke. Prata med onkel igjen i går og mener det er dyser da man ikke skal måtte gløde noe særlig når den er varm. Så får vel sjekke de tenker jeg. Kan de sjekke dyser på verksted eller er det "egne firmaer" for den typen jobb?
Noen som vet pris ca. kontra å kjøpe nye?

Skal prøve å gløde et par ganger før jeg kinner i morra, se om det hjelper kanskje.

De sjekker dyser på verksted ja! :)

Ta en tur ned til Jorkjend i Skien, så får nok vi sjekka det! :) (Btw, jobber der) Hehe.

Usikker på hva prisen ligger på det akkurat..

T90
11/10/10, 10:48
sjekket luftfiltert om det er tett?

s4nd3r
11/10/10, 15:56
hva med og bytte gløde plugger da??? :P tror det vil være en god start....
er ikkje vitts og gløde og dei ikkje fungera...

rekner med den starter fint når den er varm?? og når det er varmt i lufta....

søsken barne mitt hadde en gammal 240 med d6 motoren.. den var lei og starte uansett...
han kobla 24v på startarn.. slengte inn ett ekstra batteri.. inslaget var 12v.. da blei den ivrig.. og starta uansett...

DieselDriver
11/10/10, 16:06
Hvor langt har den gått? En d24 som begynner og få dårligere komp og dyser som spytter litt blir harde og starte når de er varme og. Men jeg tenker du bare skal bytte alle slanger og se om tankarmaturet er tett. Prøv og ta en ny slange fra pumpa opp i ei kanne/flaske og la den gå litt så sytemet får luftet seg og prøv og start igjen etterpå. Har gjort slik på en del d24 som har akkuratt samme probleme som deg.

Bård
11/10/10, 22:22
hva med og bytte gløde plugger da??? :P tror det vil være en god start....
er ikkje vitts og gløde og dei ikkje fungera...

rekner med den starter fint når den er varm?? og når det er varmt i lufta....

Har nye glødeplugger liggende. Er ikke vær gang den starter fint når den er varm. I dag når det var rundt 0 grader kom den så å si med en gang, mens på lørdag når det var rundt 8 grader måtte den kinnas en del. Får se/prøve å bytte glødeplugger til helga kanskje




Hvor langt har den gått? En d24 som begynner og få dårligere komp og dyser som spytter litt blir harde og starte når de er varme og. Men jeg tenker du bare skal bytte alle slanger og se om tankarmaturet er tett. Prøv og ta en ny slange fra pumpa opp i ei kanne/flaske og la den gå litt så sytemet får luftet seg og prøv og start igjen etterpå. Har gjort slik på en del d24 som har akkuratt samme probleme som deg.

Bilen er gått 232" km, men motor er bare gått 40" km (bytta i 03 på 192" km pga toppen gikk)


sjekket luftfiltert om det er tett?
Bytta luftfiltret i helga


De sjekker dyser på verksted ja! :)

Ta en tur ned til Jorkjend i Skien, så får nok vi sjekka det! :) (Btw, jobber der) Hehe.

Usikker på hva prisen ligger på det akkurat..

Var innom jordkjend i dag og prata med Halvor, sjekka ikke dieseldyser sa han

RampagE
12/10/10, 06:02
På inngående aksel på dieselpumpa sitter det en simring, som kan begynne å bli dårlig...
Når motoren går, hvis du stopper den og prøver å starte igjen umiddelbart etterpå, starter den med en gang da? Hvis den starter umiddelbart da, men er lei å starte når den får stått en stund, så tyder det på at dieselen renner tilbake, ergo enten gåen simring eller morkne dieselslanger (der hvor det ikke er rør..) Er verdt å sjekke hvertfall!

Min 740D var lettstarta som bare det, helt til en dag hvor den ikke starta i det hele tatt, det bare fossa ut diesel ved inngående aksel på pumpa..

s4nd3r
12/10/10, 15:46
ta en comp test da... :) da kan du fort luke bort den mekaniske feilen...

Bård
30/10/10, 19:10
Var å kjøpte nytt batteri på torshov for ei uke siden da bilen ikke ville starte og det "bobla" i batteriet. Så nå starter bilen uten å måtte kinne. Burde kanskje gjort det tidligere, men rakk det før kulda satte inn