PDA

Vis full versjon : Div ting som bør byttes ved senking? V70



Nilsebu
22/09/10, 22:08
Fikk endelig bestilt meg senkesett :D Er det noe annet jeg bør bytte mens jeg holder på rundt der? Tenker på ting som pleier å ryke og som dempere og fjører må av for å få byttet de.

Takker for svar :)

mrstfu
22/09/10, 22:30
har lurt en del på dette selv, da senkesett ikke er langt unna, og det jeg har fått høre er topplagere bak og foran, og demperskåler foran. er ikke helt sikker på forskjellen, regnet med at topplager og demperskål var samme brikke foran, men har hørt det ikke er det.

det jeg hvertfall vet, er at du må på 4hjulskontroll etterpå. da bilen er senka, vil camber (vertikal vinkel på dekket) bevege seg innover, altså toppen er nærmere senter av bilen, hvilket resulterer i at slitebanen på dekket flyttes innover gummien.

semi off topic:

en kamerat av meg senket bilen, tok med bilen på 4hjulskontroll idag tidlig, og dro på BT for å få det skrevet inn i vognkort rett etter. i hånda hadde han resultat av 4hjulskontroll og TÜVpapirer på senkesettet, i utgangspunktet alt han måtte trenge.

kontrolløren på BT trigga på, av alle mulige ting, at det på rapporten fra 4hjulskontrollen ikke sto CHASSINUMMER, det sto kun kjennemerke/skiltnummer. hvilket stemmer overens med vognkort, hvor det altså STÅR chassinr. som stemmer overens med bilen. i tillegg fant han av en eller annen årsak ikke firmaet som utførte 4hjulskontrollen på datamaskinen sin, selv om dette var Møller Bil i Oslo, ikke et jallafirma ingen har hørt om, et av de største merkeverkstedene i Oslo. kom frem senere at han hadde slått inn organisasjonsnr på pcen FEIL, men det var da visstnok også kameraten min sin feil.

sier dette kun for å illustrere at resultatet av en visning på BT ofte kommer anpå dagshumøret til kontrolløren, hvilket er jævli synd. at man på et sted organisert av Det Kongelige Norske Vegvesen ikke skal kunne få en objektiv vurdering, er en jævla skam. hvis du får noe sånn bullshit under visning, og du har alt av papirer i ordne, FORLANG en annen kontrollør.

litt mer Off Topic, og litt mer hyggelig: bilder av hvitlakkerte felger oppe om fem minutter:D

Nilsebu
22/09/10, 23:05
Så bildene ble bra :) Litt greit få byttet fjærskåler osv mens du allerede holder på.

Satser på å ta bilen inn for kontroll siste time en fredags ettermiddag :P
Satser på å ta 4hjulskontroll hos Volvo, og jeg har hørt at det finnes verre BT enn de i Haugesund, så krysser fingrene når den tid kommer. Blir ikke aktuelt å godkjenne før jeg har fått lappen tilbake vertfall :P

Tore
23/09/10, 13:53
Synes vel i grunn det kan være greit å vurdere nye dempere, tårnlager og fjærskåler i samme slengen. Og de nedre boltene (Strekkbolter) på framdemperen skal alltid byttes når du er av med de (noe du må for å få byttet fjærene). Det samme skal låsemutterne på toppen av demperne.

Nilsebu
23/09/10, 14:40
Synes vel i grunn det kan være greit å vurdere nye dempere, tårnlager og fjærskåler i samme slengen. Og de nedre boltene (Strekkbolter) på framdemperen skal alltid byttes når du er av med de (noe du må for å få byttet fjærene). Det samme skal låsemutterne på toppen av demperne.

Har bestilt nye dempere sammen med fjørene. Da har jeg litt å bestille hos Volvo :/ Takk skal du ha :)

Tore
23/09/10, 14:43
Og før man tar 4-hjulskontroll kan det selvsagt være smart å sjekke at alle endeledd og bærekuler er i orden så man slipper å kludre med dette etter at alt er justert og helt rett :)

volvojoachim
23/09/10, 20:02
hvor får man egentlig tatt 4-hjulskontroll, hva gjør dem egentlig? og hva koster dette?

mrstfu
23/09/10, 20:18
på de aller fleste verksteder, Volvo, SnapDrive, osv... Ring en liten runde og hør, noen kan variere litt i pris, men veldig mye over en tusenlapp er urimelig, det er gjort på en halvtime, som regel.

Tore
23/09/10, 22:10
hvor får man egentlig tatt 4-hjulskontroll, hva gjør dem egentlig? og hva koster dette?

Husker ikke hva Volvo tok for dette men tror det var ca 1000 kr hos NAF. De sjekker at hjulvinklene er som de skal, og evt justerer de dersom de ikke er det. Styrestagene kan skrues ut og inn og gir ulik spissing (toe-in), mens f.eks nedre støtdemperfester har litt større hull enn boltene slik at hjulenes vinkler (camber) kan justeres. Casteren (hellingen på hjlaksene) kan man til en liten grad justere med å flytte støtdemperlagerne fremover eller bakover da også hullene her er litt større enn boltene. Google camber, caster og toe-in dersom du vil vite mer.
http://driftjapan.com/blog/wp-content/uploads/2007/11/toe-in-vs-toe-out.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1666.jpg
http://www.jackit.com/bushings/images/Camber_Explanation.jpg

volvojoachim
23/09/10, 22:15
aha.. så vist bilen "farer" litt egne veier til tider, så kan en firehjulskontroll hjelpe godt på?
takker uansett for god forklaring, som alltid :)

Tore
24/09/10, 07:19
aha.. så vist bilen "farer" litt egne veier til tider, så kan en firehjulskontroll hjelpe godt på?
takker uansett for god forklaring, som alltid :)

Jepp; om bilen har egne veilvalg eller dekkene slites skeivt kan en firehjulskontroll hjelpe veldig :-)