PDA

Vis full versjon : 98 V70 T5 går rikt, hvorfor?



V70T5
22/09/10, 20:33
Hey!

Skal chippe bilen så vil ha alt mest mulig på stell.. =) Km stand er 225.000. Har ingen ulyder, ikke unormalt olje eller vann forbruk så motoren virker til å være i god stand. Men, helt siden eg overtok bilen i mai har eg reagert på at den lukter mye bensin ved oppstart + sotet bakstuss, og tidvis ettertenning i eksosen etter rolig kjøring også pådrag.. Har også kastet feil kode
P101 tidligere. Fant ut at det måtte være fordi slangeklemmen som holdt Lmm var løsnet så den tok inn luft etter lmm.. Strammet den å har ikke sett den feil koden eller andre etterpå..

Skiftet: Luft mengde måler, Nytt luft filter.
Blir skiftet om noen få dager: Tennplugger + bensin filter.

Hva er det som kan forårsake rik blanding uten feilkoder? Dårlig lambda? Vakum lekasjer? håper på hjelp her! =)

Mvh Sveinung

Tore
22/09/10, 21:32
Hva er det som kan forårsake rik blanding uten feilkoder? Dårlig lambda? Vakum lekasjer? håper på hjelp her!

Slik jeg har forstått dette så er hele systemet en tilbakekoblet reguleringssløyfe der lambdasensoren gir tilbakemelding om forbrenningen. Dersom denne verdien ikke stemmer (men er innenfor lovelige verdier) vil du f.eks kunne få feit blanding uten feilkoder.

V70T5
23/09/10, 17:12
hmm.. høres logisk ut det.. Er det mulig å måle signalet fra lambda ? Hørte andre si at du kan rense lambda med startgass.. skru den ut, å spraye den.. noen som kan avkrefte eller bekrefte det?

Tore
23/09/10, 18:44
hmm.. høres logisk ut det.. Er det mulig å måle signalet fra lambda ? Hørte andre si at du kan rense lambda med startgass.. skru den ut, å spraye den.. noen som kan avkrefte eller bekrefte det?

Rensing høres logisk ut; hva med forgasser-rens? Sensoren kan vel måles med voltmeter, men da får du bare samme spenning som til hjernen; skal det ha noe effekt må du nesten ha en referanselambda til i samme eksosen og sammenligne verdien.

Lambdaen kan også kontinuerlig montireres med en OBDII-leser av noe slag, men igjen vet du jo ikke om verdien er korrekt.

V70T5
24/09/10, 16:17
Nei.. var det da.. Skal prøve å rense den med forgasser rens ja så får vi se.. kunne vert artig å fått målt signalet på en bil der motoren brenner helt rent å fint å så på min bare for å se forskjellen..

Tore
24/09/10, 19:46
Bor du i nærheten så er det bare å komme å måle :)