PDA

Vis full versjon : Et par problemer med 745'en



Solbekk
22/09/10, 18:41
Bø! Jeg har et par spørsmål dere kanskje kan hjelpe meg med.
Bilen: Volvo 745GL 92- mod, M47, B230F, 231.000km

1. Bilen er hard å gire fra 1 til 2, 2 til 1 og 1,2,3 til revers.
- Kan det løses ved å bytte girolje, sikkert aldri gjort og koster ikke stort.

2. Hvordan er det å bytte olje på bakakslingen? Kan det være lurt uansett når bilen har gått så langt?

3. Har noen "rakkle" lyder når jeg svinger i lav fart, uavhengig av vei, men bråker verst på grus.
- Bytta ut begge stabstag og foringer, fjernet litt av ulydene, men ikke alt.

4. En svak klikkelyd dukker i fart over humpler (eksempel, ujevnhet på motorvei i 90km/h), da kommer det også en svak "klunk".
- Kan det være bærekula på høyre side? Byttet venstre side pga EU-kontrollen.

5. Rattet føles litt vel tungt i forhold til det bør være med servo, samt at ved å legge rattet helt over til enten side, så "hyler" den litt. Noen som vet hva det kan være?

6. Kom på noe mer:P Tomgangen er "litt" uregelmessig, pulserer mellom 500-1500 rpm. Noe lurt jeg kan gjøre med dette, rense gasspjeld, tomgangsregulator, innsug osv?

Christian
22/09/10, 18:59
Bø! Jeg har et par spørsmål dere kanskje kan hjelpe meg med.
Bilen: Volvo 745GL 92- mod, M47, B230F, 231.000km

1. Bilen er hard å gire fra 1 til 2, 2 til 1 og 1,2,3 til revers.
- Kan det løses ved å bytte girolje, sikkert aldri gjort og koster ikke stort.

2. Hvordan er det å bytte olje på bakakslingen? Kan det være lurt uansett når bilen har gått så langt?

3. Har noen "rakkle" lyder når jeg svinger i lav fart, uavhengig av vei, men bråker verst på grus.
- Bytta ut begge stabstag og foringer, fjernet litt av ulydene, men ikke alt.

4. En svak klikkelyd dukker i fart over humpler (eksempel, ujevnhet på motorvei i 90km/h), da kommer det også en svak "klunk".
- Kan det være bærekula på høyre side? Byttet venstre side pga EU-kontrollen.

5. Rattet føles litt vel tungt i forhold til det bør være med servo, samt at ved å legge rattet helt over til enten side, så "hyler" den litt. Noen som vet hva det kan være?

1.
Justèr reverssperra. Er garantert den som kødder. Men bytt også olje, det kan være veldig godt for girkassa. :)

2.
Bakakselen har nok godt av olje den og. :)

3.
Hjullager?

Solbekk
22/09/10, 19:02
1.
Justèr reverssperra. Er garantert den som kødder. Men bytt også olje, det kan være veldig godt for girkassa. :)

2.
Bakakselen har nok godt av olje den og. :)

3.
Hjullager?

Reverssperra? Hva er dette, hva gjør den og hvordan justerer vi denne? :)

Hjullageret på høyrebakhjul hadde NOE slerk, men var ikke noe bry seg om sa de på verkstedet. Lyden er borte så fort jeg kommer over, tja 10km/t

JørnM_940
22/09/10, 19:04
Ang nr.1 så kan det være noe tull med synkroniseringen.. raper den hvis du setter den kjapt i revers?

Christian
22/09/10, 19:05
Raping skyldes ofte defekt lager i veiva, så den klarer ikke bremse akselen skikkelig.

Reverssperra sitter på spaken, under "dongen".

Dra opp dongen så ser du det med en gang. :)

Solbekk
22/09/10, 19:09
Den raper heller skjeldent. Skjer noen ganger, feks hvis bilen er i bevegelse (vet at det er fy å gire pga ikke synkronisert kasse, eller så en kompis fortalte meg)

JørnM_940
22/09/10, 19:10
Raping skyldes ofte defekt lager i veiva, så den klarer ikke bremse akselen skikkelig.
Kan du forklare nærmere?:)

Tufte_
22/09/10, 20:29
Ang Girkassa så har jeg selv hatt dette problemet på min,ringte med volvo og de anbefalte meg å bruke ATF olje på girkassa og det hjalp veldig,den blei lettere og gir med..når det gjelder rev. så prøv å sett den i 1 før du setter den i rev. dette pleier å gjøre det litt lettere...(så samt bilen ikke er i beveglse)..

R.G
22/09/10, 21:57
skal være atf olje på all M4..kasser

Solbekk
23/09/10, 04:14
Ang Girkassa så har jeg selv hatt dette problemet på min,ringte med volvo og de anbefalte meg å bruke ATF olje på girkassa og det hjalp veldig,den blei lettere og gir med..når det gjelder rev. så prøv å sett den i 1 før du setter den i rev. dette pleier å gjøre det litt lettere...(så samt bilen ikke er i beveglse)..

Noen ganger syntes jeg det kan være lettere å sette den i 3. eller 4. og så gå i revers, men jeg tar å bytter olje og eventuelt titter på denne "reverssperra" :) så får vi se. Fortsatt ingen som vet noe om punkt 4-6?

Daruu
23/09/10, 04:52
Det at servoen hyler litt når du svinger for fult er vel normalt tror jeg ;)

Kan jo sjekke om du har lite servoolje da, om den er tung på rattet mener jeg.

R.G
23/09/10, 09:28
kan lønne seg å bytte servoolja. den kan bli littt vassen gjennom tida og da blir ikke servo helt god. hyling er normalt, men du skal få den hylinga når du vrir fult til andre sida også. bare å bruke atf olje på servo.

Torra
23/09/10, 09:56
Er den hard å få i gir kan det ofte hjelpe å dra spaken innom 4. giret først, skal visstnok "resette" kassa :p Bare antakelser jeg har hørt av en gammel gubbe, men det pleide å hjelpe på min m47

Solbekk
23/09/10, 17:14
kan lønne seg å bytte servoolja. den kan bli littt vassen gjennom tida og da blir ikke servo helt god. hyling er normalt, men du skal få den hylinga når du vrir fult til andre sida også. bare å bruke atf olje på servo.

Samme olje som på girkassen? Hmm, okai. Hvordan er det å bytte servoolje da? Dreneringsplugg eller noe vanskligere greier? Å lufte systemet er vel bare å løfte opp fronten og svinge helt over fra side til side et par ganger, starte motoren å gjøre det samme.


Er den hard å få i gir kan det ofte hjelpe å dra spaken innom 4. giret først, skal visstnok "resette" kassa :p Bare antakelser jeg har hørt av en gammel gubbe, men det pleide å hjelpe på min m47
Har hørt det samme med 3. Giret, men den er fortsatt noe tung, egentlig så har jeg prøvd alle girene før jeg satte den i revers.

R.G
23/09/10, 17:26
kan lønne seg å bytte servoolja. den kan bli littt vassen gjennom tida og da blir ikke servo helt god. hyling er normalt, men du skal få den hylinga når du vrir fult til andre sida også. bare å bruke atf olje på servo.

skru av ene slangen på tannstanga. starte bilen og følge med mens den pumer ut. stoppe bil med engang det ikke kommer noe så ikke pumpe kjøres helt tørr. skru på slange igjen og fyll på. luft ved å starte bil og vri ratt begge veier til det hyler noen ganger. etterfylle å sjekke nivå. gjøres tildet blir bra.

Solbekk
23/09/10, 19:15
skru av ene slangen på tannstanga. starte bilen og følge med mens den pumer ut. stoppe bil med engang det ikke kommer noe så ikke pumpe kjøres helt tørr. skru på slange igjen og fyll på. luft ved å starte bil og vri ratt begge veier til det hyler noen ganger. etterfylle å sjekke nivå. gjøres tildet blir bra.

Takker for flott utfylt svar R.G :) Blir gjort snarest også får jeg poste resultat her.

Hvordan er det å bytte olje på bakakslingen? Må jeg løsne lokket ved diffen for å få tømt ut olja eller er det også her en dreneringsplugg?

R.G
23/09/10, 19:41
er enten en dreneringsplugg under eller så må du skru ut nederste bolten som fester difflokket:-) bare å jekke opp bil å bruke en flaske med slangestyr å klemme olje inn. kan være litt trælete. trangt

larset
23/09/10, 19:57
Når du skifter olje på kassa, sjekk at du får opp påfyllingspluggen først og tapp etterpå. Fikk ikke opp den pluggen etter jeg hadde tappet av en gang, men kassa ble mye bedre etter oljeskifte da :D

Solbekk
23/09/10, 20:04
Når du skifter olje på kassa, sjekk at du får opp påfyllingspluggen først og tapp etterpå. Fikk ikke opp den pluggen etter jeg hadde tappet av en gang, men kassa ble mye bedre etter oljeskifte da :D

hehe, vært borti det å drite meg på leggen:o Skal huske på det :D

Solbekk
01/10/10, 07:57
Fått handla inn oljer så skal få byttet i løpet av dagen. Noen som har noe lurt å si om 3,4 og 6? :D

Torra
01/10/10, 08:14
3. Løft opp ene siden og riv og slit i hjulet for å kjenne etter slakke. En bilmekaniker kan stort sett hjelpe deg med å analysere dette

5. Gammel servovæske, utslitt reim eller rett og slett sliten servopumpe

6. Tomgangsregulator blant annet, kan være så mangt..

Snusmoen
01/10/10, 08:25
Litt utenom topic, men ser det er en del spm angående skifting av olje på girkassa. hvordan er det å bytte olje på m90 kasse?

har null peiling på akkurat dette. må jeg ut med kassa for å bytte eller kommer jeg til hvis jeg løfter den opp på løftebukk? hvor sitter eventuelt påfylling og tapping?

Solbekk
01/10/10, 08:52
3. Løft opp ene siden og riv og slit i hjulet for å kjenne etter slakke. En bilmekaniker kan stort sett hjelpe deg med å analysere dette

5. Gammel servovæske, utslitt reim eller rett og slett sliten servopumpe

6. Tomgangsregulator blant annet, kan være så mangt..

3: Skal ta en titt, får håpe det ikke er hjullagrene, men må det byttes, så må det byttes.

5: Reimen er neppe slitt, ble byttet under 1000km siden.
Servovæsken byttes i løpet av dagen, stay tuned.
Vi satser på ikke sliten pumpe, slikt har jeg ikke råd til :P

6: Er det noe lurt å demontere hele innsuget, rense dette i parafin og bytte pakninger og alt slikt? Ta av tomgangsregulatoren og rense denne, og sjekke vakumslanger? Hvordan er det noe jeg må være obs på, slik at jeg ikke messer noe opp? :p