PDA

Vis full versjon : lambda spenning på tomgang



jonass
17/01/10, 16:34
Får opp en feilkode på tomgang, hvis bilen står og går i 5-10min.
At den får enten for rik eller mager blanding.
Plugga ut lambdaen og målte, 0,96v som vil si at den går litt for rikt.
Spenningen varierte ikke noe, skal jeg måle den mens den er koblet til eller fra. min fornuft mente fra men det er kanskje galt.

Kjører med 968 dyser og lmm er laget av 3" eksos rør. bensin trykket står på rundt 3,8 bar. Skal jeg ta og justere ned bensin trykket litt? Åpne spjellet mer?

Modalen
17/01/10, 16:55
Får opp en feilkode på tomgang, hvis bilen står og går i 5-10min.
At den får enten for rik eller mager blanding.
Plugga ut lambdaen og målte, 0,96v som vil si at den går litt for rikt.
Spenningen varierte ikke noe, skal jeg måle den mens den er koblet til eller fra. min fornuft mente fra men det er kanskje galt.

Kjører med 968 dyser og lmm er laget av 3" eksos rør. bensin trykket står på rundt 3,8 bar. Skal jeg ta og justere ned bensin trykket litt? Åpne spjellet mer?

Du må måle når den er tilkoblet slik at hjernen får muligheten til å justere forholdet.

Du kan jo prøve å magre ut med å justere ned bensintrykket mens du følger med på lambdaspenningen. Hvis bensinblandingen havner innenfor hva motorstyringa greier å korrigere, vil spenningen pendle mellom 0,2-0,8v sånn ca.

Hvis du merker at motoren går magert (uryddig tomgang), og spenningen fortsatt bare står låst i den fete enden, så er jo sensoren helt klart død.
De pleier ofte å bare stå fast på en viss spenning når de dør.
Sjekk også at varmeelementet til sonda får strøm.

jonass
17/01/10, 16:58
skal ut og teste igjen, hvor fort skal det pendle?

Modalen
17/01/10, 17:03
1-2 ganger per sek er vanlig. Hvis den pendler veldig tregt, så er dette også et tegn på at sonda er ferdig.

jonass
17/01/10, 17:07
Virket helt ok, ifølge det du skriver, men bilen fusker litt.
Siden den pendler hvordan finner jeg ut om den går fett eller magert da?
Har ikke tilgang på bbl lenger heller. Liker ikke at den kødder

Modalen
17/01/10, 17:16
Magre ned til den begynner å pendle, ikke altfor mye forbi dette.
La bilen stå å gå en stund, ta en rolig cruisetur. Se om problemet forsvinner etter det.

Modalen
17/01/10, 17:20
Forresten. Hvordan justerte du bensintrykket til å begynne med?
Justerte du trykket til 3,8bar mens bilen sto på tomgang, eller koblet du fra vakuumslangen mens du justerte?

jonass
17/01/10, 17:26
Vakum slangen var koblet av når jeg justerte ja. når jeg var ute og målte nå nettopp så pendlet den mellom 0,2 til 0,84-86.
Må finne meg et bedre manometer og justere inn trykket med og tror jeg.
Vil tro at og sjekke over spjell og alt det der så blir den nok grei

Modalen
17/01/10, 17:34
Siden den pendler hvordan finner jeg ut om den går fett eller magert da?

Hvis den pendler så har du blanding lik lambda 1. Blir den fetere eller magrere vil den slutte pendlingen å helle mot en spenning nærmere 0,9v (fet), eller nærmere 0,1v (mager).

Får du den til å pendle har motorstyringa i grunnen kontroll over justeringa selv. Det kan ta litt tid før den er "innlært", derav uryddig gange.
Blir det ikke bedre ville jeg sjekket etter vakuumlekkasjer.

jonass
17/01/10, 18:02
ok, da anser jeg lamdaen som ok da, er ikke så gammel heller.
vakumlekasjer har jeg ikke, er nøye sjekket for det, får gjøre det jeg har skrevet ovenfor og bytte plugger.

TeamBørnOut
17/01/10, 18:20
gammle tennkabler, rotor og fordeler kan stelle til med sånt. motoren tror den får formye.. skikkelig coil hjelper også.

jonass
17/01/10, 18:31
Rotor og fordeler lokk er nytt.
Kanskje jeg må skaffe nye tennkabler.

TeamBørnOut
17/01/10, 18:44
Ikke biltema/ bilekstra? (samme delene...).
det gir dårlig strøm... så dårlig så jeg tok å brukte orginalgreiene igjen..
Men vet du har coilen din er bra da?
Det er ikke få 940 coiler som dør om dagen (de begynner jo å bli noen år nå så de har jo gjort jobben sin :) ). men da ville du antaglig merket bilen som litt svakere også..
Tennkabler anbefaller jeg å kjøpe av pedersen. Kjøpt derrifra 3-4 ganger nå. de fungerer veldig bra! alle andre steder jeg har kjøp (untatt selvlagde med masse flotte ting som summit selger) har jeg hatt små problemer med at strømmen hopper litt hit å dit. Endte faktisk opp å måtte kjøre med damas 100år gammle tennkabler sist jeg var på banekjøring.. (varmen dreper tennkabler fort... lurt å beskytte de litt. man får kjøpt beskyttelseshetter å tre på de)

jonass
17/01/10, 18:58
kan jo prøve med en annen coil og diverse, ikke biltema deler noen plass her nei

TeamBørnOut
17/01/10, 19:04
jeg merka stor forskjell når jeg fikk montert på ny coil og nye kabler. raskere respons på gassen. bilen var sterkere(merket dette veldig på lavt turtall). behøvde ikke gi like mye gass ved crusing og bilen brukte seffølgelig mindre bensin!

jonass
17/01/10, 19:07
hmm undres på om jeg ikke har en ny/ brukt en, har bare brukt den til flame opplegget mitt.
får gå ut en tur og bytte. skal sjekke om jeg får ohmet tennkablene, kanskje kjøre megger på dem?

Modalen
17/01/10, 19:24
Antok at du akkurat hadde byttet dyser+++?
Var bilen fin rett før, så er det kanskje ikke mye vits å sløse bort penger på masse nye deler i første omgang?

jonass
17/01/10, 19:27
har ikke nettopp byttet dyser nei. har også trodd det bare har vært innlæring.
har vært sånn lenge egentlig, når den ble testet med bbl så var alt greit så vet faktisk ikke når problemet har kommet

TeamBørnOut
17/01/10, 19:27
men de nye dysene gir nok litt mer suppe på tomgang en orginale skal. derfor kan det hjelpe med mere strøm :)
LMM justerer ikke mye av suppa som skal brukes på tomgang, dette ligger i hjernen. og styres med lamdan. derfor det ofte blir sånn når noen slenger på større dyser. men som sagt. mer strøm pleier å forbrenne det

jonass
17/01/10, 19:57
har kikka litt nå, og fant ut at pluggene var lysere enn sjokolade så justerte opp bensin trykket litt.

TeamBørnOut
17/01/10, 20:01
Men gjelder dette når du kjører da? prøv å gi på litt og skru av tenninga å sjekk pluggene da :)

ChrML
17/01/10, 20:09
Åssen BTR kjører du med? Kan jo hende at den ikke klarer å holde bensintrykket stabilt nok relativt til trykket i innsuget. Mange shitty justerbare BTR-er der ute, nesten den eneste som duger er den originale etter andre erfaringer jeg har hørt om diverse.

jonass
17/01/10, 20:13
kjører med en turbo xs btr, skulle nå tro den skulle være bra. angrer som f.. på at jeg kjøpe 968 dyser og ikke 558.
skal prøve og ruse litt og sjekke plugger da.
Har sett noen svenske som presser den orginale slik at fjæren strammes, er dette noe og prøve?

Hoff reiser på jobb igjen neste uke så får nesten ikke sjekket noe mer idag.

ChrML
17/01/10, 20:42
kjører med en turbo xs btr, skulle nå tro den skulle være bra. angrer som f.. på at jeg kjøpe 968 dyser og ikke 558.
skal prøve og ruse litt og sjekke plugger da.
Har sett noen svenske som presser den orginale slik at fjæren strammes, er dette noe og prøve?

Hoff reiser på jobb igjen neste uke så får nesten ikke sjekket noe mer idag.
Solgte 968 dysene mine og kjøpte 558 for å slippe å styre med evt problemer med justerbar BTR ;). Kjøpte for 2400 og solgte for 2000 så tapte litt på de, men.

jonass
17/01/10, 20:44
finnes vel ingen bosch btr som passer på fuelrailen heller som er på 3.8 bar tenker jeg?

joko5
17/03/13, 22:04
Tenkte å låne denne tråden da jeg har et lite spørsmål angående lambdaverdier på tomgang. Bredbåndslambdaen min varierer mellom 14,5 og 15,7 på tomgang. Er det noe poeng i å prøve å få den til å ikke gå over 15 på tomgang? Eller spiller det noe rolle om den går litt magert på tomgang. Aldri over 14,5 ved gasspådrag.

joko5
20/03/13, 00:00
Tenkte å låne denne tråden da jeg har et lite spørsmål angående lambdaverdier på tomgang. Bredbåndslambdaen min varierer mellom 14,5 og 15,7 på tomgang. Er det noe poeng i å prøve å få den til å ikke gå over 15 på tomgang? Eller spiller det noe rolle om den går litt magert på tomgang. Aldri over 14,5 ved gasspådrag.

Noen innspill??

egil
21/03/13, 18:32
14,7 er lambda 1,000. Så eg hadde ikkje stresse med dei tallo.