PDA

Vis full versjon : Bygge turbo motor



vidar79
21/09/10, 15:19
Hei.

Skal sette inn turbo i min 240.

Har nå en B23F med LH2,2, tidligere en B23A.

Har en B21AT. Borret til 2,2 med 531 topp stående.
Tidligere eier sa at blokket var klargjor for 400 hk++, uten at jeg vet hva som er gjort med den.
Har LH2,4 ledningsnett til 240(uten hjerner).

Har også en VX3 kam liggende.

Noen som har gode råd om hva jeg skal bruke for å få best mulig motor?
Og gjerne ei forklaring om hvorfor?

runardini
21/09/10, 15:59
Hei.

Skal sette inn turbo i min 240.

Har nå en B23F med LH2,2, tidligere en B23A.

Har en B21AT. Borret til 2,2 med 531 topp stående.
Tidligere eier sa at blokket var klargjor for 400 hk++, uten at jeg vet hva som er gjort med den.
Har LH2,4 ledningsnett til 240(uten hjerner).

Har også en VX3 kam liggende.

Noen som har gode råd om hva jeg skal bruke for å få best mulig motor?
Og gjerne ei forklaring om hvorfor?


Jeg er ingen ekspert akkurat,men slenger ut noen forslag.
Spørs jo åssen effekt du er ute etter også da?

Forslag 1:for å få 150-180hk vil jeg tatt den B21AT motoren din som den er med stromberge gasser'n på,og kjøpt en bensintrykks regulator for turbo forgasser og en bredbåndslambda.
Stromberg og turbo er ingen sikker vinner,men med mye forskining kan de fungere veldig bra for lite penger
tips & trix: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249

Forslag 2:Vis du skal ha mere effekt da,ville jeg fortsatt brukt den den B21'e motoren,men innsuget til B23f'en,å gått for ett brukt MS,Haltech,Vems etc. som har ett potensiale for videre ombyggninger,noe som sikkert vil skje :D istedet for å kjøpe inn alt det du trenger for å få LH2.4 din til å fungere,da det blir noen kroner for chip og boxer.

Forslag 3:Billig driftsikker( i forhold til stromberg'en ;) ) løsning er å bruke f sprutet fra B23'en på B21'en sammen med tilleggs innsprut,disse finnes vel å få kjøpt brukt,å er greie å justere,har brukt både microtech (fra GIK),og Haltech F5 m/map sensor,holder sikkert greit til rundt 200hk.

Grunnen til jeg er så glad i B21'en er att den er vel dekomprimert med andre stempler,om det er preppa for 400hk++ kan vel sjekkes med å ta av bunnpanna å se om det er H-profil råder.
Vis den er dekomprimert med doble toppakninger holder dette for beskjedne effekter,men kanskje ikke den beste løsningen.
Grenrøret som følger med AT kit'et er ikke beste sort,samme som på ET motorene,ett FT,FK grenrør er en del bedre.

vidar79
21/09/10, 16:47
Jeg er ingen ekspert akkurat,men slenger ut noen forslag.
Spørs jo åssen effekt du er ute etter også da?

Forslag 1:for å få 150-180hk vil jeg tatt den B21AT motoren din som den er med stromberge gasser'n på,og kjøpt en bensintrykks regulator for turbo forgasser og en bredbåndslambda.
Stromberg og turbo er ingen sikker vinner,men med mye forskining kan de fungere veldig bra for lite penger
tips & trix: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249

Forslag 2:Vis du skal ha mere effekt da,ville jeg fortsatt brukt den den B21'e motoren,men innsuget til B23f'en,å gått for ett brukt MS,Haltech,Vems etc. som har ett potensiale for videre ombyggninger,noe som sikkert vil skje :D istedet for å kjøpe inn alt det du trenger for å få LH2.4 din til å fungere,da det blir noen kroner for chip og boxer.

Forslag 3:Billig driftsikker( i forhold til stromberg'en ;) ) løsning er å bruke f sprutet fra B23'en på B21'en sammen med tilleggs innsprut,disse finnes vel å få kjøpt brukt,å er greie å justere,har brukt både microtech (fra GIK),og Haltech F5 m/map sensor,holder sikkert greit til rundt 200hk.

Grunnen til jeg er så glad i B21'en er att den er vel dekomprimert med andre stempler,om det er preppa for 400hk++ kan vel sjekkes med å ta av bunnpanna å se om det er H-profil råder.
Vis den er dekomprimert med doble toppakninger holder dette for beskjedne effekter,men kanskje ikke den beste løsningen.
Grenrøret som følger med AT kit'et er ikke beste sort,samme som på ET motorene,ett FT,FK grenrør er en del bedre.

Den Delebilen jeg har fått tak i med b21 turboforgasser kjøpte jeg fordi han aldri fikk den til å fungere skikkelig og brukte mye bensin.
Skal beholde innsprøytning.

Men skal jeg gå for den kamen som står i 531 toppen(vet ikke hvilken kam det er, men ikke VX eller Vx3) eller skal jeg gå for VX3 kamen jeg har liggende?

Hvordan ser man om det er H-profil råder med å ta av bunnpannen?

TeamBørnOut
21/09/10, 16:49
skaff en A kam. bedre en vx greiene. Hvis du ikke koster på deg en kam med profil som er av nyere type :)

Men "skal" du på liv å død bruke orginale volvo kam aksler (noen er låst på sånt dessverre :P) så bør du skaffe en moderne turbo med breit register. da har ikke kamvalget "så mye og si"

Modalen
21/09/10, 16:59
Men "skal" du på liv å død bruke orginale volvo kam aksler (noen er låst på sånt dessverre :P) så bør du skaffe en moderne turbo med breit register. da har ikke kamvalget "så mye og si"

Hvorfor ikke ?

vidar79
21/09/10, 16:59
skaff en A kam. bedre en vx greiene. Hvis du ikke koster på deg en kam med profil som er av nyere type :)

Men "skal" du på liv å død bruke orginale volvo kam aksler (noen er låst på sånt dessverre :P) så bør du skaffe en moderne turbo med breit register. da har ikke kamvalget "så mye og si"

hva er en A kam?
Hvorfor er A camen bedre enn VX3 kam?

runardini
21/09/10, 17:10
Den Delebilen jeg har fått tak i med b21 turboforgasser kjøpte jeg fordi han aldri fikk den til å fungere skikkelig og brukte mye bensin.
Skal beholde innsprøytning.

Men skal jeg gå for den kamen som står i 531 toppen(vet ikke hvilken kam det er, men ikke VX eller Vx3) eller skal jeg gå for VX3 kamen jeg har liggende?

Hvordan ser man om det er H-profil råder med å ta av bunnpannen?

Vis du ikke veit åssen kam som står i,så hadde jeg vel sjekket det først,har aldri kjørt med VX3,så den kan jeg ikke uttale meg om.
Men å bytte kam er vel ikke der skoen trykker først og fremst.....
H profil ser du jo på profilen på råden http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

lykke til :D

runardini
21/09/10, 17:14
http://legolas.mdh.se/~mas95jed/volvo/b23.htm

TeamBørnOut
21/09/10, 17:18
Hvorfor ikke ?

breit register :) et godt eksempel er nye s200 :) folk har glemt å justere inn kammen på nye motorer fordi det har fungert veldig bra fra første start :D

Modalen
21/09/10, 17:23
breit register :) et godt eksempel er nye s200 :) folk har glemt å justere inn kammen på nye motorer fordi det har fungert veldig bra fra første start :D

Hjelper det så utrolig mye om kompressoren er midt i smørøyet av komp.mappet og baktrykk omtrent er ikke-eksisterende, om motoren får astmatendenser på toppen ?

Hvem er folk, og hva slags motoroppsett hadde disse folkene :confused:

TeamBørnOut
21/09/10, 17:31
det spørs jo nå hva man er ute etter også.. har man en 30år gammel nedslitt kam som ikke løfter nok så er det nok der begrensningen sitter :P

Søk på s251(den minste utgaven av s200 serien) så finner du mye bra info :)

TeamBørnOut
21/09/10, 17:34
Men som sagt. det fine er at de turboene leverer mye luft selv på høyt trykk. + at de tåler høye ladetrykk :)
så og si samme innmat som i de nyeste kkk27 agg ene :) (noen hevder det er samme innat også). og det kan jeg egentlig tro ;D

runardini
21/09/10, 17:50
Vidar79: hva er effekt målet med motor prosjektet ditt??

vidar79
21/09/10, 18:40
Vidar79: hva er effekt målet med motor prosjektet ditt??

Hei!

Egentlig godt spørsmål. Har ikke satt meg noe effektmål.
I første omgang vil jeg ha det beste av det jeg har liggende nå i en motor. og få den til å gå normalt.
Skal brukes minst mulig penger i først omgang.


Den jeg har nå er B23 med innsprøytningen(LH2,2) i fra en 740 B230F Motor(havarert). Den er veldig tungstartet når motoren er helt kald. Starter etter ca 15-20 forsøk(går ca 2 sek pr forsøk) da har den litt temp og da starter den problemfritt.
Når jeg kjører rykker den mye mellom tomgang og til ca 2000 O/min. slutter å rykker over 2000 o/min.
Finner ikke ut hva som er feil.

runardini
21/09/10, 21:33
Hei!

Egentlig godt spørsmål. Har ikke satt meg noe effektmål.
I første omgang vil jeg ha det beste av det jeg har liggende nå i en motor. og få den til å gå normalt.
Skal brukes minst mulig penger i først omgang.


Den jeg har nå er B23 med innsprøytningen(LH2,2) i fra en 740 B230F Motor(havarert). Den er veldig tungstartet når motoren er helt kald. Starter etter ca 15-20 forsøk(går ca 2 sek pr forsøk) da har den litt temp og da starter den problemfritt.
Når jeg kjører rykker den mye mellom tomgang og til ca 2000 O/min. slutter å rykker over 2000 o/min.
Finner ikke ut hva som er feil.

Jeg personlig hadde valgt å bruke energi på ett brukt datasprut,istedet for å jukse og mekke på ett NA sprut,du har jo alt du trenger av små ting for ombyggning til datasprut,såsom innsug,dyser,bensinpumpe,++
Finnes jo stadig noen tilsalgs rimelig,da har du noe å "vokse i",å det sprutet du har trenger jo en tydligvis litt kjærlighet,og bytting av hjerne og chip(?vet ikke om det er nok?) eller ett tileggsinnsprut for å fungere med turbo.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23552598

Tror kanskje feilen på sprutet ditt kan være temp giver til kaldstart dysa/og eller dysa,eller en dårlig kontakt.
Grunnen til den "rykker" er kanskje tomgangs motor,falsk luft,mager blandig??

Dette er jo bare min "synsing" da,men veit av erfaring att sånne bilprosjekt gjerne eskalerer litt når man har fått blod på tann :D

vidar79
22/09/10, 14:48
Hvilket datasprut system er best til Volvo 240?

Tenker da på hvor stabilt det er, hvor vanskelig det er å montere/justere og pris.

runardini
22/09/10, 15:39
ingen ekspert,men alt funker jo bare det blir gjort riktig,men ett Haltech eller Autronic er vel det letteste å komme igang med tror jeg....

vidar79
22/09/10, 21:48
ingen ekspert,men alt funker jo bare det blir gjort riktig,men ett Haltech eller Autronic er vel det letteste å komme igang med tror jeg....

Fungerer det sammen med turbo da?

runardini
22/09/10, 22:20
Fungerer det sammen med turbo da?

JA :D :D :D :D :D :D
Det er datasprut som er nøklen til ett lykklig turboliv !!

Ett tips kan være å lese denne artikkelen:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843

vidar79
23/09/10, 14:30
JA :D :D :D :D :D :D
Det er datasprut som er nøklen til ett lykklig turboliv !!

Ett tips kan være å lese denne artikkelen:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843

Ja, vet det.

Men hvilket system skal man da satse på?
Finnes jo flere typer/utgaver....

runardini
23/09/10, 17:39
ingen ekspert,men alt funker jo bare det blir gjort riktig,men ett Haltech eller Autronic er vel det letteste å komme igang med tror jeg....

..................