PDA

Vis full versjon : XC70 Vibrasjon



evenruud
20/09/10, 19:12
Har en 04 XC70 D5 aut.
Opplever en vibrasjon i bilen når jeg kommer opp i 110-120. Har ikke prøvd høyere hastigheter.
Kjennes ut som om den oppstår bakenfor motor/forstilling.
Vibrasjonen er kraftig nok til å merkes, men ikke øredøvende.
Bilen har fire nye dekk.
Noen som har en ide om hvor jeg bør begynne å lete?

mhane
20/09/10, 20:00
Ser du skriver at du har fire nye dekk.
Da hadde jeg begynt med det enkleste, avbalansering av felgene, før jeg hadde begynt med videre "skruing"

Eller enklere; Var vibrasjonen der før du satte på nye dekk?

mister j
20/09/10, 21:43
Svar fra bruker er slettet, usaklig innlegg.

evenruud
21/09/10, 09:02
Har akkurat kjøpt bilen, så jeg vet ikke noe om hvordan den var før.

Den har fire nye NOKIAN dekk som ikke er kjøpt på kondomeriet........

Prøver meg på en avbalansering, så får jeg også kontrollert om det er noen skader på felgen.

Takk for tips.

Per Turbo
21/09/10, 09:55
Det kan være andre elementer som kan forårsake dette.
Nå vet jeg ikke hvor langt bilen har gått og hva som er byttet av deler tidligere, så lister opp noen ting som kan være greit å få sjekket.

- Felg, er de runde og avballansert? Ingen kast i felger?
- Bærearmer, endeledd, styrestag? Slitt, gamle?
- Lager til mellomaksel?
- Hjullagere?

Nokian dekk kjører jeg på selv, og er meget fornøyd med de, så vil ikke tro at det er noe feil med dekkene.

RoJo
21/09/10, 09:57
Håper du finner ut av det UTEN at det koster skjorta. De gangene jeg har vært borti ubalanse i dekkene har det vært mer sånn at det har forsvunnet når jeg har bikket 90 km/t, men ganske kraftig risting opp til 85-90 km/t og noe under det også, fra rundt 50-60 mener jeg å huske.
Det har alle gangene bare vært dårlig balansert, ikke kjent hvordan ovale/urunde felger kjennes.

evenruud
21/09/10, 11:37
Takk for gode ideer.

Bilen har gått 150', men jeg har ikke oversikt over hva som er byttet. Mulig jeg kan innhente dette hos forhandler.

Begynner med hjulene, og jobber meg nedover lista. Takk!

aarnes
22/09/10, 10:25
Senterringer?
Hvis det er uorginale felger kan jeg skrive under på at det er nok med at EN ring mangler.