PDA

Vis full versjon : Hvordan lagre vinter/sommerdekkene?



hgnubel
20/09/10, 16:49
Det nærmer seg den tiden av året igjen når vinterdekkene skal graves frem fra glemselen... For min del trenger jeg etterhvert en smartere løsning enn å bare stable i høyden.

Håper noen kan poste bilder, tips, erfaringer med smartere løsninger. Vurderer å sette sammen noe slags Ivar-hyller fra IKEA eller lignende med ca 215mm mellom hyllene :)

Jeg kan begynne med å nevne en sak en kompis kjøpte på Biltema, som stabler dekkene i høyden, tror det var en stang som gikk gjennom senterhullet på felgene. Funker sikkert bra til veldig små dekk, men med normale 17-18" felger og 215-dekk var det så ustødig og skranglete at toppen av dritten måtte bindes fast...

ChrML
20/09/10, 17:35
Hvis du har litt veggplass så fungerer det greit med en gjengestang ut fra veggen og en vingemutter per felg hvis det er stålfelger som skal lagres.

Madice
20/09/10, 17:46
Eller du kan kjøpe deg et sånt "stativ" fra biltema, mekk eller noe sånt, stabler de oppå hverandre, men med mellomrom mellom hver;)

hgnubel
20/09/10, 18:21
Eller du kan kjøpe deg et sånt "stativ" fra biltema, mekk eller noe sånt, stabler de oppå hverandre, men med mellomrom mellom hver;)

http://www.biltema.no/ProductImages/41/medium/41-290_m.jpg
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Dekktilbehor/Dekkstativ1/

Disse her er håpløse ihvertfall...

Madice
20/09/10, 18:41
Hvordan det? Har et sånt selv, bare ikke fra biltema.. Funker fjell for min del!

boman
20/09/10, 18:43
De ifra biltema er vinglete og sprekker i bånn.
Hvorfor bør dekkene ligge med luft imellom?

Christian
20/09/10, 18:48
Det er også viktig å vaske dekk å felger skikkelig, så ikke dritt (salt?) får ligge å godgjøre seg.

Madice
20/09/10, 18:48
Har vel noe med at gummien ikke morkner når det er litt luft i mellom... Tror det er noe sånt.. Ligger jo tross alt på samme sted et halvt år++ om gangen, hos de fleste, vil jeg tro:p

hgnubel
20/09/10, 20:40
Hvordan det? Har et sånt selv, bare ikke fra biltema.. Funker fjell for min del!

Er vel Biltema-kvaliteten ;) Hvor fant du din?

Madice
20/09/10, 20:45
Er en sånn "outlet" sak på Midtun (gamle gocartsenteret) hvis du vet hvor det er? Kjøpte den der jeg.. De har faktisk en og annen fornuftig ting inne fra en tid til annen:cool: Men er en stund siden nå da..

locked
20/09/10, 22:01
Skal ta bilde av hva jeg fikk gjort i boden med enkle midler..

Tror jeg fikk plass til 14 dekk på felg av normal størrelse (205-225dekk)

Kjøpte bare noe 2x4 og banket sammen...

Karsko1
30/09/10, 12:17
Der er noen som tilbyr en løsning hvor de henger i taket, men husker ikke som som tilbø det...

henrik940
30/09/10, 13:02
Jeg bruker å legge 2 "stenger" 2"2" i mellom hvert hjul, slik oppnår jeg både luft, og slipper at felgkanten blir ødelagt :) Må ty til slik når man har dekkstrekk :p

hgnubel
30/09/10, 15:03
Det ble Ivar-hylle fra IKEA for min del nå, en hylle pr dekk. Gamle vinterdekkene gikk ihvertfall greit på plass, håper det er rom for sommerdekkene også når den tid kommer... :)