PDA

Vis full versjon : Mulig tett veivhusventilasjon Volvo 850. Pris deler?



R-M-I
20/09/10, 11:42
Hoy..

Har sett en del skrekk-eksempler på resultater etter tett veivhusventilasjon. Og har naturlig nok ikke lyst å oppleve det samme... Såg også før oljeskift sist helg at det var en del olje nedover peilepinn-røret. Så jeg anntar at det vitner om et visst overtrykk et eller annet sted? (selv om jeg ikke har sett anntydning til "svetting" nå though..


Hva er det i så fall jeg trenger av deler?

- Pakning til manifoil
- Oljefelle
- div slanger, slangeklemmer osv.


Har noen i så fall en aning om hva disse tingene vil koste nytt? For å få ting 100% i orden igjen :)

(Nå tenker jeg på pris på alt om jeg skal kjøpe HELT nytt i stedet for å rengjøre oljefelle osv)..

Morgis
20/09/10, 11:45
Veileder http://volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

R-M-I
20/09/10, 11:53
Har allerede sett den fantastisk bra illustrerte guiden der :)
Jeg tenkte mer på PRIS på delene..

yearbogen
20/09/10, 12:47
Husker jeg spurte på pris på den slangen som er i den guiden, den tror jeg kostet omkring 1100,-. Uansett så var det en annen slange på min, tror pakninga til manifold kosta rundt 200,- å så er fel oljefelle et par hundre det å?
Slangeklemmer kan du vel finne gansje billig hos en rørlegger eller lignende.

R-M-I
20/09/10, 12:55
1100,- for en slange? :P jøss..de vet å ta seg betalt ser jeg?

yearbogen
20/09/10, 13:09
slangene er jo uansett ganske greie å fli selv, bare legge de i disel å snu litt på dem, værre å få ren den fella, men d går det og :P
Kjøpte kun pakninen når jeg rensket min, men ville absolutt ha kjøpt ny oljefelle hadde jeg visst hvor skittn den var

hgnubel
20/09/10, 13:28
Nekter å tro noen av de slangene der koster 1100kr... Hva slags motor har du, R-M-I?

På min 2.0 10ventiler var de dyreste enkeltdelene oljefelle (320kr), innsugspakning (140kr) og oljefilter (135kr). Totalprisen for meg ble vel 12-1300kr, ikke inkludert ny motorolje. Hadde blitt enda litt billigere om jeg hadde visst på forhånd at slangeklemmene fra Volvo ikke passet (!). Greit tips å ha litt assorterte slangeklemmer liggende :)

R-M-I
20/09/10, 13:29
Er det en like stor drittjobb som det hørest ut som å rengjøre de sakene der? og i det hele tatt komme til?

Når sant skal sies, så har jeg ikke skrudd så enormt mye volvo-motor før.. og bare tanken på å røske av innsuget osv. gjør meg nesten svimmel. Skulle helst ha ordnet dette sammen med noen som har gjort det før...eller levert det fra meg i det hele tatt :P Har LITE lyst til å plutselig stå der uten bil i dagevis i allefall... Men, det kan da umulig vere SÅ grusomt vanskelig heller?

Morgis
20/09/10, 13:35
svimmel faktisk. hehe.
Egentlig grei jobb å fjerne innsug.
Man skrur ikke helt ut skruene på nedre rad på innsugsmanifoilen. Kun de øvre.

Er en skrue på undersiden av manifoilen som er noe gjemt.. Er et "støtteben" der, som må løsnes.

Fjerne fuel-railen, vakumslangene og slangen til innsugsspjeldet.. så løfter du hele sullamitten rett opp. :)

hgnubel
20/09/10, 13:39
Er det en like stor drittjobb som det hørest ut som å rengjøre de sakene der? og i det hele tatt komme til?

Når sant skal sies, så har jeg ikke skrudd så enormt mye volvo-motor før.. og bare tanken på å røske av innsuget osv. gjør meg nesten svimmel. Skulle helst ha ordnet dette sammen med noen som har gjort det før...eller levert det fra meg i det hele tatt :P Har LITE lyst til å plutselig stå der uten bil i dagevis i allefall... Men, det kan da umulig vere SÅ grusomt vanskelig heller?

Er en drittjobb, men mest fordi det er tidkrevende og skittent :)

Jeg gjorde dette selv alene uten å ha særlig peiling, men hadde med Haynes-manual, utskrift av en sånn guide Morgis linket til, og fotoapparat (veldig greit å ta bilder av hvor slanger og ledninger gikk før du røsker det ut...). Tok en del timer, og i ettertid vil jeg si det kan være verdt å få lånt en løftebukk eller smøregrav for å kunne stå skikkelig under bilen og jobbe, for de boltene som holder innsuget fra undersiden er skikkelig dritt å komme til.

Blir ikke enklere av å ligge flatt på bakken under bilen og få ansikt/munn/nese full av drit som faller ned...

Edit: Verste var egentlig å stå bøyd over motoren i flere timer. Kjenner det fremdeles i ryggen når jeg tenker på det :p

Morgis
20/09/10, 13:42
Trenger ikke å under bilen?
Skiftet toppakning på en v70 nettopp (dvs da må innsug og det meste rundt den øvre halvdel av motor demonteres og fjernes).. Var aldri under bilen. :)

R-M-I
20/09/10, 14:01
Folket på frydenbø forespeilet meg en pris på jobben (7500,-)...noe som er ekstremt uaktuellt :P naturlig nok..

Morgis
20/09/10, 14:04
kom til kristiansand så skal jeg ta jobben for 600kroner tax-free ;)

hgnubel
20/09/10, 14:28
Trenger ikke å under bilen?
Skiftet toppakning på en v70 nettopp (dvs da må innsug og det meste rundt den øvre halvdel av motor demonteres og fjernes).. Var aldri under bilen. :)

Da har du små hender, genialt verktøy, gjort dette alt for mange ganger før, eller kombinasjoner av de tre... :)

Folkvord
20/09/10, 14:56
ganske enkel jobb:-)

R-M-I
20/09/10, 15:41
Nekter å tro noen av de slangene der koster 1100kr... Hva slags motor har du, R-M-I?

Er en 2.5l 10v ("144hk")

ola normann
20/09/10, 18:07
Dette er det jeg byttet på min 98 v70 2,5l 10ventiler (144hk), kjøpt på volvo kongsvinger i mai

1271652 - oljefelle - 237,60 kr (10% rab.)
1271771 - slange - 47,25 kr - (10% rab.)
8653339 - slange - 58,05 kr (10% rab.)
9125598 - rør - 559,50 kr
9146262 - pakning - 152,60 kr

+ noen slangeklemmer


Men obs! dette er deler til 98 v70 og det er ikke nøvendig vis det du trenger, selv om du har "samme" motor. Min nabo har en 850 144hk og den har ikke lik slange mellom innsug og oljefelle som jeg har på min.

thamule
21/09/10, 15:20
Eg har nettopp bytta. Ca 1200 for alt. Då kjøpte eg litt ekstra og.

2,5 10V 144 hk

R-M-I
21/09/10, 15:57
Oppløftende nyheter :) frydenbø-folket prøvde å overbevise meg om at delene kom opp i ca 3200kr.. Hva de da har regnet med i den prisen er uvisst :D

hobby610
21/09/10, 19:04
ganske enkel jobb:-)

Veel, kan jo fort bli en del plage, om en går seg på faste skruer ol, ting som anntatt skal gå kjapt...men uforutsette ting kan desverre fort dukke opp. Har selv gjort den jobben, å en enkel skru kan gjøre en 3-4 timers jobb myye lenger.
Men om en har "mekka" endel før, så er det en overkomelig jobb for dei fleste;)

hgnubel
21/09/10, 22:39
Oppløftende nyheter :) frydenbø-folket prøvde å overbevise meg om at delene kom opp i ca 3200kr.. Hva de da har regnet med i den prisen er uvisst :D

1000-1500kr av det der er sikkert oljen de antagelig tar gode priser på... Kanskje de bytter alle bolter de løsner med nye fra Volvo? :)

Jack89
23/09/10, 09:09
hvis innsugspakningen er hel...MÅ den byttes da?

hgnubel
23/09/10, 09:37
Hvis dekkene er hele, MÅ de byttes da? ;)

Ikke alltid det er nok at ting er hele. Hvis pakningen har mistet de forseglende egenskapene så får du jo lekkasje. Om det blir bensindamp/luft ut eller luft/partikler inn tør jeg ikke si, men jeg ville ikke risikert det på en bil jeg er glad i.

R-M-I
23/09/10, 13:28
Den pakningen koster da ikke allverden uansett..Så like greit å bare bytte den når en først er i gang.

thamule
26/09/10, 14:41
112 kroner har du verkeleg råd til. Kjøp ein ny. :p