PDA

Vis full versjon : Raklelyd i fri 945 - B230FK manuell



Autosnuskus
20/09/10, 00:43
Det rakler i fri, opphører når jeg clutcher. Hører det underfra når står parkert så er i forbindelse med gir/clutch/aksling.

Hvordan kan jeg feilsøke mer?

Worst case scenario?

Konsekvens av å kjøre med dette?

På forhånd takk :D

kvkleppe
20/09/10, 06:03
Det rakler i fri, opphører når jeg clutcher. Hører det underfra når står parkert så er i forbindelse med gir/clutch/aksling.

Hvordan kan jeg feilsøke mer?

Worst case scenario?

Konsekvens av å kjøre med dette?

På forhånd takk :D

Det er utløselageret til cluchen din som begynner å bli dårlig. Ingen problem eller fare å kjøre med, bare irriterende lyd.

Lageret koster ikke mye, men du må ut med girkassen for å bytte det.

Autosnuskus
20/09/10, 09:34
Takker, ser i en annen tråd her at de snakker om 2 timer for å bytte clutch, kan jeg regne samme tid om noen skal gjøre dette for meg? Og bør jeg skifte clutchen samtidig som ting er fra hverandre? Bilen er gått 250.000 og jeg aner ikke tilstanden.

-Shark-
20/09/10, 09:53
Takker, ser i en annen tråd her at de snakker om 2 timer for å bytte clutch, kan jeg regne samme tid om noen skal gjøre dette for meg? Og bør jeg skifte clutchen samtidig som ting er fra hverandre? Bilen er gått 250.000 og jeg aner ikke tilstanden.

jeg hadde iallefall byttet clutchen med det samme.. Kun 6-7bolter mer å skru av. Og med tanke på km stand, hvis den ikke har vært skiftet før- kommer den nok til å måtte skiftes.
Om du kan se oljelekkasje fra sprekk mellom motor/gir, burde du ta med simring på veiv bakre. Da må du bare skru av svinghjulet i tillegg.

Ta ut girkassa går rimelig fort, men om du ikke har noe skru erfaring så tar det nok noe lengre tid.
Selv brukte jeg 30min for å få ut en girkasse på en 240 med f motor, tilsvarende du har. Men du har nok en M90 kasse, så vet ikke helt den store forskjellen der.

boman
20/09/10, 16:37
Jeg har også den lyden du har og det er ikke utløserlageret (det bytta jeg for under to uker siden, kosta forøvrig mellom 200-300,-).

ChrML
20/09/10, 17:51
Ta ut girkassa går rimelig fort, men om du ikke har noe skru erfaring så tar det nok noe lengre tid.
Selv brukte jeg 30min for å få ut en girkasse på en 240 med f motor, tilsvarende du har. Men du har nok en M90 kasse, så vet ikke helt den store forskjellen der.
En liten forskjell mellom på M90 kontra M47/M46 osv... er at girkasseboltene er litt mer knotete å få tak på med vanlig verktøy. Pga at M90 kassa er litt større og mer klumpete i clutsjhuset. Ellers er det helt likt.

Trenger:
- Et stort pipesett + fastnøkler og slikt. Trenger umbraco og torx bits og.
- Innvendig segringtang til spakstellet
- Ymse sprayer for smøring/rensing/avfetting
- En kamerat til å hjelpe med å løfte ned/opp kassa

boman
20/09/10, 17:55
En liten forskjell mellom på M90 kontra M47/M46 osv... er at girkasseboltene er litt mer knotete å få tak på med vanlig verktøy. Pga at M90 kassa er litt større og mer klumpete i clutsjhuset. Ellers er det helt likt.

Trenger:
- Et stort pipesett + fastnøkler og slikt. Trenger umbraco og torx bits og.
- Innvendig segringtang til spakstellet
- Ymse sprayer for smøring/rensing/avfetting
- En kamerat til å hjelpe med å løfte ned/opp kassa

Og mange og lange forlengere.
Og 18 eller 19mm langpipe er også lurt.

Segringtanga trenger du vel til å få ut hydraulikksaken også :)

ChrML
20/09/10, 17:59
Og mange og lange forlengere.
Og 18 eller 19mm langpipe er også lurt.

Segringtanga trenger du vel til å få ut hydraulikksaken også :)
Slavesylinderen, yup, stemmer :). Men den er vel utvendig. Så trenger utvendig segringtang og. Mange billige segringtangsett på Jula.

Kalsn
20/09/10, 18:43
Slavesylinderen, yup, stemmer :). Men den er vel utvendig. Så trenger utvendig segringtang og. Mange billige segringtangsett på Jula.
trenger ikke segringstang til spakestellet, holder å løsne de 4 stk skruene som holder spakestellet fast i karroseriet, går viss man er forsiktig. Har forøvrig ikke prøv å løsne spakestellet, er kanskje enklere?

boman
20/09/10, 18:44
Trenger ikke ta ut spakestellet heller, bare skru det av ifra kassa.

volvoRsport
20/09/10, 18:56
Jeg har også den lyden du har og det er ikke utløserlageret (det bytta jeg for under to uker siden, kosta forøvrig mellom 200-300,-).

I ditt tilfelle er det nok dobbelmassesvinghjulet, har samme lyden i mitt.

boman
20/09/10, 18:58
I ditt tilfelle er det nok dobbelmassesvinghjulet, har samme lyden i mitt.

ChrML sa jo det ikke gikk! (eller var det ønsketolkning kanskje):eek:

volvoRsport
20/09/10, 19:02
ChrML sa jo det ikke gikk! (eller var det ønsketolkning kanskje):eek:

Det går jo, bl.a. så har Volkswagen med DSG kasse slitt veldig med dette.

saabfaen
20/09/10, 19:12
Det går jo, bl.a. så har Volkswagen med DSG kasse slitt veldig med dette.

Toyota rav 4 au. Dritt svinghjul :p ( om det sku væra ta intresse :p ) hehe

ChrML
20/09/10, 19:33
ChrML sa jo det ikke gikk! (eller var det ønsketolkning kanskje):eek:
Mente at jeg ikke har vært borti DM svinghjul som er så dårlig at de lager raklelyder. Vanligste er vibrasjoner under pådrag da det blir belastet :p.

R.G
20/09/10, 19:36
dobbelmasse hjula beg å rakle etter mye mishandling og bruk ja. typisk på omega 3000 ihvertfall, vært borti det på en 940 å, endte opp med enkelmasse hjul da dobbelmasse ramlet fra hverandre etter det ble tatt ut av bilen.

TeamBørnOut
20/09/10, 19:40
lager DM svinghjulet rakkle lyder på tomgang ville jeg ikke starta bilen en gang ;)
er nok utløser lageret. trykk inn pedalen bittelitt for å få litt press på clutchen så holder de som regel kjeft. Irriterende er det. men det er ikke mange utløser lagre som holder over tid lengre...
Var fint før i tiden når man bare kunne smøre de selv :D

TeamBørnOut
20/09/10, 19:42
dobbelmasse hjula beg å rakle etter mye mishandling og bruk ja. typisk på omega 3000 ihvertfall, vært borti det på en 940 å, endte opp med enkelmasse hjul da dobbelmasse ramlet fra hverandre etter det ble tatt ut av bilen.

skulle likt å sett bilder av det ;)
hadde det delt seg da ville det delt seg under kjøring....
Å problemet er ikke at de store delene deler seg heller. bakre del sprekker og da eksploderer det.. men "anleggs" delen er "alltid" hel..

volvoRsport
20/09/10, 19:49
På nyere V70N med 126hk diesel har det blitt sagt at Volvo har en teknisk journal liggende inne på akkurat dette problemet (rakling fra DM-svinghjul), og det er jo et kjent problem for mange andre bilmerker. Så hvorfor fornekter dere at dobbelmassesvinghjulet på M90 kan begynne å rakle?

R.G
20/09/10, 19:50
skulle likt å sett bilder av det ;)
hadde det delt seg da ville det delt seg under kjøring....
Å problemet er ikke at de store delene deler seg heller. bakre del sprekker og da eksploderer det.. men "anleggs" delen er "alltid" hel..

jepp, men det løsna fra hverandre så fjøran kom ut osv. ja skulle tatt bile av det men.. ikke artig når svinghjul eksploderer nei:rolleyes:

TeamBørnOut
20/09/10, 19:52
Fordi det er av en annen type :)
jeg vet vibrasjoner kan oppstå.. men jeg har sett mange slitne hjul som man kan "klemme sammen" som ikke rakkler.. rakkler det så er det løst. det som ofte "rakkler" på de nye DM svinghjulene er den selvetterstrammende "trykkplate" greia..
honda har noe av det samme greiene

volvoRsport
20/09/10, 20:00
Fordi det er av en annen type :)
jeg vet vibrasjoner kan oppstå.. men jeg har sett mange slitne hjul som man kan "klemme sammen" som ikke rakkler.. rakkler det så er det løst. det som ofte "rakkler" på de nye DM svinghjulene er den selvetterstrammende "trykkplate" greia..
honda har noe av det samme greiene

Det er mulig, mem kan det da bare være kasse som det rakler litt i? Har hatt raklelyd både før og etter bytte av utløserlager, så det er ikke det. Bilen har heller ikke blitt kjørt hardt.

R.G
20/09/10, 20:42
Det er mulig, mem kan det da bare være kasse som det rakler litt i? Har hatt raklelyd både før og etter bytte av utløserlager, så det er ikke det. Bilen har heller ikke blitt kjørt hardt.

ja vet m90 kasse på 95 modeller pleie å rakle. der er det kassa som står å rakle litt når bil går på tomgang. bli borte når man ha trådd inn clutch som regel. vært sånn sjøl om lager er byttet

john magne
21/09/10, 21:58
det besta for og motvirke rakle lyd er og smøre akslingen det glir på med seig grease

Shaiko
21/09/10, 22:29
det besta for og motvirke rakle lyd er og smøre akslingen det glir på med seig grease

Kjedefett :D:cool:

abarth racing
22/09/10, 18:25
jeg har rakle lyd i min og der er kassa gåen og lyden forsvinner når jeg trår inn kløtsjen.
rakler i alle gira å da men:P

Autosnuskus
22/09/10, 19:14
ja vet m90 kasse på 95 modeller pleie å rakle. der er det kassa som står å rakle litt når bil går på tomgang. bli borte når man ha trådd inn clutch som regel. vært sånn sjøl om lager er byttet

Er det noe forskjell på M90 kasse på 95 og 97 da?

Siden dere nevner vibrering så har jeg stussa litt på det ved pådrag i 1'ste.

R.G
22/09/10, 19:19
jeg skal ikke si sikkert, men jeg mener ganske sikkert det er to typer m90 til 940 også. vært borti en del 95 og di har hadd samme syndrom.