PDA

Vis full versjon : Tung gasspedal på S70



Modellbilsamler
19/09/10, 13:20
Kona kjøpte seg nylig en 98 S70 2.0T (180hk) med automat.
Gasspedalen på bilen er ganske så tung å trå inn, og man blir fort sliten i foten av å kjøre lenge uten cruisekontrollen på.
Er mye tyngre enn på 245en min.

Noen som kjenner til dette, og om det eventuelt finnes noen måte å få pedalen lettere på?

Tveite Performance
19/09/10, 17:03
rimeleg sikker på att de er mye sot/gris inni gass spjeldet! skjekk de du ;)

mrstfu
19/09/10, 21:58
det burde vel ikke påvirke selve pedalen, bare gi litt mer "laber" akselerasjon? mulig jeg tar feil, men det høres ut som det er noe med selve vaieren, eller innfesting, kanskje? kanskje fjæra på enden av gassvaieren i motorrommet er for stram, av en eller annen årsak, kanskje noe ligger og holder den igjen?

bare spekulasjon, men kan jo være verdt å sjekke?

ola normann
19/09/10, 22:23
Nå vet ikke jeg om det er kickdown vaier på x70 men hvis der er så kan det kanskje være noe der og??

Skru av dekselet over vaierfeste ved motor og titt, ta av vaieren og kjenn om der er vaieren eller spjell mekanismen som går tregt.

Morgis
20/09/10, 12:45
ingen kickdown på dem nei.
Elektronisk mikrobryter på pedalen.


Jeg ville renset gasspjeldet i første omgang.
Evnt smøre opp vaiere og slikt.
Kanskje en tidligere eier har montert ei skikkelig barsk fjør på pedalen? :D

degocostly
23/09/10, 17:28
Er det avansert å rense gasspjeldet? Synes jeg har sett et "how-to" en plass, men finner den ikke!

mrstfu
23/09/10, 19:14
Er det noen sak? (http://volvoforum.no/tips_triks/850_tomgangsmotor.htm)

degocostly
23/09/10, 19:44
Der var den ja..! Takk, men må nok sende den på verksted for å få gjort dette!! Var jo forferdelig innviklet :(



:D

mrstfu
23/09/10, 20:20
neinei, ikke noe problem i det hele tatt. forholdsvis logisk demontering, bare ta deg god tid og merk deg hvor alt går, er gjort på et kvarter. kan du bygge lego, burde du klare dette og:D

edit: hvis du ser på motoren din, ved siden av øvre motorfeste (mot passasjersiden) kommer det en vaier fra torpedoveggen, tar en fin bue over motoren, og går ned i et deksel som sitter til venstre for batteriet. dette fjerner du ved å skru ut skruen på toppen (Torx 30, trur jeg), under der finner du tomgangsmotoren (som vist på bildet jeg linka til) en liten svart sylinder med et støpsel og to (muligens 3) slanger gående til. ta av disse, og vask den, med rødsprit, WD40, hva som helst, bare ha på en god mengde, og spyl den ren. monter i motsatt rekkefølge.

deretter tar du av røret som kommer fra luftfilter, i begge ender, og på motorsiden av dette røret kan du da se inn i gasspjeldet. gjør som det sies i forklaringa jeg linka til, vask og tørk av, og monter i motsatt rekkefølge. ferdig.:D

degocostly
23/09/10, 21:26
Jeg kødda egentlig da, var jo kjempelett :p

Men tusen takk for god og detaljert beskrivelse :) Kan anbefale dette til alle, bilen ble noe helt annet etterpå :)

Modellbilsamler
23/09/10, 21:28
Takk for gode tips her. Skal prøve meg på dette i helga.

mrstfu
23/09/10, 22:19
det er definitivt verdt det, gjør dette med jevne mellomrom, motoren har så fin gange:D

Lillevik
24/09/10, 20:46
Det du må gjøre er å justere fjæra på gasspedalen. Hadde samme problem på min gamle V70, problemet ligger der.

Cage
08/10/10, 23:11
hmm, verdt å teste... er det sånn nogenlunde samme prosedyre på v70 2,0 manuel?

v70dude
09/10/10, 01:25
kanskje jeg skal ta dette samtidig som ny calipptert bak? :P

degocostly
18/10/10, 20:28
For noen dritt slangeklemmer! Gikk med mye tid på dem.. :p