PDA

Vis full versjon : trøbbel med regreim bytte (b230)



cossykiller
18/09/10, 20:19
Skal bytte registerreim på bilen, har bytta motoren så klippa den gamle reima av. Når jeg skal ha på den nye, så får jeg det ikke helt til, reima er tredd riktig men den stemmer bare med veivhjulet, kamhjulet og "hjelpehjulet" om jeg setter den på slik at reima peker mot klokka, men vil reima snurre feil vei. Om jeg da snurrer den et par runder etter og ha satt den slik, så treffer den ikke lengre. er 123 tenner på reima.

Noen som vet hva som kan være/er feil ? takker for svar

ChrML
18/09/10, 21:14
Skjønner ikke helt hva du mener med "reima feil vei" og eller "mot klokka". Hvis det står en pil på reima skal peke den veien reima skal gå når motoren går.

Uansett, dreva flytter seg litt i forhold tilhverandre når du slipper strammeren inntil reima. Hvis strammeren ikke er inntil kan også tenna hoppe over når du skrur motoren rundt. Derfor setter du på reima så den blir riktig, slipper strammeren inntil, skrur motoren et par runder rundt og ser over merkene. Eventuellt flytter den et par tenner så det stemmer.

Hvis toppen er plana mye så kan reima fort "bomme" med en halv tann. Dette bør man kompansere for med et justerbart kamdrev isåfall for å få det optimalt.

cossykiller
18/09/10, 21:59
reima feil vei, vil si at pila til reima går mot klokka, men veien motoren skal svive er med klokka, om jeg setter reima samme veien som motoren skal svive, så stemmer ikke de tre drevene med de 3 merkene, men om jeg setter på reima slik at den står på andre veien enn det motoren snurrer. Så er det helt fint. Strammeren slipper jeg inntil etter reima er satt på, skrur til bolten på strammeren før jeg snurrer, kikker over merkene og ingen av dem stemmer, etter og ha snurra reima 1 hel runde, så bommer den med 2 tenner...

ChrML
19/09/10, 20:24
Hmm, det høres ikke logisk ut. Reima er jo lik begge veier. Når den ikke stemmer med 2 tenner, ta av reima igjen fra kamdrevet, flytt drevet som ikke stemmer 2 tenner og sett reima på igjen. Da skal det jo stemme, for det endrer seg ikke.

Sålenge det er hele tenner det er snakk om så går det alltid an å få det til å stemme akkurat.

cossykiller
20/09/10, 00:18
trodde det var bedre at drevet stemmer enn at reima stemmer ? skal ner og fundere litt til imorgen...

ChrML
20/09/10, 05:38
trodde det var bedre at drevet stemmer enn at reima stemmer ? skal ner og fundere litt til imorgen...
Skal ikke være noe i veien for å få både reim og drev til å stemme. Hvis alle dreva står i 0 og reima er på og stram så endrer ikke det seg.

cossykiller
20/09/10, 20:50
har det noe og si hvilket av hjelpedrevet og kamdrevet hvor de er ? eller er den hvite merkinga helt lik i tilleg til størrelsen ? lurer på om det er det som kan gjøre det...

Shaiko
20/09/10, 20:58
ikke tenkt på merkene på reima. det er bare surr. sett den så du har pilens retning med klokka evt Skrifta på reima mot deg.

De hvite merkene får du ikke te og stemme da veiva sitt merke er over tannhjulet og det samme er pilotaksjelen.

Sett veiva på merket og kammen på merket. om du ikke har fordeler på pilot aksjelen så trenger du ikke engang og tenke på merket på den. sett reima på og slepp opp strammeren, vri motoren 5 minutter med klokka for og få all slakken på reima v /strammeren. skru te strammeren så er du igrunn klar. evt kan du snurre motoren rundt 2 ganger og dobbeltskjekke at veivaksjelen står på merket samtidig som kamaksjelen. glem den midtre aksjelen om du ikke har fordeler der

cossykiller
20/09/10, 21:01
jepp, takk skal du ha. :) for den butter jo aldri i ventilene og de er på samma stedet hele tiden. men hva er grunnen til at merkene ikke stemmer da ? synes det er rimelig tåpelig egentlig

Shaiko
20/09/10, 21:03
Jeg vet ikke hvorfor de har lagd de merkene en gang. da må du jo lage egene merker på hjulet for at det skal stemme =P har du en orginal motor med 530/531 så butter ikke ventilene i stempelet. værre om du har en topp som er høvla 4mm =P men har vel lest meg frem til at du ikke har det :)

cossykiller
20/09/10, 21:05
toppen har blitt plana, men har ikke butta i enda, så da er det vel plug and play, ja merkene lagde jeg meg på hjula før jeg tok av den gamle

Takk for hjelpa ihvertfall:)