PDA

Vis full versjon : 940 tar inn vann



Autosnuskus
18/09/10, 17:52
Hei!

Glad jeg fant dette forumet hvor det ser ut til å være volvoaktivitet da jeg denne uken har kjøpt meg en 940 lavturbo 97 vare. Er litt jeg lurer på som jeg kommer tilbake til men nå først i dag oppdaget jeg at den tar inn vann og det er klissbløtt under matta på førerside. Det ser og ut til å komme inn litt på passasjersiden på høyre side foran døra.

Er dette noe som er typisk problem og hvor skal jeg begynne lete etter lekkasjen. Innenfra eller utefra? Den ser jo fin utenfra og er tectylbehandlet, ingen synlig rust.

Ønsker å finne ut av dette ASAP før ting råtner og begynner stinke, vært borti det før og det er ikke stas.

På forhånd takk

volvoRsport
18/09/10, 17:57
Det er rent vann og ikke kjølevann?

boman
18/09/10, 17:58
Hei og velkommen til VCCN!
Først må jeg bare si det at det er en veldig vanlig feil på disse bilene at varmekrana (den som regulerer kjølevæske til varmeapparatet) begynner å lekke. Så er du sikker på at dette er vann, og ikke kjølevæske?

edit: volvoRsport var før meg der gitt..

Autosnuskus
18/09/10, 18:07
Takk for rasek svar, nei hvordan kan jeg være sikker på det, fukta ligger i teppet.

Kan det med vrmekran ha sammenheng med at tidl eier snakket om at bilen kansje ikke ble så varm han var vant til og hadde byttet termostat uten at han var helt fornøyd???

Hvor skal jeg se etter lekkasje fra varmekran, jeg skal skaffe haynesbok men er ikke kommet så langt.

Takk igjen:)

volvoRsport
18/09/10, 18:16
Takk for rasek svar, nei hvordan kan jeg være sikker på det, fukta ligger i teppet.

Kan det med vrmekran ha sammenheng med at tidl eier snakket om at bilen kansje ikke ble så varm han var vant til og hadde byttet termostat uten at han var helt fornøyd???

Hvor skal jeg se etter lekkasje fra varmekran, jeg skal skaffe haynesbok men er ikke kommet så langt.

Takk igjen:)

Om det er kjølevæske vil du lukte det. Hvis du tar bort dekslet som sitter under rattstammen kan du se varmeapparatkrana på torpedoveggen på høyre side av rattstammen. Det går to slanger fra krana og inn til registeret som sitter ved midtkonsollen bak dashen. Sjekk om det har lekket nedover torpedoen eller lekker når du får trykk på kjølesystemet.

metrakit
18/09/10, 18:25
sjekk som dei sier over her og du kan no sjekke frontrute og den kabel føringa i motorommet min lak der men ver ikkje mye vann der klart å komme inn men :P
uansett lykke til med problemet:P

boman
18/09/10, 18:26
Ta og smak på det. Ta fingeren på det fuktige og ta det på leppa. Du smaker fort om det ikke er vann ;)

Varmekrana sitter på torpedoveggen litt skrått over gasspedalen, hvis vannet på gulvet kommer forfra eller eventuelt ifra midtkonsollen er det nok varmekrana.
Men siden du også sier du har vann på passasjersiden så kan det også være varmeregisteret (selve varmeapparatet inne i bilen).

ChrML
18/09/10, 21:30
Ta og smak på det. Ta fingeren på det fuktige og ta det på leppa. Du smaker fort om det ikke er vann ;)

Varmekrana sitter på torpedoveggen litt skrått over gasspedalen, hvis vannet på gulvet kommer forfra eller eventuelt ifra midtkonsollen er det nok varmekrana.
Men siden du også sier du har vann på passasjersiden så kan det også være varmeregisteret (selve varmeapparatet inne i bilen).
Støtter den. Ikke alltid man lukter om det er kjølevæske hvis det ikke er så mye. Smak på det, smaker jævlig vondt hvis det er kjølevæske :). Sannsynligvis er det det. Hvis ikke ville jeg sjekket ting som takluker, pakningslister osv....

R.G
19/09/10, 17:22
sjøl samme prob i en uten takluke. ingen rust hull noen steder, tett rute, ingen varme app kran pga har ac og da sitt den i motorrom, tørt rundt hele varme app og torpedo. men bli godt bløtt forde og feilen der ligger ved indre kanalen på hver side akkurat under sjåfær og pass sete der er det tre fire dreneringshull, er hull i ytterkanal under bil tett så kommer vannet inn i bilen like foran B stolpe

1xemil
19/09/10, 17:30
Hadde vannlekkasje på min '94 945 for ikke så lenge siden. Dørken var søkkvåt på førersiden, og ganske fuktig helt bak til baksetene. Etter mye styr fant jeg ut at vannet kom fra et sort plastdeksel nede på venstre a-stolpe. Man kommer til dekselet ved å demontere kledningen under dashboardet på venstresiden. I mitt tilfelle så jeg også sandstriper fra dekselet og ned mot dørken. Var bare å vippe det ut, og klæsje på no "Kleb&tett", så ble alt som nytt :)
Vet ikke helt funksjonen til dekselet, er bare klipset fast, og tettet med gummipakning...

Autosnuskus
19/09/10, 17:31
Varmepumpe lekker. Det lukter ikke og smaker ikke så jeg føler meg ikke helt trygg på at det bare er den. Det sitter og ett stålfeste i innredningen som holder gulvmatta som er rustet noe som kan tyde på langvarig fukt...

Mekonomen har varmepumpe til 600,- den burde vel være grei eller kan jeg finne noe bedre/rimeligere? Og det er grei skuring å bytte den uten å demontere midtkonsoll eller?

Tusen takk for all hjelp foreløpig, kommer tilbake med en liten smørbrødliste med småtteri :)

volvoRsport
19/09/10, 17:39
Varmepumpe lekker. Det lukter ikke og smaker ikke så jeg føler meg ikke helt trygg på at det bare er den. Det sitter og ett stålfeste i innredningen som holder gulvmatta som er rustet noe som kan tyde på langvarig fukt...

Mekonomen har varmepumpe til 600,- den burde vel være grei eller kan jeg finne noe bedre/rimeligere? Og det er grei skuring å bytte den uten å demontere midtkonsoll eller?

Tusen takk for all hjelp foreløpig, kommer tilbake med en liten smørbrødliste med småtteri :)

Du tenker på varmeapparatkrana når du sier varmepumpe? Trenger ikke demontere mer enn dekslet under rattstammen for å komme til den, i tillegg til slangene såklart.
Har gulvteppet på førersiden blitt noe farget? Mitt ble grønt etter at jeg hadde lekkasje fra krana/slangene.

Daruu
19/09/10, 17:47
Vil tippe på lufteluke helt nederst på astolpen.
Der lekker 740'n min, og tror det er en vanlig feil på 7/900.

ChrML
19/09/10, 20:33
Varmepumpe lekker. Det lukter ikke og smaker ikke så jeg føler meg ikke helt trygg på at det bare er den. Det sitter og ett stålfeste i innredningen som holder gulvmatta som er rustet noe som kan tyde på langvarig fukt...

Mekonomen har varmepumpe til 600,- den burde vel være grei eller kan jeg finne noe bedre/rimeligere? Og det er grei skuring å bytte den uten å demontere midtkonsoll eller?

Tusen takk for all hjelp foreløpig, kommer tilbake med en liten smørbrødliste med småtteri :)
Varmepumpe? Mener du kran eller varmeregisteret?

Stålfestet til gulvmatta ruster som bare det uansett virker det som. Er pga at om vinteren drar man fort vekk inn litt snø og søle i ny og ne. Den er nok litt dårlig behandlet og.

Autosnuskus
19/09/10, 21:17
Varmeapparatkran mente jeg selvfølgelig, den lekker. Teppet er vel nå misfarget som fuktig.

Autosnuskus
19/09/10, 21:18
Vil tippe på lufteluke helt nederst på astolpen.
Der lekker 740'n min, og tror det er en vanlig feil på 7/900.

astolpen?

volvoRsport
19/09/10, 21:23
astolpen?

Fremste stolpen, den som går ved frontvinduet og ned mellom forskjerm og framdør. Har ikke hørt om noen med 940 som har hatt problemer med lekkasjer derfra.

Autosnuskus
19/09/10, 23:29
Fremste stolpen, den som går ved frontvinduet og ned mellom forskjerm og framdør. Har ikke hørt om noen med 940 som har hatt problemer med lekkasjer derfra.

Takker, jeg må følge med litt for jeg oppdaget og noe fukt på passasjersiden og det var i det området foran døra ja..

Ser forresten du har 945, kan du fortelle meg forskjell på 940 og 945?

A.Finstad
19/09/10, 23:43
stasjonsvogn og sedan så hvis du har en vare bil så har du også en 945 bare at den heter 940. 945 kommer vell fra da volvo kalte bilene etter hvilket karroseri, motor type og ant dører på bilen altså en 945 er en 940 bare at den blir kalt 945 fordi den har 5 dører samme som at en 944 er en 940 bare at den har 4 dører. bilene heter også 944/945 i chassis nr etter hvor mange dører det er på den, men det henger igjen som et "kallenavn" fra da volvo solgte biler som 242, 245, 244 og sånt.

boman
20/09/10, 16:15
945 : 940 med 5 dører (herregårdsvogn)
944 : 940 med 4 dører (sedan)

Hvis det ikke smaker kjølevæske på gulvet er det neppe varmekrana (med mindre du bare har vann i kjølevæska da).
Det pleier heller ikke å lekke til passasjersiden, er jo en midtkonsoll som vannet må renne opp og forbi for å komme dit.

Har du takluke?

Daruu
20/09/10, 16:39
Er ikke 900 og 700 serien relativt like mtp a stolpen å de luftedekslene da?

Har ihvertfall vært ett problem alle, riktignok kun 3, 740'ene jeg har skrudd på.

R.G
20/09/10, 19:20
Er ikke 900 og 700 serien relativt like mtp a stolpen å de luftedekslene da?

Har ihvertfall vært ett problem alle, riktignok kun 3, 740'ene jeg har skrudd på.

jepp. all 7 og 9 serie er lik fra midt på stolpe og ned i dørken. alle di gode standarde problemer med svømmebasseng på sjåfør og passasjer side i 7serie går att på 9 serie. sjøl om ikke varme app lekker, el man ikke har takluke, og di som evt ha ac så er det ingen kran inni bilen (sitter i motorrom på ac biler) så kan det bli like godt bløtt på begge sider lell. under framstoler mot dør i innerkanal kan det komme mye vann

Shaiko
20/09/10, 19:24
Låner tråden litt. jeg får inn veldig mye vann på venstre gulv bak fører. dreneringsplugg er tett. noen som har vært borti dette før? dette er en 945 uten takluke

R.G
20/09/10, 19:33
åssen dreneringsplugg er tett? skal være tett dissa runde i gulv. men vann kommer inn ett sted det kommer lett inn, ikke mange alternativer, men er det kun bak det er bløtt burde du sjekke ved b stolpe og området der under framstol mot innerkanal, der det har kommet i bila mine når det har blitt bløtt kun bak.

Shaiko
20/09/10, 19:37
Jeg har dreneringsplugger i midten av gulvet på h og v side. disse er tette. jeg mener da med at vannet kan ikke komme inn imellom de.

skal utforske litt mer. har ikke engasjert meg så mye med det enda, men siden temaet blir nevnt så prøver jeg alle muligheter.

hvordan har vannet kommet inn i innerkanal på de bilene du har erfart dette med da?

Autosnuskus
20/09/10, 19:40
945 : 940 med 5 dører (herregårdsvogn)
944 : 940 med 4 dører (sedan)

Hvis det ikke smaker kjølevæske på gulvet er det neppe varmekrana (med mindre du bare har vann i kjølevæska da).
Det pleier heller ikke å lekke til passasjersiden, er jo en midtkonsoll som vannet må renne opp og forbi for å komme dit.

Har du takluke?

Ikke takluke og jeg har hatt av deksel og ser fysisk at det drypper fra krana men det er ikke mye så jeg jeg mistenker altså at det kommer inn mer vann utenfra også.

R.G
20/09/10, 19:42
med vann i innerkanl: så har det vært seg sånn att dreneringshull i ytterkanal har vært tett av drit, og da går det inn i bilen, for hvis du har hadd av en kanal før så ser man det er åpent inn, men dissa digre runde som du mener er drenering i gulvet som er i senter i gulvet er ikke dreneringshull, de er tett på 98 940 som bestefatter ha stående å, den har gått 85tusen og han ha ikke kasta på ny tectyl under enda. er bare en rund kopp som er limt i golvet

R.G
20/09/10, 19:46
Ikke takluke og jeg har hatt av deksel og ser fysisk at det drypper fra krana men det er ikke mye så jeg jeg mistenker altså at det kommer inn mer vann utenfra også.

kommer mest vann inn utifra på dissa bila. sagt mange ganger!!!! men kran er syndrom att lekker, folk har 940 med aircondition uten takluke og mener renner av varme app kran, men på di med ac så er krana i motorrom. og hvis det er jævli bløtt så er det ikke krana, pga dem drypper litt og det rekker å tørke opp, renner kran så gulvet er som sump når man presser på teppet så skulle man merket det på ekspansjonstanken att det manglet vann, og merker man ikke på tanken så må folk skjønne att kommer fra andre steder også

mekas
21/09/10, 22:58
Eg og har problem at det blir eit basseng på førersida i min 740 når det regna.
Har prøvt lenge å finne ut kor det kan komme fra, men eg blei så lei at eg bere borrra noken hol i golve så vannet renner ut. Så trur eg skal sjekke om det kan komme fra den lufteluka nede på astolpen.

Autosnuskus
22/09/10, 20:02
Får kran på Fredag og det kan se ut som det bare er den som har lekket over tid uten at det er fått tørket opp. Hvordan sitter denne krana i torpedovegg?

Tema var utsolgt for Haynesboka får ikke før til uka så jeg er litt nysgjerrig.

Tenkte også spyle systemet når jeg først holder på. Er det noe jeg bør tenke på vedr. det, hvor er det best å spyle fra?

R.G
22/09/10, 21:57
river du av sparkeplata ved pedaler så sitter krana til høyre oppi for gasspedalen. svart rund plast sak.

Espen-K
22/09/10, 22:39
På min så er slangene koblet utenom krana så den går tilbake til motoren, sikkert vært en lekasje her tidligere.
Men har ikke opplevd at den har vært våt i gulvet enda.

AleksanderK
21/03/11, 21:37
Frisker opp denne litt jeg. Lufteluken min er ødelagt. Noen som vet hvor jeg får tak i ny? Fosser ikk meg vann når jeg spyler på frontvindu. Kjipt -.-