PDA

Vis full versjon : Montering av ekstralys XC-70



mhane
18/09/10, 13:07
Hei

Har gått til innkjøp av Hella ekstra fjernlys (Rallye 3003) som jeg har tenkt å montere på min XC-70.

I tilegg til at de skal monteres med rele opp mot bilens orginale fjernlys ønsker jeg å ha egen bryter som kan slå de helt av.

Har gjort denne operasjonen på 3 biler før og vet av erfaring at noe av det som kan skape problemer er å trekke ledninger fra motorrom og inn i kupe.
Er det noen som har gjort dette på XC-70/V-70 og har tips hvor det lønner seg å trekke ledningene?

Har kjøpt orginal bryter hos Volvo (Elkopplare Art 8622291) men trenger også bakstykket (neste del) for å kunne koble meg inn i bryteren, Volvo forhandleren klarte ikke å finne denne delen i første omgang.
Er det noen som har delenummer eventuelt vet hvordan jeg kan finne denne delen?
Er det mulig at delen som skal kobles inn i denne bryteren allerede ligger klar bak konsollet slik at jeg kan koble på bryteren og selv koble meg inn et annet sted feks i motorrom?

Grunnen til at jeg ikke klarer å bruke den orginale bryteren slik den er nå, er at baksiden på bryteren bare består av en 12 polet kontakt som er veldig liten. Regner med at neste del inneholder vanlige kabelsko eller ledninger.

Mvh Magne

Nick V70N
18/09/10, 18:25
Hei
Har kjøpt orginal bryter hos Volvo (Elkopplare Art 8622291) men trenger også bakstykket (neste del) for å kunne koble meg inn i bryteren, Volvo forhandleren klarte ikke å finne denne delen i første omgang.
Er det noen som har delenummer eventuelt vet hvordan jeg kan finne denne delen?
Er det mulig at delen som skal kobles inn i denne bryteren allerede ligger klar bak konsollet slik at jeg kan koble på bryteren og selv koble meg inn et annet sted feks i motorrom?


Hei Magne! Det ligger klart bak dekselet. Det er bare å koble på bryteren. Plug n' play! Du kan faktisk velge fritt hviliken bryterplass du vil bruke.
Se forøvrig Volvo's egen instruksjon som kan være til hjelp. Volvo Monteringsanvisning (http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/Details.aspx?uid=e5f17707-16ce-4518-b306-02d4877b5782&model=V70%20(00-08)%202001&modelyear=V70%20(00-08))

Du kan se noen bilder fra jeg monterte ekstralys i min Worklog (Klikk på signaturen min)

mister j
18/09/10, 20:15
Du får også kjøpt en egen "pakke" til montering av ekstralys. Som inneholder bryter, rele og kabelnett som er "plug n' play" i Bilen din...
Synest det er rart at volvoforhandleren din ikke anbefalte deg denne :confused::confused::confused:

mhane
18/09/10, 20:33
Dette høres nesten for godt ut til å være sant :)

Skal klare å bære kostnaden med den orginale bryteren og hella relêt, hvis jeg kan få kjøpt en slik pakke som er "plug and play".

Er nok muligens skyld i det selv, da jeg bestilte bryteren sa jeg nemmlig at jeg hadde kjøpt alt uorginalt på Hellanor, men ville ha orginalbryter inne i bilen.

Har kjøpt Hellanor sin brakett som festes bak skiltet også, men ser jo nå at det muligens er bedre å investere i orginalbrakett.... man lærer så lenge man lever.

Var ikke klar over at man kunne få ekstralys kit til Volvo... har ikke vært borti det på andre bilmerker. Men ser man på en svenkregistrert Volvo så burde man vel skjønne såpass, de har jo gjerne 3 og 4 ekstr lys i fronten :)

mister j
18/09/10, 20:50
Dette høres nesten for godt ut til å være sant :)

Skal klare å bære kostnaden med den orginale bryteren og hella relêt, hvis jeg kan få kjøpt en slik pakke som er "plug and play".

Er nok muligens skyld i det selv, da jeg bestilte bryteren sa jeg nemmlig at jeg hadde kjøpt alt uorginalt på Hellanor, men ville ha orginalbryter inne i bilen.

Har kjøpt Hellanor sin brakett som festes bak skiltet også, men ser jo nå at det muligens er bedre å investere i orginalbrakett.... man lærer så lenge man lever.

Var ikke klar over at man kunne få ekstralys kit til Volvo... har ikke vært borti det på andre bilmerker. Men ser man på en svenkregistrert Volvo så burde man vel skjønne såpass, de har jo gjerne 3 og 4 ekstr lys i fronten :)

På en svensk Volvo, er det minst 4 ekstra lamper som kan smelte snøen :):):)

mister j
18/09/10, 20:58
Dette høres nesten for godt ut til å være sant :)

Skal klare å bære kostnaden med den orginale bryteren og hella relêt, hvis jeg kan få kjøpt en slik pakke som er "plug and play".

Er nok muligens skyld i det selv, da jeg bestilte bryteren sa jeg nemmlig at jeg hadde kjøpt alt uorginalt på Hellanor, men ville ha orginalbryter inne i bilen.

Har kjøpt Hellanor sin brakett som festes bak skiltet også, men ser jo nå at det muligens er bedre å investere i orginalbrakett.... man lærer så lenge man lever.

Var ikke klar over at man kunne få ekstralys kit til Volvo... har ikke vært borti det på andre bilmerker. Men ser man på en svenkregistrert Volvo så burde man vel skjønne såpass, de har jo gjerne 3 og 4 ekstr lys i fronten :)

Men jeg er ganske sikker på at du må inn til Volvo og laste software når du har montert, for at det skal virke.

locked
18/09/10, 21:07
si fra om prisen på denne satsen pluss evt. software da! :)

mister j
18/09/10, 21:15
si fra om prisen på denne satsen pluss evt. software da! :)
Begynner det å bli mørkt i Olden om kveldene nå? :p:p:p;)

Nick V70N
19/09/10, 11:01
Men jeg er ganske sikker på at du må inn til Volvo og laste software når du har montert, for at det skal virke.

Jeg behøvde ingen SW for at det skulle virke. Mulig at det er ulikt mellom forskjellige årsmodeller(?)

locked
19/09/10, 12:56
Begynner det å bli mørkt i Olden om kveldene nå? :p:p:p;)

Ja!? Vått og mørkt, men til forskjell fra de som bor i mer tettbygd strøk så får jeg jo brukt langlysa mine. Møter bare en og annen bil i ny og ne.

Mer lys til folket! 3xXenon ekstralys forran hadde jeg tenkt...

mister j
19/09/10, 19:14
Jeg behøvde ingen SW for at det skulle virke. Mulig at det er ulikt mellom forskjellige årsmodeller(?)
Det er jo helt topp om man slipper det :):):)

locked
19/09/10, 19:23
Jeg behøvde ingen SW for at det skulle virke. Mulig at det er ulikt mellom forskjellige årsmodeller(?)
Helt utrolig, jeg måtte ha software for tåkelys foran... Og der var ALT orginalt! bare kobla lyktene til forran og trykte ny bryter med symbol i inn i lysbryteren... Ingen rele, ikke en sikring engang :o

mister j
19/09/10, 19:28
Helt utrolig, jeg måtte ha software for tåkelys foran... Og der var ALT orginalt! bare kobla lyktene til forran og trykte ny bryter med symbol i inn i lysbryteren... Ingen rele, ikke en sikring engang :o

Trynetillegg :D:D:D

locked
19/09/10, 19:46
Trynetillegg :D:D:D
Gap! som vi sier her... :p

mhane
20/09/10, 18:28
Da er ekstralys satsen handlet inn.

1693 kroner takk !

Men legger jeg sammen alt jeg kjøpte før jeg innså at jeg burde kjøpe dette kittet, dvs brakett, rele, ledninger og bryter så blir det fort noen kroner det også, så det er ikke sikkert prisen er så ille som ved første øyekast.

Denne braketten som er med i settet blir jo også brukt som mal for å borre opp hullene. (bare å skrue braketten fast der skiltet er så blir det riktig)
Det følger med diverse avstandshylser til monteringen og ikke minst ledningsnettet som jeg egentlig var ute etter.

Ser ihvertfall at monteringen blir ekstremt mye lettere og ikke minst bedre med dette settet.

Skulle jeg ha fortsatt med den uorginale planen min så måtte jeg også ha kjøpt enda et rele for å benytte den orginale bryteren jeg hadde kjøpt pga det jo bare er en trykk bryter som ikke står i bestemte posisjoner.

mhane
28/09/10, 20:48
Da er lysene montert.

Skjønner nå hvorfor de på Volvo ikke kunne finne "bakdelen" på ekstralysbryteren, den blir jo plugget rett i ett "printkort".

Enkel montering og en grei jobb hvis du vet bak frem på et skrujern.
Noen unøyaktigheter rundt demontering av luftfilterboks, og lengden fra støtfanger og inn til rammen, ellers ok bruksanvisning.

Jeg trengte ikke noe SW, lysene fungerte med engang.

Alt var plug and play, så jeg anbefaler virkelig å kjøpe ekstralys kit hos Volvo hvis man vurderer å sette på noe ekstra lys.

mister j
29/09/10, 18:08
Topp :-)

locked
29/09/10, 19:46
haha jeg bestilte i dag, måtte virkelig overtale delelageret om at det gikk å putte i flere brytere enn de tre orginale. Ga seg ikke heller men etter 5min ringte di opp igjen og var blitt enig med meg :)

mhane
29/09/10, 21:46
He he, for å sitere bruksanvisningen; plasser bryteren i en av de ledige posisjonene.

Ikke voldsomt imponert over kunnskapen på delelageret jeg heller, men det er jo derfor en har slike forum som dette :)

MadAss
29/09/10, 22:00
haha jeg bestilte i dag, måtte virkelig overtale delelageret om at det gikk å putte i flere brytere enn de tre orginale. Ga seg ikke heller men etter 5min ringte di opp igjen og var blitt enig med meg :)

Du skjønner det Jens at Gule'n er ikke så oppdatert på volvo tilbehør ;)

locked
30/09/10, 09:27
Du skjønner det Jens at Gule'n er ikke så oppdatert på volvo tilbehør ;)

sku då tru at han lærte fort etterkvart som andelen volvo inni fjorden stige ;) det skal bli fint den dagen eg skal roe ned å begynne på delelageret :)

Ola Hagen
28/09/14, 07:23
Er en gammel tråd, men jeg prøver her.

Jeg har bryter og ledningsmatte til ekstra lysa. Men så lurer jeg på den plastikk plata framme der bryteren skal settes inn, må den bestilles nytt, eller skal den skjæres i? Tvilernpåmat jeg får den pent utskjært....

TommyG
28/09/14, 08:38
Mn 05 modell har alle hullene klare, og ett dummy deksel bak som en bytter ut med bryteren. Dersom din ikke har alle hullene fra før kan du nok kjøpe den av volvo

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

locked
28/09/14, 12:03
Er en gammel tråd, men jeg prøver her.

Jeg har bryter og ledningsmatte til ekstra lysa. Men så lurer jeg på den plastikk plata framme der bryteren skal settes inn, må den bestilles nytt, eller skal den skjæres i? Tvilernpåmat jeg får den pent utskjært....
Du får kjøpt ei ny plate med 7hol, og nokre lause "dummy" brytarar til å fylle dei overflødige hola.