PDA

Vis full versjon : Skifte clutch på 740?



M.Engelsen
18/09/10, 02:17
Morn!

Ser meg nødt til å bytte clutch nå på min søster sin bil.

Noen som kunne lagt frem en fin fremgangsmåte/veileder for dette?

Har skrudd en del før, men er ikke proff liksom.

Hvor lang tid tar det ca?


Takker! :)

H.Flote
18/09/10, 08:32
skru løst spakestell inni bilen, 4 skruer + øverste del på girspaken, en sprenghylse i den runde gimmigreia midt på spaken.
løsne de 2 øverste skruene på gearkassa, den mot eksos og den midt oppå motoren, løft opp bilen, skru av mellomaksel, skru av alle skruene untatt den midt under girkassa, ta girkassejekken, (eller hva det heter) løft opp, skru av girkassetravers, skru av siste skruen under kassa, ta et skrujern og bryt litt ut kassa, så kan du ta ned kassa. skru av umbraco skruene på svinghjul, ta ut trykkplate og lamell, sett på skruene på trykkplata, sett i sentreringsgreia så lamellen blir sentrert, skru fast umbracoskruene godt, så er det bare å ha opp igjen girkassa :rolleyes:

tar ca 2 timer.

har gjort dette 4 ganger siste måneden, blir den 5. neste uke:mad:

jan_m
19/09/10, 18:04
event ha på litt gjenge lim på skruene til clutsjen og lamelen... bruker 2 2,5 time lykke til :)

M.Engelsen
19/09/10, 18:29
Brukte 1 time og 45 min. Gikk strålende :)

gull pilen
20/09/10, 08:00
er jo bare kos å bytte klutsj på 7-900 serie... når du har gjort det noen ganger og har sentreringsverktøy går det på en time...:D

vollvo
14/07/11, 23:05
Hvordan ser sentreringsverktøy ut og hvor får du tak i?
Går det greit med en vanlig garasjejekk?

Kastel81
14/07/11, 23:59
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Sentreringsverktoy/ , har egentli funne meg en pipe som passet å en forlenger å det har gått bra ,bytte med garasje jekk blir tungt husk kassen skal ned å opp i igjen så du må få bilen så høyt opp så mulig.

CrazyRobert
05/08/11, 01:47
Like greit å bytte på 940? :F

s4nd3r
05/08/11, 03:11
Like greit å bytte på 940? :F

ja...