PDA

Vis full versjon : [LØST] Gir trøbbel 854 GLT



Heenster
17/09/10, 16:53
Hei.
Har litt trøbbel med giringen på min 850 for tiden og er ikke helt sikker på hva som er feilen desverre. Det er snakk om manuell kasse.
Problemet er at den plutslig bare hopper ut av gir selv om den står i gir inne i bilen. Det skjer under kjøring. Noen ganger er det bare og sleppe opp gassen litt og så er den i gir igjen. Har hatt problemet i ca 3 mnd nå. Men nå hvil den ikke gir lenger. Det skraper litt i 5 gir men så blir det lavere lyd for hvert gir nedover, men helt stille i første gir. Girkassa tviler jeg det er noe feil med, da den aldri lager noe lyder og girer helt supert når den først vil. Trenger hjelp av noen andre som har hatt liknende symptomer.

mrstfu
17/09/10, 21:01
det skraper i 5 gir, med lavere skraping ettersom du skifter til lavere gir, men det er ikke noe feil med kassa? Skulle tru det er nettopp kassa det er noe feil med, er ingenting annet på bilen som endrer stilling eller mekanisk aktivitet når du girer enn girkassa. hvor langt har bilen gått?

edit: er det spesielle turtall eller hastigheter den hopper ut av gir? er dette på spesielt underlag, ved pådrag, bremsing eller andre forhold?

MrX
18/09/10, 10:08
Har du kontrollert at den går skikkelig i gir?

Heenster
18/09/10, 13:20
det skraper i 5 gir, med lavere skraping ettersom du skifter til lavere gir, men det er ikke noe feil med kassa? Skulle tru det er nettopp kassa det er noe feil med, er ingenting annet på bilen som endrer stilling eller mekanisk aktivitet når du girer enn girkassa. hvor langt har bilen gått?

edit: er det spesielle turtall eller hastigheter den hopper ut av gir? er dette på spesielt underlag, ved pådrag, bremsing eller andre forhold?

Den sraper ikke når jeg kjører, det skjer kun på tomgang. Den går rett og slett ikke skikkelig i gir. Når den hopper ut av gir er når jeg gir den litt motstand i 4 og 5 gir for det meste på lave turtall.

Heenster
18/09/10, 13:25
Bilen er gått 311000km, men har byttet motor og gir som kun er gått 115000km. ny clutch som kun er gått 12000km. Bilen er i meget god stand ellers også. Har brukt over 140.000 kr på den på 3,5 år nå. Men det er sånn som skjer når man er glad i bilen det :-)

Nero
18/09/10, 13:25
Dårlige foringer rundt motor og gir, slakke i giroverføring evt. at den er skadet eller liggnende kanskje(er jo en del ledd fram til kassa)? Sånn at ting kan flytte på seg f.eks ved pådrag eller at den ikke går helt i gir. Nå bare tenker jeg litt høyt, så ikke skyt meg:p

Heenster
18/09/10, 13:34
Dårlige foringer rundt motor og gir, slakke i giroverføring evt. at den er skadet eller liggnende kanskje(er jo en del ledd fram til kassa)? Sånn at ting kan flytte på seg f.eks ved pådrag eller at den ikke går helt i gir. Nå bare tenker jeg litt høyt, så ikke skyt meg:p

Det er en god sjanse for at det er noe feil på giroverføringen ja. Hadde ikke forundret meg egentlig, det er jo det eneste jeg ikke har byttet på bilen enda :-)

Heenster
19/11/10, 15:35
Litt seint ute med svaret her. Fant ut av feilen for nesten 2 mnd siden.Det var drivakslen på førersiden som var en smule slitt kan du si :-)

Har forresten solgt 850'en til fordel for en S40 denne gangen. Artig liten bil og kjøre det også. Men må si jeg savner 5'er lyden og momentet :-) Men savner ikke forbruket akkurat :-)