PDA

Vis full versjon : Bør AC stå på året rundt?



hobby610
17/09/10, 15:36
Skal/bør klimaanlegget på biler (V70) stå på hele tiden, eller bør det slåes av innimellom?.
Noen sier att om annlegget står ubrukt en tid, er det større sjangs for att gassen minker mer, enn om AC står på(blir brukt) hele tiden.
Hva med slitasje på kompressoren, mye/lite bruk.
Noen som vet dette??

Morgis
17/09/10, 15:48
ACen bør brukes gjevnlig ja.

Volvo-Christian
17/09/10, 15:49
Er visst lettere for at pakninger og lignende blir dårlige og gassen lekker ut om den ikke blir brukt på lang tid.

todleif
17/09/10, 16:10
Pakninger kan tørke inn og dette kan føre til at gassen tar seg ein tur.
So bruk ac gjevnligt.
Du trenger ikkje ha den på heile tiden, men bruk den av og til om vinteren.

JonasS
17/09/10, 19:33
Pakninger tørker som sagt, samt at det kan dannes "organismer"(fikk detta forklart en gang, men husker ikke heelt hele historien) som kan føre til sur lukt osv..
På skip bruker vi aircond. så å si hele tiden. Å skal aircond. stoppes, suger vi ned gassen og lagrer den på kondenseren, og tar ut og rengjør evaporatoren.
Bil er jo samme systemet i mindre skala. Aircond. kompressoren tåler en god del gangtimer før den kvelder..:) Min står på året rundt.

hobby610
17/09/10, 20:30
Takker for alle svar:o
Var vel samme konklusjon jeg kom fram til.... att AC bør brukes jevnlig hele året

TeamBørnOut
17/09/10, 20:47
får jo ikke akkurat brukt den når det er mange minus ute.. da vil de (ikke på nyere biler ihvertfall) slå seg på.. -14-16 tror jeg det var på den ene hondan vår.

locked
18/09/10, 19:31
AC skal stå på/auto hele året. er ingen grunn til å skru den av i det hele tatt (utenom viss du vil kjøre med åpne vinduer om sommeren)

Den vil uansett slutte å fungere når det blir kaldt, pga av at trykket i gassen er temperaturavhengig da slår lavtrykkspressostaten ut (fungerer ikke noe særlig under null grader)

Det klimaet vi har her tilsier at AC gjør mest nytte for seg når vi har høy luftfuktighet ute og jo kaldere/våtere det er ute jo mer dugger det i en bil uten AC.