PDA

Vis full versjon : Kjøp av volvo 960 91 mod. 3,0 24v



Bruin
17/09/10, 09:41
Hei. Har vært så heldig å få første retten på å kjøpe en 3 liter 960 91 model.
Men siden jeg aldri har tenkt på å kjøpe sånn bil før så er jeg ikke sikker på hvor mye disse egentli er verdt.
Selger skal legge ut bilen i helgen for salg om ikke jeg var intresert.
Bilen er strøken utvendig(liten bulk på høyre bakdør, fargen er lysblå/grønn. står den er blå i vognkort.
km stand : 206000.
Lyst stoff interiør som så ubrukt ut. AC. Cruise kontroll .automat. Elektrisk takluke. tenkte ikke på om det var el-ruter men det regner jeg me at det var.
bagasjerom å motorrom var det ikke noe å sette fingeren på. meget velholdt bil.
Men det jeg begynte å tenke litt på var at han hadde selv kjøpt den i sommer også nå vil han alt selge den igjen (har han funnet en feil ved bilen?). Er det noen spesielle feil på disse bilene som jeg burde se etter , som på motor eller automat kasse ?
Hvor mye kan en slik bil være verdt?
tenkte jeg skulle høre ved dere før jeg sier hvor mye han forlanger :)

Langedal
17/09/10, 09:55
Prisen på disse bruker å ligge på 25 - 40000kr avhengig av utstyr og stand. Siden denne ikke har gått så langt og virker veldig god, så er den nok verdt rundt 35000kr. Men det er jo selvfølgelig markedet som bestemmer prisen uansett.

Det er ingen store fallgruver på disse bilene så vidt meg bekjent. Så sjekk de vanlige tingene;
- Rust, særlig batterikasse, dører, rundt takluke og hjulhus (hvis bilen har kromlister på hjulbuene kan disse skjule mye stygt).
- Forstilling på eldre Volvo består ofte av slitte ledd og foringer, det er lett å sjekke mye av det mens bilen står på bakken.
- Sjekk olje på automaten (den skal være rød og fin, er den skitten og sort MÅ den skiftes), prøv gjerne bilen kald og kjenn om den girer pent.
- Test klimaanlegget på alle varianter.

Sikkert mange flere punkter du også bør sjekke, men dette er normalt supergode biler. Så lenge den har fått fint stell, bør det være et godt kjøp.

At striken kjøpte bilen i sommer og selger nå, er noe som ofte skaper spørsmål og spekulasjoner. Men det kan være helt naturlige årsaker også. Kanskje et angrende impulskjøp, lite blid kjerring eller akutt pengemangel. Hvem vet?

Lykke til anyways.

Bruin
17/09/10, 11:19
takk for kjapt utfyllende svar :)
Selger ville ha igjen 50000,-
så da veit jeg ikke om det er noe vits å prute siden han sikkert får igjen det om han legger det ut.
Må tenke til i kveld å ringe han tenker jeg :)

Bruin
17/09/10, 11:26
Kan vell også spørre om en annen ting i samme slengen,
Er det en lett sak å bygge om til nye typen front siden denne har langpanser ?

Langedal
17/09/10, 12:53
takk for kjapt utfyllende svar :)
Selger ville ha igjen 50000,-
så da veit jeg ikke om det er noe vits å prute siden han sikkert får igjen det om han legger det ut.
Må tenke til i kveld å ringe han tenker jeg :)

Til den prisen bør den være strøken. Men kan absolutt være verdt det.

Hva angår ombygging, så må noen andre svare. OHkorpan her inne vet vel mye om akkurat dette.

Bruin
17/09/10, 14:22
Til den prisen bør den være strøken. Men kan absolutt være verdt det.

Hva angår ombygging, så må noen andre svare. OHkorpan her inne vet vel mye om akkurat dette.

okei. men da får jeg gå skikkelig over den før jeg handler , prata me selger ista å under 50000 var ikke aktuelt virka det som. men var inkl. omregistrering da :p

ok. Det får jeg se nærmere på ombygging om det blir handel tenker jeg :)

THolandsli
17/09/10, 14:26
Ombygging er ganske så enkelt ja. Se i prosjekttråden min for litt mer info.

Skal man gjøre frontbyttet litt seriøst så bør man sveise inn frontstykke fra 95->, men det er fullt mulig å lage noen braketter for å feste lyktene med. Ellers er det i stor grad plug-and-play.

Mysemannen
17/09/10, 14:55
Hvis automatkassen girer mykt og nivomatene fungerer som de skal er den verdt iallefall 45ooo! Vær obs på at registerreim intervall er ca 45ooo km, sjekk når den er skifta sist!

Lykke til :p

Bruin
17/09/10, 16:00
Hvis automatkassen girer mykt og nivomatene fungerer som de skal er den verdt iallefall 45ooo! Vær obs på at registerreim intervall er ca 45ooo km, sjekk når den er skifta sist!

Lykke til :p

Okei:) hvordan er det nivomatene skal fungere da? er det justering inne i bilen?

Volvo_960_1995
26/09/10, 21:42
Okei:) hvordan er det nivomatene skal fungere da? er det justering inne i bilen?

Automatisk Nivåregulering på disse "demperne".

Koster hud og hår, men kan skaffes ifra her : http://www.strutmasters.com/SearchResults.asp?Search=1992+Volvo+960

Har du kjøpt bilen ?

Takk for svar.

Volvo_960_1995
26/09/10, 21:43
Ombygging er ganske så enkelt ja. Se i prosjekttråden min for litt mer info.

Skal man gjøre frontbyttet litt seriøst så bør man sveise inn frontstykke fra 95->, men det er fullt mulig å lage noen braketter for å feste lyktene med. Ellers er det i stor grad plug-and-play.

Den tråden er kanonbra !.