PDA

Vis full versjon : Hvordan øke holdbarhet på kina-grenrør?



ChrML
16/01/10, 15:37
Har kjøpt meg et slikt grenrør:
http://www.chrml.net/media/bil/project/20100109/IMG_5168T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100109/IMG_5168.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100109/IMG_5171T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100109/IMG_5171.JPG)

Har tenkt å få TIG sveiset på to avstivere mellom flensen til toppen og flensen til turbo. Hvis de avstiverene er stive nok så vil det jo bli absolutt ingen mekanisk belastning på selve rørene.

Hvertfall ikke hvis jeg i tillegg skrur downpipen fast i girkassefestet uten å lage spenn på det og bruker fleksibelt eksosrør mot resten av eksosanlegget.

Vil grenrøret holde evig da? Har hørt at det har en tendens til å sprekke. Er ikke interessert i å måtte ta av å fikse på grenrøret hele tia :). Det skal surres inn i eksosbandasje, monteres og aldri røres igjen ;).

TeamBørnOut
16/01/10, 15:47
Hvis du legger det på hylla så vil det holde evig. Ikke ellers. jeg har sett deler av sånne grenrør dette av haha :D og det sprekker ikke nødvendig vis i skjøtene. litt på kryss å tvers egentlig. Husk at ikke hele grenrøret er rustfritt... flensen mot motoren er vanlig stål og det sier jo sitt bare det..
Jeg har aldri sett noen som har hatt et sånt grenrør lenge. og jeg har repparert MAAAAAANGE sånne.. Det som holder lengst er å sveise alle skjøtene på nytt og legge litt brei fuge. og glassblåse og plane det etterpå. men fortsatt møkka stål :)

ChrML
16/01/10, 15:50
Men hvorfor sprekker det hvis det skjermes for all mekanisk belastning?

TeamBørnOut
16/01/10, 16:06
varmt kaldt, varmt, kaldt og en motor vibrerer alltid.. bare prøv med stumme motorfester.
i tillegg er stålet veldig tynt på de grenrøra der. de nyere typen er litt bedre. men fortsatt veldig dårlig.

rogern
16/01/10, 17:16
Hvis du legger det på hylla så vil det holde evig. Ikke ellers. jeg har sett deler av sånne grenrør dette av haha :D og det sprekker ikke nødvendig vis i skjøtene. litt på kryss å tvers egentlig. Husk at ikke hele grenrøret er rustfritt... flensen mot motoren er vanlig stål og det sier jo sitt bare det..
Jeg har aldri sett noen som har hatt et sånt grenrør lenge. og jeg har repparert MAAAAAANGE sånne.. Det som holder lengst er å sveise alle skjøtene på nytt og legge litt brei fuge. og glassblåse og plane det etterpå. men fortsatt møkka stål :)

snakker du litt mot deg selv her? hvis røra sprekker på langs hjelper det vel lite med breiere sveisefuge?

men når er jeg litt vanskelig :p

men det visstnok ikke bra å sveise fast genrøret mot toppen heller?
mener jeg spurte om dette engang men fikk beskjed om at det er bedre og "henge opp" grenrøret med eks stenger opp fra toppen og henge turboen i en uniball der. ser jo mange motorbyggere gjør dette.

ChrML
16/01/10, 17:22
Hmm, kan jo ha noe med at turboen flytter litt på seg med varmen og at å sveise en avstiver mot toppen kan holde den igjen så det sprekker. Men igjen så går det jo også fire individuelle rør fra toppen og til flensen som kan utvide seg forskjellig, så jeg veit ikke.

Problemet er at jeg ikke har TIG apparat og kan ikke sveise mitt eget grenrør og det er jo kun to ferdiglagde grenrør til Volvo 8V som jeg veit om, dette + Extreme grenrøret som jeg ikke får plass til pga AC rør.

TeamBørnOut
16/01/10, 17:29
snakker du litt mot deg selv her? hvis røra sprekker på langs hjelper det vel lite med breiere sveisefuge?

men når er jeg litt vanskelig :p

men det visstnok ikke bra å sveise fast genrøret mot toppen heller?
mener jeg spurte om dette engang men fikk beskjed om at det er bedre og "henge opp" grenrøret med eks stenger opp fra toppen og henge turboen i en uniball der. ser jo mange motorbyggere gjør dette.

Jeg snakker jo mot meg selv når jeg sier hvordan man kan få det til å holde lengs (ved å legge det på hylla) eller å prøve å fikse det.
Men de sprekker som oftest i skjøtene. men de sprekker også hit å dit.
jeg ville ALDRI i hele mitt liv ha montert en turbo til mer en 500kr på et sånt grenrør.. er man heldig så kanskje noen deler kommer av. men med bandasje etc så går delene inn i turbon..
kammeraten min med slikt grenrør og en gt28rs turbo til 9 lapper sendte deler inn i turboen etter noen uker (sikkert før også. men store deler :D ).. Han repparerte seffølgelig grenrøret flere ganger før dette også. det holdt vell 1eller 2 timer.. noen får det faktisk til å holde noen dager. men de er vell heldige :)

ChrML
16/01/10, 17:32
Det er akkurat det at jeg ikke vil ha masse løse deler flyende inn i en turbo til 10 000 kr.

Så eneste løsningen er å bygge et grenrør selv i tykt stål?

Regner med at det ikke hjelper å kappe flensen mellom sylindrene eller?

rogern
16/01/10, 17:39
synd at det skal være så mye tull med de grenrøra.
ellers så hadde det jo vært ett suverent rør for prisen.
kollektorn er vel ikke akkuret kjempeelegant i de røra der men sikker mye bedre enn org skiten.
det sender iallefall eksosen mot turboen og ikke "krasjer" eksosen inn i snurra som på org røret. nå er det jo ett lite forsøk på kollektor i 940 røret men...

TeamBørnOut
16/01/10, 17:44
bruk et sugemotor grenrør å bygg utifra det? Eller kjøp fra aiden. han lager grenrør til en billig penge. hx35 kkk27 schwitzer S256 og aidengrenrør er under 10000kr med alt som skal til av rør og slanger. rask spool. grenrør som holder? kan man be om mer? :P

TeamBørnOut
16/01/10, 17:45
hah! noe som er VELDIG bra med noen av kina grenrøreen er at sveisene ofte er slikt ned så ille at det er tynnere en godset rundt :D sitter å titter på et sånt grenrør nå. Skjønner at noen slike grenrør sprekker før man får startet motoren hehe

Ekren
16/01/10, 17:46
dårlige greier disse grenrøra..
er ettpar stykker som flensen mot turbon har løsna og turbon har detti av :P

men hvorfor ikke lage en kopi av dette grenrøret i bedre kalitet? :)
flere som har gjort dette med godt resultat.

rogern
16/01/10, 17:48
hvem er aiden? nettside?

har skikkelig lyst til å handle meg tig i samme "serie" som kemppien.
hadde vært morro og prøvd å bygge grenrør og innsug osv selv. hvis man forsker litt og hører med folk som kan dette så må det jo gå ann å lære seg.

ett hvilket som helst grenrør flower bedre enn org. sålenge man ikke er heeeelt på bærtur da.

hvordan er dette med bakgass når man bygger grenrør?

nå sklir jeg muligens litt ut at tema her men.
du får si ifra chrml.

ChrML
16/01/10, 17:48
Hvem er denne Aiden og hvordan får jeg tak i han?

volvoRsport
16/01/10, 17:49
Hvem er denne Aiden og hvordan får jeg tak i han?

www.ajden.se

ChrML
16/01/10, 17:51
Det virket som en flott kar :). Da kan det jo lages med T25 flens og :D.

TeamBørnOut
16/01/10, 17:54
t25? :P hva slags turbo skal du ha? :P

ChrML
16/01/10, 17:54
Forresten, hva anbefales av 37mm og 42mm? Twin-entry eller kollektor? Er T25 flens bedre enn T3 eller T4 mtp effekt og tilgjengelighet?

Edit: Glem det med T25, ser at GT35 blandt annet nesten bare kommer med T3 flens :). Hvertfall av de som har intern wastegate.

TeamBørnOut
16/01/10, 17:59
velg t3 med twinentry? så har du mulighet for å bytte til andre turboer senere som drar nytte av dette :)

ChrML
16/01/10, 18:01
Oki. Hva med rørstørrelse? 37mm er vel kanskje å foretrekke mtp turborespons med mindre man skal opp i sinnsyke effekter?

TeamBørnOut
16/01/10, 18:09
ikke velg for stor hvertfall... fult ladetrykk ved 5000 isteden for ved 3000 har jeg selv erfart!

ChrML
16/01/10, 18:12
Oki. 37 mm er samme diameter som på kina grenrøret mitt målte jeg meg akkurat til. Så da blir det nok det :).

henrik940
16/01/10, 18:21
Hva skal denne Ajden ha for et sånt greinrør a?

ChrML
16/01/10, 18:23
Hva skal denne Ajden ha for et sånt greinrør a?
3800 sek.

henrik940
16/01/10, 18:23
Kan du ikke bare prøve kinarøre først a?

ChrML
16/01/10, 18:24
Kan du ikke bare prøve kinarøre først a?
Litt kjedelig å fylle en evt ny turbo med metalldeler da og havarere den. + Måtte lage dobbelt opp med downpipe :).

rogern
16/01/10, 18:25
kedlig hvis det går til dundass uten forvarsel da.
det er kanskje ikke så sannsynelig men.

men selger ajden kun rør i svartstål?

ChrML
16/01/10, 18:29
kedlig hvis det går til dundass uten forvarsel da.
det er kanskje ikke så sannsynelig men.

men selger ajden kun rør i svartstål?
Etter det jeg har hørt/lest så er det mye vanskeligere å lage holdbare grenrør i rustfritt pga temperaturen og at rustfritt ekspanderer mye mer med varmen. Stiller ekstremt store krav til tykkelse og kvalitet på sveisene som gjør det veldig vanskelig å lage uten spesiellt utstyr og ikke minst dyre rørdeler. Og selv da er det ikke alltid holdbart nok.

Derfor selger nok Ajden kun rør i svartstål. Jeg vil hvertfall ha grenrøret mitt i et annet type stål enn rustfritt etter det jeg har lest om rustfrie grenrør siste timen :).

volvoRsport
16/01/10, 18:29
men selger ajden kun rør i svartstål?

Svartstål ja.

rogern
16/01/10, 18:33
mulig det er vanskeligere, men er bedre hvis en som kan det gjør det.
ett rør i svartstål kan vel også sprekke.

og det du har lest om rustfrie rør den siste timen handler om et labert kinarør så det får du ikke lov og sammenlikne med :p

TeamBørnOut
16/01/10, 18:46
ajden lager rør i rustfritt også. har hentet slikt grenrør til en kompis av meg.

Men svartstål er mest holdbart.
i racing sammenheng bruker man mest rustfritt fordi man kan ha mye tynnere stål da. men ryker etter en stund det også. men det er ikke noe problem i motorsport. bytter nok grenrør før det skjer :)

ChrML
16/01/10, 18:48
mulig det er vanskeligere, men er bedre hvis en som kan det gjør det.
ett rør i svartstål kan vel også sprekke.

og det du har lest om rustfrie rør den siste timen handler om et labert kinarør så det får du ikke lov og sammenlikne med :p
Nope, har sitti på Google og kikka på rustfrie grenrør generellt :). Det sies at det finnes rustfrie grenrør, men at det er mye vanskeligere å lage holdbart og de fleste sprekker etter en stund.

T90
16/01/10, 19:42
Samme produset som biltema turboen?

Ekren
16/01/10, 20:01
grenrør i svartstål sprekker med tid og stunder dem og, så dem trenger en service iblandt dem og.

men ajden er jævlig flink, er vellbygde greier han selger til en fornuftig pris :)

The Sven
16/01/10, 20:14
Kan du ikke henge Kina-røret på veggen som pynt eller noe? Er jo dekorativt om ikke annet.

henrik940
16/01/10, 20:25
Hva ere som skal klare å løsne her a, og fyke inn i turboen?

TeamBørnOut
16/01/10, 20:26
det ser så billig ut at jeg ikke vil henge opp mitt en gang :P jeg er 25år å bor i et lite hus i skauen.... jeg har MYE rart på veggene :P

Ekren
16/01/10, 20:27
Hva ere som skal klare å løsne her a, og fyke inn i turboen?

hehehe, er jo mulighetenes grenrør.
alt er mulig ;)

TeamBørnOut
16/01/10, 20:27
Hva ere som skal klare å løsne her a, og fyke inn i turboen?
en 3cm lang og 2cm bredt flak midt på et rør foreksempel? så dårlige er de :D

Eldste Haugerud
17/01/10, 00:40
svartstål er mye seigere enn rustfritt, rustfritt er veldig sprøtt og tåler ikke spenninger.. så selv om det er sveiset på riktig måte så vil det bli ødelagt veldig mye fortere enn et i svartstål

rogern
17/01/10, 12:50
hvor ofte er de snakk om at de rustfrie røra sprekker da?
har ett i verkstedet som brodern kjøpte brukt for 3000,-
det har sitti på 3 biler tror jeg. er ett rør som wetterhus har bygd for x antall år tilbake.
det har ikke sprukket enda. hvis ikke noen har vært sykt flinke til å sveise det uten at det syntes.

TeamBørnOut
17/01/10, 13:11
Da har han vært flink til å sveise :) Men det er kanskje litt tjukke vegger i det også? Det er det ikke på kina grenrørene...

henrik940
17/01/10, 13:39
Wetterhus Racing er jo kjent for å bygge kvalitet :)

TeamBørnOut
17/01/10, 13:46
Ikke sant :) Men det vil ikke holde evig fordet.. Samme grenrør i svartstål tåler mer! Men det skal jo sies at jo mindre sveiser man har jo større sjangs er det for at det holder. bygger man grenrør med bare 2larver pr rør og sandblåser det etterpå for å fjerne spenning så tror jeg ikke det er noe å si på levetiden.. om det sprekker etter noen år så shithappens. da har man garrantert bytta grenrør design eller turbo en gang.

TeamBørnOut
17/01/10, 13:47
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1119
Laget en inspirasjonstråd :) Skal slenge ut mer bilder snart. og litt tips å triks som jeg har hørt gjennom åra!

ChrML
17/01/10, 14:16
Hvordan fjerner sandblåsing spenninger i stålet? Og hvordan skal man sandblåse da, bare blåse over alt litt?

TeamBørnOut
17/01/10, 14:25
Hvordan aner jeg ikke gitt! jeg vet bare at spenningene blir borte da(lest det. og det stemmer med hva jeg har opplevd). Jeg sandblåser overalt. utenfor og innenfor. da får jeg med utenheter og kanskje en sveiseperle som har havnet i grenrøret også.

Jeg vet ikke hva som er best av sandblåsing / glassblåsing. men jeg "min" noen sa det var best å sandblåse (fordi det er litt mer "kraft" i det).

ChrML
17/01/10, 14:32
Hvordan aner jeg ikke gitt! jeg vet bare at spenningene blir borte da(lest det. og det stemmer med hva jeg har opplevd). Jeg sandblåser overalt. utenfor og innenfor. da får jeg med utenheter og kanskje en sveiseperle som har havnet i grenrøret også.

Jeg vet ikke hva som er best av sandblåsing / glassblåsing. men jeg "min" noen sa det var best å sandblåse (fordi det er litt mer "kraft" i det).
Oki. Da gjør jeg det med mitt når jeg får det tenker jeg :).



ajden lager rør i rustfritt også. har hentet slikt grenrør til en kompis av meg.
Forresten, det har han sluttet med. Spurte han i sta om han lagde i rustfritt eller svartstål og nå lager han alle grenrør i svartstål pga holdbarhet. Han sa han hadde laget noen rør i rustfritt etter kundens mas før ;), men at han ikke gjør det nå lenger.

TeamBørnOut
17/01/10, 14:39
Stemmernok det :)

Ekren
17/01/10, 15:23
http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=turbogrunder&sidnr=4

"Innerdiametern på avgasrören ökar om laddtrycket ökar eller om avgastrycket minskar. En bra början kan vara 42.5 mm ID på 2000cc motorer och 47 mm ID på 2300cc motorer. "

microplex
17/01/10, 15:30
turbobaja på volvoforumet kjører med grenrør fra kimmit, og da har han satt på to stag fra turbo til toppen( en forran og en bak)
Det har da holdt enn så lenge.

TeamBørnOut
17/01/10, 15:35
http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=turbogrunder&sidnr=4

"Innerdiametern på avgasrören ökar om laddtrycket ökar eller om avgastrycket minskar. En bra början kan vara 42.5 mm ID på 2000cc motorer och 47 mm ID på 2300cc motorer. "

Dette gir veldig sen spoolup men gir nok mer toppeffekt.
Det er fint for biler med mye turtall! Men jeg opplevde fulttrykk ved 4500-5000 isteden for ved 3 3500 når jeg prøvde med så store rør.
Det har fler opplevd også :)

Joakim-G_R
17/01/10, 15:47
turbobaja på volvoforumet kjører med grenrør fra kimmit, og da har han satt på to stag fra turbo til toppen( en forran og en bak)
Det har da holdt enn så lenge.

Han har vel bare hatt 2 bremsinger på det røret? Og han har vel Wetterhus-rør nå, eller var det kun innsug?

TeamBørnOut
17/01/10, 15:50
De grenrøra jeg vet om har vært fra kimmit faktisk. Det som har mistet store biter etc..

jonass
17/01/10, 20:15
kunne tenkt meg et slikt gren-rør så skulle jeg kopiert det, og laget et i svart stål, er jo en fin design synes jeg. kollektor kunne vært bedre men holder garantert enkelt til 3-400hk

ChrML
17/01/10, 20:29
kunne tenkt meg et slikt gren-rør så skulle jeg kopiert det, og laget et i svart stål, er jo en fin design synes jeg. kollektor kunne vært bedre men holder garantert enkelt til 3-400hk
Du kan kjøpe det som er avbildet i førsteposten :).

jonass
17/01/10, 20:33
har studert det mer nå, og det er litt dum design allikevell, 1-4 går ikke ilag og 2-3 går heller ikke ilag. må nesten ha meg et puls split rør skal jeg ha noe. kanskje ikke det har allt og si men. Noen som har et bilde med slikt rør montert i bil så jeg ser hvor turboen havner?

ChrML
17/01/10, 20:40
har studert det mer nå, og det er litt dum design allikevell, 1-4 går ikke ilag og 2-3 går heller ikke ilag. må nesten ha meg et puls split rør skal jeg ha noe. kanskje ikke det har allt og si men. Noen som har et bilde med slikt rør montert i bil så jeg ser hvor turboen havner?
Rørene er ikke akkurat like lange, nei, målte det når jeg fikk det. Men det har visstnok ganske god respons erfaringsmessig. Enkelt design som tar lite plass hvertfall.

Har ikke bilde, men turboen havner oppover utenfor sylinder 1. Sånn ca midt mellom dempertårnet og motoren.

jonass
17/01/10, 20:46
det at de ikke er like lange har jo ikke så mye og si. er bare for de som jager maks effekt.

TeamBørnOut
17/01/10, 23:38
nja, jo likere de er jo bedre er det. tilogmed orginalgrenrørene er jo forsøkt å få like lange på 4cyl motorene.
Derfor liker jeg sugemotor manifoldene. 2 bend på de og 2 rør så har man et fint grenrør MED twinentry og rørene er nesten like lange (litt variasjon med lengden er lett å endre så begge røra blir like lange)

Ekren
18/01/10, 17:06
Dette gir veldig sen spoolup men gir nok mer toppeffekt.
Det er fint for biler med mye turtall! Men jeg opplevde fulttrykk ved 4500-5000 isteden for ved 3 3500 når jeg prøvde med så store rør.
Det har fler opplevd også :)

med mindre dim på røret får man vell opp eksoshastigheten?
grovere rør trengs vell bare på generelt større motorer, aaiht?
som utvikler mere eksos, og derav trengs det grovere rør.

nei, stikker og trøkker litt mere ritalin nuu!

ChrML
18/01/10, 17:28
med mindre dim på røret får man vell opp eksoshastigheten?
grovere rør trengs vell bare på generelt større motorer, aaiht?
som utvikler mere eksos, og derav trengs det grovere rør.

nei, stikker og trøkker litt mere ritalin nuu!
Stemmer. Er en tradeoff på størrelsen på grenrøret. Akkurat som mindre eksosturbin gir bedre spool så gir også mindre grenrørsdiameter bedre spool, men på bekostning av kapasiteten (mengden eksos som kan gå der uten å lage vesentlig større mottrykk). Med andre ord respons vs toppeffekt som alt annet ;).

TeamBørnOut
18/01/10, 20:12
mindre eksoshus gir ikke ofte bedre respons.. Da hadde man hatt fult kjør med 19T på samme turtall som på en 13c..
Se folk som kjører med t3 t5 hybrider. de fleste får bedre respons når de bytter til rene t4 turboer. Fordi motorene puster lettere og dermed får mer effekt uten trykk :)
Jeg vet at noen bruker rør på Ø40 og så koner de litt ned mot colektorn for å få opp hastigheten. Men det er også viktig hvordan colektoren går mot turboen. veldig spredte rør er ikke så bra som hvis de står tettere (sier seg jo selv egentlig)

deathguard
19/02/12, 15:02
den manefoilen har eg mye problemer med må sveise om røre nr4 til høyre for den tar borti vann pumpen min :(