PDA

Vis full versjon : Vibrasjoner ved pådrag.



bomo1709
15/09/10, 09:17
Hei!

Har justert opp ladetrykk. Original Volvo 940 95" - og dette medfulgte det en vibrasjon ved pådrag fra 2000-26-700 rpm (moment). Virker som det er mellomaksel.
Noen som har noen erfaringer med dette?

Kan det være kryss eller m.lager?

Takk for svar!:)

mcnugget
15/09/10, 10:08
Kan vel vere vibrsjonar fra dobbeltmasse svinghjulet.. Uten at eg skal sei det sikkert, har hatt problem med dette sjøl, men det var ikkje på volvo.

gull pilen
15/09/10, 11:39
kan og være mellom aksel lager holderen...

mcnugget
15/09/10, 15:06
Har vore borti ganske stygge vibrasjoner ved gåen hardyskive og, men det er vel heller skjelden at det skjer, med mindre det er spenn i drivlinja... Kan skje visst du har eitt gåent motorfeste eller lignende, men det vil jo du merke på andre måter også.. :)

bomo1709
15/09/10, 15:24
Okei. Men hva med disse kryssene. Har hørt at de kan lage vibrasjoner hvis de er litt slitt. Er ikke svinghjulet..
Går vel utifra at det er et kryss eller lageret eller som gullpilen holderen?

mcnugget
15/09/10, 15:29
Korleis veit du at det ikkje er svinghjulet? Visst dette oppsto rett etter du stilte opp trykket, er det jo litt rart visst noe plutselig bare ryker! visst du merka det på første kjøretur da...?

bomo1709
15/09/10, 16:00
Merka det første kjøretur etter jeg stilte opp trykket..

JonasS
15/09/10, 16:18
Dårlig plugg på en sylinder kanskje?

ChrML
15/09/10, 16:23
Merka det første kjøretur etter jeg stilte opp trykket..
Det er veldig typisk tegn på at det er svinghjulet som gjør det. Jeg hadde eksakt samme problem på min, vibrasjoner ved det turtallet du spesifiserer som resonerte og vibrerte i bilen akkurat på det turtallet. Det var dobbeltmassesvinghjulet som hadde blitt litt for slapp i fjørene. Det ordnet seg når jeg bygde om til enkeltmassesvinghjul.

Har du senket bilen eller er den sigen bak? Da kan det vibrere i det bakerste krysset og pga for stor vinkel. Den vibrasjonen er mer konstant og durer hele tiden jo hardere du belaster bilen på lave turtall. Dette skjer fordi bakakselen tipper forover når bilen siger nedover pga mye last eller senk. Som gjør at siste krysset på mellomakselen får en veldig stygg vinkel. Dette høres som en "romling" som følger turtall og belastning. Høres kun ved belastning og spesiellt ved høyt moment i oppoverbakker.

Ellers sjekk det vanlige. At mellomakselopphenget er passe tight og at hardyskiva ikke er veldig dårlig.

mcnugget
15/09/10, 16:30
Holder en knapp på dobbelmassesvinghjulet eg.. :D har du kun stilt opp trykk uten å chippe? Kor høgt trykk kjøre du på ?

emilhetty
15/09/10, 20:30
Kor høgt trykk kjøre du på ?
Ikke noe særlig mer enn 0.7 bar, men du merker når du får bensinkutt.

bomo1709
16/09/10, 11:47
Merker det stort sett ved belastning. Hvis jeg ligger i 3-4 gir i oppoverbakke vibrerer /romler det. Men det slutter når jeg får litt mer turtall.
Merket ingenting til dette før jeg justerte ladetrykk. Og forresten, det høres ut som romling.

Har ikke senket bilen, den er vannseng som vanlig.

Hvor er hardyskiva?

Har ikke kompetanse til å bytte svinghjul.

Takk for svar.

Njål Nilssen
16/09/10, 20:21
Merker det stort sett ved belastning. Hvis jeg ligger i 3-4 gir i oppoverbakke vibrerer /romler det. Men det slutter når jeg får litt mer turtall.
Merket ingenting til dette før jeg justerte ladetrykk. Og forresten, det høres ut som romling.

Har ikke senket bilen, den er vannseng som vanlig.

Hvor er hardyskiva?

Har ikke kompetanse til å bytte svinghjul.

Takk for svar.

Hardyskiva er den "gummidingsen" som sitter mellom girkassen og den fremre delen av mellomakslingen... denne har seks hull hvor av 3 er brukt av girkasseflensen og 3 av mellomakselen

ChrML
16/09/10, 20:23
Merker det stort sett ved belastning. Hvis jeg ligger i 3-4 gir i oppoverbakke vibrerer /romler det. Men det slutter når jeg får litt mer turtall.
Merket ingenting til dette før jeg justerte ladetrykk. Og forresten, det høres ut som romling.

Har ikke senket bilen, den er vannseng som vanlig.

Hvor er hardyskiva?

Har ikke kompetanse til å bytte svinghjul.

Takk for svar.
Har du byttet clutsj før eller tatt av girkassen? Å bytte svinghjul er 8 skruer mer enn å bytte clutsj, bare passe på å sette det på riktig vei.

Njål Nilssen
16/09/10, 20:25
Har du byttet clutsj før eller tatt av girkassen? Å bytte svinghjul er 8 skruer mer enn å bytte clutsj, bare passe på å sette det på riktig vei.

Er det ikke styretapp på det da? eller er det et par "offset" bolter? (har aldri tatt av svinghjuet på B230, bare på hvitmotor :p)

ChrML
16/09/10, 20:31
Er det ikke styretapp på det da? eller er det et par "offset" bolter? (har aldri tatt av svinghjuet på B230, bare på hvitmotor :p)
Nope, på rødblokk kan man sette det hvor som helst. Funker dårlig mtp triggerhjul hvis satt en annen vei enn deg satt :).

Njål Nilssen
16/09/10, 20:32
Nope, på rødblokk kan man sette det hvor som helst. Funker dårlig mtp triggerhjul hvis satt en annen vei enn deg satt :).

og balanseringen (hvis disse traktormotorene har svinghjul balansert opp mot veiva :p)

ChrML
16/09/10, 20:35
og balanseringen (hvis disse traktormotorene har svinghjul balansert opp mot veiva :p)
Tviler på at de er det. Veiv og svinghjul er nok balansert originalt som separate enheter. Men veit det blir finbalansert sammen med reimhjul og alt på diverse verstingbygg.

bomo1709
17/09/10, 08:18
Det er byttet clutsj, for ca 10" km siden. Dette gjorde ikke jeg. Okei, skal sjekke hardykoblinga og div til neste uke. Gir en tilbakemelding da.

Takk igjen!