PDA

Vis full versjon : avslag v8 i 242



lowteck
14/09/10, 16:59
Hei,har sendt en søknad til bt i bergen om ombygging til chevrolet v8 i min 242,fikk avslag pga at volvo norge har trukket tilbake godkjenning av alternativ motor,kodeYV1 D3.Noen som kjenner til dette?

4life
14/09/10, 20:51
har vert kjent lenge da.

johmolan
14/09/10, 20:55
Noen som vet grunnlaget til at dette nå har blitt trukket tilbake?

Karl
14/09/10, 21:05
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3937

JonasS
14/09/10, 21:27
Det er ikke mulig lenger nei.. Da må du ha et kaross som allerede er godkjent med V8.. Å de føyk opp i pris etter det der, forståelig nok..

lowteck
15/09/10, 08:41
ok så da blir det rød motor istedenfor.

kermitt
15/09/10, 13:47
er fremdeles mulig, bare skriv en bra søknad. folk får godkjent hva det enn skulle være så lenge de kan å skrive søknader å bygge bil. bare se på magnor mydland og forden hans ;)

gl740turbo
15/09/10, 13:49
I Bergen kan du bare drite i det, men sleng samme søknaden til BT i Trondheim så får du nok annet svar ;)

gull pilen
15/09/10, 14:01
eller til førde.... litt kortere å kjøre... får garantert annet svar alle andre steder enn bergen... såvidt de vil godkjenne senkesett her i byen....:(

Aartun
15/09/10, 14:33
er fremdeles mulig, bare skriv en bra søknad. folk får godkjent hva det enn skulle være så lenge de kan å skrive søknader å bygge bil. bare se på magnor mydland og forden hans ;)

Hehe, Magnor har med granadaen satt ny standard for hva som går an å få skilt på!

Nedkvit'n
15/09/10, 14:46
Er ikkje umulig å få godkjent med v8 her på voss heller, me snakka me ein på biltilsynet for ei stund sidan, og han sa det ikkje var noko problem.

4life
15/09/10, 15:11
voss har dei no ikje peiling på ka so e lov å ikje so da hadde eg ikje villa forholdt meg te

Nedkvit'n
15/09/10, 15:29
Va Prestegården so sa da, fø han ville godkjenna rover v8 motor i 740.

mcnugget
15/09/10, 15:36
eller til førde.... litt kortere å kjøre... får garantert annet svar alle andre steder enn bergen... såvidt de vil godkjenne senkesett her i byen....:(

I førde e jo dei heilt mongo når det gjelde godkjenning, eg måtte visst skrive søknad for å godkjenne bilen med senking...
På motor er dei ikkje mildare for å sei det sånn..

olavxxx
15/09/10, 15:43
Hei, det er heller ei noen godkjenning for "t5" i rwd biler, for twin turbo, etc. men det er ikke umulig å få dette godkjent.

Så lenge volvo godkjenner alternativ motor innenfor effekt og vektkrav, så vil dette kunne godkjennes. Man må dog., vise til papirer mtp. alternative motorer.

Det er selvsagt ingen papirer for godkjenning av motorbytte i 780, men det var 0 problem å godkjenne ombyggingen. Man kan også vise til at v8 er lettere enn dieselmotoren, som ble levert i 240, 740 og 940. Samt så lenge man da klarer avgasskrav og effektkrav, skal alt være ok.

skjarlie
15/09/10, 16:03
eller til førde.... litt kortere å kjøre... får garantert annet svar alle andre steder enn bergen... såvidt de vil godkjenne senkesett her i byen....:(


eg skulle godkjenne bilen min med bytte til b230fk, og prøvde først i førde, men dei var heilt umulige å godkjenne hos. reiste så til bergen (fyllingsdalen) og fekk godkjent med ein gong der. men kjem vel ann på kven du møter.

olavxxx
15/09/10, 16:16
eg skulle godkjenne bilen min med bytte til b230fk, og prøvde først i førde, men dei var heilt umulige å godkjenne hos. reiste så til bergen (fyllingsdalen) og fekk godkjent med ein gong der. men kjem vel ann på kven du møter.

I bergen er de ganske inn i regelverket, da vi etter hvert er ganske mange som har bygget om diverse her. Jeg har bla.a. fått kommentarer fra de fra vegvesenet om at de aldri har sett så bra dokumenterte søknader før.

En ting dere skal huske folkens, er at det er ikke vegvesenet som er ansvarlig for å vite hva som er lov. Det er du som må vite hva som er lov.

Om produsenten godkjenner noe, må du dokumentere dette i en saklig søknad, du må vise til papirer vedlagt, punkt ditt og datt, side xxx.

Får du avslag, så kan du klage (om du har god begrunnelse).

Det er noen ting som er vanskelig å få til:
1) Montere en motor med originaleffekt over det Volvo godkjenner i bilmodellen
2) Montere en motor som er mye eldre enn bilen er
3) Montere forgassermotor i en katalysatorbil
4) Fjerne katalysator i en 89+ bil

Vedr. punkt 1., så heter det at du har ikke lov å trimme ned en motor. Dette betyr at om du vil godkjenne en T6 motor i en RWD volvo, så hjelper det ikke om du har en effektmåling på 220hk eller 238 (for 7/9 serie).

Vegvesenet vil da si at originaleffekt er gjeldende (272hk) og de avslår da søknaden. Den eneste måten å få godkjent twin turbo på, er altså å bygge opp en motor fra 960 blokk.

Man kan dog., risikere at de da vil nekte deg godkjenning med mindre du kan vise til syklustester av motoren (tüv/dekra-målinger i hundretusenkronersklassen) - Om bilen er 1989+.
Dette med mindre du kan vise til at den aktuelle motorkombinasjonen har vært målt i tilsvarende sykluser av laboratorium (uavhengig), eller på annen måte kan sansynliggjøres at den oppfyller EU-kravene. (t.d. noen amerikanske krav er vel så strenge og de kan da brukes som godkjenning).

Man må altså bruke litt tid på dette, man kan ikke bare kreve at man skal få godkjent noe - pga man vet andre har fått det til. Man må sette seg inn i sakene og vite begrensningene.

Kan gå videre til punkt 2:
Om motoren er mye eldre enn bilen er, vil den mest sannsynlig ikke oppfylle samme avgasskrav. Om bilen er før 1989', er det dog., ikke krav til motorstyring. Dette betyr at du ikke kan montere forgassermotor i en 89+ bil og regne med å få dette godkjent. Videre, kan du risikere å ikke få godkjent en b30 i en 1986' 240 (mest sannsynlig vil de dog., bare måle CO, etc.).

Punkt 3:
Nevnt ovenfor

Punkt 4:
Du har ikke lov å fjerne katalysator i en 1989+ bil.
Noen volvoer fra 1988 hadde faktisk katalysator, men det var ikke krav om katalysator før 1989. Er bilen 1988', står du sånn sett mye friere mtp. ingen krav om motorstyring, så vel som ikke krav om katalysator.

Ellers, utenom dette, kan jeg si:
Alt kan godkjennes, så lenge det er godt utført og det bør godkjennes.
I mange tilfeller vil du dog., måtte få bilen tüvgodkjent (la oss si du vil bygge om til v12 på 300hk, da vil de kreve tüv eller godkjenning fra fabrikant).

Ting som er veldig enkle å godkjenne:
Alternative motorer fra samme modell/type, så lenge bremser, understellsdeler, dekkdim, m.m. er samme som modellen den kom fra.

T.d: 850 glt til 850 t5, 960 2.5 til 960 3.0, 940 med b230f til 940 med b230ft/fk.

Ting som er vanskeligere å få til:
Motorer som aldri ble levert i den aktuelle modellen, t.d. V8, Rekke-6, Twin TUrbo, etc. i RWD volvoene. Det er dog., ikke umulig, så lenge du klarer å overbevise at du er innenfor totalt tillatt foraksellast, effekt og avgasskrav for den aktuelle årsmodellen.

lowteck
16/09/10, 22:02
Snakket med volvo norge i dag og de sa de hadde trukket tilbake kode YVl D3 som er alternativ motor,v8.De kunne ikke lenger stå for den nødvendige dokumentasjonen jeg trenger for å få godkjent v8.

Torra
16/09/10, 22:35
Hvordan vil de stille seg om jeg kommer med en oppjassa FK og bremsepapirer på 219hk da? Seff med ventilerte bremser...

R.G
17/09/10, 10:46
eller til førde.... litt kortere å kjøre... får garantert annet svar alle andre steder enn bergen... såvidt de vil godkjenne senkesett her i byen....:(

send til gjøvik:-) det er det biltilsynet i landet som er mest real ang 2,7 og 9 serie. volvo elverum ba meg dra dit med alt av godkjenninger og det gikk greit:)

christoffera
17/09/10, 13:35
Kjør uten godkjenning!
Fuck satans uvesen!

andersg
17/09/10, 15:24
Gjør det, kræsj og drep en stakar og vær gjeldsslave resten av livet når forsikringa krever regress siden bilen din aldri skulle vært på veien.

olavxxx
12/10/10, 12:03
Hvordan vil de stille seg om jeg kommer med en oppjassa FK og bremsepapirer på 219hk da? Seff med ventilerte bremser...

I følge regelverket, kan de kreve dekra/tüv måling av avgassene, så fremt bilen din er en 1989+. (Når du har justert motor, sprut, byttet turbo, innsug, eller annet)

Kodja
12/10/10, 12:33
I Kan gå videre til punkt 2:
Om motoren er mye eldre enn bilen er, vil den mest sannsynlig ikke oppfylle samme avgasskrav. Om bilen er før 1989', er det dog., ikke krav til motorstyring

vil det da si DATAsprut kan brukes?