PDA

Vis full versjon : Bytte bremsevæske og lufte bremser



borges
14/09/10, 14:39
Jeg trenger å bytte bremsevæske på V70 2004 2.0T. Jeg har gjort dette mange ganger på ikke-ABS-biler. Er det noe spesielt å tenke på når jeg gjør det på en bil med ABS-bremser?

Trenger jeg én eller to flasker bremsevæske til bilen? Standard DOT-4 OK?


Børge

aarnes
14/09/10, 14:46
Hvorfor må du bytte bremseveske på en så "ny" bil?

borges
14/09/10, 14:47
Fordi de glemte å sette på lokket på væskebeholderen på forrige service... Og jeg gidder ikke mase på dem. Koker på 173 grader, Volvos krav er visstnok 177.

Børge

aarnes
14/09/10, 14:48
hvis DE glemte det hadde jeg ikke stilt meg spørsmålet om hvem som skal utbedre det for å si det sånn. :)

Når det angår spørsmålene dine kan jeg desverre ikke hjelpe deg, har aldri vært borti det før.

borges
14/09/10, 14:52
Prinsipielt helt enig. Men akkurat når det gjelder bremser liker jeg å vite at de er på stell. Var borti et annet verksted som _sa_ at nå var alt i orden, endte opp med å bytte alt av skiver og klosser og 2 kalipere på en annen bil jeg hadde. Og da ble bremsene kjempebra :)

aarnes
14/09/10, 14:53
hehe - jaja jeg hadde hvertfall ikke gjort jobben selv om noen andre hadde kåla til bremsene mine. spesiellt ikke om det var et verksted.

_tormod_
14/09/10, 20:01
Det anbefales å bytte bremsevæske annenhvert år på volvo. Du greier deg med en liter vanligvis. DOT 4 er riktig :)
Du kan bare gjøre som du har gjort på bil uten ABS, hvis du ikke har gjort noe veldig spesielt da...

borges
15/09/10, 08:22
Pleide å bruke hærpa colaflaske og slange med ventil fra Biltema, hendig satt over en forsiktig løsnet luftenippel. Det funka fint på den gamle Mazdaen uten ABS.

Takk for tipset!

Børge

Kamo
15/09/10, 21:39
Riktig som det sies, bare å lufte akkurat som på biler uten ABS.
Ett lite tips som forenkler dette dramatisk er å kjøpe denne. Har den selv og skifte av bremsevæske er en lek.
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_113&products_id=113

borges
16/09/10, 07:44
God idé! Den er på vei i posten. Blir en morsom mekkekveld med bærearmer, bremsevæske og endeledd.

Tror nesten jeg tar'n helt ut og skifter parklyspære bak i samme slengen. Ikke tråd-relevant i det hele tatt, men hvordan tar jeg av baklyktene eller kommer til parklyspæra?


Børge

aarnes
16/09/10, 11:29
Pærene byttes fra innsiden.
Ta av dekslene bak og vips så er du der hvor pærene sitter.

borges
16/09/10, 12:25
Tok av et par løse deksler, men det var vrient å komme til. Får gi det et nytt forsøk...

Kamo
16/09/10, 21:10
Husk når du bruker denne bremselufteren så ikke sett fro mue trykk på den. Reduser luftrykket til ca. 0,5 til 1 bar dersom du bruker den på en kompressor.