PDA

Vis full versjon : Bytte av varmekran



boman
15/01/10, 22:06
Jeg skjønte plutselig at flekken på teppet mitt kom ifra varmeapparatet mitt når jeg det smakte kjølevæske av flekken .. Er det mye jobb å bytte ventilasjonsvarmekrana? Er nesten helt sikker på at det er den det drypper ifra eller så er det ifra selve varmeregisteret .. Er kliss vått på gulvet ved førerplassen og i baksetet på samme side.

henrik940
15/01/10, 22:37
Tar toppen en halvtime. Litt kronglete er det jo under der. Bare hus å tappe vannet derfra først :)

boman
16/01/10, 08:54
Ah, det var betryggende å høre. Jeg må vel tappe ut alt av kjølevæske i hele bilen?
Jeg så ikke veldig mye kjølevæske på selve krana, men det er en stor kjølevæske dam på gulvet foran og en bak .. Så mistenker at det kanskje er selve varmeregisteret (eller den 'radiatoren' som sitter inne i varmeapparatet .. er det vanlig at denne ryker?)

henrik940
16/01/10, 10:30
Når min røyk hadde jeg også vått gølv.

Det jeg gjorde når jeg skulle bytte var å skru av slangene som går inn på krana, også tok jeg en støvsuger som tåler å støvsuge vann(ChrML sin), også trøkte jeg den innpå og sugde ut vannet :)

ChrML
16/01/10, 10:34
Evt hvis du ikke har vannsuger så kan du bruke trykkluft og blåse vannet ut av det andre hullet. Bare passe på å få samla opp kjølevannet på en eller annen måte sånn at du ikke sprer det over hele motorrommet.

Da kan du trygt bytte kran uten å fylle kupeen med vann. Det er bare å ta av slangene inn til kupeen uten å tappe kjølevannet, det renner bare litt ut. Bare husk å etterfylle etterpå.

volvoRsport
16/01/10, 12:31
Evnt. bare klem sammen slangene med ei klemme og tapp det resterende som ligger igjen i slangen inni bilen opp i noe.

boman
17/01/10, 09:44
Jeg kan vel kanskje også parkere i en bakke så jeg står med fronten nedover og skru av slangene i motor rommet, da vil vel kanskje alt renne ut av varmeapparatet? :)

Noen som vet sånn omtrent hva krana koster hos volvo? (Gidder ikke akkurat å kjøpe den brukt .. )

ChrML
17/01/10, 10:38
Jeg kan vel kanskje også parkere i en bakke så jeg står med fronten nedover og skru av slangene i motor rommet, da vil vel kanskje alt renne ut av varmeapparatet? :)

Noen som vet sånn omtrent hva krana koster hos volvo? (Gidder ikke akkurat å kjøpe den brukt .. )
Ca 500 kroner mener jeg å huske.

Nei, alt renner ikke ut av varmeapparatet hvis du står i bakke nedover. Bare skru opp slangene i motorrommet inn til kupe og la det renne ut en liter på gulvet. Så blåser du eller støvsuger du vekk mesteparten av vannet i slangene inn til kupeen. Så kan du trygt bytte krana uten å få kjølevann i kupe. Så skrur du det sammen igjen, skyller bort kjølevæska du evt har sølt i motorrommet med vann, etterfyller litt, lar den gå og etterfyller evt mer.

henrik940
17/01/10, 11:06
Tror den kosta 640 kroner eller noe jeg. Ikke vits å kjøpe brukt, nei :p !

boman
17/01/10, 11:07
oki, da får jeg skru av begge slanger i motorrommet og blåse luft i en av hullene inn til kupeen, og sette en slange som går til en bøtte på det andre hullet ;)

Btw,noen som vet hvordan varmekrana sitter festa? Klarer ikke å se noe skruer eller noe i vadis .. Er det bare slangene på hver side av torpedoveggen som holder den på plass kanskje? :?

boman
17/01/10, 11:08
Tror den kosta 640 kroner eller noe jeg. Ikke vits å kjøpe brukt, nei :p !

Oki, det er såpass ja .. :) Nei, er kjipt å måtte bytte den etter en uke igjen .. Er vel ikke akkurat så kul jobb siden det er litt knotete og bytte den .. :P

henrik940
17/01/10, 11:10
Det sitter en eller to muttere på motorsiden av torpedoveggen som du må skru løs. Det ser du lett når du tar av slangene :)

boman
17/01/10, 11:21
Okey. Får håpe det bare er krana som lekker, frykter kanskje hele dritten inne i varmeapparatet siden jeg har søl på gulvet bak. Hadde dere også kjølevæske på gulvet ved baksetet?
Under førersetet så jeg ikke så mye søl, så frykter sølet har gått i varmekanalen bakover.

henrik940
17/01/10, 11:24
Hadde ikke i baksete nei.. Men min lakk ikke voldsomt da. På gulvet foran hadde jeg ei solid blanding av kjølevæske, og vann.

Fordi skrapelista på døra var ikke tett heller, så det rant vann inn ved speile, drøpp ned på kabelmatta inni døra, også fulgte vannet kablene inn i bilen, også drøpp det på gulvet :p

boman
17/01/10, 14:19
Uff da .. har sett litt nærmere på dette nå .. tatt ut tepper, isolasjon og matter så nå er det kun metallet igjen ved førerplassen .. vått hele veien .. men krana ser ikke så veldig våt ut og når jeg skrur av motoren etter å ha kjørt litt så hører jeg en dryppe lyd, så da er det vel nesten garantert at det er varmeregisteret ..

ChrML
17/01/10, 14:22
Den er det ganske mye jobb å bytte. Det går uten å ta ut dashbordet tror jeg, men du må ut med alt annet som er foran, midtkonsoll og lignende.

Jeg ville vært helt 100% sikker på at det ikke var krana før jeg satt igang med å bytte.

boman
17/01/10, 14:34
Ser nå at det i haynes står at man må ta ut midtkonsoll, bakkonsoll og hanskerommet for å bytte varmeelementet.
Men sliter litt med å se helt 100% hvor lekkasjen kommer ifra .. Er det noe sannsynlighet at det er vått på gulvet bak i det hele tatt, hvis det kun er krana som lekker tror du? :?

ChrML
17/01/10, 14:38
Husk at vannet kan følge røret nedover til der varmeregisteret er.

På biler med klima før 1993 (eller 94, husker ikke), så er det ikke tetta for vann rundt vannslangene som går inn til kupeen. Så på de bilene, hvis du ikke har stramma de tilkoblingene ordentlig eller rust har kommet imellom så kan det lekke derfra og renne langs røra inn i bilen til der registeret er og drøppe fra registeret og renne på gulvet derfra. Altså alt kan tyde på registerlekkasje som er 10 timers jobb å bytte på biler med klima, men så er det bare slangetilkoblingen utafor torpedoveggen som lakk.

TeamBørnOut
17/01/10, 14:43
Prøv med biltemas radiator tett! Det har fungert på meg 3 ganger nå :D
Har alltid hatt på sånt på bilene mine, radiatoren min sprakk på rudskogen og alle trodde løpet var kjørt. smalt igjen panseret og når jeg skulle helle på vann for å komme meg hjem så var det tett :D den radiatoren sitter på bilen den dag i dag! 2-3 år siden. Man får også bedre stoffer (har navnet på noe inne, med noe kuler i etc. den fungerer enda bedre). men koster litt mer også.

boman
17/01/10, 15:06
Dette er jo en 1996. men slangen/røret ifra krana og til varmeregisteret ser tørre ut.. Så da må vel sette igang å bytte hele varmeregisteret på en bil jeg kjøpte denne uka .. argh.

ChrML
17/01/10, 15:07
Dette er jo en 1996. men slangen/røret ifra krana og til varmeregisteret ser tørre ut.. Så da må vel sette igang å bytte hele varmeregisteret på en bil jeg kjøpte denne uka .. argh.
Kan tyde på at det er registeret da, ja, hvis alt det andre er tørt og registeret/gulvet er vått.

TeamBørnOut
17/01/10, 15:10
kjør bilen varm og hell på noe tettningsmiddel først og se om det hjelper. det er verdt et forsøk isteden for å kødde med alt det andre.. ( men hvis du først skal ut med det så sleng på litt lydisolerende matter på alt mulig av plastdeksler etc. det hjelper veldig :) sitter orginalt på en del 960er :)

ChrML
17/01/10, 15:13
kjør bilen varm og hell på noe tettningsmiddel først og se om det hjelper. det er verdt et forsøk isteden for å kødde med alt det andre.. ( men hvis du først skal ut med det så sleng på litt lydisolerende matter på alt mulig av plastdeksler etc. det hjelper veldig :) sitter orginalt på en del 960er :)
+1 på det.

Når jeg bygde om til klima og hadde hele dashbordet og varmeapparatet ut så lydisolerte jeg hele torpedoveggen (ligger bilder i prosjekttråden) og hevde på litt skumgummi beregnet på interiørdemping på innsiden av forskjellige interiørplater. Hjalp ikke så jævlig med en gang fordi det sto et hull åpent til dreneringa til klima som jeg ikke hadde tetta igjen, men med en gang jeg fikk tetta det med litt Butyl så ble det myyyye stillere enn det noen gang har vært. Mangler bare å få på lydplata under hanskerommet nå så :D.

http://installbay.no/index.php?cPath=67_73

TeamBørnOut
17/01/10, 15:15
man får følsen av "ny bil" :D

boman
17/01/10, 15:59
Frister å lydisolere ekstra, men økonomien tillater det ikke alltid ;) Får prøve tette greia ifra Biltema, men er redd det ikke funker iog med at jeg hører det drypper (sikkert litt stor lekkasje).

TeamBørnOut
17/01/10, 18:30
Vannet stod ut av 10-30cm lang sprekk i min radiator.. Det tetta seg :)

boman
17/01/10, 19:06
Med biltema tetting? men nå ser det heldigvis ut som at jeg tok feil. lufte kanalen bak til setet er tør. med andre ord: det ser ut som det bare er krana som lekker! :D Jippi! :)

ChrML
17/01/10, 19:21
Med biltema tetting? men nå ser det heldigvis ut som at jeg tok feil. lufte kanalen bak til setet er tør. med andre ord: det ser ut som det bare er krana som lekker! :D Jippi! :)
Er som regel det. Derfor jeg spørte om du var helt sikker. Sjelden at registeret i seg selv lekker.

boman
17/01/10, 19:25
Jeg er ikke helt sikker før jeg har bytta varmekrana og det slutter å lekke.
Takker for hjelpa enn så lenge

henrik940
17/01/10, 19:30
Man ser egentlig veldig godt om det er krana som lekker. Er det den så vil du se det veldig godt når du tar ut teppe..

volvoRsport
17/01/10, 19:36
Man ser egentlig veldig godt om det er krana som lekker. Er det den så vil du se det veldig godt når du tar ut teppe..

Kan være slangene fra kran til register også, jeg måtte bytte dem.

boman
17/01/10, 21:17
Er tydelig krana det lekker ifra hos meg ihvertfall nå. Så det enda tydeligere når jeg starta opp så vannet fikk sirkulere som det skulle.

boman
18/01/10, 09:24
900,- koster krana hos Bilia Drammen.

henrik940
18/01/10, 09:55
Billigere i Kongsberg da :D

boman
18/01/10, 10:06
855,- kosta den hos bilSpiten AS når jeg ringte de og sjekka akkurat nå .. :) er det flere volvo forhandlere i kongsberg? ;)

henrik940
18/01/10, 10:08
Hva sa jeg, billigere! Hehe. Kan vel stemme det. Fordi jeg får 20% der, og da havner vi vel på 600kr som jeg betalte i sommer!

boman
18/01/10, 10:09
hehe ja, 45,- billigere :P men tror det koster meg mer å kjøre drammen-kongsberg-drammen en de 45 kr jeg sparer ;) og i drammen får jeg kanskje litt rabatt også ;)

henrik940
18/01/10, 10:12
Hehe, kan vel være noe i det du sier :p

boman
19/01/10, 07:05
tbo du som sier dette er gjort på en halvtime .. kom gjerne hit og vis meg hvordan det skal gjøres så kjapt!
Jeg får ikke løsna slangene som sitter imellom varmeregisteret og torpedoveggen .. dvs jeg har fått løsna en av de, men må løsne på resten av de også for å få løsna varmekrana ser det ut som (siden varmekrana ligger bak slangene) ..
Noen gode tips for å få løsna dette?

Også et annet spørsmål: Hvor nøye må jeg være med å få fjerna/vaksa vekk all kjølevæska? Prøver å få opp alt og vaske over med vann og såpe etterpå, men har jo rent i alle kriker og kroker som er vanskelig å komme til.

TeamBørnOut
19/01/10, 08:44
Husker ikke om man tar ut begge slangene i motorrommet eller bare den ene. spørs kanskje på model. men uansett ikke mye jobb å ta av begge 2 :)
Skru opp slangeklemmene til varmeapparatet i motorrommet. napp av slangene. løsne de 2 muttrene som sitter festet til krana på torpedoveggen.
gå så inn i bilen. trekk tilbake setet så du får nok plass å skru på. stjel lommelykta til kona. skru av deksler over beina. skru løs begge slangeklemmene. napp av slangene. ta løs ståltråden som regulerer varmen. og så er det bare å vri ut krana!
Stikk på en bensinstasjon som har støvsuger ute. de er ofte sterke! de suger opp det meste av vannet. ellers lar du en varmluftsovn stå på i bilen noen dager. Det er uansett lurt nå på vinters tid når man drar med mye snø å dritt inn i bilen som kan ha salt med seg.

boman
19/01/10, 11:03
De slangene i motorrommet var nullstress å ta av, men de på innsiden har grodd bra fast.. Har løsna slangeklemmene helt, men den øverste av slangene rikker seg ikke.. Men får vel bare prøve å lirke enda mer på den så kommer den kanskje den også:P

henrik940
19/01/10, 11:12
Husk at viss du skal ha varme på i bilen over lenger tid, ha vinduet på gløtt ;)

boman
19/01/10, 11:33
Du mener hvis jeg setter en ovn inn i bilen? :P (eller prøver du å lure meg til å kjøre med vinduet åpent når jeg skal ha full varme på? Hehe:P)

henrik940
19/01/10, 11:34
Viss du skal ha varmevifte eller noe i bilen ja, så er det lurt å ha vindu noen cm oppe, slik at kondens ikke oppstår :)

TeamBørnOut
19/01/10, 14:17
kondens skal oppstå :D men den må ut ja :)

Isteden for å rikke å dra i de slangene i cupen så ta en tang og få vridd litt på de.

ArneR
20/01/10, 12:53
Spray litt silikonspray på dem, den trenger inn og løsner slangene.. :)

ChrML
20/01/10, 13:23
Spray litt silikonspray på dem, den trenger inn og løsner slangene.. :)
Silikonspray er vel ikke det som trenger mest inn :P. CRC eller WD40 er bedre :).

Men veit at de slangene er litt kødne å få av. Tok av den ene på varmeapparatet jeg har liggende løst her og det gikk lett, men den andre var nesten umulig å få av selv uten å ligge oppunder dashen uten å spraye på noe.