PDA

Vis full versjon : Skifte ac kondenser/Radiatorn



nordan27
13/09/10, 19:39
har tenkt å prøve å skifte ac kondensern i fronten av radiatoren ,da jeg sliter med en veldig liten lekkasje et eller annet sted , ser dem har kondenser på biltema er det noen som har brukt denne?? er den kvalitetmessig ok og passer den rett på plass?? hva med spesialverktøy? vis jeg må ha det kan jeg kjøpe dette? og hvor? :cool:

julen
13/09/10, 21:07
har tenkt å prøve å skifte ac kondensern i fronten av radiatoren ,da jeg sliter med en veldig liten lekkasje et eller annet sted , ser dem har kondenser på biltema er det noen som har brukt denne?? er den kvalitetmessig ok og passer den rett på plass?? hva med spesialverktøy? vis jeg må ha det kan jeg kjøpe dette? og hvor? :cool:

trenger ikke spessialverktøy. veldig enkel og skifte. har ikke testa biltema sin men hvis du er int har jeg brukt orginal en.

ola normann
13/09/10, 22:55
Ett eller annet sted? Ville anbefale å lokalisere lekasjen før man begyner å bytte deler men...

Morgis
13/09/10, 23:17
mest vanlige lekkasjeplassen er jo den invendige delen av kjølesystemet...
men du bør jo ta lekkasje sjekk med sporestoff før du bytter deler :)

nordan27
14/09/10, 20:51
hadde lekkasje , etterfylte sporstoff og kjølemiddel ,verkstedet kunne ikke finne lekkasjen , det koster ca 1000 lapp og skifte kondenser + fylling av kjølemiddel det får jeg gratis ,det er det enkleste å prøve først ,lekkasjen er liten tar ca 5-6 mnd før det begynner å bli lavt trykk
Du Morgis ,hvilken del innvendig må evnt skiftes som du mener kan være lekkasje i ?? er den dyr og vanskelig å skifte??

ola normann
14/09/10, 21:30
Det er vel den "radiatoren" (husker ikke navnet i farten) som sitter inne under dashbordet, er en liten jobb å bytte, må ut med hele dashbordet, pris husker jeg ikke i farten.

Magnus Hagtvedt
14/09/10, 21:42
Vi har utrolig sjeldent hatt biler med lekasje i fordamperen inne hos oss. Stortsett er det knøttsmå lekkasjer, enten i o-ringer, korrosjon på rør, men den største synderen er kondenseren. Biltemas kondenser er ikke mye å satse på, av de 5-6 jeg kjenner som har prøvd denne, har kun 1 fortsatt trykk i systemet.

Pris på ettermarkeds fordamper, ca 14-1500kr +mva. Pris på ettermarkeds kondenser 1700kr +mva. Det kommer gjerne litt frakt på dette igjen. Prisene er tatt for S/V/XC70 1997-2000, men er relativt like priser på andre lignende modeller.

Dette kommer fra produsenter med litt mer kvalitets-sans enn biltemas leverandør.

Bytt alltid O-ringer, der det er brukt slike.