PDA

Vis full versjon : Motor bytte i 360?



E.GRØNDAHL
13/09/10, 19:34
noen som vet om det går ann å godkjenne annen motor enn org. i 360? tenker da på b21A, b230A el. b230F? skal ikke ha turbo eller noe.
I 360 er jo 2L største volumet, så lurte på om dette var mulig?

og i så fall, hvordan gjør man det med girkassa da? går det ann å koble M47r en som sitter i 360 fra før, inn på F motoren?

Mvh Grøndahl:D

E.GRØNDAHL
13/09/10, 21:10
INgen som vet noe om dette?:P

grunnen til at jeg spør, er at topppakninga har antageligvis gått. og jeg vet ikke om jeg gidder bytte den hvis jeg kan få godkjent en bedre motor å bygge videre på:D

Tinnsoldaten
13/09/10, 21:14
Alle rødblokker passer oppi, bruk girkassa som står i. Kan aldri tenke meg at det er noe problem å få godkjent f.eks. B230 av noe slag, men det hadde jeg aldri gidda å stresse med så lenge du skal ha N/A motor.

E.GRØNDAHL
13/09/10, 21:17
Litt usikker på hva jeg skal etter vært egentlig. har litt lyst på B230A med dobble webere, eller en B230FT, tviler egentlig på at driværket er noe særlig glad i noen av delene hehe:P

men vil egentlig godkjenne bilen nå som den er, men vet ikke om den går igjennom når den ryker hvitt av eksosen:P

A.Finstad
14/09/10, 01:53
det er et hælvete å bytte motor i dessa bila! jeg å en kamerat gjorde det fordi han syns b19 gikk for dårlig å vi måtte bytte oljepumpe, bunnpanne, plugge hullet til peilepinnen, akslingen som fordeleren går på fordi den ikke hadde spor for bensin pumpe og mye sånt rot og hvis man skal ha på den svingnings demperen i fronten på motoren må man regne med å kåle VELDIG mye :p var et hælvete! sikker mye vi kunne gjort anderledes men motoren måtte i hvertfall løftes ut på tværa for å få plass og inn igjen på samme måten

må også bruke clutchen og trykkplata fra orginal motoren husker ikke om vi brukte svinghjulet da jeg var å åt når det ble gjort

vi satt i hvertfall inn en B230F med gasser brukte orginal insuget og gasseren så den får kansje litt lite bensin, men den går MYE bedre :p skal sette på en 230A gasser snart må bare gidde:p å ha tia til det:p

hvis du bestemmer deg på å gjøre det så regn med to tre dager hvis du ikke har bytta motor i en bil før, vi var fire stk som dreiv på og to er utdanna mekanikere å jobber med det daglig også var det en oppretter og en alt mulig mann som veit hva han gjør å det tok oss så å si akkuratt 24 timer på en gårdsplass, vi hadde da elefant tilgjengelig og mye verktøy. så regn med noen dagers skruing og ikke minst klundring det tar mye lengere tid en man trur :p


edit: det var en 345 vi bytta i men det er jo samma bilen :p

olavxxx
14/09/10, 08:22
om du har b19a, så har jo denne ganske lav kompresjon :-)

E.GRØNDAHL
14/09/10, 10:02
A.FINSTAD takk for svar:D
nei jeg har aldri bytta en motor, og om det tar litt dit gjør egentlig ikke noe. men for se hva det blir til, skal prøve å få den godkent først. åsså kommer jeg sikkert til å rase hele greia, siden den heller er i dårlig stand hehe:P og da tenker jeg det blir gasser turbo, b21AT eller noe:D klør i fingra etter turbo motor igjen:D

Stølen
14/09/10, 11:06
Er mye rett i det Hr. Finstad lirer av seg her oppe :D

En ting du spesiellt skal bite deg merke til er at det kan bli et rent helvete, men det går. Det du må huske på er at bunnpanne og peilepinne fra B200x motoren som står i nå, må brukes på den nye motoren. Og om du skal ha turbo, kan det hende at du må få laget deg en adapter som vinkler turboen litt ut og opp fra eksosmanifold for å få det til å passe. Enten det, eller om det er voldsomt lite som skal til, skjøre ut noe i hjulhuset, og bygge det ut litt.

Turbomotor i 360 er fantastisk tøft, og det flytter såpass på seg at det er skummelt. :D

A.Finstad
14/09/10, 11:55
kan høre med kameraten min om han skal kvitte seg med den vinkelen han har etter han planla turbo på sin 345 :p

olavxxx
14/09/10, 12:31
hva veier en 360 egentlig?
så forøvrig en ganske heftig ombygget 480 (rwd, b230 turbo) på youtube.
han hadde lenke på youtube til prosjektsiden sin også.

styggkult, bokstavlig talt

Beachee
14/09/10, 13:23
Turbomotor i 360 er fantastisk tøft, og det flytter såpass på seg at det er skummelt. :D[/QUOTE]


Skal du ha denne bilen godkjent av BT eller volvo, kan du ikke sette inn en turbomotor... Blir aldri godkjent..
Jeg hadde satt nedi den B230F, eller kanskje en FB eller FX. Du må bruke opp igjen bunnpanne, oljepumpe, peilepinne sitter i bunnpanna. Motorfestene. Ettersom det ikke sitter en B200F ifra før, må du lage utsparing til svinghjulsføleren på B230F/FB/FX.

Wrasko
14/09/10, 14:07
Nå husker jeg ikke maks effekt i en 360, men om man får godkjent FB og FX, hvorfor da ikke FK?

Stølen
14/09/10, 15:30
Nå husker jeg ikke maks effekt i en 360, men om man får godkjent FB og FX, hvorfor da ikke FK?

Maks effekt i 360 er 140hk DIN og moment 17,3kpm DIN, så en FK er ikke noe problem. Har sett en del av disse, men er ikke mange igjen av de i norge...

Er vel fordi folk er for ivrige i forhold til kjørekompetanse sikkert :D

E.GRØNDAHL
14/09/10, 16:35
okok, takker for svar:D har da egentlig fått vite alt jeg trenger:D
hvis det blir noe motor bytte, blir det en 230F som i etterkant kan bygges om til FT/FK. bilen skal eu-godkjennes ja. men i først nå skal den godkjennes med org. motor. skal ikke bli noe bane bil, men en koselig værdagshærjer:D men turbo motor i 360 er knall tøft!

Joakim-G_R
23/09/10, 13:50
Tøft det, sålenge du får diffen, girkassa, CV-leddene og bronsehylsene inni momentrøret til å holde....

Har ryki "et par" ledd på gamle min, en diff gikk ad dundas, og girkassa var skikkelig sirupsneip når jeg fikk solgt den..

Har tilogmed sett sprekte diffhus OG girkasser på disse.

E.GRØNDAHL
23/09/10, 15:43
Har ekstra diff og girasse og drivlinje eller hva det heter hehe:P men lurer på å bygge om til 240bakaksling og kasse?

Joakim-G_R
23/09/10, 16:11
Da får du jo en "audi".. Skiller 50 kg fram/bak i orginal stand (målte min på vekta til vegvesenet)

Har sett en som fikk lamellsperre fra 1030/1031 inn i 360 diffhuset, gikk med litt maskinering.

Girkassa er jo en snudd M45/47, så om du leter litt finner du jo dogbox-innmat fra raly, som du kan sleppe nedi.. :)

Men et 4link oppsett med panhard/wattlink hadde vært artig. Får du alle fordelene 360 har orginalt, samt stående fjørbein. Lett bakstilling med lite uavfjøret vekt. :)

mrstfu
26/09/10, 11:45
detta høres jævli tøft ut, har kjørt en 360 med b20, en LAT b20 vel og merke, men det flytta seg på jordet det:D

men dogbox i en hverdagsbil? har sett folk bli gærne av mindre, Pølsa...

Joakim-G_R
26/09/10, 11:48
B200 mener du vel, ingen som har klemt inn steinalder-jøtulblokka B20 ?? :o

En 360 med himkoka 4link hadde aldri i verden fått lov til å kjøre på veien, så dogbox hadde vært det minste problemet..