PDA

Vis full versjon : Bremseskiver anbefalinger



Kjetil Krømcke
13/09/10, 05:15
Hei godtfolk

tiden er inne for skifting av bremseskiver
har sjekket pris på Biltema, Mekonomen og Volvo (Bil Service). må innrømme at det frister med biltema. Så da lurer jeg på kvaliteten, regner med at volvo har best, men er biltema så mye dårligere?

Biltema: Foran: 469,- pr stk Bak: 429,- pr stk Totalt: 1 796,-
Mekonomen: ca 700 pr stk Totalt: ca 2800,-
Volvo: Foran: 947,- pr stk Bak: 739,- pr stk Totalt: 3372,-

mrstfu
13/09/10, 05:31
jeg kjøpte på Torshov Bilrekvisita, kostet ca 1100 for paret foran.. kjempefornøyd med de, ifølge Torshov er de jo OEM, altså like bra, eller bedre enn originalutførelse. ikke hatt noe problemer med kast, ulyder eller noe, og de klarer litt aktiv kjøring og. husker ikke merket, men det er det du får hvis du ber om standard skiver. anbefales!

lønner seg å bytte klosser i samme slengen, her har jeg hørt mye rart om biltema, både at de er dritbra og bedre enn originalt, og at de slites bort på to måneder med vanlig kjøring, kanskje litt gambling her og. Kjøpte mine på Torshov og, kjempefornøyd. Kjører ikke veldig hardt, men til vanlig kjøring + litt morro, er de mer enn nok, spør du meg!

Sjakalen
13/09/10, 09:53
Hva med sportsskivene til Biltema? 1000 lapp for to stykker. Slisset og borret.

Morgis
13/09/10, 10:09
Monterte slissede biltemabremser på bmwen vår.. Fungert fint i 1år de :)

ThePlace
13/09/10, 16:51
Disse her selger både orginale Volvo-skiver og fra Zimmermann.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/disc-brake/brake-disc/509/?kf1=65-&kf2=3-&kf3=4-&kf4=17-&kf5=131-

Kjetil Krømcke
13/09/10, 17:52
hadde tenkt å kjøpe skiver på biltema om de holder, åsså klosser på volvo

Ola Hagen
13/09/10, 18:28
jeg kjøpte de "standard" skivene til 940 på biltema og de ble skeive etter to uker på vinteren.. :rolleyes:

men fekk igjen pengene uten å krangle i allefall..

johnnis
13/09/10, 18:55
ser ingen problem i å kjøpe skiver på biltema.. de skal ha en viss standard.
men klosser derimot har jeg hørt litt forskjellig om!

F86
13/09/10, 19:15
jeg har brukt biltema skiver på våre biler i mange år, fungerer helt greit. OBS dette er ved vanlig kjøring.

nordan27
13/09/10, 19:41
Jeg har biltema skiver og klosser front og bak ,kjempe fornøyd !! (v70 1997modell)

VOSSINGEN
13/09/10, 20:42
Hva med sportsskivene til Biltema? 1000 lapp for to stykker. Slisset og borret.

Mine varte i tre uker før eg fikk kast i den ene..

julen
13/09/10, 20:59
jeg er fornøyd med biltemas slissa skiver men klossene er som tidligere nevn ubrukan.

ThePlace
13/09/10, 21:39
Har Biltema slissede skiver i 302mm?

ola normann
13/09/10, 22:53
Som regel henger pris og kvalitet litt sammen, men det finnes aktører som vet å prise med gaffel også. Vil ikke tro at biltema selger ting som er "søppel", men kommer an på hva du skal bruke bilen til, veldig "aktiv" kjøring med mye og hard bremsing så er kanskje ikke biltema det rette produktet.

Har ingen erfaringer selv ang bremser fra biltema, men jeg prøver å holde meg til orginal deler (men ikke til en hver pris)

general-aasen
13/09/10, 23:02
blir nokk biltema skiver på bruksbilen min (740) men blir neppe klosser..har hørt mykje om at dem støver ufattelig mykje, noe som ikkje tar ser så bra ut på fine sommerhjul..

940pearl
13/09/10, 23:04
Hvilkene klosser anbefaler dere samme med sportskivene til biltema? Originale støver vel?

bortstun
13/09/10, 23:28
Slissa skivene til biltema er helt ok, men bare ikke bramsebelegge demses. Har kjørt i 1,5 år på mine nå, med greenstuff belegg.. :)

Kjetil Krømcke
14/09/10, 05:12
da blir det nok biltema skiver.

Aartun
14/09/10, 08:32
låner litt: Selger de fortsatt slissa skiver til V70 på biltema? kunne ikke finne sist jeg var inne på nettsiden deres. har fundert på å prøve disse da jeg trekker litt campingvogn..

Sjakalen
14/09/10, 12:13
Hmm. Første gen. V70 har de kuttet ut. Jeg kjøpte til den i alle fall for noen år tilbake.

Nå er det til V70N:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Volvo/V70N/64832-BREMSESKIVESETTSPORT-VOLVO/

Og 850:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Volvo/850/64836-BREMSESKIVESETTSPORT-VOLVO/

Aartun
14/09/10, 12:23
Typisk! kan ikke stole på noen..:)
Da får jeg prøve andre, noen som har noe tips til slissa skiver i original størrelse og normal prisklasse til -99. V70 TDI?

kermitt
14/09/10, 14:07
er da vel ikke noe i veien for å slisse dem selv? går fort, koster omtrent ingenting og det ser tøft ut :D

kapli
14/09/10, 14:47
Har skiver og klosser sjøl, skivene er fine enda dei, men klossene uler så inni gampa. Aldri meir biltema klosser...

Ivar Hestø
14/09/10, 15:56
Og når ble det forskjellige skiver til 850 kontra V70? Bremseskivene på 5 bolts 850, og første generasjon v70 er vel klin like.

ThePlace
14/09/10, 17:02
Hmm. Første gen. V70 har de kuttet ut. Jeg kjøpte til den i alle fall for noen år tilbake.
Og 850:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Volvo/850/64836-BREMSESKIVESETTSPORT-VOLVO/

De skivene til 850 er jo 5-boltet, passer ikke de til 1 generasjon V70 da?

Det er nok 286mm skiven de selger, husker ikke å ha sett slisset 302mm skiven der...

Aartun
14/09/10, 22:09
Er det 302mm skiver som står på første generasjon V70?
har vært på volvo for å skulle kjøpe nye til min, men fikk da beskjed om at denne bilen ble levert med to forskjellige størrelser så eg måtte måle de for å finne riktig størrelse.
har ikke fått målt enda så jeg vet ikke hvor store de er..

Ivar Hestø
15/09/10, 00:24
Hvis du får på 15 toms hjul, har du 280mm skiver, må du ha 16 toms eller større, ja da har du de store 302mm skivene.

Nilsebu
15/09/10, 07:27
302 skiver er vel originalt på R osv.. 280 er vanlig. Som det ble sagt lengre oppe. Passer en 15" felg på så har du 280.

Aartun
15/09/10, 07:56
Takker! greit å få det avklart.

Langedal
15/09/10, 08:08
Og når ble det forskjellige skiver til 850 kontra V70? Bremseskivene på 5 bolts 850, og første generasjon v70 er vel klin like.

Det er samme skiver til begge bilene ja :)

BCB har også skiver av fin kvalitet til en hyggelig pris :)

Kjetil Krømcke
17/09/10, 15:24
Da er skivene kjøpt, byttes forhåpentligvis i helga.

ThePlace
20/06/11, 15:45
Bringer litt liv i denne her jeg.

Ser Scstyling selger skiver til 599,- og på enhet så står det "pr. par"!?
http://www.scstyling.no/bremseskiver-fram-volvo-850-s70-v70-c70-p-5977-c-2748.aspx
Noen som har prøvd disse skivene og er prisen virkelig pr. par?

Kjetil Krømcke
20/06/11, 18:58
Bringer litt liv i denne her jeg.

Ser Scstyling selger skiver til 599,- og på enhet så står det "pr. par"!?
http://www.scstyling.no/bremseskiver-fram-volvo-850-s70-v70-c70-p-5977-c-2748.aspx
Noen som har prøvd disse skivene og er prisen virkelig pr. par?

Det er nok per par ja, de har vel et mål i å være billigst.

ThePlace
20/06/11, 19:46
Noen som har prøvd de??

Er jo billigere enn på Biltema også har han 302mm skiver noe tema ikke har.

Kjetil Krømcke
20/06/11, 22:39
de som er linket til er vel 302mm siden det står at dem kun er for 16" (og da oppover). Det blir vel til å ha 302mm når neste bytte blir:) usikker på om det blir disse eller noen slissede

Lightyear
20/06/11, 23:03
Husk å ta vare på kvitteringen, kjekk å ha hvis du skal tilbake og klage på skeive skiver ;)

V70wangen
21/06/11, 05:21
Noen som har prøvd de??

Er jo billigere enn på Biltema også har han 302mm skiver noe tema ikke har.

Jeg handlet skiver rundbaut der i høst. De har fått ca. 20000 på nakken i all slags vær og de er ikke skjeve eller betydelig slitt enda ;)

Kjetil Krømcke
21/06/11, 05:51
de er ikke skjeve eller betydelig slitt enda ;)

Bare blankpolerte:)

SnurrDass
29/06/11, 22:08
Mine varte i tre uker før eg fikk kast i den ene..

kjøpte 2 skiver bak på min. ble kast i begge to.
klossene har jeg ikke noe problem med.

brynna
30/06/11, 18:49
Har lyst til å formidle en egenopplevd erfaring med skiver og klosser.

Om det står Biltema eller Brembo eller nå hva alle skivene heter betyr veldig lite for oss "vanlige bilister".
Har hatt skiver fra Biltema på Caravellen med vogn på 2000 kg bak. Har kjørt de fleste "krøtterstiene" på vestlandet med opp og nedoverbakker på 6-8 %. Har ALDR skjedd at skivene har fått kast.

Vedr skiver, blir det kast i alle hvis de blir varme nok.
Må du bremse så mye at skivene blir så varme at de vrir seg, enten av varmen, eller den raske avkjølingen ved å kjøre i vannpytter bør kjørestilen vurderes. Lavere gir som et eksempel ned bakkene.

Klosser skal du kjøpe av god kvalitet. Der har jeg opplevd stor forskjell på merker. Biltemaklosser holder jeg meg LAAANGT unna.

Bremser og bremsestrekning kan bety liv og død:eek:

En annen årsak til kast i skivene er ved klossbytte blir det ikke kontrollert om sleidene på kalipper fungerer, eller stempel ikke går helt tilbake av en eller annen grunn.
Resultatet blir feilslitasje på klossene, klossene subber borti skiva, som resulterer til varmgang... og påfølgende kast i skivene.

Har selv brukt "snarveien" ved å kun skifte klosser med blandet resultat. Nå tar jeg av kalipper og demontere så mye jeg kan. Pusser rent for rust, sjekker sylinder og stempel, pakningerog smører opp bevegelige deler med kobberpasta.

Ble mye dette... Men har aldri hatt trøbbel med bremsene etter at jeg skiftet rutine ved et bremseskift.

Har nå snart kjørt 2,5 mill km med alle bilene jeg har hatt opp igjennom åra

Aartun
07/07/11, 12:46
Noen som har erfaringer med brembo sine slissede skiver kontra vanlige ventilerte?
vurderer om jeg skal ha det på min V70 foran.

Lightyear
08/07/11, 23:10
Noen som har erfaringer med brembo sine slissede skiver kontra vanlige ventilerte?
vurderer om jeg skal ha det på min V70 foran.

Når du sier Brembo, mener du ekte Brembo eller sportskiver fra Feiltema? :p




Vedr skiver, blir det kast i alle hvis de blir varme nok.
Må du bremse så mye at skivene blir så varme at de vrir seg, enten av varmen, eller den raske avkjølingen ved å kjøre i vannpytter bør kjørestilen vurderes. Lavere gir som et eksempel ned bakkene.

Klosser skal du kjøpe av god kvalitet. Der har jeg opplevd stor forskjell på merker. Biltemaklosser holder jeg meg LAAANGT unna.


Jeg har ikke vurdert kjørestilen, og det er ikke mye bremsing i lange nedoverbakker som varmer mine skiver ;)
Men det er jo fakta at biltemaskivene vridde seg fort. Og jeg har nok kjørt hardere med de skivene som sitter på bilen nå, og hittil har det gått bra med skivene foran (org. Volvo) men biltemaskivene bak kan jeg høre har blitt skeive men bilen verken vibrerer eller drar ennå..
Klosser kommer nok til å forbli ECB Redstuff på neste sett også veit jeg :D



Bremser og bremsestrekning kan bety liv og død:eek:


Jeg blir litt bekymret når jeg hører sånt som "bremselengden ved 80 kmt er **meter" i radioreklamer... :eek: Men F**N! Det er et par andre ting som påvirker mye også, som kvalitet på dekk og bremser... Ingen tvil om at gode dekk og bremser kan redde deg og andre i mange situasjoner.
Jeg mener at bremser ikke kan bli for gode men det skal selvfølgelig være mulig å bremse pent ned, full lås på alle hjul er ikke synonymt med gode bremser :rolleyes:



En annen årsak til kast i skivene er ved klossbytte blir det ikke kontrollert om sleidene på kalipper fungerer, eller stempel ikke går helt tilbake av en eller annen grunn.
Resultatet blir feilslitasje på klossene, klossene subber borti skiva, som resulterer til varmgang... og påfølgende kast i skivene.

Har selv brukt "snarveien" ved å kun skifte klosser med blandet resultat. Nå tar jeg av kalipper og demontere så mye jeg kan. Pusser rent for rust, sjekker sylinder og stempel, pakningerog smører opp bevegelige deler med kobberpasta.

Ble mye dette... Men har aldri hatt trøbbel med bremsene etter at jeg skiftet rutine ved et bremseskift.

Har nå snart kjørt 2,5 mill km med alle bilene jeg har hatt opp igjennom åra

Fint at du deler dine erfaringer med bremser. Jeg skal ved neste korsvei bytte kalippere hele veien rundt. Har lyst på alt nytt :D Og stemplene på mine var seige for å si det mildt..

Aartun
09/07/11, 15:14
Når du sier Brembo, mener du ekte Brembo eller sportskiver fra Feiltema? :p

Mener BREMBO brembo :)

Kjetil Krømcke
09/07/11, 17:32
vil tro dem er bra, uten noen referanser eller erfaringer, men har fordommer for at det er kvalitet:)

Lightyear
09/07/11, 17:53
Burde være kvalitet ja, og hvordan er prisen på 2 stk 302mm skiver feks?

Kjetil Krømcke
09/07/11, 18:09
Fant ikke noen slissede/borrende til volvo, men du kan jo se litt nøye selv å se hva du finner:)

http://www.buybrakes.com/brembo/

Aartun
10/07/11, 00:18
Burde være kvalitet ja, og hvordan er prisen på 2 stk 302mm skiver feks?

Prisen på mekonomen er 1215,- pr stk for 280 mm som jeg skal ha.
så kommer firmarabatten og pynter litt på den prisen :)
302mm har de ikke i slissede, til min i alle fall...


Er det mye mer slitasje av klosser ved slissede skiver?

Kjetil Krømcke
10/07/11, 03:47
Er det mye mer slitasje av klosser ved slissede skiver?

Det vil jeg tro ja, i og med at det er "kanter" som treffer klossene istedet for en plan flate.

Aartun
10/07/11, 11:20
Det vil jeg tro ja, i og med at det er "kanter" som treffer klossene istedet for en plan flate.

tenkt litt på det samme, men om de kantene er litt avrundet så er det ikke nødvendigvis mer slitasje..?

Kjetil Krømcke
10/07/11, 13:17
tenkt litt på det samme, men om de kantene er litt avrundet så er det ikke nødvendigvis mer slitasje..?

Tja, de er jo avrundet, men vil nok slite mer uansett, ved samme type bruk selvfølgelig. For når slissede skiver gir bedre bremsekraft enn helt plane skiver så er det jo en del som må slites mere, og det er jo klossene som er det svakeste.

Lightyear
10/07/11, 17:56
Tja, de er jo avrundet, men vil nok slite mer uansett, ved samme type bruk selvfølgelig. For når slissede skiver gir bedre bremsekraft enn helt plane skiver så er det jo en del som må slites mere, og det er jo klossene som er det svakeste.

Diskuterte dette med en meget erfaren bilmekaniker for en stund siden, hans erfaringer var at det sliter litt mer med borrede og/eller slissede skiver, men det er ikke noe dramatisk større slitasje på klossene. Og type klosser har også mye å si på hvor fort de slites.

Jeg kunne tenkt meg slissede skiver neste gang, bare for å prøve det ;)

mrstfu
11/07/11, 00:20
Slissa/borra skiver, sammen med Redstuff eller lignende er nok gull om man skal kjøre hardt over lengre tid. Til vanlig gatekjøring med litt inspirert kjøring i ny og ne, merker man nok ikke forskjell, slissinga/borringa bidrar jo kun til bedre kjøling av skivene ved mye hard nedbremsing, som ved banekjøring.

Kjetil Krømcke
11/07/11, 17:12
er nok ikke så smart å ha standard klosser nei. men med redstuff aktige klosser så er det nok ikke så enorm stor slitasje.

Espen69
17/07/11, 09:34
Kjøpte bremsepakke foran fra Auto- og trailerparts i Oslo for kr. 999.- i våres. Skiver og klosser. Som vanlig skeptisk til alt som er "uoriginalt", men er positivt overrasket over kvaliteten så langt. Trolig støver klossene noe mere - det kan se sånn ut på felgene, men funksjonen er utmerket. Så får vi se an holdbarheten. Har automat og mye bykjøring, så vi får se. Uansett er dette veldig rimelig - og det skal vissnok være samme delene som Mekonomen selger. Svenske greier.