PDA

Vis full versjon : Volvo 240, 89mod.. mekanisk innspøytning. Hoster, stopper går ikke på tomgang.



iNsane92
12/09/10, 23:16
Heisann, lenge hatt problemer med at Volvo'en må lures litt opp i turtall når det regner.. i går måtte jeg dette for og få fart i den, men kom til slutt.. Pluttselig døde bare bilen av, starter må pumpe på gassen for og holde den i gang, og til slutt stopper den..

Akkuratt som om det kommer litt bensin, så får den ingenting, så får den masse så får den ingenting så stopper den...

Noen som har idê? Sjekket alt standard, plugger, fordelerlokk, hatt på kondensfjerner + dyserens + fyllt tanken nesten full. Det er omtrent nye plugger på bilen, (dem var en anelse svarte og tørre).

Noen ideer på hva jeg skal fortsette med? Lyst og sjekke om det kommer bensin, men finner ikke ut hva slange som er bensinen. :p

Er mekanisk insprøytning på bilen (YEEEE<33).

Wrasko
12/09/10, 23:19
Litt usikker på hva jeg skal si her, siden du sier at du har mekanisk innsprøytning, og jeg trodde at det kun var på E motorene..

Uansett, hvis det er ekstern bensinpumpe under bilen, virker den skikkelig? Sjekket pumpa i tanken?

Dårlig kontakt til Svinghjulsgiver (om du har det? LH2.4, som kom i 89 har dette, men som sagt, du sier at du har mekanisk)

iNsane92
13/09/10, 08:38
Hvor ligger tanken? Har den pumpe inni tanken? Og ekstern pumpe? Ja, er mekanisk insprøytning, har ikke gasser vertfall. :P

En B230F motor som står i, uten katalysator, og med lambdasonde, sonden ble byttet men varsel-lampen lyser fremdeles, men den gikk når fordiom.

Går det ikke ann og ta av bensinslangen og se om det kommer bensin ut? Fant virkelig ikke ut hvilk. en slange bensinen kom inn i jeg... eventuelt et tett bensinfilter, hvor ligger dette?

volvo2før
13/09/10, 09:47
b230f og mekanisk innsprøytning? eneste med mekanisk innsprøytning og f betegnelse er vel b21ft og b23ft som kom i noen få årsmodeller i USA..? Uansett, det sitter sikkert en pumpe ved tanken høyre bak, du hører om denne går når du skrur på tenninga. Så sitter sikkert bensinfilteret til høyre på torpedoveggen når du står fra framme å ser ned i motorrommet.

gaupe
13/09/10, 09:50
b230f og mekanisk innsprøytning? eneste med mekanisk innsprøytning og f betegnelse er vel b21ft og b23ft som kom i noen få årsmodeller i USA..? Uansett, det sitter sikkert en pumpe ved tanken høyre bak, du hører om denne går når du skrur på tenninga. Så sitter sikkert bensinfilteret til høyre på torpedoveggen når du står fra framme å ser ned i motorrommet.

B23FT har elektronisk innsprøytning, men B21F/B23F/B21FT har det.

Høres ut som LH 2.4 ja.

iNsane92
13/09/10, 10:30
Var akkuratt på verkstedet, som fikset bilen sist... samme problemet nå..
Dem sa di hadde trykket en ledning skikkelig nedpå, så hadde bilen pluttselig gått fint igjen, men dem huske ikke hvilken, noen tips før jeg prøver og gå over? :)
Var en plugg i motorrommet.

Wrasko
13/09/10, 10:31
Hvor ligger tanken? Har den pumpe inni tanken? Og ekstern pumpe? Ja, er mekanisk insprøytning, har ikke gasser vertfall. :P

En B230F motor som står i, uten katalysator, og med lambdasonde, sonden ble byttet men varsel-lampen lyser fremdeles, men den gikk når fordiom.

Går det ikke ann og ta av bensinslangen og se om det kommer bensin ut? Fant virkelig ikke ut hvilk. en slange bensinen kom inn i jeg... eventuelt et tett bensinfilter, hvor ligger dette?

Vel.. Tanken ligger under bagasjerommet.. Du kommer til ene pumpa der, andre pumpa er rett foran bakhjula, under ett trekantdeksel.

Oppå innsuget så er det en såkalt "rail".. Dvs ett rør som det går en slange til, den slangen kan du skru av for å sjekke om det kommer bensin. (tips: Røret er det som går til dysene)

Og du har ikke mekanisk innsprøytning..

iNsane92
13/09/10, 11:03
Men, når den ikke har gasser? Så blir det vell mekanisk innsprøytning?

Er en 240GLE - 89' mod, 2,3L med katalysator..
Mulig jeg sier feil motornavn, men jeg er nesten skråsikker på mekanisk insprøytning. :p

Men noen som har peiling på hvilke "kontakter" som er spess viktige og sjekke over? I motorrommet, som kan forklare symptomene? :O

gaupe
13/09/10, 11:17
Men, når den ikke har gasser? Så blir det vell mekanisk innsprøytning?

Er en 240GLE - 89' mod, 2,3L med katalysator..
Mulig jeg sier feil motornavn, men jeg er nesten skråsikker på mekanisk insprøytning. :p

Men noen som har peiling på hvilke "kontakter" som er spess viktige og sjekke over? I motorrommet, som kan forklare symptomene? :O

Er ikkje levert noko bilar med mekanisk innsprøytning og katalysator i 89, sidan det vart elektronisk motorstyring når den siste B21FT vart levert i USA i 1985.

I UK, og sikkert andre marknadar, fekk du B230E i 89, men den var ikkje med katalysator.

iNsane92
13/09/10, 11:41
Må være mekanisk insprøytning (står nå ikke en gasser på den så) :P

Er en 240 GLE 89'mod. Orginalt med katalysator + lambda.
Husker ikke motortype.

Noen som har peil hva kontakt som kan være i ulage? Den var i motorommet. Er det her Svinghjulssensoren er koblet? Eventuelt hvor? :)

gaupe
13/09/10, 11:52
Må være mekanisk insprøytning (står nå ikke en gasser på den så) :P

Er en 240 GLE 89'mod. Orginalt med katalysator + lambda.
Husker ikke motortype.

Noen som har peil hva kontakt som kan være i ulage? Den var i motorommet. Er det her Svinghjulssensoren er koblet? Eventuelt hvor? :)

Nei, det må det ikkje. Du har elektronisk motorstyring, dysene blir kontrollert elektrisk via ei bensinhjerne og tenninga blir styrt elektronisk via ei tenningshjerne.

Ta eit bilete av motoren og post det.

volvo2før
13/09/10, 12:06
89" 240GLE og ikke gasser, da har jo du helt sikkert en b230f med lh2,2 ledningsnett og med elektronisk innsptøytning akuratt som gaupe sier. Ikke tvil engang :p

iNsane92
13/09/10, 12:08
Ahhh, jeg gir meg.. elektronisk innsprøytning ikke gale, haha..
Fått for meg at det er enten gasser eller mekanisk innspr. Ja, da vet jeg det ;)
Men ang kontakten, noen som har peil?

Med LH 2.2 så vil det også si jeg ikke har svinghjulsensor?
Så da er det en annen kontakt, noen ide'er? :O

gaupe
13/09/10, 12:10
89" 240GLE og ikke gasser, da har jo du helt sikkert en b230f med lh2,2 ledningsnett og med elektronisk innsptøytning akuratt som gaupe sier. Ikke tvil engang :p

89 er det LH 2.4, då har du diagnoseboksa også.

iNsane92
13/09/10, 12:17
Gidder du spesifisere litt bedre "diagnoseboksen"?
Er det nå et søk hadde vert på sitt rette? :D

Wrasko
13/09/10, 13:31
Den boksen er ved siden av bremsekraftforsterkeren..

Dvs mellom fjørbeinstårnet og torpedoveggen på sjaførsiden.. En svart boks.

iNsane92
13/09/10, 13:51
Og alt er inkludert? Jeg trenger ikke en egen enhet?

Wrasko
13/09/10, 13:56
Og alt er inkludert? Jeg trenger ikke en egen enhet?

Det er en såkalt "blinkediagnoseboks".. Så alt du behøver å gjøre for å feilsøke med den, er å ha på tenninga, åpne lokket, sette "pinnen" i nr 2, så trykke på knappen i 1 sekund.. Hvis ingen feil, så vil det blinke 1-1-1.. (dvs 1 kort, opphold, kort, opphold, kort, opphold)

Beachee
13/09/10, 15:28
Den boksen er mellom ved siden av bremsekraftforsterkeren..

Dvs mellom fjørbeinstårnet og torpedoveggen på sjaførsiden.. En svart boks.

Hmmmmm
Hadde vært så mye enklere om du hadde lagt ut bilder !!!!

Wrasko
13/09/10, 15:32
http://wrasko.com/salg/lh2.4.jpg

Er ikke så lett å ta bilder av ting når man ikke har en bil med lh2.4 hjemme nå

JonasS
13/09/10, 15:36
Er en liten svart boks med lokk på. Gå ut å se å prøv å ta litt i ting, så finner du den!

Beachee
13/09/10, 15:47
Heisann, lenge hatt problemer med at Volvo'en må lures litt opp i turtall når det regner.. i går måtte jeg dette for og få fart i den, men kom til slutt.. Pluttselig døde bare bilen av, starter må pumpe på gassen for og holde den i gang, og til slutt stopper den..

Akkuratt som om det kommer litt bensin, så får den ingenting, så får den masse så får den ingenting så stopper den...

Noen som har idê? Sjekket alt standard, plugger, fordelerlokk, hatt på kondensfjerner + dyserens + fyllt tanken nesten full. Det er omtrent nye plugger på bilen, (dem var en anelse svarte og tørre).

Noen ideer på hva jeg skal fortsette med? Lyst og sjekke om det kommer bensin, men finner ikke ut hva slange som er bensinen. :p

Er mekanisk insprøytning på bilen (YEEEE<33).

Hei
Dette høres om at du har en lekkasje i luft inn. Et ganske vanlig problem, er at innsugningspakningen sprekker på undersiden, og åpner seg. Dette er pakningen mellom innsug og topp. Jeg ville ha prøvd å skiftet den...
Tomgangsmotor kan også være et mulig svar på hvorfor den ikke går på tomgang! Den ligger under innsuget. Ligner en mesten tom dorull, i en svart gummi holder. Sjekk at kontakten ikke er falt av. Sjekk også slangene til og fra tomgangsmotoren.
Mvh
Svein

iNsane92
13/09/10, 16:44
Vert ute en tur nå, eneste feilen var Oksygenmåler (dvs Lambdasonde, ikke sant?) Og den har alltid vert bøga, selv om jeg kjøpte ny....

Vert over ALLE kontakter, ser ut som alt sitter skikkelig av det jeg har funnet..

Konstant strøm med bensin kommer fra slangen, så bensin får den.. eneste er kompresjon / luft..

Hadde samme probelmet i sommer, men da hadde dem riksla med en kontakt i motoren så hadde den pluttselig fungert fint igjen, han husket ikke helt hvilken det var, noen som har peiling her?

For tror virkelig ikke det er falskluft heller, da symptomene er ganske like som i sommer, vet rett og slett ikke jeg. :|

Når jeg pumper og "tvinger" den til og gå så ettertenner den også..


Ingen feilmeldinger fra "selv diagnostikk saken"...

Wrasko
13/09/10, 16:52
Av og på problem.. Jeg hadde lignende problemer med en 89 245.. Der var det svinghjulsgiveren som ikke var helt 100..

iNsane92
13/09/10, 17:53
Hadde det vert så vel som et av og på problem. :p
Problemet er at bilen er ikke kjørende sånn som den er nå, kan ikke løse den eller noe ting.. og uten en ekstrem pumpe innsats så går ikke motoren heller. :P
Altså, det er så gale at motoren ikke har sjangs til og komme nok på turtall til og verken løse den eller noenting... puttrer og hoster og dunker litt, fyker opp på turtall i 1 sekund, dør ned igjen og om jeg ikke pumper noe sykt på gassen så dauer den, og sånn går den nå, til slutt så vil den ikke mer så da stopper den...

iNsane92
14/09/10, 11:31
ingen ideer? :((

gaupe
14/09/10, 11:33
Du kan søke opp veldig mykje informasjon sjølv. Det beste tipset, er å handle seg ei Haynes-bok, og sette seg inn i ting.

iNsane92
14/09/10, 12:18
Ja, må skaffe haynes boka.. men problemet er at ingen virker som at dem har peiling på hva det kan være, verken værksted, hobbymekanikere eller noen. :P

Beachee
14/09/10, 13:39
ingen ideer? :((

Det er nå nesten ramset alle de vanlige problemene vedrørende dette problemet... Men for å ta det på en annen mate. Du får begynne i en ende, å finne det ut selv.... eller sette den inn på et volvo versted som kan hjelpe deg
Hva ble utslaget på diagnoseboksen?

iNsane92
15/09/10, 23:36
1-1-1 / Ingen feil.. :p

ArneR
15/09/10, 23:53
Har du testet tenningsrelaterte feilkoder på stikk nr. 6?

iNsane92
16/09/10, 13:43
Jess, 1-1-1 der og..fikk en feil for oksygensenssor... altså lambda (?). Men den har alltid lyst i dashen så den er vell ingenting og tenke på?

iNsane92
17/09/10, 08:24
Hmm, merket idag at bilen går helt fint når den er kald, men etter 2-3 minutt når den drar på varmen begynner den og tulle.. Var ute og kjørte opp en bakke uten problemer men så skjedde det samme igjen etter noen minutter :S

Beachee
18/09/10, 21:28
Jess, 1-1-1 der og..fikk en feil for oksygensenssor... altså lambda (?). Men den har alltid lyst i dashen så den er vell ingenting og tenke på?

Hvorfor har du ikke sagt dette før? "alltid lyst i dashen".. Lyser lamda lampa i dashen din, så er det noe feil med den( når bilen går). Den styrer hvor mye bensin motoren skal ha etter hvor varm eksos din er. Eller sagt på en annen måte, den forteller til hjernen hvor lenge dysene skal holde åpent/mengde bensin. Har du montert den nye? Er det en orginal lamda? Kontaktene fra lamda til hovednettet, er de bra? Riktig koblet? Jeg tenker på hvis du har kjøpt en ny lamda uten kontaktstykke, også har du koblet de feil......
Lamda lampa skal kun lyse når tenninga står på.... ikke ellers. Ikke rart bilen din er umulig å kjøre.....
Kommentar....

ArneR
18/09/10, 21:43
Selv om den lampa har lambdategnet, trenger ikke det bety at det er lambdasonden som er synderen, den står for "check engine".

Så det første du bør gjøre når den tenner når bilen er i drift, er å lese ut kodene. Hvordan det gjøres og hva de forskjellige kodene betyr finner du i haynesboka du får kjøpt på biltema, eller rundt omkring på nettet hvis du søker etter volvo fault codes/ volvo feilkoder.

gaupe
20/09/10, 09:42
Du kan ikkje ha både lambda-lampa og 1-1-1 på både tenning og bensinhjerna, her er noko rart.

iNsane92
29/09/10, 13:51
Fyker jeg til biltema idag, og fikser Haynes Boka, er et must har jeg funnet ut av.. skal jeg sjekke om værkstedet har koblet lambdaen riktig.. Husker jeg leste av en feilkode for Oksygensensor? Om noen har noe konstruktivt og komme med ang den..

SimenRawr
29/09/10, 22:21
Luftmengdemåleren, kan vel være at ledningen til den er dårlig? har du prøvd å koble den fra og se forskjellen?

iNsane92
29/09/10, 23:37
Noop, funne ut av det bare skjer når det regner også..
No når det er sol og tørt går bilen etter en dag da den har fått "tørket litt" må leke litt med gassen så kommer den, og da går den helt fint igjen.. til det begynner og regne..

iNsane92
06/10/10, 22:12
Da ble det kraftig regn igjen og jeg sitter med dette som en konklusjon.

- Bilen tar inn fukt en plass der det er vanskelig for fukt og komme til, men som er kritisk for ytelsen til bilen.
Jeg baserer dette på disse faktorene.
- Bilen stopper ikke når det regner lett, og jeg tar med småturer. Men jukser og stopper når jeg kjører over lengre tid med småregn.
- Bilen er juksete med en gang den blir varm når det regner kraftigt.

Eller, bilen får feil blanding.. noe som er værre når det regner kraftig(?) da jeg får feilkode på LH2,4 på lambdasensoren.

Noen som har noen synspunkt?

TimB
07/10/10, 00:11
Prøve og bytte alt av rør til luftfilteret da og ny luftfilter boks?

iNsane92
07/10/10, 00:26
Alt der er nytt, har prøvd med "åpent" filter også, i håp om at fukt i luftfilter var årsaken..
La merke til at det var vått langs oppover panseret på innsida, hjernen og lign var vått.. (om det er den som sitter til høyre for batteriet opp langs kanten..)

volvo245gl
07/10/10, 13:00
Sjekket at du ikke har en lekasje som går inn i kupeen.
Var borti en bil for en del år siden der det kom vann inn på "Hjernene" som sitter på pasasjersiden under hanskerommet.
Den var umulig inntil lekasjen var fikset.

iNsane92
07/10/10, 23:09
Oi, akkruatt der kabelen til anlegget går, har silikonert tho..
Men sikkert ikke godt nok, trengs det mye? Eller bare litt?
Bør jeg kjenne det? Når jeg tar av kickpanelet?

volvo245gl
08/10/10, 19:15
Du burde kunne se/kjenne fukt der. Skal ikke mye fukt til bare det kommer inn på "rett" sted.

14269
10/10/10, 18:45
Falskluft...

Får du den til å gå på tomgang, så mye at du kan bruke ei dusjflaske med vann. Dusj på alle skjøter ifm innsuget. Begynner den å harke, så er du kanskje i nærheten av noe.