PDA

Vis full versjon : Ettermontere diffbrems/sperre



boman
15/01/10, 15:48
Hei, fant nå ut at jeg har hatt diffbrems/sperre på gamle bilen min. Nye bilen min har det ikke, den spinner kun på et hjul mens den andre spinner på begge når jeg prøver å starte i glatte bakker .. Er det mye jobb å ettermontere dette? Jeg er ikke ute etter å sveise en 100%sperre.

Er en Volvo 945 95

TeamBørnOut
15/01/10, 15:58
bytt hele bakakselen? gjort på 20min . lettere får du det ikke

ChrML
15/01/10, 16:02
Som TBO sier, flytt og bytt. Gjordt på par timer hvis du står på litt :).

Bare pass på at donorakslingen har en utveksling du kan leve med (noe ala det du har regner jeg med du vil ha) og har like mange speedotenner. Noe jeg tror alle 940 akslinger har.

A.Finstad
15/01/10, 16:26
neste steg er truetrack å etter et søk på forumet finner du en del hvis du søker på det.

boman
15/01/10, 22:14
Var ikke bakaksel bytte jeg tenkte på .. var mer ute etter en sperre/brems som kan ettermonteres, men det finnes kanskje ikke? ;)

ArneR
15/01/10, 22:26
Aussie locker fra bakaxel.se, den monteres i klumpen du har, og du trenger derfor ikke shimse noen lagre osv. Plug and play. :D

Koster 3400 sek, + frakt og evt. mva.

henrik940
15/01/10, 22:38
Aussie locker fra bakaxel.se, den monteres i klumpen du har, og du trenger derfor ikke shimse noen lagre osv. Plug and play. :D

Koster 3400 sek, + frakt og evt. mva.

Minuset er at du får en ganske så høy tikkelyd..

ArneR
15/01/10, 23:13
Tja, hva har man stort anlegg til? :D

A.Finstad
16/01/10, 00:08
hvorfor ikke bare truetrack da detta tydelig vis er en brukis? det er jo den beste brukis spærra.

ChrML
16/01/10, 09:36
Var ikke bakaksel bytte jeg tenkte på .. var mer ute etter en sperre/brems som kan ettermonteres, men det finnes kanskje ikke? ;)
Bakakselbytte er mindre jobb enn å bytte sperra inni. Hvis du skal ha 1041 (slyngdiff) som er original Volvo, så kjøper du bare en brukt aksel og bytter med den du har. Bare du får utvekslinga og speedoringen riktig. Det er slyngdiff som satt på den andre volvoen du hadde tenker jeg hvis det var 940. Det er helt klart det billigste da en brukt aksel ikke skal koste mer enn 1500 kr.

Hvis du skal gå for en brukende bruksdifferensial som tåler en del mer enn slyngdiffen så kan du gå for Truetrack. Men den må shimses inn i akselen, noe som ikke er så lett å gjøre selv uten utstyr og litt kunnskap. Det koster fort vekk 2000 kr at noen skal gjøre det for deg gitt at akselen ikke står på bilen. Altså fortsatt det enkleste er å kjøpe en aksel, pusse vekk rust og male den hvis du vil, kjøpe en Truetrack og få noen til å sette inn sperra i den. Så er det bare å bytte aksel når du er ferdig.

TeamBørnOut
16/01/10, 12:34
Eller fiks slyngediffen så den sperrer nå du vil den skal sperre å slår ut når du kommer opp i litt hastighet eller ei.
Ingen har klart å drepe en slyngediff som jeg vet om. da har de enten gjort noe med den (prøvd å endre noe) eller de har spunnet mye på et hjul så ting har ryki (prøvd å spole over 40kmt...)
Jeg justerte min så den slo inn utrolig lett. men ikke så fort til at jeg ikke kunne lukeparkere eller at den slo inn i svinger. skulle man sladde så var det bare så vidt man trengte å gi litt gass i svingene så kom den med en gang. helt udramatisk etc. var man lei så kunne man trykke inn clutchen eller slippe gassen. det kommer en howto på dette i nærmeste dit :) Det er fler jeg har ordnet dette for i løpet av noen år. og slyngediffen har gått fra "drittdiffen" til "den beste sperra jeg har hatt". Igjen fører dette med seg at den har blitt ganske så populær i distriktet... så man får jo nesten ikke tak i disse mer!! Jeg var heldig å fikk en ekstra nå! før fikk man de slengt etter seg... Men det blir spennende å prøve å montere inn truetrack i multilinken snart. Har kjørt med truetrack på stiv aksel å traktor følsen steg litt mer da :P

ChrML
16/01/10, 12:37
Skal du ha Truetrack i din multilink TBO?

TeamBørnOut
16/01/10, 12:49
Nei, men jeg skal modifisere så den passer. for da kan jeg bruke vanlig slyngediff i dem. ikke bare finne differ til multilinkene.

Bjørnstad
16/01/10, 15:39
Jeg har en slynge diff liggende som jeg skal sette på bilen. Hva må fikse for at den skal virke over 40km også?

ChrML
16/01/10, 15:42
Jeg har en slynge diff liggende som jeg skal sette på bilen. Hva må fikse for at den skal virke over 40km også?
Punkte fast slyngeloddet så den ikke slynges ut over 40 km/h. Og ifølge TBO må fjøra til slyngene også slakkes så den sperrer tidligere før det bygges opp for mye energi så diffen havarerer.

Jeg tok ut slyngeloddet og kappet vekk vekta på den sånn at den ikke slynget ut i over 40 km/h, men da knakk hele loddet av akselen den satt på. Så den bør sveises fast i selve diffen, sånn at ikke akselen blir det svake leddet.

henrik940
16/01/10, 15:42
Loddet til ChrML var bare borte det.. Det var ikke noe lodd igjen :p Bare veldig mye glitter i olja..

TeamBørnOut
16/01/10, 15:43
bore eller sveise fast slynga som går ut å gjør at den ikke låser...
Men anbefaller å slakke fjøra på utløsern til "låsen" også. da slår den inn tidligere. sett stikkakslene i klokka og prøv deg frem. sånn jeg gjør det. fungerer perfekt!

Bjørnstad
16/01/10, 17:52
Oki dette må nok gjøres! Ingen som har bilder av hva som må gjøres? Kan hende jeg ser og skjønner det bedere når jeg tar av lokket og får sett på den. Men pm noen har bilder så hadde det vært fint. Såjeg ikke gjør noe galt

TeamBørnOut
16/01/10, 17:53
ta opp lokket så skjønner du det. få noen til å vri hjulene for seg så ser du hvor ting løses ut etc

boman
17/01/10, 09:42
Oki, da er tydeligvis det enkleste for meg å bytte hele diffen. Takk for svar :)

ArneR
17/01/10, 10:17
TBO, har du gjort det slik at du har boret hull for å lette den vekten, eller?

Hvor mye er det lurt å lette den? Det må jo være kjedelig å lette den litt, og så finne ut at man skulle tatt mer..

Om noen har originalvekten og vekten når den er ferdig lettet, er det til stor hjelp for andre som vil gjøre det samme..

ChrML
17/01/10, 10:37
TBO, har du gjort det slik at du har boret hull for å lette den vekten, eller?

Hvor mye er det lurt å lette den? Det må jo være kjedelig å lette den litt, og så finne ut at man skulle tatt mer..

Om noen har originalvekten og vekten når den er ferdig lettet, er det til stor hjelp for andre som vil gjøre det samme..
Bare sveis loddet fast så sperrer den uansett hvilken hastighet du måtte ønske å sladde i. Å lette den litt vil jo bare øke hastigheten den slutter å sperre i fra 40 km/h til fex 60 km/h. Da vil du sikkert oppleve det samme som meg etterhvert at når du sladder i større hastigheter og slyngene hekter tak i loddet så vil akselen loddet sitter på etterhvert knekke tvers av og bli spredd rundt i akselen og kverna av kronhjul/pinjong og lage noen forferdelige lyder etterhvert.

Angående avspenninga av fjøra som slyngene sitter på så den skal sperre ved mindre hjulspinn så prøvde jeg å fjerne en runde på fjøra, men da endte det med at den sperra ca hele tia. Ville først prøvd å dra litt i fjøra for å slakke den på den måten uten å fjerne noen runder.

ArneR
17/01/10, 10:54
Skjønner hva du mener om ting skulle løsne inni der, men tenkte om noen hadde lettet det så mye at den åpnet seg i 120 eller noe..

Men det er vel både raskere, billigere og enklere å bare punkte det fast ja..

ChrML
17/01/10, 12:13
Skjønner hva du mener om ting skulle løsne inni der, men tenkte om noen hadde lettet det så mye at den åpnet seg i 120 eller noe..

Men det er vel både raskere, billigere og enklere å bare punkte det fast ja..
Går an å lette den så den åpner i 120 og ikke sperrer over det, men etter nok sladder på våt asvalt i 70-80 km da så blir det så enorm belastning på akselen loddet sitter på at den knekker av og lager kvern inni der. Det problemet får du ikke når den er sveiset fast da belastninga havner på sveisen og ikke på den tynne akselen loddet sitter på.

I 120 regner jeg med at du ikke kommer til å spinne så mye i uansett, med unntak av de vinterdagene det er godt med snø på motorveiene og da er det morro med sperre :D. Om sperra skulle slå inn i 180 i en sving mot all formodning på en eller annen måte så vil ikke det forårsake at ræva slepper ut i en full monstersladd. Du ville kun opplevd at bilen ble litt mer understyrt hvis du hadde merket det i heletatt. Det er værre om loddet skulle knekke av og kiler fast hele akselen i 180 og låser begge hjula, da har du ikke mye du skulle sagt :D.

TeamBørnOut
17/01/10, 12:19
hvis han kjører hardt og sperra kommer inn i 180 så kan han få en monstersladd inn i et tre... derfor billige US sperrer ikke er noe alternativ for meg. men får du hjulspinn i de hastighetene så sperra slår inn så er det kanskje ønsket at den skal inn også .
Jeg ville sveisa fast min. Våte motorveier med lavprofilsdekk så er det moro å sladde litt og da er det kjedelig om den ikke sperrer i 150 + ....

ChrML
17/01/10, 12:51
hvis han kjører hardt og sperra kommer inn i 180 så kan han få en monstersladd inn i et tre... derfor billige US sperrer ikke er noe alternativ for meg. men får du hjulspinn i de hastighetene så sperra slår inn så er det kanskje ønsket at den skal inn også .
Jeg ville sveisa fast min. Våte motorveier med lavprofilsdekk så er det moro å sladde litt og da er det kjedelig om den ikke sperrer i 150 + ....
Da skal han kjøre veldig hardt og hvis han skal få monstersladd i 180 i en sving pga at sperra slår inn, mye hardere enn jeg hadde tørt å kjøre i svingene i 180. Slyngdiffen min slår jo inn som den vil nå og har kjørt fort med den i 80-100 i skarpe svinger og gitt på uten å få sladd, det eneste jeg opplever er at den understyrer mer.

TeamBørnOut
17/01/10, 13:09
ja. men hvis den understyrer så har den slått inn før svingen.
sveis den fast og juster fjøra riktig så du føler du kan svinge og lukeparkere uten at den slår inn.. Det er lett for oss med multilink å få justert den inn riktig. men hvis du har noen som kan hjelpe deg så går det fint på stiv aksel også

The Sven
17/01/10, 13:20
På min 945 sveisa vi fast loddet med en blekkbit som ble bøyd til for å holde på plass loddet og sveist fast i selve diffhuset. Så slapp vi å dra akslingen til loddet mot diffhuset med en sveis også.

ChrML
17/01/10, 13:21
Er jo værre for oss med multilink som må ned med halve bakstillinga for å få tatt av baklokket på klokka for å justere.

TeamBørnOut
17/01/10, 13:24
Er jo værre for oss med multilink som må ned med halve bakstillinga for å få tatt av baklokket på klokka for å justere.

man justerer jo før man setter den inn. og det er veldig lett når man kan holde en hånd på hver drivaksel og spinne de rundt :)

Luigi
27/06/10, 00:46
må snart komme med en how 2 modify slyng diffen ! :p

Sondre93
21/08/12, 20:08
Enig! Hadde vore artigt og prøvd seg litt fram med det der!

n0gga
22/08/12, 12:08
Kjapt spørsmål:
Er det slyngdiff på samtlige 940 turbo?
Skal til å kjøpe en '98 940 turbo, vil denne ha slyngdiff tror dere?

volvoRsport
22/08/12, 12:59
Er det slyngdiff på samtlige 940 turbo?

Nei, det er ekstrautstyr.


Skal til å kjøpe en '98 940 turbo, vil denne ha slyngdiff tror dere?

Kanskje, kanskje ikke. Ingen automatikk i det.

n0gga
22/08/12, 13:18
Kanskje jeg skulle fått selger til å finne ut av dette da.
Står dette på diffen, eller ved siden av?

volvoRsport
22/08/12, 14:08
Kanskje jeg skulle fått selger til å finne ut av dette da.
Står dette på diffen, eller ved siden av?

Står 1041 på en lapp på venstre akselrør hvis det er slyngediffsperre, om lappen fortsatt sitter der.