PDA

Vis full versjon : romlelyd ved tomgang



v70dude
12/09/10, 18:27
Har en merkelig romle lyd fra bilen når den står på tomgang.. å den går bort når jeg gir litt på med turtall, å kommer tilbake når den synker ned igjen..

Man hører det beste inni kupeen å ikke oppi selvemotorrommet..
har også akkurat byttet øvremotorfeste siden den var gåen så håpet at det skulle hjelpe

ble bare litt bedere, noen som har no tips på hva det kan være?

THolandsli
12/09/10, 18:38
Sjekka de andre motorfestene?

ola normann
12/09/10, 18:51
Eller dekselet over eksosmanufolden (det er vel ofte mere skranglelyd)

MrX
12/09/10, 19:33
Ville prøvd og skjekke de andre motorfestene.

v70dude
12/09/10, 19:43
hvor sitter de andre motorfestene hen? noen som har no bilde av det evt?

mrstfu
12/09/10, 20:14
sitter under motor, på travers, hvis jeg ikke tar feil. altså på¨motorramma som ligger rundt motoren under, som bla bærebruene til forstillinga er festa på... men jeg kan ta feil, sist gang jeg så dat var hvertfall et år siden...

men jeg henger meg på denne tråden, noen som kan beskrive fremgangmåter for å bytte disse? har powerflex foring i øvre motorfeste, kunne tenkt meg samme i nedre fester.

THolandsli
12/09/10, 20:21
Foruten det øvre motorfeset har du 4 andre som fester motor mot motorramma under bilen.

Det T-formede sitter i forkant av motoren. Du finner det likve ved reimskiva på veiva.
De to andre sylindriske er av hydraulisk type og sitter omtrent midt på motoren i forkant og bakkant.
Festet på nedre bildet sitter i forkant av motor/gir.

Tror det er å få det festet på nederste bilder som polyurethan, de andre har jeg bare sett originale typer av.

Fremgangsmåte for å bytte de sier seg stort sett selv.

http://www.fcpgroton.com/images/products/large/850MountKit2.JPG

http://www.fcpgroton.com/images/products/large/9141042.JPG

mrstfu
12/09/10, 21:46
takker for svar, regner med det bare er å sette en jekk mot motor for å hindre at den detter ned, og for å få avstand nok til å bytte festene? hvor på motor er det trygt å sette en jekk? har hørt historier om bånnpannejekking som har gått fryktelig galt.:D

THolandsli
12/09/10, 21:48
Bør ikke jekke på bunnpanna nei. Sett bilen på bukker og bruk jekken til å løfte kun motor, ikke hele bilen.

v70dude
12/09/10, 21:50
Men kan man ikke bare jekke opp bilen å bytte en å en? :P så vil det ikke skje no galt? hehe

mrstfu
12/09/10, 21:55
Men kan man ikke bare jekke opp bilen å bytte en å en? :P så vil det ikke skje no galt? hehe

var vel egentlig det jeg ville frem til og:D

v70dude
12/09/10, 21:56
hehe, første gangs mekkere tenker likt :P hehe

mrstfu
12/09/10, 22:13
riktig. nå er ikke jeg den siste til å vippe ut jekken og få bilen opp, men akkurat motormessig, tar jeg gjerne imot råd..

off topic: fått ordna deg noe bass i bilen ennå?:D

v70dude
12/09/10, 22:25
hehe, basser å forsterker ligger klart :P men mangler mdf plate å kabler.. men får ikke gjort noe får den 26. Reiser til torsdag med jobben til nederland :D på tide å tjene penger igjen hehe.. så skjer vel noe rundt den tiden.. :P tar kontakt for å høre om du har tid

mrstfu
12/09/10, 22:28
jaja, ikke noe stress fra min side, bare lurte på om du hadde ordna det selv, det er jo ikke akkurat rocket science. :D

si fra, så kjæm eg.

v70dude
12/09/10, 22:29
Nei, men er greit å være 2 stk.. 2 stk dobbelt så kortere tid har jeg lært ett sted :D

mrstfu
12/09/10, 22:36
riktig... er jo greit å ha hjelp første gangen uansett, og jeg syns stereobygg er jævli gøy, så lenge du står for kaffen:D

v70dude
12/09/10, 22:38
faen, må skaffe kaffe maskin.. hvis ikke så er statoil 1 min unna :P hvis du har sånn "kaffedealkoppting" :D

mrstfu
12/09/10, 22:41
har det vett:D er serviceelektriker, er jo nesten yrkessjåfør... bare kødda med kaffen altså:D

v70dude
12/09/10, 22:42
hehe, jeg hadde en kaffetrakter en gang.. men kjerringa kasta den siden jeg traktet kaffe 1 gang i året å det var da svigers kom på besøk :P

mrstfu
12/09/10, 22:50
drekker du ikke kaffe? hva faen? er du homo?

heh, er jo en smakssak, er bare såjævli flink på politisk ukorrekte spøker:D

v70dude
12/09/10, 22:52
drikker kaffe, men trakter ikke hjemme.. glemmer det.. men på møter,kurs, etc etc med jobber går det rett ned :P

Nilsebu
12/09/10, 22:59
Det kommer ikke fra under bilen da? Kan fort være katalysator som kødder?Mercen til mamma hadde det problemet.

v70dude
12/09/10, 23:00
har gått over eksosen, men har ikke hørt no lyd derifra men kan sjekke imorra =)

Folkvord
12/09/10, 23:36
utløserlager fra clutch? kan skrangle, men hva slags skrangle lyd er det? forsvinner den når du trør inn clutchen?

Morgis
12/09/10, 23:40
utløserlager, katalysator / deksler på eksosen, plastdekslene over registerreimen

v70dude
13/09/10, 08:18
utløserlager fra clutch? kan skrangle, men hva slags skrangle lyd er det? forsvinner den når du trør inn clutchen?

kan virke så det blir litt værre da

v70dude
14/09/10, 07:55
Nytt symptom :P hehe.. samme lyden kommer når jeg kjører på veier med humpler osv osv... men har sjekket bærekuler å stablitastorstag å det er helt fint.. også er det romle/klunke lyd ting :(

DonCato
10/06/11, 16:54
Tar opp denne tråden igjen.
Jeg har nå en dyp rumlelyd/vibrasjon når bilen står og går på tomgang. Det er i allefall da jeg hører ulyden og bokstavelig talt kjenner vibrasjonene. Ser i Haynesboka at det er opptil flere motorfester. Foringen på momentarmen øverst på torpedoveggen er byttet for ca 3-4 år siden, og jeg regner ikke med at det er denne som skaper problemene, da det kjennes/høres ut som om det ligger hardt mot hardt en plass.

Når jeg stikker hue ned i motorrommet låter det rent og pent, og har kommet frem til at det må være et motorfeste som er problemet. Spørsmålet er jo om det er risikabelt å kjøre rundt med dette problemet til over helgen?

@v70dude: Har du blitt kvitt romlelyden?

Roffy
11/06/11, 09:26
dere babler jo værre enn 7 damer på eplecider hehe,
bilen min bura noe veldig på tomgang når det T-formede motorfestet (på bilde oppi her) var oppspist, da lå det stål mot stål...
vær obs på at det finnes 2 typer av dette festet, ett som er laget av aluminium og ett av stål, de passer ikke om hver andre, koster 1300-1500 el no hos Volvo... men er billigere hos f.eks. http://www.fcpgroton.com/

for å finne ut om det er gåent på din bil så jekker du på høyre side (passasjerside) av bunnpanna, hvis det da er 4-5 cm "opp-ned" slark så er det nok dette festet

Roffy
11/06/11, 09:27
det er ikke farlig å kjøre med.....

Roffy
11/06/11, 09:33
svinebillig her, men uorginale da..

1996-1997modell: http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/3164/nm/Volvo_850_Front_Right_Lower_Engine_Mount_1996_1997 _Tuopu_/category_id/109

1993-1994modell: http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/3174/nm/Volvo_850_Front_Right_Lower_Engine_Mount_1993_1994 _URO_/category_id/109

bullxo
11/06/11, 12:55
synes det kan høre litt ut som eksosanlegget som tar borti ett eller annet sted.. får iaffal god "klang" i kupeen om det gjør det på "rett" sted..

DonCato
12/06/11, 17:28
svinebillig her, men uorginale da..

1996-1997modell: http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/3164/nm/Volvo_850_Front_Right_Lower_Engine_Mount_1996_1997 _Tuopu_/category_id/109
Det var jo mistenkelig billig. Men ser at FCP Groton "Now offers lifetime warranty" på samtlige deler. Dert må ho bety at selv disse billigdelene har ok holdbarhet.
Likevel, ca $95 for et originalt er jo for småpenger å regne.

Tore
17/06/11, 09:12
Det var jo mistenkelig billig. Men ser at FCP Groton "Now offers lifetime warranty" på samtlige deler. Dert må ho bety at selv disse billigdelene har ok holdbarhet.
Likevel, ca $95 for et originalt er jo for småpenger å regne.

"lifetime warranty" er på godt norsk oversatt til livstidsgaranti. Er det er drittdel så er livstiden på den kort, og følgelig kort garanti. De garanterer mao at delen fungerer så lenge den fungerer. Når den er ødelagt er komponentens "lifetime" over og garantien går ut... Tolk det gjerne på andre måter selv, men jeg tror desverre at jeg er inne på noe...

mrstfu
18/06/11, 17:15
"lifetime warranty" er på godt norsk oversatt til livstidsgaranti. Er det er drittdel så er livstiden på den kort, og følgelig kort garanti. De garanterer mao at delen fungerer så lenge den fungerer. Når den er ødelagt er komponentens "lifetime" over og garantien går ut... Tolk det gjerne på andre måter selv, men jeg tror desverre at jeg er inne på noe...

ja, frykter du er inne på noe der. brutters kjøpte seg Koss PortaPro headset for en noen år sida, det blei ødelagt da den ene høyttaleren løsna fra festet. på Elkjøp sa de at det ikke ble dekket/refundert, da settet var såpass gammelt.

å kreve at noe i det hele tatt varer til den dagen jeg stuper, er jo og å ta i litt, men klarere definisjoner på hva som garanteres og hvor lenge det garanteres, hadde vært fint i de fleste tilfeller.

850GLTsilver
19/06/11, 17:52
ja, frykter du er inne på noe der. brutters kjøpte seg Koss PortaPro headset for en noen år sida, det blei ødelagt da den ene høyttaleren løsna fra festet. på Elkjøp sa de at det ikke ble dekket/refundert, da settet var såpass gammelt.

å kreve at noe i det hele tatt varer til den dagen jeg stuper, er jo og å ta i litt, men klarere definisjoner på hva som garanteres og hvor lenge det garanteres, hadde vært fint i de fleste tilfeller.


Ta ikke ELKJØPs uttalelser for gyldige. De er noen veritable løgnere med hensyn til hva som dekkes av garanti/reklamasjon.

Jeg har kjøpt deler hos FCP og har i grunnen bare godt å si om dette jeg har kjøpt der.

DonCato
20/06/11, 19:54
Var vel liten (les: ingen) tvil om hva som var kilden til ulyden. Ganske så gåent, kan man vel si, at det gamle motorfestet er. Det bokstavelig talt ramlet fra hverandre i det jeg tok det ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2532.jpg

Man ser tydelig at metallrammen i festet har fått godt med juling opp gjennom tiden.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2533.jpg

SnurrDass
25/06/11, 19:31
jeg har en slik en skrangle lyd. virker at det kommer fra kassa. forsvinner når jeg trykker inn clutchen. og kommer tilbake på enkelte gir på enkelte turtal speseillt 4-5 gir på lavt turtall (1000-1500)og gir litt gass. er mest hørbar når bilen er varm og kjørt et stykke.

Roffy
26/06/11, 14:54
1-0 til meg hehe, godt fikk ordna det