PDA

Vis full versjon : Fordeler på b230fk/ft



jobj
15/01/10, 12:37
Heisann :)
Er ny her og lurer på hvordan man skifter fordeleren på fk/ft motorene så man får fordeleren på framsiden som på "240" blokkene. *Hva må til for å skifte dette? Så det går i en Volvo 240:)

TeamBørnOut
15/01/10, 13:22
du må ha akselen som driver oljepumpa / fordeleren fra en motor med dette. bytte. så er du ferdig :)

jobj
15/01/10, 13:31
Så nå jeg har en F motor i min 240 så er det bare å flytte over dette?:D

TeamBørnOut
15/01/10, 13:31
yes, enkelt å greit :)

jobj
15/01/10, 13:33
Nice :D
Hvordan er det å turbokonvertere F'en foresten?:P
På en "budsjettbyggmåte"?:P

A.Finstad
15/01/10, 13:39
turbo hjerner fra 940 eller 240 turrbo og sette på en turbo, større dyser så har du turbo konvertert Fen.

jobj
15/01/10, 13:40
Går det ikke med Jetronic hjernen som står i da? Har jo LH 2.4:)

volvoRsport
15/01/10, 13:45
turbo hjerner fra 940 eller 240 turrbo og sette på en turbo, større dyser så har du turbo konvertert Fen.

Hjerner fra 240 Turbo blir vanskelig å finne ettersom 240 turbo har mekanisk innsprøytning.

jobj
15/01/10, 13:49
vil tro det ja :P
Men må man ha hjerne fra 940 turbo? Er det en såkalt "gullboks"?

A.Finstad
15/01/10, 13:54
gullboks er en av de chip bare tennings hjernene så det finnes flere turbo hjerner til 940

jobj
15/01/10, 14:23
Går det med vanlig hjerne fra lh 2.4 da?:)

TeamBørnOut
15/01/10, 14:55
njaaa. hvis du har en progresiv bensinregulator og pøser på med litt ekstra bensin så går det ganske greit. kjør på E85 også. få tak i noen saab turbo eller volvo turbo dyser. kjørte med dette litt på dama sin bil. gikk over all forventing. Men du bør ha en litt stor turbo så du ikke får mye mottrykk. da får du noe som fungerer bra og ikke behøves å lades så mye på.. KKK24n ble litt liten for damas FB motor. men når vi fikk bytta grenrør og litt sånne små ting så gikk det helt greit på 0.7-0.8 mins jeg.
dro mye bedre en turbomotorene hvertfall :)

jobj
15/01/10, 15:18
Hvordan går det å sette i en fk/ft når man har Lh 2.4 da?
Må man bytte noen hjerner?

ChrML
15/01/10, 15:21
Må jo være en fordel med høy kompresjon (B230FB) på en turbomotor med en stor turbo da? Type 0.7 - 0.8 bar. God sugemotoreffekt og bedre drag når turboen kommer.

Men holdbarheten da, hvordan påvirkes den? Tommelfingerregelen er jo lav kompresjon på turbomotorer som skal yte maks beldig ofte og overt lengre tid og samtidig ha god holdbarhet.

TeamBørnOut
15/01/10, 15:33
er ikke så høy komp i FB motorene. Holdbarheten aner jeg ikke. sålenge den får suppe så ser jeg ikke noe grunn til at det skal gå galt. denne motoren har gått lenge nå. ikke tatt et toppakning en gang. men m47n begynner å jamre seg litt når man gir på hehe. men en kkk24 som vi har brukt er egentlig altforliten for noe sånt. men jeg har stor WG som åpner på mottrykk og mye av eksosen får jeg ut der (motsatt av det jeg og mange trodde).

ChrML
15/01/10, 15:59
er ikke så høy komp i FB motorene. Holdbarheten aner jeg ikke. sålenge den får suppe så ser jeg ikke noe grunn til at det skal gå galt. denne motoren har gått lenge nå. ikke tatt et toppakning en gang. men m47n begynner å jamre seg litt når man gir på hehe. men en kkk24 som vi har brukt er egentlig altforliten for noe sånt. men jeg har stor WG som åpner på mottrykk og mye av eksosen får jeg ut der (motsatt av det jeg og mange trodde).
Tenkte mtp sylindertrykk jeg. Høyere kompresjon + ladetrykk blir mye høyere sylindertrykk enn en standard lavkomp turbomotor. Er vel toppakning som går først regner jeg med.

A.Finstad
15/01/10, 16:06
så lenge toppakninga ikke har godt enda så er det vell greit?

TeamBørnOut
15/01/10, 16:25
Blir mer cylindertrykk med turbomotor og liten turbo en litt høyere kom som det er i FB motoren og litt større turbo. selv de svake ET rådene klarer seg har det vist seg :)

ChrML
15/01/10, 16:32
Blir mer cylindertrykk med turbomotor og liten turbo en litt høyere kom som det er i FB motoren og litt større turbo. selv de svake ET rådene klarer seg har det vist seg :)
Tenkte på sylindertrykket under kompresjon jeg, som blir det samme enten turboen er liten eller stor (bortsett fra at den er varmere og har litt eksos i seg med liten turbo som fører lettere til tenningsbank). Det er et resultat av overtrykk i sylinderen som blir presset sammen 8:1 eller 10:1 for det blir antennt ;).

3-4 bar mottrykk er ingenting sett i forhold til at 1 atmosfære faktisk blir 8 atmosfærer når det blir trykt sammen 8:1 ;).

ArneR
15/01/10, 16:32
Ikke noe problem med toppakning, når det holder på min B230F+T på 1.3bar med mitsu 13c. Har selvfølgelig chippet både bensin og tenning, måtte det etter at ladetrykket fløy i taket etter at jeg monterte JT 3"..

Har mistet respekten for 8,x:1 i komp når jeg ser hva jeg får igjen med høyere komp og mer sugemotoreffekt..

Hadde jeg bare hatt en annen turbo som ikke skaper så mye baktrykk tror jeg bilen hadde vært sinnsyk. :D

TeamBørnOut
15/01/10, 16:49
Tenkte på sylindertrykket under kompresjon jeg, som blir det samme enten turboen er liten eller stor (bortsett fra at den er varmere og har litt eksos i seg med liten turbo som fører lettere til tenningsbank). Det er et resultat av overtrykk i sylinderen som blir presset sammen 8:1 eller 10:1 for det blir antennt ;).

3-4 bar mottrykk er ingenting sett i forhold til at 1 atmosfære faktisk blir 8 atmosfærer når det blir trykt sammen 8:1 ;).
cylindertrykket er ikke det samme hvis man kan slippe å ha igjen masse eksos i motoren når innsugsventilen åpner :) Er jo derfor man bytter til større turbo og bedre grenrør på ET motorer for å få de til å holde :)

TeamBørnOut
15/01/10, 16:53
Ikke noe problem med toppakning, når det holder på min B230F+T på 1.3bar med mitsu 13c. Har selvfølgelig chippet både bensin og tenning, måtte det etter at ladetrykket fløy i taket etter at jeg monterte JT 3"..

Har mistet respekten for 8,x:1 i komp når jeg ser hva jeg får igjen med høyere komp og mer sugemotoreffekt..

Hadde jeg bare hatt en annen turbo som ikke skaper så mye baktrykk tror jeg bilen hadde vært sinnsyk. :D

Er enig i deg her gitt! Det værste var at vi faktisk ikke fyra bilen til dama (kun kjørte den pent ut av garasjen og parkerte den) før det var gått noen måneder. Det var pga liten turbo og helt orginale F hjerner.
Men så kom lysta og den ble prøvekjørt. litt lat på topp så kom det banking. litt miksing med grenrør og turbo så ble det fart i sakene.
Ja du får bytte ut turbon så du får den litt frisk! Den er jo latere med turboen på en den er orginalt :D (når man ikke har på slangen på trykksiden).
Ser jo fler å fler går for litt høyere kompresjon nå som sprut blir allmanseie for under 50.000kr.