PDA

Vis full versjon : Lekasje fra trykkrørene på tannstang S60



danlid
12/09/10, 09:48
Har en Volvo S60 - 04 D5 som lekker MYE servoolje. Har funnet lekasjen og den var på et av de to trykkrørene på tannstanga. Snakket med et volvo verksted og de mente på at å bytte selve trykkrøret ville koste rundt en 5000kr, men å bytte hele tannstangen kunne komme opp i 15 000 kr. Synes dette er litt dyrt, så defor lurer jeg på om det er noen andre som har hatt samme problemet og hvordan dere evt. løste dette. Er det vanskelig å bytte dette selv?

Takk for svar:)

C.Erstad
12/09/10, 10:13
Har en Volvo S60 - 04 D5 som lekker MYE servoolje. Har funnet lekasjen og den var på et av de to trykkrørene på tannstanga. Snakket med et volvo verksted og de mente på at å bytte selve trykkrøret ville koste rundt en 5000kr, men å bytte hele tannstangen kunne komme opp i 15 000 kr. Synes dette er litt dyrt, så defor lurer jeg på om det er noen andre som har hatt samme problemet og hvordan dere evt. løste dette. Er det vanskelig å bytte dette selv?

Takk for svar:)

Hvis det er de små rørene som er på tannstanga som ser ut som bremserør så får du kjøpt nye!
Og de koster vel ikke alverden vil eg tro!

danlid
12/09/10, 10:20
Vet du om hvor jeg evt. får tak i disse rørene da?

C.Erstad
12/09/10, 10:28
De får du på volvo forhander i ditt nærområde! :)

MadAss
12/09/10, 12:46
Er jo ikke et unormalt problem med disse trykkrørene. Er o-ringene på disse som lekker. Har byttet ganske mange av disse, bruker ca 45 min på dette - men standardtiden er på mellom 2 og 3 timer tror jeg

danlid
12/09/10, 13:31
jeg skiftet o-ringene igår, men uten hell. lekasjen var der fortsatt etter at jeg hadde byttet. fant heller ingen feil med rørene. en o-ring er da en o-ring etter det jeg vet, så skal tro hva som gjør at det ikke blir tett...

gunnargt
12/09/10, 15:07
Du må bytte røra da det blir bitte små sprekker i de helt inne ved flensen på de. Dette er et problem særlig på dieselmotorer. Kjøper du settet med begge røra følger også en holder med som skal mont.så ikke røra står og vibrerer så voldsomt og dermed sprekker igjen

danlid
12/09/10, 22:14
Takker så mye for svar:)

fremstad
20/09/10, 15:46
Jeg har selv nettopp skiftet disse rørene. Begynte med å skifte o-ring men det hjalp ikke..Brukte ca 3 timer på å få ned bakre motorramme +løsne tannstang og løfte denne med brekkjern... Kunne ikke se noe som helst gale med de gamle selv med studering på benken etter demonteringen... Heldigvis ble det slutt på lekkasjen med de nye rørene. MEN JEG lurer på hvor jeg skal sette "vibrasjons klipset" som fulgte med i service settet..

fremstad
20/09/10, 18:34
Slik ser tannstangen ut med rør; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20461510
Jeg tror nå at klipset jeg skal sette på,må da være på tvers av lengde retningen til tannstangen og rørene for at klipset skal sitte ordentlig med hele "flaten" nedpå bjelken under tannstang. Dvs der det lengste røret bender under tannstang etter ventil men før motorfeste..Kan dette være rett??

RaagmeXC70
21/09/10, 10:53
Hvis det ennå lekker etter at du har skiftet rørene så er det lekasje rett over rørene på tannstanga har måtte bytte hele tannstanga på min xc 70 05 mod.