PDA

Vis full versjon : grenrørs bøjer. Hvor er det billigst?



TeamBørnOut
15/01/10, 11:26
Selv ikke med gode rabatter så får jeg tak i "lange" grenrørs bøyer. Noen som vet hvor man kan skaffe slike til under 190-200kr stk? Kl i sverige har jo til 95skr. er jo ikke all verden egentlig. men har pleid å betale 20-30kr pr bøy før. og jeg vet det går med en del bøy når man skal prøve ut litt forskjellig design.. Har lyst til å prøve lange bøyer nå å se om det blir en del bedre en hva korte bend blir. ser jo penere ut og blir mindre rot..

Noen som har tips? Hadde jeg ikke vært så dårlig på å bøye rør hadde jeg nok laget selv (kanskje ikke så "korte" men det er ikke nødvendig heller)

Joakim-G_R
15/01/10, 14:38
Wangbo?

Skulb på forumet ser jeg selger noe grenrørsdetaljer, kan jo evt høre med han?

jonass
15/01/10, 15:49
jeg har muligens liggende, hvilken dimensjon skal du ha? kan hende vi bare har kort radie da.

husker jeg riktig så er det snakk om 30kr bendet eller slikt.

TeamBørnOut
15/01/10, 15:55
det høres veldig ut som kort radie ja. nei er ute etter bøyer i str 42-48. et sted mellom der.

TeamBørnOut
15/01/10, 15:56
Wangbo?

Skulb på forumet ser jeg selger noe grenrørsdetaljer, kan jo evt høre med han?

hmmms mins jeg ringte til wangbo. de skulle ha rundt eller over 200 pr bend de også

jonass
15/01/10, 16:08
kjøp et rør i den dim du skal ha, så bøyer du bare opp deg så og så mange bend. blir mye billigere, hvis du har rørbøyer

TeamBørnOut
15/01/10, 16:21
kjøp et rør i den dim du skal ha, så bøyer du bare opp deg så og så mange bend. blir mye billigere, hvis du har rørbøyer
som sagt. jeg er like dårlig på å bøye rør som jeg er til å drive med glassfiber! Men, det kan jo være at jeg har prøvd med feil str på rør og bakker etc!
Har du noe tips på hvordan bøye rustfrie rør foresten? må vist ha litt dyrere maskiner en vanlig biltema sak da hørte jeg :)
Men jeg kan jo alltids få noen til å bøye en del rør til meg . så kan jeg bare kappe de opp i riktige lengder selv.. kan jo slippe en del sveiseskjøter også da :)

kermitt
15/01/10, 16:28
jeg er heller ingen mester på å bøye rør. men det går utrolig greit når jeg bøyer rundt ett stort rør. punkter fast det i enden. varmer røret som skal bøyes, også er de bare å gå seg noen runder rundt røret :D

A.Finstad
15/01/10, 16:29
bare få noen til å bøye noen rør til deg i 180 grader så kan du kappe å stå i etter hvordan du vil ha det. det skal i hvertfall jeg når jeg får råd til ny turbo.

jonass
15/01/10, 19:48
bøye rustfrie rør er ikke noe problem, men, ja det alltid et men. du må ikke ha for liten radius. regner med du skal bruke 321 stål og ikke 304/316. sistnevnte er egentlig ikke så glade i varme.

kermitt
15/01/10, 21:33
rustfritt er jo også noe dritt å sveise! krymper jo så jævlig. svart stål er jo egentlig helt greit egnet det og. det er bare litt bedre å jobbe med.

TeamBørnOut
15/01/10, 21:38
har allerede begynt på et rustfritt et. men jeg bytter vell til svartstål. prøver å bøye litt rustfritt nå. man skal vist ha noe som "drar" ellerno i røret også hørte jeg noen sa her. men svartstål var ikke noe problem

rogern
16/01/10, 01:24
syntes du skal bygge i rustfritt jeg.
en fordel er jo at 321 stålet blir mye fortere kaldt igjen en den varmeovnen av ett svartstålrør. kanskje greit når eksostempen nærmer seg 1000 tallet.

men ser det lett på eks filmer hvor de bremser motorer.
eller live :D

TeamBørnOut
16/01/10, 03:41
joa. men igjen så har et rustfritt grenrør en tendens til å sprekke ( det vil uansett sprekke en gang ) men svartstålet holder mye lengre. Den værste varmen skal jeg prøve å stoppe med hjelp av eksosbandasje. vi prøvde å bøye litt i kveld. gikk sånn halveis. men vi var sååå tomme for ritalin at vi bare kødda å begynte å leike med skjærebrennern isteden... piper i øra enda..
Men jeg er litt intresert i å få til rustfritt pga finishen. men det kan man jo ta senere også.. Har jo begynt på et i rustfritt nå, og en flens tar ikke mange minuttene å frese ut..

Joakim-G_R
17/01/10, 03:29
Det skal jo ikke sprekke iløpet av en uke uansett, om du bygger det uten "stress" i metallet, og ved å avlaste turboen.

Å sperre varmen inne med eksosbandasje er ingen god løsning det heller, da denne kan ta fyr, og da man får høyere temperatur, og da dårligere egenskaper på grenrøret.

Rustfritt blir jo kjølig igjen iløpet av 3-4 sekunder, etter man går av gassen i benken.. :D

ChrML
17/01/10, 10:32
Det skal jo ikke sprekke iløpet av en uke uansett, om du bygger det uten "stress" i metallet, og ved å avlaste turboen.

Å sperre varmen inne med eksosbandasje er ingen god løsning det heller, da denne kan ta fyr, og da man får høyere temperatur, og da dårligere egenskaper på grenrøret.

Rustfritt blir jo kjølig igjen iløpet av 3-4 sekunder, etter man går av gassen i benken.. :D

Fordeler med eksosbandasje på grenrør er mye lavere motorromtemperatur, mindre energitap på avgassene (liten effektøkning) og tregere temperaturendring på stålet.

Ulempene er som du sier at det blir et par hundre grader varmere inni der og at turboen også blir varmere pga varmere eksosgasser (som kan føre til effektsenking pga mer oppvarming av innsugslufta). Blir diskutert overalt hvorvidt eksosbandasje lønner seg eller ikke på turbogrenrør.