PDA

Vis full versjon : 8v vs 16v



Audun
11/09/10, 16:48
hei

FYR LØS!:D

Usikker på om jeg skal bygge en 8v eller 16v turbo . Hva menere dere? fordeler ulemper?

Skal bygge en ok motor. Mål er ca 300-400 hk. :rolleyes:

Luigi
11/09/10, 16:53
nå er jeg litt nub på dette, men slik jeg ser det, så er det vel enklere og få 400 holdbare hk med 16v toppen.

Karlsen
11/09/10, 16:57
Kan vell kanskje bi noe knapt budsjett til 400 hk!

Audun
11/09/10, 16:58
Blokka jeg har er foresten en F. då uten underspyling.:( Denne er så si 100 prosent strøken. Men når en holder seg under 400 hk så er vell ikke underspyling et must, selv om det er fint for motoren. Skal ha datasprut og smidd inmat. Porting av topp skal også skje.

Btw budkjette er bare et mål. Det er bare det at jeg har ingen bil enda, men jeg har en motor som jeg har lyst og prøve og bygge opp. er 2 år til bilappen, så syns jeg det er kjekt og ha noe og finne på :D 30K er det jeg har for øyeblikke, men et budskjett er vell til og overgås som jeg som oftetest har erfart værtfall : p + jeg muligens har fått god sponsoravtale ;)

session
11/09/10, 16:58
nå har ikke jeg peiling på 16v motorer, men vil tru du får mere hk for den summen på 16v enn en 8v, men igjen så er det jo litt mere som kan gå galt på en 16v (tenker da på ventiler og slikt). men hvis du skal ha en ordentlig holdbar motor på 400hk så vil jeg tru det blir litt dyrere.

Får vel h-råder og stempler hos ksr for rundt 12000
En ny turbo blir vel fort 6000++, får jo billigere også så klart.
Ordentlig datasprut 5000.
Dyser og div smådrit som fort tømmer lommeboka.

Nå bare ramser jeg opp noe av det jeg har kjøpt til bilen min da, sikkert mange andre formeninger inne her også ;)

Kan bare legge til at jeg veit om en som har i overkant av 400hk på en 8v motor med org bunndel og en godt bearbeida topp uten datasprut.

Audun
11/09/10, 17:12
Slik jeg ser for meg Budkjette:

H-profil råder=ca 3000
Stempler = ca 8000
Turbo = ca 7000
Datasprut = ca 6000


Også alt detta andre som pakninger,lager,grene,alucooler,insug,dyser++++ ca 15

= 38 000..som lett kan overgåes ja..! ;D

session
11/09/10, 17:18
du kan jo selvsagt få en svær kina turbo så leverer til 400hk til 3 lapper, men du vil merke forskjell på en garrett turbo som skal levere til 400hk :p da sparer du fort inn noen lapper du kan bruke på noe annet :p grenrør og custom innsug :) men kan lett bruke peng ja ;)

Kuleberg
11/09/10, 17:19
hos SPM får man pakke med smidde stempler og H-råder for 8000 svenske.. altså i underkant av 7000 norske blir vel det i dagens kurs?

Audun
11/09/10, 17:33
Kan jo være verdt og nevne at måler mitt med denne motoren er og bygge en solid, stabil motor, som skal tåle, og den skal holde! den skal brukes i en bruksbil:)

Derfor så skal china få holde seg i china, og ikke i garasjen min:D

session
11/09/10, 17:36
haha, det tenktee jeg og, men klarte ikke la være og prøve en :p den holdt i 1år på 1,6bar. synes jeg fikk mye for penga jeg :p

metrakit
11/09/10, 18:00
men den prisen du satt deg må du nokk øke litt om du skal ha skikkelig holdbar motor og 400hk og husk at alt annet (diverse) som du treng til og få den køyrbar i bil koster:P

men det kommer ann på ka du meiner med holdbart og ka kunnskap du har på området når du bygger:P

uansett lykke til:P

Kuleberg
11/09/10, 18:17
ska det være holdbart med drøye 300 hk så må du inn med ny girkasse også.. så alt baller på seg

Kalsn
11/09/10, 18:42
ska det være holdbart med drøye 300 hk så må du inn med ny girkasse også.. så alt baller på seg
Girkassa holder jo 300 hk, bare man lar den synkronisere seg før man trør den i gir på 7000rmp, man får også en fin turbo til 3K vis man er heldig, hx35-40, k27 osv.. Så kommer grenrør på 5K igjen viss man ikke sveiser selv.. Men er vell "tryggere" med 8v kontra 16v viss man har lite erfaring med motorbygging? litt mindre som kan gå feil på 8v imotsetning til 16v?

Kuleberg
11/09/10, 18:47
ja den holder hvis man har veldig treige girskift. Men hvem klarer det når man har 300hk å leke med? :P Raste noen kasser med min gamle 740 tic, så snakker av erfaring

Magnum
11/09/10, 18:57
Bygde 16v motor i driftebilen i vinter
den havna på rundt 40-50
Dette var
b230 plaslipt, boret og bettong fylt blokk
arp bolter
skjerkant pakning
16v GLT topp og plansliping
hjemmelagd pulssplitt grenrør og alu innsug
1680 cc dyser
Eagle h-råder
Cp stempler
Adaptronic sprut
Garrett 3076r
3 plata tilton
525TDS ZF girkasse

pluss diverse annet rask

Bremsa 360hk på hjula og 550nm
320nm allerede ved 2200rpm

vi ga oss på 1kg ladetrykk pga baktrykk på 1.3

Men selvølgelig så går alt ann å gjøre ting mindre kostbart
Kina råder, neddreide stempler +++

Audun
11/09/10, 22:19
Erfaringen min er ikke helt til hundre, men den kommer etter vært håper jeg.

Jeg er klar over alt karoseri kosnadene, med girkasse osv. men jeg skal i førsteomgang bygge en motor. girkasse og driverk kommer det også, når jeg får kjøpt bil.

Men jeg vill først prøve og bygge meg motoren :D
Og når jeg setter meg ned og regner litt på det, så kan nok 30 k bli litt i tyneste lage, men penga er ikke det største probleme!

Men det virker som det er utalige med folk her på vccn med mye og god kunskap, så da spørr jeg bare ut jeg etter som probleme og tankene kommer:D

Joakim-G_R
11/09/10, 23:04
Kan jo være verdt og nevne at måler mitt med denne motoren er og bygge en solid, stabil motor, som skal tåle, og den skal holde! den skal brukes i en bruksbil:)

Derfor så skal china få holde seg i china, og ikke i garasjen min:D

Om du skal droppe alt fra kina i en motor på 400 hest til 30 laken så har du nesten sprengt budsjettet allerede på råder, stempler og lager. :)

Audun
11/09/10, 23:15
Hvem vet.. jeg har kanskje forløbig mindre erfaring, men kontaktene er til stede..!

Joakim-G_R
11/09/10, 23:19
Mitt råd til deg blir å begynne. Også bare ta det etterhvert som du har råd. Bare stak deg ut hva du skal ha ang 8 og 16V, kjøp inn riktige stempler så du slipper å bytte/maskinere, også bygger du først bunn. Også når du har brukt 15 000 på bunn så prioriterer du toppen. Så når toppen er ferdig prioriterer du innsug, så grenrør, så turbo, så eksos, så motorstyring.

Så må du ikke glemme bilen. Girkasse. Clutch. Bensinsystem. Drivverk generelt. Osv osv.
:)

Audun
11/09/10, 23:33
Hørtes ikke ut som en dum plan Joakim :)

Prosjekte mitt vill bli bygd etter lomboka, og da den helst skal være solid så koster det gjerne litt:)

Men valge blir nok på 8v topp tenker jeg. Hvordan vill f.eks hx 35 eller 40 turbo fungere ?

Joakim-G_R
11/09/10, 23:45
Om du skal ta det over langen ville jeg gått for 16V, uansett hva andre sier om "unødvendig for 3-400 hester", en 530/531 trenger endel jobb for å klare 300-400 hester, og da er du over hva en 16V topp koster. Og en orginal 16V holder ganske lenge, parrer den med omslipte GLT-kammer, så blir det en knall motor.

Klart du kan få noen til å leke arkeolog og lete etter mer hester i toppen, men du klarer deg lenge med en orginal 16V og.

Stempler koster det samme, om du skal ha 8 eller 16V. Og en chippet LH2.4 er liksom ikke ønskelig, med 3-400 hk. Da er det en ordentlig datasprut som gjelder, nytt og spennende er nye Autronic SM3. :) "Budsjettutgave" av den velprøvde SM4.

Jeg er motstander av lastebilturbo, men en HX40 leverer greit med luft, om du skulle gå for en slik.

Jeg ville nok heller lagt 8-12 000 kr i en ordentlig turbo isteden. :)

24516vtic
12/09/10, 14:11
trenger ikke koste mer med 16v kontra 8v nei, om du likevel skal ha nye stempler. blokka mi kostet meg 24000ca, og 16v toppen kjøpte jeg for 4500+ 8000 i overhaling.. Du får en mye mere villig motor med 16v

lowteck
19/09/10, 01:49
trenger ikke koste mer med 16v kontra 8v nei, om du likevel skal ha nye stempler. blokka mi kostet meg 24000ca, og 16v toppen kjøpte jeg for 4500+ 8000 i overhaling.. Du får en mye mere villig motor med 16v

jeg klarte 287 hk på hjula med org.530 8v topp med k-kam 2 enkle gassere elektronisk fordeler og irx 450 turbo.den motoren hadde jeg i 2 år før jeg solgte den,banket den i 2 sesonger..komplett kom hele bygget på 35k.

Joakim-G_R
19/09/10, 10:29
jeg klarte 287 hk på hjula med org.530 8v topp med k-kam 2 enkle gassere elektronisk fordeler og irx 450 turbo.den motoren hadde jeg i 2 år før jeg solgte den,banket den i 2 sesonger..komplett kom hele bygget på 35k.

Jada. Men når fikk du effekt, hvordan så kurven og, hva var ladetrykket, og slike ting har du unnlatt å si.

Med en topp som puster bedre, og en kam som løfter bedre og riktig durasjon, hadde du nok kommet bedre ut av det.

Topp er dritviktig, og bestemmer MYE av effektuttaket, og hvordan effektkurven blir. :)

GeTReibeAktienGesellschaf
19/09/10, 22:53
Kan man velge så bygger man 16v.
Men det blir antageligvis litt dyrere til ett visst punkt tipper at opp til 300hk så lar det seg gjøre billigere med 8v men over så kan nok 16v være konkuranse i pris.

bygger man 16v så er noe av første jeg ville kjøpt ett ordentlig kamreim sett med runde tenner, dette samt nye spennere og ruller. Ryker fort på 5000.- viss ikke mere.
Ny oljepumpe kan være greit også.

Det jeg vil frem til er at viss man raser en 16v topp så blir det hvertfal dyrere en å bygd på 8v topp.

Luigi
19/09/10, 23:06
om du lurer, så har jeg en kompis som har en 16v topp, er dog havarert, trenger nye ventil styringer og ventiler. ellers komplett.

om du er intrisert, send meg PM, så kan jeg prøve og høre med ham om han vil selge!

ArneR
19/09/10, 23:10
16v'n har runde tenner fra før da..

www.yoshifab.com selger komplett reg.reimssett med spennrulle og braketter til en fornufig pris.

Ny oljepumpe vil jeg si er en selvfølge om det ligger mer bak det enn bare noe man slenger sammen i halvfylla for moro skyld..

microplex
19/09/10, 23:19
bygg heller 16v.

trond setensbøl som bygger mange motorer til rally, rallycross osv har bygget en god del 16v å han bytter ikke stemplene før han passerer 350.
setter bare på H råder å slenger på et sprut, grenrør og en turbo.

Euro-96
20/09/10, 12:54
Samme mener jeg..
Bygg 16v,det er dyrere der og da,men er enklere å hente mer effekt ut av hvis/når det blir aktuelt.
Jeg har i disse dager blitt ferdig med mitt 16v-prosjekt,og det er ekte low-cost oppsett med -97 fk-blokk MED underspylingen i bruk,dreide ft-stempler,originalråder med arp-bolter og oppsjekka brukt oljepumpe fra ft.
Toppen er original,nyoverhalt med originale kammer og ventilfjærer fra B20
Grenrør med mitsu 16t og innsug fra B204ft samt nedkorta k-fordeler med "crab-style" fordelerlokk fra saab 900-95 mod.
Reg-reim kommer fra Opel 1,7d-146 tenner og strammehjulet kommer fra VW Golf2 diesel...bolt-on.
Iogmed at dette er et ekte snikprosjekt har det heller ikke kostet skjorta..
Akkurat som jeg liker det.
Så får vi se hvor lenge det går før den begynner å spytte ut råder..lol!!
Morro lell!!

Volvo-Lars
20/09/10, 14:21
Samme mener jeg..
Bygg 16v,det er dyrere der og da,men er enklere å hente mer effekt ut av hvis/når det blir aktuelt.
Jeg har i disse dager blitt ferdig med mitt 16v-prosjekt,og det er ekte low-cost oppsett med -97 fk-blokk MED underspylingen i bruk,dreide ft-stempler,originalråder med arp-bolter og oppsjekka brukt oljepumpe fra ft.
Toppen er original,nyoverhalt med originale kammer og ventilfjærer fra B20
Grenrør med mitsu 16t og innsug fra B204ft samt nedkorta k-fordeler med "crab-style" fordelerlokk fra saab 900-95 mod.
Reg-reim kommer fra Opel 1,7d-146 tenner og strammehjulet kommer fra VW Golf2 diesel...bolt-on.
Iogmed at dette er et ekte snikprosjekt har det heller ikke kostet skjorta..
Akkurat som jeg liker det.
Så får vi se hvor lenge det går før den begynner å spytte ut råder..lol!!
Morro lell!!


Hmm..interesant:) Ska du kjøre LH 2.4 siden du nevner fordeler?
Mye dreide du av stemplene?

Håper du ska bremse motoren, da er jeg sugen på å vite effekt:)

Euro-96
20/09/10, 14:35
Jepp,skal bruke lh 2.4 med 3"lmm og de 465-dysene.
Dette skal ikke bremses,jeg er ikke interessert i effekttallet så lenge det funker sånn tålig.
Som sagt tidligere,dette er billig billigmotor..har ikke kosta meg over 8k engang.
Men rundt 300 skal det kanskje kranke ut..jeg skrur opp trøkke helt til det begynner å panke neddi der.

J.A.S
20/09/10, 14:41
Jepp,skal bruke lh 2.4 med 3"lmm og de 465-dysene.
Dette skal ikke bremses,jeg er ikke interessert i effekttallet så lenge det funker sånn tålig.
Som sagt tidligere,dette er billig billigmotor..har ikke kosta meg over 8k engang.
Men rundt 300 skal det kanskje kranke ut..jeg skrur opp trøkke helt til det begynner å panke neddi der.

hehe, morro med snikmotorer :D glt kammer eller?

Kodja
20/09/10, 16:14
nå kan det hende det blir forandring i planene mine om ren 16V sugis på b230f blokk... får kanskje tak i en 98mod fk komplett... og da lurer jeg litt... hvor får man tak i chiper for å få 16v til å fungere da? eller kjører folk på vanlig fk\ft hjerner?
hva er å foretrekke? b230F blokk eller b230fT\FK blokk?

Joakim-G_R
20/09/10, 16:20
B230FB begynner å bli "interessant" for turbokonvertering og, om det skal brukes orginale stempler og ikke custom.

Volvo-Lars
20/09/10, 16:25
B230FB begynner å bli "interessant" for turbokonvertering og, om det skal brukes orginale stempler og ikke custom.

Ser vi starten på en ny trend?;)

Kodja
20/09/10, 16:28
B230FB begynner å bli "interessant" for turbokonvertering og, om det skal brukes orginale stempler og ikke custom.

hvorfor den motoren\blokka?

Euro-96
20/09/10, 16:30
Skal du lage deg sugemotor er f-blokka god nok..den er iogforseg god nok til turbo og den.
Men på ft-blokka har man jo inngang for retur og uttak for olje..(jada,jeg vet at det er lett å få til det samme på f-blokka).
Det finnes flere som leverer prom til å kjøre 16v turbo på 8v styresystem,både for bensin og tenningsboksen.

Og ja,jeg skal bruke sugekammene som sitter i glt-toppen.

Dan Bay-Johansen
20/09/10, 16:32
hvorfor den motoren\blokka?

Høyere komp, mer kraft før turbotrykket kommer er vel ett av argumentene :D

Joakim-G_R
20/09/10, 16:43
Høyere komp, mer kraft før turbotrykket kommer er vel ett av argumentene :D

Korrekt. Mer bunndrag, om man sparer på topp, turbo og grenrør. :p

Kodja
20/09/10, 16:44
ok. hvem leverer prom som du sier til originalhjernene da?

GeTReibeAktienGesellschaf
20/09/10, 17:55
16v'n har runde tenner fra før da..

www.yoshifab.com selger komplett reg.reimssett med spennrulle og braketter til en fornufig pris.

Ny oljepumpe vil jeg si er en selvfølge om det ligger mer bak det enn bare noe man slenger sammen i halvfylla for moro skyld..

Viss man bygger paa en b234 blokk saa har man det man trenger.
Skall man sette paa en 230 blokk saa maa man jo supplere.

Det gaar sikkert fint ann bygge 400hk maskin paa kamdrev som har rusla 300k km+ men jeg tror jeg ville satsa paa nytt, justerbare kamdrev og saant..

gnilrE
11/10/10, 22:51
Turbo fra Usa er ikke så ille, selv om jeg veit det blir frakt og moms og greier på prisen men verdt og se ihvertfall da :) turbonetics rubo til 300-400hk kosta rundt 5000NOK alt annet :)

Joakim-G_R
11/10/10, 22:52
Pluss frakt og moms? Plutselig oppi norsk pris, og da har man tilogmed en forhandler å tute til om det skjer noe. :)

gnilrE
11/10/10, 22:55
eller så får du ta deg en ferie tur, og putten oppi baggen :D

Lundberg Performance
12/10/10, 08:47
nå kan det hende det blir forandring i planene mine om ren 16V sugis på b230f blokk... får kanskje tak i en 98mod fk komplett... og da lurer jeg litt... hvor får man tak i chiper for å få 16v til å fungere da? eller kjører folk på vanlig fk\ft hjerner?
hva er å foretrekke? b230F blokk eller b230fT\FK blokk?

Trond på Stjørdal mapper 16v chipper til lh 2,4.. riktignokk til 465ml dyser.

Haugen
12/10/10, 11:04
Turbo fra Usa er ikke så ille, selv om jeg veit det blir frakt og moms og greier på prisen men verdt og se ihvertfall da :) turbonetics rubo til 300-400hk kosta rundt 5000NOK alt annet :)

kimmit selger nå Prescision turboer til 7500,- nå! :)

gnilrE
12/10/10, 16:07
det var ikke gæli!! nede og benker bil idag? :)