PDA

Vis full versjon : Vann i eksos - 940 tic



n0gga
09/09/10, 15:02
Hei!

Montert ny turbo og nytt grenrør og ny downpipe. Skulle prøvestarte idag, og hadde noen eksoslekkasjer på turboflensen, men oppdaget til min store forskrekkelse at det ikke kom bare eksos, men også vann!
Det dryppet ned fra downpipen. Er dette eksakt beskjed om toppakningshavari?

Forresten, vil turboen ha tatt noen skade av at vann sirkulerte rundt turbinhjulet?

gaupe
09/09/10, 15:03
Er heilt vanleg dette, kan hende du ser det oftare på rustfrie anlegg.

n0gga
09/09/10, 15:07
å?
Hva kommer dette av?

gaupe
09/09/10, 15:12
å?
Hva kommer dette av?

Det er alltid mykje fukt i lufta, denne dråpar seg, og det renn ut av eksosen, om det ikkje sprutar ut. Til varmare eksostemp, til mindre ser du av det.

Det er ganske mykje som kjem ut av ein eksoslekkasje.

n0gga
09/09/10, 15:16
aha, takker for svar, kjente jeg fikk hjertet i halsen et øyeblikk :P
Ser at det har mye med at downpipen er kald, men eksosen varm, slik at det dannes kondens, er jo ganske logisk.
:)

MadAss
10/09/10, 16:07
Dersom man ser litt inn i kjemiens verden, så ser man at ved en ren forbrenning vil det dannes H2O, altså vann:)

ChrML
10/09/10, 16:10
aha, takker for svar, kjente jeg fikk hjertet i halsen et øyeblikk :P
Ser at det har mye med at downpipen er kald, men eksosen varm, slik at det dannes kondens, er jo ganske logisk.
:)
Heller ingen grunn til å få hjerte i halsen hvis toppakningen hadde ryki :). Kurant å bytte på disse bilene, man gjør det på en dag med et ikke altfor høyt tempo og litt plundring. Men somregel tar det et par dager hvis man må levere toppen på planing.

Turboen tar somregel ikke noe skade av at det kommer litt vann i sylinderen. Men må såklart bytte olje etterpå :). Normalt med litt vann i eksosen.