PDA

Vis full versjon : Forstilling, bytte foringer etc



borges
09/09/10, 12:00
Fikk akkurat bilen tilbake fra EU-kontroll, toerfeil på "Defekt bru foringer fremme" og "Slitt bærebru: venstre foran og høyre foran".

Sjekket pris på bytte av berebruene, det var ikke billig! Og han anbefalte forstillingskontroll etter bytte. Samtidig tror jeg et endeledd er slitt igjen. Bilen har gått 125'. Endeledd er byttet begge to, sammen med noen stag og foringer.

Spørsmål: Hva er deres erfaringer med forstilling på disse bilene? Min er en V70 2.0T. Gir det mening å få en komplett overhaling på hele forstillingen, eller slites det bare ut med en gang igjen? Jeg skulle gjerne funnet noen som kan hjelpe meg med bytte av dissen delene til en fornuftig pris. Holder til i Asker. Sverigetur er en mulighet. Har selv ikke tid til å gå løs på det.


Børge

J-R
09/09/10, 12:08
Har akkurat gjort samme jobben på en XC70. Jobben ble utført hos Turessons Bil i Årjäng. Byttet vel det meste av foringer og endeledd i forstillingen. Kom på 9600SEK(ca8300NOK) inkl leiebil.

Har brukt Turessons på servicer i det siste og er veldig fornøyd

borges
09/09/10, 12:15
Hei J-R, hvor mye var det du fikk byttet?

Takk for tipset!

Børge

J-R
09/09/10, 12:31
Jeg skal sjekke fakturaen, men har ikke den foran meg nå.

De presset i nye foringer i bærebruene hvertfall. Både indre og ytre. Om de like gjerne kunne byttet de komplett vet jeg ikke..

borges
09/09/10, 12:35
Han jeg snakket med sa at to nye bærebruer, hver med to foringer, kom på 5000,- NOK inkl. mva. Så var det 1500,- for ev. forstillingskontroll i tillegg. Å bare presse inn de to fremre foringene skulle han ha 3500,- for.

J-R
10/09/10, 07:33
Fakturaen min inneholder følgende:

Byttet indre styrestag h+v side
Presset i nye foringer på bærebruer foran og bak h+v side
4-hjulskontroll
Byttet bakre eksosfeste
Leiebil

borges
10/09/10, 07:40
Takker!

Jeg skal studere en rep-manual og se om dette er noe jeg kan gå løs på selv. Har ikke pressverktøy, så jeg må ev. kjøpe hele bærebruer med foringer.

Hvor kjøper jeg disse delene? Har klubben noen fornuftige rabatter jeg kan bruke?

Børge

vovlo
14/09/10, 09:22
Vet ikke hvordan det er på V70N, men på første V70 er dette en smal sak å skifte. 5000 NOK, var det med arbeid? Det virker ikke så verst, men vil du spare noen kroner kan du sjekke vedlagte linker og gjøre jobben selv.

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1747&List=1&Level=2&ProductID=20830

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1565&Category2ID=1747&List=1&Level=2&ProductID=20831

borges
14/09/10, 09:51
Thanks a bunch!

Det du viste meg på bildene ser helt stræit ut. Reparatøren gav meg en delepris på ca. 1100,- pluss mva pluss arbeid, til sammen 5000,- med mva.

Kjenner du til den tredje foringen (ute ved hjulet) som ikke er montert her? Kanskje like greit å skifte den mens jeg først har det fra hverandre.

Samtidig klakker det i et endeledd igjen. Tror du det også er noe jeg bytter selv, eller trenger man vesentlig sært verktøy?

Tar bilen opp på bukk i morgen for å se hvordan ting ser ut og hvor mye jeg er komfortabel med å skru selv.

Børge

aarnes
14/09/10, 13:45
Jeg bytta nylig foringer foran på bærebruene.
på EU seddelen sto det "Stor slitasje i bærebruer foran"
Det kan tolkes hvordan du vil, men selve metallet/jernet blir jo ikke slitt.
Vi brukte ca 2t på å bytte foringene.
Problemet var å få presset ut de gamle, da de sitter svært idiotisk til og er vanskelig selv med vanlig presse.
Vi lagde forøvrig et hjemmemekka verktøy, så hvis du vil låne det skal du få lov til det.

Bærebruer/foringer får du langt rimeligere på trailerparts.no (ligger på Alnabru i Oslo) og de har alt på lager.
(800kr pr bærebru MED foringer.og 505kr for alle foringene løst)

Ellers ville jeg absolutt hatt en bukk samt luftverktøy hvis du skal gjøre det selv.

borges
14/09/10, 14:29
Hei Aarnes,

det var gode råd! Jeg har tilgang til bukk og luft. Jeg har ikke mye erfaring med pressing av foringer, så jeg tror jeg går for nye bruer. Vet du hva foringen forerst på bærebrua heter? På bildene over er det bare en "kopp" i metallet. Hvis det ikke koster meg mange hundrelappene ekstra bytter jeg den i samme slengen.

Børge

aarnes
14/09/10, 14:32
:)

Det er helt klart enklest og raskest.
Her har du en liten guide på hvordan du går frem: (takk til _tormod_)

1. Skru av hjulet
2.Løsne bolten som fester drivakslingen 13/14mm
3.Løsne mutteren til bærekula (18/21mm)
4.Bruk et langt spett, evnt jekkestropp og dra ned bærebroa, slik at du får den løs fra bærekula.
5.Pass hele tiden på drivakslingen, denne må bankes innover samtidig med punkt 4, slik at den ikke hopper ut i indre ledd. Når du får drivakslingen ut av navet pleier jeg bare å legge den mot bremseslangen og kaliper, da presser fjærbenet på, slik at drivakslingen holder seg stabil der og ikke hopper ut i indre ledd.
6. Ta av plata under motor
7.Skru ut fremre boltene på bærebroa (17mm)
8. Skru ut bakre bolten på broa, (18mm + 21mm mutter på oversiden)

---

Foringene heter fremre og bakre, men hvis du skal bytte hele brua er det ikke så viktig hva de heter vel? :)

Ref. _tormod_ så er de eneste foringene du kan bytte i forstillinga de som allerede sitter i bærebrua.
Altså kjøper du nye bruer er det ikke noe mer du kan bytte.

Hvis du mener det "hullet" helt nederst på brua som vist på bildet her, så er det der hvor spindel/nav skal ned, og der sitter det ingen foring såvidt jeg vet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1038.jpg

borges
14/09/10, 14:36
God plan! Jeg har også et endeledd som klikker, og tenkte å ta det i samme slengen. Trenger jeg ny drivaksel da? Er det mye ekstra styr å bytte den? Er bærekula noe som slites på disse bilene?

Børge

aarnes
14/09/10, 14:40
Endeledd er veldig enkelt å bytte.
Løsne bolten i navet/spindelen, dunk opp, løsne strammemuttern på armen FORSIKTIG, holder med at den slipper, ikke skru noe mer.
Skru av endeleddet, skru på nytt, og stram muttern du løsna på istad.

Bytt isåfall begge samtidig.

Husk bare å ha et skyvelær slik at du får målt avstand. (ellers må du ha forstillingskontroll, noe jeg uansett anbefaller deg, og da burde du bytte begge samtidig)

Drivaksel trenger du nok ikke ny.
MEN vær for guds skyld forsiktig når du løsner den fra navet.
jeg var ikke forsiktig og de kulene inni der var et sant hel**** å få på plass.

Anbefaller deg å være to personer .

borges
17/09/10, 08:20
Da blir det bærebroer og endeledd i samme slengen. Er det noen av boltene eller mutterne som bør byttes? Haynes-boka lister opp en hel del i tabellen over momenter.

Takk for forklaringene! Tror dette bør gå ganske greit.

Børge

aarnes
17/09/10, 08:21
Alt følger med av det som trengs å byttes når det gjelder bolter/muttere. :)

borges
27/09/10, 08:54
Sånn, da er alt av deler skaffet inn, og tid reservert på løftebukken! Men det slo meg at forstillingskontroll ikke er så dumt etter en sånn operasjon. Har tilgang på anstendig stort skyvelær, men tenkte å sikre meg mulighet for kontroll for det.

Vet dere om noen i Asker/Bærum-området som kan hjelpe meg en forstillingskontroll uten at jeg må vente halve vinteren?

Børge

Sjakalen
27/09/10, 09:50
Har hatt en del tull selv med forstillingen. Siste nå var begge styreledd.

Har byttet begge bærebruene pga. utslitte foringer. Kjøpte komplette bærebruer nytt på Biltema til kr. 990 pr. stk og fikk byttet selv med hjelp. Forstillingene ser ut til å være av papp :D

Sjakalen
27/09/10, 09:50
Sånn, da er alt av deler skaffet inn, og tid reservert på løftebukken! Men det slo meg at forstillingskontroll ikke er så dumt etter en sånn operasjon. Har tilgang på anstendig stort skyvelær, men tenkte å sikre meg mulighet for kontroll for det.

Vet dere om noen i Asker/Bærum-området som kan hjelpe meg en forstillingskontroll uten at jeg må vente halve vinteren?

Børge

Ring til Cash & Drive i Drammen. Tok det raskt og billig og bra ble det også.

borges
29/09/10, 12:26
Da var bærebroer på plass. Gikk forsåvidt greit. Dessverre satt det ene endeleddet dønn fast med det jeg hadde av verktøy. Fikk ikke åpnet låsemutteren. Jeg dro til såpass hardt at fastnøkkelen spriket betraktelig. Ville ikke begynne med oppvarming og slike ting.

Cash & Drive skulle i utgangspunktet ta hjulstillingskontrollen i dag, men med et ledd som sitter fast ble den prosessen komplisert såpass mye at jeg heller dro med uforrettet sak.

knutmathisen
16/11/10, 23:41
Tror jeg får vekke denne tråden igjen :)
Men bolten som sitter under styrekula, hvordan får man den ut? (den som holder ytre foring på plass) den sviver men er ikke til å rikke.
Bil: 850 -95 2l

borges
17/11/10, 09:38
Antar du mener bærekula. Hos meg fungerte det med riktig pipe og luftverktøy. En lang nok forlenger kan nok også gjøre susen. Men gode piper er et must.

Børge