PDA

Vis full versjon : x70 kupelys dimmefunksjon i 850



Morgis
09/09/10, 11:55
x70 serien har en form for dimmefunkjson når man lukker dørene og lyset skal slukke.
Altså det "fader" seg ned istedet for å momentant slå seg av slik det gjør i 850.

Skulle likt å hatt det i 850a.. Studert koblingskjemaer og har ikke funnet noe forksjell. Ettersom begge henter strøm fra sentrallås/alarmreleet antar jeg at den funksjonen er en del av det releet.
Om det er det, bør det vel være en smal sak å hive over et x70 alarmrele i 850a...
Noen som vet noe mer ang dette?

Tonytic
09/09/10, 18:27
er lysforsinker på min 850. men slår seg av med en gang jeg slår på alarmen ;)

Ola Hagen
10/09/10, 04:56
går vel an å kjøpe lysforsinker på bildele butikker mener jeg.

Jeg kjøpte slik lysforsinker fra biltema til 940'n :p

og den FUNKET :eek:

Morgis
10/09/10, 06:33
lysforsinker, det er noe annet.
Den dimmer ikke lyset, den slår det jo bare rett av etter 30sekund eller noe.

mrstfu
10/09/10, 07:08
kan det ikke være mulig å lodde inn en kondensator på en slik lysforsinker a? evt rett på lampa? nå er det lenge sida jeg fikla med svakstrømmen, men mener å huske noe om en "treg" kondensator, som sakte, men kontrollert utladet seg. det vil jo kunne fungere det?

Morgis
10/09/10, 07:30
nei vil ha det ordentlig.
Om det ikke er værre enn å bytte alarmreleet, så er det gjort på 2min. :)

mrstfu
10/09/10, 08:19
ser den, men... selvgjort er velgjort, da... ofte hvertfall :D

Tonytic
10/09/10, 16:31
beklager, missforstod! :)

hgnubel
10/09/10, 17:19
Trodde det var dimmer i 850en min. Altså 30 sekunder etter at dørene lukkes eller lignende. Hvis jeg låser, slår på alarmen eller starter bilen så slås det rett av med en gang. Kan prøve å få sjekket litt senere.

Tonytic
11/09/10, 12:29
Trodde det var dimmer i 850en min. Altså 30 sekunder etter at dørene lukkes eller lignende. Hvis jeg låser, slår på alarmen eller starter bilen så slås det rett av med en gang. Kan prøve å få sjekket litt senere.

er slik på min også, men det fades ikke ned. blir slått rett av etter sekundene har gått :)

hgnubel
11/09/10, 17:16
er slik på min også, men det fades ikke ned. blir slått rett av etter sekundene har gått :)

Jeg må ha drømt dette med dimming... de slår seg rett av :(

Men det burde i teorien være mulig å lodde inn en kondensator som mrstfu nevner, kanskje til og med inne i alarmreleet?

Nilsebu
11/09/10, 23:46
På V70 så fader det, med mindre bilen er igang. Da går det rett av. Altså: Går du ut av bilen å låser, så fader det.

Ville trodd dette var noe som lå i releet.

Morgis
12/09/10, 02:43
har vi 850 eiere et lite prosjekt på gang her? finne ut forskjellen på sentrallåsreleet så vi også kan få "fade" funksjonen?
Kanskje du Ole kristian kunne tenke deg å åpne sentrallåsreleet ditt å ta bilde av innmaten?
så kan vi sammenlikne mot 850 releet. antageligvis er det som Raymond sier, en kondensator inni der som utfører utladningsprosessen for dimmingen,. :)

Nilsebu
12/09/10, 08:20
Det kan vi kanskje ordne :) Men hvor ligger releet? Under rattstammen med alle de andre ?

MrX
12/09/10, 11:21
Husk at lysene også "fader" på i x70. La merke til det i går.

Morgis
12/09/10, 11:28
Komponent 2/76 på koblingsskjema :)

Rele K i elsentralen : http://forum.vccn.no/showthread.php?t=744

mrstfu
12/09/10, 20:29
har vi 850 eiere et lite prosjekt på gang her? finne ut forskjellen på sentrallåsreleet så vi også kan få "fade" funksjonen?
Kanskje du Ole kristian kunne tenke deg å åpne sentrallåsreleet ditt å ta bilde av innmaten?
så kan vi sammenlikne mot 850 releet. antageligvis er det som Raymond sier, en kondensator inni der som utfører utladningsprosessen for dimmingen,. :)

Jeg er veldig for et prosjekt som dette, alltid gøy å utbedre originalt... men hva med (virker kanskje som en kjapp fiks) kondensatorer rett bak pæresokkel? da vil det jo ikke være nødvendig med noe koblingsskjema, og vil jo kunne utføres på det aller meste av biler her på forumet...

det vil jo da i tilfelle måtte brukes en kondensator per pære, slik at utladning tar like lang tid for alle 4. evt, hvordan vil det bli med en med dobbel Faradverdi som tar for seg begge pærene ved speilet, og 1 kondensator per pære over bakdørene?

evt, går alle ledningene fra samme punkt? slik at en kondensator er nok? skulle jo nesten tru det, da alt av lys tennes når en dør åpnes.

jeg har litt tru på den løsningen, ettersom (veit ikke helt hvordan koblingen i forhold til alarmreleet er) vi da er uten om alarmreleet i sin helhet, og da får dim på pæra om vi så slå den på manuelt med bryter... eller vil ikke det spille noen rolle? det er Morgis som er koblingsskjema eksperten her:D

Nilsebu
12/09/10, 20:45
Det høres mest logisk ut at faderen ligger i releet. Men hvor i bilen finner jeg releet? Prøvde å se under rattstammen og der fant jeg bare de for setebeltet osv..

mrstfu
12/09/10, 21:07
Det høres mest logisk ut at faderen ligger i releet. Men hvor i bilen finner jeg releet? Prøvde å se under rattstammen og der fant jeg bare de for setebeltet osv..

ser den, men jeg tenker på ettermontering av en kondensator, har releet noe med lyset å gjøre når man slår det på med bryteren i taket? hadde vært digg med dimm funksjon på lyset, uansett... hvis ikke releet er inne i loopen på manuell aktivering av lyset, er det jo bare en kondensator ved pærene som funker, skulle jeg tru. forutsatt at man vil ha dimm uansett.

TheStig
31/05/12, 06:38
Drar frem denne tråden jeg om ingen har noe imot det?! Driver å funderer på å få kobla dimme/fadefunksjon i 850n min også. Men en ting til som jeg mener å huske at V70 har som 850 ikke har... Når man stopper bilen etter en kjøretur og drar ut nøkkelen fra tenningslåset i en V70 så tennes vel kupelyset automatisk mener jeg å huske, og så lyser det i ca 30 sek før det fader ut igjen?? Den funksjonen kunne jeg også tenkt meg.. Men må man bytte tenningslås for å få til det eller går det an å koble det sånn i 850 låset mon tro? Er vel en jordingsfunksjon som skjer når klaffen i låsen smeller igjen.. Noen som vet noe om dette?

850GLTsilver
31/05/12, 07:37
ser den, men jeg tenker på ettermontering av en kondensator, har releet noe med lyset å gjøre når man slår det på med bryteren i taket? hadde vært digg med dimm funksjon på lyset, uansett... hvis ikke releet er inne i loopen på manuell aktivering av lyset, er det jo bare en kondensator ved pærene som funker, skulle jeg tru. forutsatt at man vil ha dimm uansett.

Releet er ikke med når du bruker bryterne ved lampene nei.
Dimmingen skjer i releet, og fungerer kun når det er releet som slår på/slår av kupelyset.
Kondensator blir ikke nok, siden disse lampene bruker en del strøm.

850GLTsilver
31/05/12, 07:38
Drar frem denne tråden jeg om ingen har noe imot det?! Driver å funderer på å få kobla dimme/fadefunksjon i 850n min også. Men en ting til som jeg mener å huske at V70 har som 850 ikke har... Når man stopper bilen etter en kjøretur og drar ut nøkkelen fra tenningslåset i en V70 så tennes vel kupelyset automatisk mener jeg å huske, og så lyser det i ca 30 sek før det fader ut igjen?? Den funksjonen kunne jeg også tenkt meg.. Men må man bytte tenningslås for å få til det eller går det an å koble det sånn i 850 låset mon tro? Er vel en jordingsfunksjon som skjer når klaffen i låsen smeller igjen.. Noen som vet noe om dette?

V70N da eller?

hgnubel
31/05/12, 08:21
V70N da eller?

Er sånn på min ihvertfall, men vet ikke om det er sånn på alle V70 (1).

850GLTsilver
31/05/12, 09:14
Er sånn på min ihvertfall, men vet ikke om det er sånn på alle V70 (1).

Ser av skjema at det ikke er mulig å få til denne funksjonen på noen enkel måte i 850.
Det er veldig forskjellig kabling til og fra releet, og det er da følgelig også to forskjellige releer.

At kupelyset skal påvirkes av "key Out" på X70 overrasker meg, da det kun er X-kontakten og 15A som er med som mulige styringer av kupelyset i disse, og da 15A som direkte. (Kupelyset slukker idet nøkkelen vries til posisjon II)
X-kontakten har kontakt i posisjonene I og II.

På 850 så er det kontakt 15 som via rele deaktiverer kupelyset ved å vri nøkkelen til pos II

Skal vi oppnå funksjonen aktivering av kupelys ved key-out, så må man koble til et smart rele på klemme S, hvor man ved å sette inn nøkkelen slukker kupelyset, og ved å ta ut nøkkelen tenner det.
Dette releet, må altså ta hensyn til om det er spenning eller ikke på dette punktet, og ut fra det legge ut puls på passende utgang til å ordne dette. Kanhende det kunne være så enkelt som to releer etter hverandre, koblet slik at ved å sette inn nøkkelen så setter man spenning på det som i 850 tilsvarer ledningen fra kontakt 15 og inn på kupelysreleet, mens ved å ta ut nøkkelen gir en puls til kontakt tilsvarende en av mikrobryterkontaktene i dørene. Dette kan gjøres på denne måten:

NO på rele 1 kobles til kontakt 4B på kupelysrele. Ledningen på kontakt 4B på kupelysrele (Fra tenningslås) koblres til spolen på rele 1. C på rele 1 kobles til klemme 30 (via passende sikring 5A er passe) NC på rele 1 kobles via en kondensator til spolen på rele 2. C på rele 2 legges til jord, og NO på rele 2 kobles til klemme 2B på kupelysrele. Spolen på rele 1 kobles til 15 på tenningslåsen.
Begge releenes spoler må i tillegg til jord på motsatt side av kontaktene nevnt her.
Kondensatoren må være såpass stor at den klarer å trekke til releet i det lille øyeblikket som skal til for å tenne kupelyset.

TheStig
31/05/12, 15:25
Ja nå kan jeg vel angre på at jeg ikke tok elektrofag...

Jeg kan skjønne det du skriver Silver, hvis jeg leser det sakte og tar meg tid til å se for meg hver enkelt komponent underveis. Men jeg har ikke holdt på nok med bilelektronikk til at dette er noen enkel jobb for meg. Men ja, en impuls til et rele som registerer at nøkkelen går inn og setter systemet i standby. Så når nøkkelen trekkes ut så går det en impuls som utløser samme funksjon som når man f.eks åpner og smeller igjen ei dør.. Bilen jeg husker som hadde dette systemet var en første generasjon V70, importbil om det skulle være av noen betydning.

Hadde håpet at det var bare å bytte et rele, men da er det altså ikke fullt så enkelt.. Men jeg skal fortsette å forske på denne saken, mener det skal la seg gjøre uten doktorgrad dette her.. Kanskje ikke med tenningsfunksjonen, men med lysfaderen i det minste. Selv om nøkkelfunksjonen hadde vært kjekk også.

TheStig
31/05/12, 15:44
Men jeg har en følelse av at sentrallåsen spiller en nøkkelrolle her, bokstavelig talt.. For når bilen registrerer at nøkkelen tas ut etter kjøring så settes også alarmen i en beredskapsfase.. Det går en impuls til sentrallåsen om at nøkkelen er ute, og den impulsen mener jeg det skulle være mulig å bruke.
For om man glemmer å låse bilen etter kjøring, så låser den seg selv etter ei viss tid.

850GLTsilver
31/05/12, 21:17
Du har bil utstyrt med Guardalarm II du da eller?

Har ikke sett på hvordan den kommuniserer med kupelyset, men det er mulig noe ligger der.
Har kun basisalarmen selv, og den gjør nada med noe som helst av dette.
*Skal se nermere på Guardalarmen, og se om det er noe der.

TheStig
31/05/12, 23:09
Du har bil utstyrt med Guardalarm II du da eller?

Har ikke sett på hvordan den kommuniserer med kupelyset, men det er mulig noe ligger der.
Har kun basisalarmen selv, og den gjør nada med noe som helst av dette.
*Skal se nermere på Guardalarmen, og se om det er noe der.

Hva alarmen i 850n min heter aner jeg ikke, det er vel den originale fra da bilen var ny. -96 850.. Men har funnet ut at når jeg går ifra bilen ulåst etter en kjøretur så låser den selv automatisk. Noe som har gjort at jeg passer meget godt på nøklene til enhver tid, selv om jeg aldri har opplevd at den låser med nøkkelen i låset. Så jeg mener det er noe her man kan bruke, for alarmen detekter om nøkkelen sitter i låset. Og den går i etellerannet modus når bilen har vært kjørt med nylig og nøkkelen taes ut. Mener at om jeg låser bilen og låser opp igjen med fjernkontrollen så nullstilles funksjonen så den ikke låser automatisk etterpå. Og siden kupelyset går på også når man låser opp med fjernkontrollen, så mener jeg at det skulle være mulig å hacke seg innpå denne funksjonen via den saken som registrerer om nøkkelen er ute eller inne, om du skjønner meg..

Mener kupelysfunksjonen i V70 fungerer sånn at det ikke tenner lyset kun ved hjelp av å sette inn nøkkelen og ta den ut igjen, man må starte bilen en gang først. Eller i det minste ha på full tenning, og av igjen. Akkurat det samme som jeg opplever at alarmen min gjør med denne autolåse-funksjonen. Man må ha på full tenning først for å trigge det før man trekker ut nøkkelen.. Om det er tilfelle at alarmen skal være sånn aner jeg ikke, men den har gjort det så mange ganger til meg at jeg regner med den er laget sånn. Hvis ikke så spøker alarmen min med meg.. :p

850GLTsilver
31/05/12, 23:20
Den låse-seg-selv-funksjonen skal være mulig å programmere bort.
Men jeg vet ikke hvordan, kanskje noen andre her inne vet?

Kupelysfunksjonen er nok noe som må trikses til for å få til på 850, da releet som styrer kupelyset i grunnen ikke har noe med alarmen å gjøre, men derimot kontrolleres av sentrallåsreleet. Finnes sikker en lur måte å få til dette på, men jeg skal ikke begi meg på å finne den bare ut fra skjemaet. Da ville jeg heller hatt en bil å leke meg på. Min egen kanskje?

TheStig
31/05/12, 23:46
Ja det er nok noe problematisk å få til, men jeg er temmelig sikker på at det går å få til via nettopp denne sentrallåsenheten sammen med den funksjonen til alarmen som føler om nøkkelen er i eller ut.. Hadde jeg bare hatt evnen til å lese el-skjema og hatt litt mer kunnskap om bilelektro enn bare middels avansert bilstereobygging så skulle jeg forsket på dette sjøl, men jeg har ikke gått den skolen dessverre.. :/

Skal iallefall prøve å få til den dimmefunksjonen som denne tråden egentlig omhandler..

Tok forresten og sjekket ut ang hvilken type alarm jeg har, det kan se ut som det er Volvo Guard II den heter ja. Svart flat fjernkontroll med grå firkanta knapper.. Akkurat samme type som jeg har sett til 1.gen V70 også.

Mauser
01/06/12, 22:44
Min gamle XM som ble erstattet av 850-en etter en bredside fra en ung frøken i en rundkjøring her i vinter har langsom dimming av kupelys. Og sota glass (i kupelysene) også, det er ganske hot. Jeg tipper det er en forholdsvis stor kondensator et sted nær releet som er ansvarlig. Jeg er enig med Stig her, så vanskelig kan det ikke være.

850GLTsilver
02/06/12, 20:28
Kondensatoren skal være rimelig stor for å klare å "dimme" kupelyset noe særlig mere enn et par tidels sekund eller så.
Men det sitter ofte en slik "pille" som inneholder et par transistorer og en liten kondensator samt noe tjafs i tillegg.

Men i Stigs tilfelle, så er det dette å få to releer som egentlig ikke snakker sammen til å gjøre ting som et senere rele i disse bilene gjør på en forbilledlig måte.

Kanskje jeg skal lage slike releer som fungerer for "alle"?

TheStig
03/06/12, 20:33
Kondensatoren skal være rimelig stor for å klare å "dimme" kupelyset noe særlig mere enn et par tidels sekund eller så.
Men det sitter ofte en slik "pille" som inneholder et par transistorer og en liten kondensator samt noe tjafs i tillegg.

Men i Stigs tilfelle, så er det dette å få to releer som egentlig ikke snakker sammen til å gjøre ting som et senere rele i disse bilene gjør på en forbilledlig måte.

Kanskje jeg skal lage slike releer som fungerer for "alle"?

Hvis du kommer opp med en løsning og lager et rele som selv en hobbymekaniker som meg kan montere, så er jeg absolutt interressert i å kjøpe det av deg. Og det tror jeg nok det er mange andre som er også, så du kan helt sikkert tjene deg noen kroner her. ;)

Det jeg er ute etter er en "soft" dimming av kupelyset etter at det har stått på ut tiden det vanligvis pleier å lyse, sånn som det er i V70. Og at når jeg stopper bilen og tar ut nøkkelen så tenner kupelyset automatisk på samme måte som det ville gjort om jeg åpner og lukker døra. Altså det lyser i 30 sekunder eller hva det er, og så fades det langsomt ut.. Og at det fungerer likt på alle lampene i bilen, både foran og bak.

850GLTsilver
03/06/12, 20:44
Blir neppe rik på det, men skitt au.
Skal se hva jeg kan få triksa til her. Er heldigvis i den situasjon at jeg har releer og forskjellig annet som skal til for å få til det der. Så et par timer oppe i E-verkstedet, så er vel en løsning klar ganske snart ja.
Men en ting sier jeg fra om med det samme: Det vil være behov for å koble inn en ekstra ledning til releet.
Det er denne som holder rede på om nøkkelen er i tenningslåsen eller ikke.
Alternativet er å detektere om nøkkelen er i pos 0, I eller II. (Også mulig må vite)

Vi får se hva morgendagen bringer.

TheStig
03/06/12, 21:06
Blir neppe rik på det, men skitt au.
Skal se hva jeg kan få triksa til her. Er heldigvis i den situasjon at jeg har releer og forskjellig annet som skal til for å få til det der. Så et par timer oppe i E-verkstedet, så er vel en løsning klar ganske snart ja.
Men en ting sier jeg fra om med det samme: Det vil være behov for å koble inn en ekstra ledning til releet.
Det er denne som holder rede på om nøkkelen er i tenningslåsen eller ikke.
Alternativet er å detektere om nøkkelen er i pos 0, I eller II. (Også mulig må vite)


Vi får se hva morgendagen bringer.

Javisst, skal nok få til å trekke opp ledning om jeg får en liten howto på hvor den skal stå. Cluet her er at det helst fungerer sånn at man må slå på tenninga (pos II) før funksjonen aktiveres, altså det holder ikke å bare stikke inn nøkkelen og trekke den ut igjen. :)

850GLTsilver
04/06/12, 18:44
Da er "detektivarbeidet" over.
Eneste mulighet er å sette inn et smartrele som sender en puls idet nøkkelen taes ut.
Denne pulsen legges rett og slett på ledningen som går til dørene for å tenne kupelyset.
Releet må ha en "reset"-funksjon som kan hentes fra stilling II på tenningsnøkkelen.

Skal se om jeg finner et slikt rele.

TheStig
05/06/12, 05:44
Da er "detektivarbeidet" over.
Eneste mulighet er å sette inn et smartrele som sender en puls idet nøkkelen taes ut.
Denne pulsen legges rett og slett på ledningen som går til dørene for å tenne kupelyset.
Releet må ha en "reset"-funksjon som kan hentes fra stilling II på tenningsnøkkelen.

Skal se om jeg finner et slikt rele.

Høres innmari supert ut! :D
Må si du har god peiling som kan ta dette sånn på sparket, og ikke minst hjelpsom som i det hele tatt gidder bryet. Jeg er meget takknemlig! :)

TheStig
05/06/12, 23:06
Jeg kom på en ting til her i kveld når jeg var ute og kjørte meg en tur, kom hjem og parkerte, stoppet bilen, dro ut nøkkelen og fikk en liten flashback ifra den V70n.. Det er at jeg husker at lyset også tennes like langsomt som det slukker på key out. Samme når man åpnet dørene mener jeg å huske.. Liten detalj bare, vet ikke om det er mulig å få til men, ville bare nevne det i tilfelle. ;)

850GLTsilver
06/06/12, 17:36
Den "fader"-funksjonen er integrert i kupelysreleet, og er ikke direkte overførbart til 850.
MEN, det er i grunnen kun snakk om å få laget et lite effekttrinn med litt forsinkelse på.
Er bittelitt knoting og lodding, men fullt ut gjennomførbart.
Har titta litt på et slikt "oneshot"-rele for å få til den key-out-funksjonen, og er så langt ikke særlig imponert over prisene jeg har fått. Passerer Kr. 800,- bare releet.

Så spørsmålet blir vel i grunnen om hvor mye man er villig til å legge i dette?

TheStig
06/06/12, 19:01
Den "fader"-funksjonen er integrert i kupelysreleet, og er ikke direkte overførbart til 850.
MEN, det er i grunnen kun snakk om å få laget et lite effekttrinn med litt forsinkelse på.
Er bittelitt knoting og lodding, men fullt ut gjennomførbart.
Har titta litt på et slikt "oneshot"-rele for å få til den key-out-funksjonen, og er så langt ikke særlig imponert over prisene jeg har fått. Passerer Kr. 800,- bare releet.

Så spørsmålet blir vel i grunnen om hvor mye man er villig til å legge i dette?

Jizzes.. 800kr bare for det ene releet?! Det var vel kanskje litt i drøyeste laget for denne lille luksusen ja.. Nå har ikke jeg det spøtt peiling på releer, men ebay har jeg litt peiling på.. Det kan jo hende det er mulig å finne en kina-variant til en brøkdel av den prisen som funker like bra?!

Hvis du sender meg pm om hva jeg skal se etter så kan jeg lete litt rundt på ebay om det finnes noe rimeligere.. ;)

Det kanskje muligheter for at et billig-rele ikke holder like lenge, men da får man iallfall sjekket ut om dette vil fungere før man evt legger litt mer penger i det. Evt så finner man ut at det holder i massevis med et billig et også. ;) Om det finnes da selvsagt!

850GLTsilver
06/06/12, 19:06
Og forskningen går videre.

Den har resultert i at jeg nok blir til å lage en prototyp på en slik dimmeenhet.
Den vil ha innganger for såvel Key-Out, som vanlig kupelys.
Blir å koble inn fire ledninger i bilens ledningsnett, deriblant på S-kontakten på tenningslåsen.

Gjenstår kun litt testing på lab-benken her, så er den klar.

Kaster ut et spørsmål her jeg. Hva vil folket være villig til å betale for en slik sak?

Den vil tenne og slukke kupelyset langsomt, Ca 1-2Sekunder mellom mørkt og fullt lys, og omtrent det samme fra lyst til mørkt.
Den vil tenne kupelyset idet man trekker nøkkelen ut av tenningslåsen.
Den vil være relativt enkel å installere, MEN krever bruk av "strømtyv" eller lodding på tre ledninger, samt en kontakt til å montere i tenningebryteren.

Legg gjerne igjen en melding her om dere kunne tenke dere en slik sak, og litt om hvor mye dere er villig til å betale.

TheStig
06/06/12, 19:14
Jeg hadde forespeilt meg en prislapp på 4-500kr for dette, men det går jo selvsagt ikke opp hvis det ene releet koster 800,-
Så spørsmålet her blir vel hvor mye du har i utlegg pr ferdig enhet, og hvor mye du vil ha for selve jobben med å lage dem..

850GLTsilver
06/06/12, 19:22
Vi snakker i alle fall ikke om mere enn de beløpene du ser for deg å betale nei.

Bruker deler jeg allerede har på bruket her jeg, og lager til sånn på bestilling tenkte jeg.
Er jo egentlig elektronikkmann, så derfor går det liksom av seg selv å sno sammen ting her. :D

TheStig
06/06/12, 19:25
Du har herved fått din første bestilling! :D