PDA

Vis full versjon : modda fjærskåler?



VolvoR-Sport
08/09/10, 22:20
Har to stk fjærskåler liggende, som jeg har delt i to.
noen som har rør liggende som passer den dimmen?

har ikke lyst til å bruke flattjern å bøy og varm metoden, da jeg syns det må bli mye bedre å bare sveise inn en rør bit :)

turb00le
10/09/10, 21:14
Jeg tok flattjern, gikk som en drøm det... Å få tak i 5cm med rør modell stort er vel ikke så lett med den veggtykkelsen.

Dan Bay-Johansen
11/09/10, 03:34
Har en liten anelse om at rørene som blir brukt på brannlinene i større bygg er ganske nærme, men har ikke fått sjanse til å sjekke det ennå... Blir jo som regel endel kapp :D

Kan være en ting å sjekke opp i, skulle gjort det selv, men er ikke på byggeplassen akkurat nå...vet ikke sikkert når jeg skal tilbake.

MEN om noen har dimmen det må være så for all del legg det ut, så man har det til senere spørsmål rundt dette ;)

Sebbe
11/09/10, 04:17
tenker du på rør til sprinkleranlegg? er det ikke veldig tykt gods i de? jeg kan uansett ta og måle til mandag, hvis de passer er det jo ikke vanskelig å få sneket til seg litt kapp.

turb00le
11/09/10, 07:42
Hva med ett gammalt pulverapparat??

Øyvind G
11/09/10, 08:27
hvor tykk dim er det på fjærskåla da? hvis det er 5" så kan jeg skaffe fra jobben (eksos rør til lastebil)

Dan Bay-Johansen
11/09/10, 13:03
tenker du på rør til sprinkleranlegg? er det ikke veldig tykt gods i de? jeg kan uansett ta og måle til mandag, hvis de passer er det jo ikke vanskelig å få sneket til seg litt kapp.

Ja, kunne tenke meg de er 3mm elns, men så lenge ytre diameter passer så har jo ikke det noe å si ?

Nei var det jeg og tenkte, kapp blir det jo nokk av når det bygges slike anlegg... Jeg mener det er til sprinkler, uten at jeg skal si det sikkert...

Dan Bay-Johansen
11/09/10, 13:04
hvor tykk dim er det på fjærskåla da? hvis det er 5" så kan jeg skaffe fra jobben (eksos rør til lastebil)

Blir ikke det veldig tynt igjen ? Eller ?

Øyvind G
11/09/10, 15:20
jeg veit ikke. får nesten måle.

ChrML
11/09/10, 23:30
Ja, kunne tenke meg de er 3mm elns, men så lenge ytre diameter passer så har jo ikke det noe å si ?

Har en del å si på den uavfjørede vekta. Blir veldig tunge fjørbein med tykt gods. Går hardt utover veigrepet pga demperen må jobbe med mer vekt.

Joakim-G_R
12/09/10, 00:16
Har en del å si på den uavfjørede vekta. Blir veldig tunge fjørbein med tykt gods. Går hardt utover veigrepet pga demperen må jobbe med mer vekt.

hm. Fjørskåla i toppen er vel rimelig uavfjæra...

ChrML
12/09/10, 09:39
hm. Fjørskåla i toppen er vel rimelig uavfjæra...
Tenkte på den nedre og stanga der. Men mulig jeg har misforstått?

24516vtic
12/09/10, 18:07
uavfjæret vekt= midt på fjæra og nedover

VolvoR-Sport
12/09/10, 21:31
er 3mm fjærskåla. 135mm målt tvers over, 41cm hvis du skal kappe flattjern :)

Joakim-G_R
12/09/10, 21:58
Tenkte på den nedre og stanga der. Men mulig jeg har misforstått?

Fortsatt ikke alle volvoer som er 940 :p

Om du skal flytte skåla lenger ned (hvertfall på 240) så butter skåla i dekk/felg.

ChrML
12/09/10, 22:04
Fortsatt ikke alle volvoer som er 940 :p

Om du skal flytte skåla lenger ned (hvertfall på 240) så butter skåla i dekk/felg.
Samme gjør det på 940. Men jeg tror jeg misforstod tråden litt.

Joakim-G_R
12/09/10, 22:07
Er den øverste skåla han skal forlenge. :)

ChrML
12/09/10, 22:07
Da blir den uavfjørede vekta ganske urelevant, ja :).

A.Finstad
13/09/10, 03:19
noen som fant ut hva som kan brukes annet en flatjern? skal gjøre det samme selv snart og hadde vært kjekt med litt info da jeg ikke har løse deler og er avhengi av å skru fra værandre bilen for å gjøre det derfor jeg lurer :p kjekt å ha ting med en gang i stedet for å skri fra værandre for så å få tak i deler og ting er litt vanskelig å kjøre en bil uten fjører og sånt forran :p

Dan Bay-Johansen
13/09/10, 15:12
noen som fant ut hva som kan brukes annet en flatjern? skal gjøre det samme selv snart og hadde vært kjekt med litt info da jeg ikke har løse deler og er avhengi av å skru fra værandre bilen for å gjøre det derfor jeg lurer :p kjekt å ha ting med en gang i stedet for å skri fra værandre for så å få tak i deler og ting er litt vanskelig å kjøre en bil uten fjører og sånt forran :p

Vi driver vel fortsatt å forsker :D

Men jeg skal tilbake på byggeplassen i morgen, så skal se om jeg kan finne noe kapp av disse rørene som er nevnt lengre opp og ta ett mål ;)

Om det passer så kan jeg prøve å få raska med litt som jeg sikkert kan "selge" videre...

A.Finstad
13/09/10, 15:24
si i fra da :p for jeg trenger til to biler og en kamerat trenger til to biler så jeg trenger åtte ganger 2.5 cm:p for er vell det som går? eller går det mere?

Øyvind G
13/09/10, 15:36
er 3mm fjærskåla. 135mm målt tvers over, 41cm hvis du skal kappe flattjern :)

da blir 5" litt for lite da. google sier at 5" = 127mm

VolvoR-Sport
13/09/10, 15:53
blir det vettu, ekkelt dimensjon det der :P
skal til en videregående skole i morgen, tenkte å høre om de har noe flatt jern i en dim som kunne funka, eller noe rør greier :)
tanken var å valse flattjernet til 13.5 isåfall :)

A.Finstad
13/09/10, 16:36
hmm... kansje jeg skal ta meg en tur til en skole jeg gikk på jeg og for å høre :p

Lundberg Performance
14/09/10, 13:07
det enkleste er og valse flatjern og sveise inn, er mere arbeid og bruke rør som må modifiseres til 135mm.

Joakim-G_R
14/09/10, 14:29
Er vel ikke det om du finner rør som ER 135 mm..

Lundberg Performance
14/09/10, 14:35
Er vel ikke det om du finner rør som ER 135 mm..

er ingen i ahlsell sin rørkatalog, de har det meste..

Dan Bay-Johansen
14/09/10, 15:54
er ingen i ahlsell sin rørkatalog, de har det meste..

Da kommer du til å bli litt imponert nå :D

De rørene jeg snakket om er 135\127... :p

MEN...vet ikke hva slags kvalitet det er, vet det er stål, men kunne ikke se noen sveisesøm e.l. Så må være heltrukne i såfall. Ble litt smånervøs for at det muligens er noe støpte greier, tror ikke det. Skal prøve å kjøre vinkelsliperen i det i morgen.

Så om det er vanlig stål så bør det ikke være noen heksekunst å få kjøpt, er noe rørleggerene bruker. Akkurat hva de bruker det til har jeg ikke funnet helt ut ennå, de er coatet med noe på innsiden og prima på utsiden.

Tok med hjem en bit på 110\103 idag av samme type, men har ikke vinkelsliper her hjemme...mulig jeg kan stikke ned til gamla i løpet av kvelden å teste.

Lundberg Performance
14/09/10, 15:59
Da kommer du til å bli litt imponert nå :D

De rørene jeg snakket om er 135\127... :p

MEN...vet ikke hva slags kvalitet det er, vet det er stål, men kunne ikke se noen sveisesøm e.l. Så må være heltrukne i såfall. Ble litt smånervøs for at det muligens er noe støpte greier, tror ikke det. Skal prøve å kjøre vinkelsliperen i det i morgen.

Så om det er vanlig stål så bør det ikke være noen heksekunst å få kjøpt, er noe rørleggerene bruker. Akkurat hva de bruker det til har jeg ikke funnet helt ut ennå, de er coatet med noe på innsiden og prima på utsiden.

Tok med hjem en bit på 110\103 idag av samme type, men har ikke vinkelsliper her hjemme...mulig jeg kan stikke ned til gamla i løpet av kvelden å teste.
hmmm :p
135 utv ja? isåfall må de dreies ut inv dia. evnt coat og prime kan vel slipes bort for å få en god sveis.

Dan Bay-Johansen
14/09/10, 18:35
hmmm :p
135 utv ja? isåfall må de dreies ut inv dia. evnt coat og prime kan vel slipes bort for å få en god sveis.

Jepp, 135 målt med tommestokk (får være nøye nok) ;)

Må de dreies ned ? Var det ikke en her som sa at fjærskåla var 3mm i godset ? Da passer det jo i såfall perfekt...

Coaten og malingen sliper man jo bare av ja...

Ser ikke ut som jeg får sjekket hva slags materiale det er i kveld, skal få testet i morgen på jobb. Kan ikke skjønne annet enn at det er vanlig stål... Er det ingen rørleggere her som kjenner til disse rørene :p ??

Joakim-G_R
14/09/10, 19:13
Om det er avløpsrør (de kaller det vel soilrør) så er det støpt, men det er jo ordentlig stål da, ikke jøtul-B20-stål. :p

VolvoR-Sport
14/09/10, 19:27
skåla er 3mm ja mener jeg!
hvis det er brukbart materiale i røra du har funnet har jeg kunne tenkt meg to biter på 25mm :)

Dan Bay-Johansen
14/09/10, 20:46
Om det er avløpsrør (de kaller det vel soilrør) så er det støpt, men det er jo ordentlig stål da, ikke jøtul-B20-stål. :p

Okok, meget mulig det er det...

Er vel ikke så greit å få sveisa det :o Var som faen...

Skal som sagt sjekke i morgen, lett å se det når man setter vinkelsliperen i det :p

EDIT: Om det ikke er støpt så skal jeg se om jeg kan få tak i noen biter - så kan det vel sikkert ordnes å få sendt dem videre :D

VolvoR-Sport
14/09/10, 21:01
da venter jeg spent på svar i morgen :D

høres bra ut!

Lundberg Performance
15/09/10, 08:39
vis utv dia var 135mm og inv dia127mm så er der jo 8mm gods. og vis det er soil rør så støpt jern. som ikke trenger og være like enkelt og sviese.

Dan Bay-Johansen
15/09/10, 22:35
vis utv dia var 135mm og inv dia127mm så er der jo 8mm gods. og vis det er soil rør så støpt jern. som ikke trenger og være like enkelt og sviese.

Ja 4mm på hver side ? Så litt kraftigere enn fjærskåla bare... MEN uansett, det var støpejern\stål så det er bare å glemme...altfor sprøtt å bruke til en fjærskål ser jeg for meg - OG tungvint å sveise. Blærh!!

Fant ett rør som er 139mm utv og 130 inv... Noen som har peil på om det er plass til det ?

Spørs om ikke det blir å gå for flattjern da, mulig finne noen som har en liten vals\profilvals...

Tungvint at det ikke finnes rør altså, hadde jo vært det beste !

VolvoR-Sport
16/09/10, 20:15
rør hadde vært perfekt :D
du kan jo kappe røra, dele i to å bøye den til bra passform?
det jeg ville ha gjort hvertfall :)

Dan Bay-Johansen
16/09/10, 21:10
rør hadde vært perfekt :D
du kan jo kappe røra, dele i to å bøye den til bra passform?
det jeg ville ha gjort hvertfall :)

Sant nok, jeg har nå hvertfall en bit (150mm ca) med 139mm rør liggende nå...kan få tak i mere, blir mye "kapp" etterhvert ;)

Så får jeg se hva som blir enklest når jeg skal igang med den jobben (finner ikke fjærskålene per nå) ...

VolvoR-Sport
16/09/10, 21:17
kunne du sendt to biter på 25mm til meg? :)
har allerede to fjærskåler liggende jeg som er kappet! så kunne sveisa de sammen og prøvd så posta før/etter bilder osv :)

Dan Bay-Johansen
16/09/10, 21:33
kunne du sendt to biter på 25mm til meg? :)
har allerede to fjærskåler liggende jeg som er kappet! så kunne sveisa de sammen og prøvd så posta før/etter bilder osv :)

Har du mulighet for å kappe de selv ? Så kan jeg sende deg hele den jeg har liggende ?

Om ikke så skal jeg se hva jeg får til, skal ikke innom verkstedet på en stund og har ikke tilgang på sag der jeg er å jobber nå. Men mulig min svoger kan ordne det i løpet av helgen ;)

VolvoR-Sport
16/09/10, 22:14
har mulighet til å kappe selv ja.

okei, du får høre med han i morgen da vettu :) så sende hvis han ikke kan gjøre det.

Dan Bay-Johansen
17/09/10, 12:25
har mulighet til å kappe selv ja.

okei, du får høre med han i morgen da vettu :) så sende hvis han ikke kan gjøre det.

Den er grei, du hører fra meg i løpet av helgen :)

VolvoR-Sport
17/09/10, 19:06
nice :)
send pm da.