PDA

Vis full versjon : klakkelyd i fk?



abarth racing
08/09/10, 17:18
har en rar lyd i motoren min er en klakke lyd som følger turtallet.
skal være nye lager i motoren.
er en b230fk.
den er der på kald og varm motor.
noen som vet hva det kan være?

Ekren
08/09/10, 19:51
feil shimsing på kam?

SWR
09/09/10, 09:04
Hold den på 3000 rpm litt og så slipp gassen helt. Blir lyden litt høyere før den blir lavere da..?

abarth racing
09/09/10, 15:20
var ingen lyd med den toppen i en annen bil.

skal prøve det etterpå:P

Joakim-G_R
09/09/10, 15:42
rådebank? Skjørtebank?

Gazoline
09/09/10, 15:53
Kan jo høres ut som rådebank, er rådeagerene montert på slitt eller slipa veiv kanskje?

R.G
09/09/10, 17:59
Hold den på 3000 rpm litt og så slipp gassen helt. Blir lyden litt høyere før den blir lavere da..?

når først stygge lyder er på tråden, når man gjør sånn du nevner der. jeg kan holde en god gammel ET makin på 2500-3500omdr og er en kakle lyd (tikkelyd) slepper jeg gassen blir lyden enda skarpere før den blir svak på tomgang som klassisk ventil tikk. ikke flydd over å målt ventiler enda, men no tips?

abarth racing
09/09/10, 18:48
er ikke gjort noen med veiva før lagrene ble byttet vet jeg.
bilen går helt som normalt og går bra.
har 2 bar oljetrykk på tomgang og 4,5 på turtall.
kan ikke høre lyden når jeg kjører bare når jeg står rolig. men er vel for det bråker når jeg kjører.
hva er forskjellen på lyd på råde og skjørte bank.?

R.G
09/09/10, 19:08
skjørte bank er en litt mjukere lyd, klassisk på gammel volvo midt på 80 tallet, men har du råde bank så hører du det når du kjører, for det blir en god hard hamre lyd (snakker av erfaring:-P)

Joakim-G_R
09/09/10, 19:16
rådebank finner du på youtube.. :p
http://www.youtube.com/watch?v=DfJIpiQZtR4

abarth racing
09/09/10, 19:27
hehe er nok ikke rådebank da. høres ut som dyser bare litt grovere. og det klikker liksom i takt med dysene.kansje skjørtebank da? er det veldig farlig å kjøre med? hadde tenkt å pråve å kjøre litt på rudskogen trackday den 18.:P

Joakim-G_R
09/09/10, 21:40
Det er nok ikke noe overhengende fare, men det er jo heller ikke sunt. :)

Skjørtebank er "standard" på Volvo. Derfor underspylingen kom, for å dempe lyden og den slitasjen.

abarth racing
09/09/10, 21:56
ok. er jo en 97mod fk så har jo underspyling å men. får bare kjøre å se om det blir værre:P

når kom under spyling på vanlig f motor har en 1994mod er det underspyling i den? kan jo bygge meg bunndel av den:P

Joakim-G_R
09/09/10, 21:59
Den kom vel i 94 ja.

Underspylinga er ikke verdt såå mye egentlig, kan likesågreit plugge den igjen.

SWR
09/09/10, 22:10
når først stygge lyder er på tråden, når man gjør sånn du nevner der. jeg kan holde en god gammel ET makin på 2500-3500omdr og er en kakle lyd (tikkelyd) slepper jeg gassen blir lyden enda skarpere før den blir svak på tomgang som klassisk ventil tikk. ikke flydd over å målt ventiler enda, men no tips? Det at den blir skarpere/høyere før den synker når man slipper gassen er i 99 av 100 tilfeller svak rådebank... eller med andre ord, jævlig romme lagre. 20W-60 olje, neste...

abarth racing
10/09/10, 18:58
hører ikke lyden min på 3000omdr en gang jeg så har vel ikke no annt valg enn å få borra dritten:(

ChrML
10/09/10, 19:42
Den kom vel i 94 ja.

Underspylinga er ikke verdt såå mye egentlig, kan likesågreit plugge den igjen.
Tja, det smører sylinderveggene en del mer samt kjøler stempel. Så hvis man skal bygge motor som skal brukes i en sprek bruksbil og skal holde lenge fremover så er det ingen ulempe.

Volvo motorer hadde mye problemer med skjørtebank før det ble innført.

abarth racing
10/09/10, 20:03
noen måter å sjekke at det er skjørtebank? skjenne eller høre noen steder? hørs best inni bilen eller hvis man bøyer seg ned ved siden av bilen.

Joakim-G_R
11/09/10, 01:41
Tja, det smører sylinderveggene en del mer samt kjøler stempel. Så hvis man skal bygge motor som skal brukes i en sprek bruksbil og skal holde lenge fremover så er det ingen ulempe.

Volvo motorer hadde mye problemer med skjørtebank før det ble innført.

Det systemet på Volvo-motorene er ikke ment for å kjøle så veldig mye, men smøre for å unngå skjørtebank ja. Demper mye lyd når det ligger såpass med olje imellom.

Med 8V er det ingen fare, men om man bygger med 16V f.eks, så er det visst anbefalt å plugge igjen underspylinga.

SWR
11/09/10, 03:46
Med 8V er det ingen fare, men om man bygger med 16V f.eks, så er det visst anbefalt å plugge igjen underspylinga.

Synker oljetrykket etter et gitt turtall med underspyling på 16v...?

Euro-96
11/09/10, 07:24
Volvo lanserte underspylinga i samband med effektiviseringen av forbrenningen,dvs. å kjøre høyere tenning samt minske drivstofftilsetningen gjør at motoren både går mer miljøvennlig og blir mer effektiv.
Ulempen ble at forbrenningen ble endel varmere noe som gjorde stempeltaket så varmt at man slet en stund med tenningsbank,dvs. at blandingen ble så varm under komprimering at den selvantente mens stempelet fortsatt hadde langt igjen til ød.
Så fant man ut at hvis man sprutet olje oppunder stempelet ville temperaturen i stempeltaket bli betraktelig redusert og problemet med tenningsbank ble en saga blott.
Disse oljedysene har jo kule og fjær så de ikke skal være åpne hele tia,de åpner først ved rundt 2,5 bar.
Og en fordel til ved disse dysene er jo som nevnt tidligere at kryssbolten får smøring,da slakk i foringen i lilleenden av råden også har vært et lite problem på disse motorene.

Så dette er absolutt noe jeg skal bruke så sant motorn har det originalt,er jo kun fordeler ved det.
Og skulle oljetrykket bli for lavt er det noe galt med enten pumpa eller motoren generelt.
En kamerat hadde en ft-blokk med 16v og hydraulikk,turbo og underspyling og kosta på seg en ny originalpumpe og han hadde 1,5 bar trykk på tomgang og over 4 med varm motor.

R.G
11/09/10, 10:23
Det at den blir skarpere/høyere før den synker når man slipper gassen er i 99 av 100 tilfeller svak rådebank... eller med andre ord, jævlig romme lagre. 20W-60 olje, neste...

nei ikke råde bank sjø, er nyoverhalt bundel med veiv slipt etter nye lager og h profil råder og bla bla bla. lyden kommer i fra toppen. men er nok ventil justering fant jeg ut. bytta utt dissa gummi dempere under koppen og da ga det seg betraktelig.

Joakim-G_R
11/09/10, 10:47
Synker oljetrykket etter et gitt turtall med underspyling på 16v...?

En motortrimmer har fortalt at han fjernet/ville fjerne underspylingsdysene ved ombygning fra 8 til 16V, og da spesielt om det var hydrauliske løftere. Nettopp pga at den toppen "blør" mye olje, og med underspyling da så var det visst uheldig.

Så med mindre jeg har misforstått totalt og ikke kunne Norsk akkurat da, så stemmer vel det..

R.G
11/09/10, 11:15
En motortrimmer har fortalt at han fjernet/ville fjerne underspylingsdysene ved ombygning fra 8 til 16V, og da spesielt om det var hydrauliske løftere. Nettopp pga at den toppen "blør" mye olje, og med underspyling da så var det visst uheldig.

Så med mindre jeg har misforstått totalt og ikke kunne Norsk akkurat da, så stemmer vel det..

skal si meg enig det att trykket synker ja. vært borti det på en 16v jeg bygde også, org olje pumpe som sitter på 234 16v sug har mye mere kapasitet en normal pumpe i en 230. underspyling gjør også att det blir en del spilt olje og derav mindre trykk med 16v topp på 230 blokk. jeg ville foretrukket uten underspyling. klarer seg fint uten så lenge bensin og luftblanding er rett og da blir det ikke så varmt. hadde en motor for 6 år sida som bremsa på 1,7 i ladetrykk og den var det ikke underspyling på, og man kunne misbruke den godt over tid hele dagen og det ble ikke så varmt som folk skal ha det til når de sier man må ha underspyling. riktig blandingsforhold senker tempen.