PDA

Vis full versjon : Varmeapp. problemer! 760 89'modell



volvo2før
08/09/10, 16:27
Sliter med varmeapparatet i en Volvo765 89' modell, B230FK. en sjelden gang fungerer det noenlunde som det skal, men det blåser ikke så hardt som det burde! - Har tatt av dekslene rundt midtkosollen og kjente tydelig at det blåste ut luft flere steder.. Ellers har det ingen betydning om bryteren står på 0 eller 5, og går bilen på tomgang blåser det ikke i det hele tatt, men ved pådrag kommer det. - Kan på ett vis følge turboytrykksmåleren, dess høyere turbotrykk, dess mer luft kommer det:p

Vil absolutt ikke gå mot vinteren med ett varmeappat som ikke fungerer:S

Må iallefall få ordnet lekkasjene, men hva annet burde jeg sjekke/gjøre? - Er det vifta som tukler eller noe annet? - Varm/kald stillinga ser ut til å fungere som det skal;)

R.G
08/09/10, 21:08
vifta går den men kommer ingen luft? hvis den går kan det være koblet feil på vakuum slangen fra varme app til innsug, skal sitte enveisventil der

Magnus Hagtvedt
08/09/10, 21:34
Ligger nesten garantert på tilbakeslagsventilene som styrer vacuumspjeldene.

volvo2før
08/09/10, 23:19
vifta går den men kommer ingen luft? hvis den går kan det være koblet feil på vakuum slangen fra varme app til innsug, skal sitte enveisventil der


Det blåser altså INGENting når bilen står på tomgang, men så fort jeg er ute og kjører og fks. holder jevn gass så blåser det litt, drar jeg på oppover en bakke blåser det enda mere, men aldri mer enn når ett gammelt 740-varmeapparat står på hakk 1 eller 2:p Men som sagt blåser det varmt! - og kaldt;) så dette fungerer nok som det skal!

- Har stor tro på noe vacumstyring jeg også, da de ble utført motorbytte i bilen ett par år tilbake, noe som jeg er redd er gjort av amatører:/

Hvordan ser denne ventilen ut? - Kan ta bilde av innsuget og legge ut?

volvo2før
08/09/10, 23:21
Ligger nesten garantert på tilbakeslagsventilene som styrer vacuumspjeldene.

Hvor sitter disse? - vanskelig å skifte? - hver gang jeg slår på tenningen hører jeg forresten en merkelig knirkelyd, som kommer fra varmeapparatet, stillingen på bryterne har selvfølgelig ingenting å si. Kan noen ganger minne om en gammel usmurt dør som blir åpnet:p - Kan dette ha noe med disse ventilene og gjøre eller er dette normalt?

R.G
09/09/10, 08:47
mener på 760 om jeg ikke tar helt feil så sitter det to sånne vebntiler. dem sitter på vakuumslange fra innsuget. hvis du ser der hvor rør til ac kommer ut fra torpedo så ser du slangene, bare følge di så skal di havne på innsuget mellom gass spjeld og motor. kan hende ventila sitter feil vei, vært borti det hos mange som ha skifta motor. knirkinga er spjelda i varme app, sitter fjører på di som pleie å knirke etter en del år i bruk:-) dissa ventila skal stå den veiein att turbotrykk ikke kan blåse igjennom di, kun sug:-)

volvo2før
09/09/10, 13:16
Bilder av innsug:

http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/Bilde0273.jpg

vacumslanger som kommer ut fra torpedoveggen:

http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/Bilde0274.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/Bilde0275.jpg

R.G
09/09/10, 13:33
ventila sitter rett vei ser jeg ja. men kan skje en av dem har hengt seg. merker man ved att det ikka skal gå an å blåse i dem hvis du kobler av på innsuget.

volvo2før
21/09/10, 23:39
Har denne noe med varmeapparatet å gjøre?
http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/210920102774.jpg

http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/210920102771.jpg

Er altså ødelagt der som slangen skal festes..
http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/210920102770.jpg

R.G
22/09/10, 09:12
Har denne noe med varmeapparatet å gjøre?
http://forum.vccn.no/

http://forum.vccn.no/

Er altså ødelagt der som slangen skal festes..
http://forum.vccn.no/

den stenger vannet når du setter på helt kaldest

volvo2før
23/09/10, 22:19
Å okay:) Da har altså denne ingenting med vacumet til selve anlegget å gjøre..

volvo2før
24/10/10, 11:47
kjørte en tur på omtrent 23mil en vei. Bilen ble stanset maks 30min her før jeg kjørte hjem. Da jeg var ca 2mil fra hjemme fungerer plutselig varmeapparatet som det skal. Det blåser varmt og viften fungerer på alle hakk. Jeg kjører hjem og parkerer. Neste dag starter jeg bilen og den fungerer fremdeles. Jeg kjører meg en tur, startet og stanser bilen noen ganger, plutselig er det som før igjen..!

abarth racing
24/10/10, 17:40
kansje vannpumpa di er gåen så det ikke kommer noe varmt vann inn i bilen?

volvo2før
24/10/10, 17:52
kansje vannpumpa di er gåen så det ikke kommer noe varmt vann inn i bilen?

jo men det blåser da varmt den lufta som kommer..
Skal få sjekket om det er ett spjeld som ikke åpner, bare jeg får tatt meg tid.. :P

R.G
24/10/10, 20:51
kan være pumpa som er lirr sånn av å på

PVT
25/10/10, 00:02
ligger vel ikke noen vakumslanger i klem bak dæsjbordet verdt å sjekke.

volvo2før
25/10/10, 08:15
kan være pumpa som er lirr sånn av å på

Kan være en mulighet, men da burde jo dette synes på temp. måleren i bilen, som ikke overstiger halv selv ved hard kjøring..

R.G
25/10/10, 10:18
nei kan hende motor holder riktig temp forde. min pumpe gikk dukken i vinter, fikk aldri skikkelig varm kupe, men motortemp var normal sjøl om det blåste kaldt osv.

volvo2før
25/10/10, 15:51
nei kan hende motor holder riktig temp forde. min pumpe gikk dukken i vinter, fikk aldri skikkelig varm kupe, men motortemp var normal sjøl om det blåste kaldt osv.

Jo, men det er jo viften som er problemet her og ikke varmen ;)
regner med att hos deg fungerte vifta på alle hakk, men det ble aldri skikkelig varmt? ;)

R.G
25/10/10, 21:54
Jo, men det er jo viften som er problemet her og ikke varmen ;)
regner med att hos deg fungerte vifta på alle hakk, men det ble aldri skikkelig varmt? ;)

jepp sjøl om motortemp var normal

volvo2før
10/11/10, 16:02
ventila sitter rett vei ser jeg ja. men kan skje en av dem har hengt seg. merker man ved att det ikka skal gå an å blåse i dem hvis du kobler av på innsuget.

Hvilke vacumslanger er det som går til varmeapparatet her, som det er verdt å prøve å blåse i?

R.G
10/11/10, 16:56
jeg skal gå i bilen min å sjekke...

R.G
10/11/10, 17:04
varme app fungerer med vacuum. er den hvite og den svarte fra innsuget som er til varme app. men er det en elektrisk feil? får du regulert om luft skal komme på bena eller front rute? eller er det vifta som ikke går? er det vifta som ikke går er det en elektrisk feil.

volvo2før
10/11/10, 17:32
varme app fungerer med vacuum. er den hvite og den svarte fra innsuget som er til varme app. men er det en elektrisk feil? får du regulert om luft skal komme på bena eller front rute? eller er det vifta som ikke går? er det vifta som ikke går er det en elektrisk feil.

Okay, takk:) Jada, stillingen til hvor luften skal komme fungerer, og stillingen mellom varmluft/kaldluft fungerer utmerket, men stillingen til viften fungerer ikke.. men når viften først fungerer, fungerer også stillingene her;)

- men greia er den att til vanlig, når viften ikke fungerer annet en liitegrann når jeg har turbotrykk, knirker det litt i spjeldene(?) når jeg slår på tenningen. Men når viften en sjelden gang fungerer, hører jeg ett litt lengre knirk, og ett lite "smell" til slutt. Så det logiske blir for meg da att det er ett spjeld som tukler! ikke sant?

volvo2før
10/11/10, 17:38
varme app fungerer med vacuum. er den hvite og den svarte fra innsuget som er til varme app. men er det en elektrisk feil? får du regulert om luft skal komme på bena eller front rute? eller er det vifta som ikke går? er det vifta som ikke går er det en elektrisk feil.

Den sorte og den hviteste av de tre jeg har bilde av som går inn gjennom torpedoveggen?

R.G
10/11/10, 18:17
ja, de to er til varme app, den ene går til varmeapp og den andre går opp i taklampa di til tempføleren. er det vifta som ikke virker?

volvo2før
10/11/10, 20:54
ja, de to er til varme app, den ene går til varmeapp og den andre går opp i taklampa di til tempføleren. er det vifta som ikke virker?

Ok. Så det er her tempføleren til klimanlegget sitter ja?

- JA, vifta fungerer ikke, men den luften som kommer er varm. (stillinger til varm/kald luft fungerer og stilling til hvor luften skal komme fungerer'!-ALLTID)

Men en sjelden gang fungerer alt som det skal.

R.G
10/11/10, 21:07
okay ja. men da tyder det på en elektrisk feil siden v ifte ikke virker. mulig det kan være noe feil i dash under motorbytte pga el nett, eller att klimapanelet ditt har tatt kvelden

volvo2før
10/11/10, 23:57
okay ja. men da tyder det på en elektrisk feil siden v ifte ikke virker. mulig det kan være noe feil i dash under motorbytte pga el nett, eller att klimapanelet ditt har tatt kvelden

Ja, er det jeg frykter også.. men jeg har ett håp om spjeld da jeg hører tydelig forskjell på knirkingen i spjeldene når alt fungerer mot når det ikke funker..

volvo2før
24/11/10, 15:24
ventila sitter rett vei ser jeg ja. men kan skje en av dem har hengt seg. merker man ved att det ikka skal gå an å blåse i dem hvis du kobler av på innsuget.

Skiftet denne "koppen" som stenger vannet når jeg slår over til kaldt i kupeen i dag, men ingen forskjell på varmeapparatet dessverre.

Prøvde også å ta av den hvite og den sorte slangen på innsuget og blåse i dem.
Den sorte klarte jeg å blåse litt inni, men luften kom ut igjen, og jeg kjente god motstand når jeg blåste. - Dermed regner jeg med att denne er iorden? -men den hvite kunne jeg fint blåse i, uten motstand, dvs ventilen til denne kan ha hengt seg?

volvo2før
24/11/10, 15:26
Sjekket også at begge slangene hadde god vacum fra innsug;)

Den tredje slangen som går inn gjennom torpedoveggen er den som går ned på denne "koppen" som stenger vannet. Denne skal det vel da bli vacum i når jeg slår over til kaldt? - eller tenker jeg feil nå?

R.G
24/11/10, 17:00
Sjekket også at begge slangene hadde god vacum fra innsug;)

Den tredje slangen som går inn gjennom torpedoveggen er den som går ned på denne "koppen" som stenger vannet. Denne skal det vel da bli vacum i når jeg slår over til kaldt? - eller tenker jeg feil nå?

ja skal bli vacuum i den når du setter på kaldest. nødt til å måle deg fram på ledninger da eller prøve å bytte diverse el ting som sitter ppå varmeapp for vifta.

volvo2før
24/11/10, 19:17
ja skal bli vacuum i den når du setter på kaldest. nødt til å måle deg fram på ledninger da eller prøve å bytte diverse el ting som sitter ppå varmeapp for vifta.

Hva med att det ikke ble motstand da jeg blåste i den hviteste vacumslangen?

Kan det være motstandene i vifta som er gåene?

R.G
24/11/10, 21:18
pga det med den ene slangen er fordi det er den som går opp i taklampa di ved tempføleren der. mulig kan være motstandene som er gåend ja. på din med ac så er det en svart liten boks med to kontakter på. husker ikke farge på kopntaktene i farta, mener det er kun to ledninger i ene kontakta, di går rett til vifta mener jeg( var uti delebilen som står uten dash og tittet), resten i andre kontakt går til div å varmeappreg panelet ditt osv.